שבת בבסיס – סטן "The Man" / יוני לב ארי

"כמה הוא היה טוב? מספיק כדי לעצור את נשימתך". כך תיאר שדר הבייסבול האגדי, וין סקאלי, את סטן מיוסל, שהלך לעולמו השבוע לפני שבע שנים. סטן "The Man" הוא כנראה גדול שחקני סיינט לואיס בכל הזמנים. בעצם, תורידו את המילה "כנראה". אז בואו נוריד כבר עכשיו את נתוני הקריירה ש"חייבים" להיכתב:

סטן מיוסל (צילום: MLB.com)

22 עונות, כולן במדי הקארדינלס, 24 הופעות באול סטאר (היו שנים עם שני משחקים בעונה, למי שתוהה), שלוש אליפויות, שלוש פעמים ה-MVP של הנשיונל ליג, שבע פעמים "מלך החבטות" של הנשיונל ליג (ממוצע חבטות הגבוה ביותר בליגה), 475 הום ראנס, וממוצע חבטות קריירה של 331.. עם מספרים כאלה אפשר להכניס שני שחקנים להיכל התהילה.

כמעט איימיש

הכל החל בעיירה בשם דונורה, בלב פנסילבניה. עיירה שזכורה בעיקר בשל זיהום האויר שתקף אותה ב-1948 – ה"דונורה סמוג", אז נהרגו 20 תושבים ועוד קרוב ל-6,000 נפגעו. אך עוד לפני כן, ב-21 בנובמבר 1920, קיבלה דונורה את פניו של חבר חדש, כשמיוסל נולד לאימא רוסייה ואבא פולני, בקיצור – אשכנזי. הוא בכלל נולד "סטניסלב פרנצ'יזק", שנשמע יותר כמו מלחין מאשר אאוט-פילדר.

הפיח של דונורה (צילום: Smithsonian Magazine)

מיוסל החל את קריירת הבייסבול שלו בגיל 15, בכלל כפיצ'ר. הוא שיחק, בין היתר, עם באדי גריפי, אביו של קן גריפי סיניור, מה שהפך אותו אוטומטית לסביו של…. קן גריפי ג'וניור (: כל שלושת הגריפים נולדו אף הם בדונורה. בסיינט לואיס שמו עין על מיוסל כבר בשלב הזה, וניסו להחתים אותו ב-1937, כפיצ'ר, כשאביו של סטניסלב התנגד. ולמרות זאת, מיוסל חתם בקארדינלס.

"אני זוכר אותה מהמכולת"

בעונות המיינורס הראשונות שלו בילה מיוסל במערב וירג'יניה ובדייטונה ביץ'. המספרים לא בלטו, אבל הגעגועים הביתה דווקא כן. ההתחלה הקשה גרמה לו לשקול לוותר על הקריירה, כבר בשלב מוקדם, בעיקר כיוון שהמשכורת במיינורס, 16 דולר לשבוע, לא הספיקה לכלכל את המשפחה הצעירה של סטן. בינתיים, לאט לאט הרשים מיוסל יותר בהתקפה ופחות כפיצ'ר.

מיוסל ואשתו. 72 שנים ביחד (צילום: Fox2Now)

על איזו משפחה אנחנו מדברים אתם שואלים? מיוסל הכיר את לילאן סוזן לבאש, ביתו של בעל צרכניה, עוד בימיו בדונורה. במהלך שנתו השניה במיינורס התחתנו השניים, בדייטונה ביץ', פלורידה, בדרך ל-72 שנות זוגיות, ולמשפחה שכללה ארבעה ילדים.

"המשטרה מגיעה!"

בעונתו האחרונה במיינורס החליט מאמנו, אולי ואנק (גם הוא נשמע מאיזור לודג') להפוך את מיוסל לאאוט-פילדר במשרה מלאה, איזה הימור מדויק. בעיקר בלטה העמידה המוזרה שלו כשחבט, דבר שזכור לו לאורך כל הקריירה. אחד מחבריו לקבוצה תיאר את העמידה שלו: "כמו ילד שמתחבא מעבר לקיר לראות אם המשטרה מגיעה".

כמו ילד שמתחבא (צילום: Pinterest)

מיוסל עלה למייג'ורס לראשונה בספטמבר 1941, כשהקארדינלס היו במאבק על מקום בפלייאוף עם הברוקלין דודג'רס. התרומה שלו? ממוצע חבטות 426., אך לצערו זה לא הספיק וסיינט לואיס נותרה בחוץ. כבר בעונתו המלאה הראשונה זכה מיוסל באליפות, כשהוא חובט 315. והופך לאחד הכלים ההתקפיים החשובים ביותר של החבורה ממיזורי.

