מעורב הופס: הערב זה מתחיל / מנחם לס

כוכבי ה-NBA בעוד כמה שנים!

אני לא יודע למה ומדוע, אבל היום אני מתרגש מתחילת העונה החדשה יותר משהתרגשתי בכל ערב פתיחה אחר. ואני מדבר 58 ערבי פתיחה, קומראדים. זה לא הולך ברגל, כפי שאומרים החברים שלי מתל-אביב. אני מנסה להסביר לעצמי את הסיבה להתרגשות (ולהתלהבות, ולציפייה!) ואיני בטוח בדיוק למה ומדוע.

האם זה סתם תוצאה של הגיל? להיפך, בגיל 82 ההתרגשות והציפייה קשורים יותר לתוצאות בדיקות הדם וה-PSA האחרונות מאשר איזו שהיא ליגת ספורט בה המטרה היא להכניס כדור לטבעת עגולה. האמת היא שאני עצמי לא יודע.

אז במקום לנסות להסביר דברים שלאף אחד אין סבלנות (או עניין) לשמוע, הבה נלך ישר לכמה מחשבות אחרונות לפני שריקת הפתיחה.

1.הפציעה של ציון ויליאמסון

ציון בדוק: תמונה שהיא כה 'מוגזמת' שהיא נראית כפייק. אבל היא לא!

ישנה לי שאלה ישירה אל שימון: שימון, עם יד על הלב, תגיד לי ולגולשים את התשובה לשאלה התמימה שלי:

אתה חושב שאילולא היה אחד בשם ציון ויליאמסון, הניו אורלינס פליקנס – ללא אנטוני דייויס הבוגד – היו משחקים פעמיים לעיני מצלמות ה-טיווי לא רק הערב במשחק הפתיחה, אלא גם בשבת, לכל האומה (והעולם) ב-TNT?

את התשובה כולנו יודעים. משחק פתיחת העונה בין הניו אורלינס (מינוס ציון הפצוע) לבין טורונטו רפטורס הוא – אמנם נתון לויכוח – המשחק הכי פחות מעניין ששימון מסוגל להעלות על דעתו, אלא אם מכן הוא יורד עד ליגת ב' הישראלית אזור מרכז.

רחמנות על TNT. דברים כאלה מתוכננים חודשים על גבי חודשים למפרע. הפגז היה להציג לראשונה את ציון ויליאמסון, השחקן שאף אחד מאז לברון ג'יימס לא עורר סקרנות והתלהבות כזו.

THAT'S LIFE. ספר להם שימון שאלה הם החיים. אי אפשר לחיות ולתכנו דברים בהתבססות על 'ומה אם???….'. זה מה יש. TNT יהיה שם לשדר (רק לארה"ב! לקנדה ה-TNT לא יכולה לשדר משחקי טורונטו רפטורס; זה כבוד – וכסף – השמורים לחברת שידור קנדית)) ולנסות להלהיב, אך המשחק שהיה אמור להציג את כוכב ה-NBA הגדול הבא הפך פתאום לעוד משחק המסקרן לראות את ברנדון אינגראם, לונזו בול, או ג'יי ג'יי רדיק במדים חדשים, ומה הם יכולים להוסיף לדרו הולידיי או פרנק ג'קסון, וכיצד טורונטו האלופה מסוגלת לשחק ללא קוואי לינארד.

ה-TNT, ESPN. ו-ABA – שלושת חברות הטלוויזיה המשדרות את המשחקים – עושות אנליזות כלכליות, פסיכולוגיות, וחברתיות לבחור את המשחקים לשידור כשהמטרה היא להפגיש את המעניינות והמסקרנות ביותר ביום מיוחד ובאולם מסויים. לפעמים זה מסתדר ולפעמים לא. לאוהדי הקבוצות המשחקות אחת נגד השנייה הרייטינג של המשחק בטיווי לר מעניין אפילו את הצלע הימנית הרביעית. אבל לקהל אוהדי ה-NBA והכדורסל המרתק, הסיטואציה המיוחדת של אותו משחק הוא ההבדל בין לחזות במשחק לבין CNN (אם אתה דמוקרטי או FOX NEWS (אם אתה רפובליקני).

כמובן של-NBA יש מה להגיד בנידון, כגון החובה לתת צ'אנס לשווקים קטנים, תחרות עם שידור אחר, AVAILABILITY של אולם, הסטוריה של שידורים, וכו', אבל לרוב ה-NBA מסכימה עם חברות השידור כי בסופו של עניין כולם מעוניינים באותו דבר – כסף.

בהסתמך על כל מה שנאמר, הנה ארבעת הדאבל-הדרס של השידורים בימים הראשונים של העונה:

לקנדה – ציון או לא ציון, זאיון או לא זאיון – המשחק הזה הוא מאורע. הרפטורס יקבלו טבעות ודגל האליפות יורם למעלי ה-RAFTERS. יום הסטורי ל-O' קנדה! קצת עצוב שה-MVP של סידרת הגמר לא ישחק הערב, אבל ישחק עבור קבוצה אחרת. דבר כזה לא קרה אף פעם מלבד מייקל ג'ורדן והבולס. אבל לקנדה זה לא משחק. הם האלופים ובכל אולם בכל עיר הכותרת תהיה 'האלופה משחקת כאן הערב'.

2. משחק שני – הלייקרס בקליפרס

קשה לתאר NBA ללא לייקרס מעולה, בסדר גודל של אליפות. כמה שבא לי להתייחס לקליפרס, המחשבה, ההרגשה, והריח מובילים לכיוון אחד