"רק תביאו ת'דרבי"

עונה לאחר מכן היתה עונת השיא של מיוסל מבחינה אישית, כשהוא חובט 357. (!!), עם 220 חבטות, 48 דאבלים, 20 טריפלים וממוצע עליה על בסיס של 425.. והבחור עדיין לא בן 23… כל זה סידר לו את תואר ה-MVP הראשון שלו, אך האליפות חמקה מבין האצבעות, כשהיאנקיז, אותם הקארדילנס ניצחו שנה קודם לכן, סיימו את הוורלד סירייס כשהפעם ידם על העליונה.

צפו במיוסל מככב

לאחר אליפות נוספת ב-1944 (ניצחון בגמר בדרבי על הסיינט לואיס בראונס), ועונה מרשימה עם ממוצע חבטות 347., Uncle Sam  קרא למיוסל, שהתגייס לסייע לצבא האמריקני במלחמת העולם השניה. סטן שהשתייך לנייבי, הוצב בפרל הרארבור, ובשנתיים הבאות התרכז בלחיות ופחות בלשחק…

The Man

בעונת 46' חזר מיוסל לשחק בייסבול, ובעונה זו הוצמד אליו הכינוי שילווה אותו כל החיים. במהלך משחק בברוקלין, בכל פעם שסטן עלה לחבוט, צעקו לעברו אוהדי הדודג'רס: "Here Comes Stan The Man". עיתונאי מסיינט לואיס פרסם את הסיפור בעיתון, ומפה אין יותר סטן. רק סטן דה מאן.

פרל הארבור. בסיס הבית של מיוסל (צילום: politicalbyline.com)

במהלך אותה עונה עבר מיוסל לשחק בבסיס ראשון, כשגם מעמדה זו הוא מוביל את הקארדס ל-3:4 על בוסטון בוורלד סירייס. וטסן דה מאן? ברגיל, ממוצע חבטות 365., שוב זכה ב-MVP, והפך כנראה לשחקן הטוב בליגה. פריצ'ר רואו, פיצ'ר של הדודג'רס, סיפר כיצד היה פוסל את מיוסל: "זורק ארבע Balls, שולח אותו לבסיס ראשון, ושם תופס אותו גונב".

עד כאן הורגלנו לזכיות לאורך כל הקריירה הקצרה. אך לאחר עונת 1946 נעצרו ההצלחות הקבוצתיות, כשהקארדס נאלצו לחכות עד 1964 כדי לחגוג אליפות, שנה לאחר שהסמל של המועדון פרש לגמלאות. בינתיים הוא המשיך להעיף כדורים לכל כיוון, כשמדי פעם הוא גם משפר את ה-Power (39 הום ראנס ב-1948, 36 עונה לאחר מכן), אך לרוב הוא בעיקר חבט לממוצעים גבוהים.

הקארדס חוגגים אליפות ב-1946 (צילום: St. Louis Public Radio)

עליה לצורך ירידה

במהלך עונת 1956 ניסה הג'נרל מנג'ר של הקארדס, פרנק ליין, שכונה "טרייד", לשלוח את מיוסל בטרייד לפילדלפיה. כשהבעלים של הקבוצה גילה על כך הוא הטיל וטו, ודאג שסטן יישאר במיזורי כל הקריירה.

בינתיים הגיל החל לעשות את שלו, מיוסל עלה במשקל וירד באיכות (חבט רק 255. ב-1959). ומה היתה תגובתו? מיוסל ביקש מהנהלת הקארדס לקצץ לו במשכורת. איפה תמצאו היום דברים כאלה?

למרות כל זאת סטן היה הראשון שהגיע ל-3,000 חבטות ו-400 הום ראנס בהיסטוריה של המשחק. גם בעשור הבא לא הצליח מיוסל לשחזר את ההצלחה בתחילת הדרך, אך היה מספיק פרודוקטיבי כדי להישאר בליינאפ רוב הזמן.

מיוסל ברגע לא נדיר (צילום: cooperstownexpert.com)

תלה את המחבט

בזמנו הפנוי הגדיר את עצמו סטן דה מאן כדמוקרט, ותמך באופן גלוי בקמפיין של ג'ון קנדי. לקראת סוף עונת 1963 החליט מיוסל שזהו, כשבפיקניק הקבוצתי ב-12 באוגוסט הודיע האיש והאגדה שהוא תולה את המחבט. חודש לאחר מכן הוא הפך לסבא. משחקו האחרון נערך ב-29 בספטמבר, כשבתחילתו נערך טקס באורך של כשעה.

בזמן שהוא פרש, החזיק מיוסל ב-17 שיאי מייג'ור ליג, 29 שיאי נשיונל ליג ותשעה שיאי אול סטאר. אם נרצה לפרט את השיאים שהבחור שבר, נצטרך להוסיף עוד ארבע פסקאות בקלות, אז חסכנו לכם (:

ספורטס אילוסטרייטד נפרד ממיוסל (צילום: beckett.com)

"מצויינות ויציבות"

מיוסל, שלא הורחק אפילו פעם אחת לאורך כל הקריירה, נחשב לאדם רגוע. השדר האגדי בוב קוסטאס תיאר זאת בצורה נפלאה: "הוא לא העיף הום ראן בכדור האחרון שלו, הוא לא חבט ב-56 משחקים ברציפות, הוא התחתן עם החברה שלו מהתיכון ונשאר לצידה לאורך כל החיים. כל מה שמיוסל מייצג – שני עשורים של מצויינות ויציבות".

בשלוש השנים הראשונות לאחר הפרישה שימש מיוסל כסגן נשיא הקארדינלס, ולאחר מכן עבר לתפקיד הג'נרל מנג'ר, אך לאחר פחות משנה נאלץ לעזוב את תפקידו ואת המועדון.

פסלו של מיוסל בכניסה לאצטדיון (צילום: TripAdvisor)

"לוחם הבייסבול המושלם"

שנה מאוחר יותר כבר כיכב מיוסל בכניסה לאצטדיון, כשפסל בדמותו הוצב בכניסה ל"בוש סטדיום". בהמשך, כשהבית של הקארדס עבר כתובת ב-2006, גם הפסל של סטן עבר איתו ביחד. בתחתית הפסל נכתב: "כאן עומד לוחם הבייסבול המושלם, אביר הבייסבול המושלם".

כבר בניסיון הראשון שלו להתקבל להיכל התהילה, בשנת 1969, מצא עצמו מיוסל בפנים. במהלך הטקס חשף מיוסל את יכולותיו המוזיקליות, כשהוא מנגן עם המפוחית שלו את Take Me Out To The Ballgame, מה שהפך למסורת בטקסי היכל התהילה.

כך ייעשה לאיש

בשנת 2006 הוא זרק את הפיץ' הראשון במשחק החמישי של הוורלד סירייס, במהלך אחת הסדרות המותחות ביותר שידע הבייסבול אי פעם. החל מה-18 במאי 2008 נערך פעם בשנה "יום סטן דה מאן" בסיינט לואיס. ככה עושים כבוד לגדול מכולם.

וב-19 בינואר 2013, השבוע לפני שבע שנים, הלך מיוסל לעולמו, כשהוא מוקף במשפחתו מסביב למיטתו. ממש באותו היום הלך לעולמו עוד אגדת בייסבול, המנג'ר לשעבר ארל וויבר. יום אחד, שתי אגדות בייסבול. כנראה שלאלוהים היה חסר גם מאמן וגם חובט…

יוני לב ארי

die hard yankee fan, חי ונושם סביב הפאסט בול

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. אדם שייצג נאמנה את הבייסבול ואת המיד ווסט ובמידה לא מועטה גם את הנרטיב האמריקאי.
    קשה לדמיין היום כוכבים כאלה, גם בגלל הצניחה במעמד של הבייסבול וגם בגלל שתרבות הספורט היום הרבה יותר "שחורה" ונשענת על ערכים אחרים.
    .
    ציינת את האיצטדיון של הקארדינלס, ואני חייב לציין שהוא אחד המגרשים שהכי כיף ללכת אליהם, מכיוון שהוא יושב במרכז העיר וההגעה אליו היא בד"כ רגלית, כאשר כל האיזור שמקיף אותו מלא בפאבים וברים של הופעות ג'אז ובלוז. אם אתם מחפשים מקום טוב ללכת אליו למשחק ראשון אי פעם לא תעשו טעות אם תבחרו בסנט לואיס…

  2. סטן "THE MAN" היה אחד החובטים הגדולים בבייסבול, בוודאי בחן חמשת הראשונים. הרבה חובטים ברמה שלו (טיי קוב, מיקל מנטל, בארי בונדס) היו טיפוסים עם המון מעריצים אבל המון שונאים. מיוטזיאל והנק אהרון היו מהגדולים שכולם אהבו. לחבוא 331. לקריירה? נשמע הזוי ולא יאומן. 475 הום ראנס??? לא יאומן. 3,360 ראנס? ה-6,134 BASES נשאר שיא עד שאהאנק ש/בר אותן. הדבר המעניין ביותר עליו הוא שהוא חבט 1,815 HITS במשחקי בית ובדיוק אותו מספר (1,815) במשחקי חוץ וזה כי עבורו לא היה 'משחק חוץ'. כולם אהבו אותו – אפילו היריבים – ולכן כל משחק היה כאילו HOME GAME עבורו. הוא מת בשיבה טובה (92 או 93)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט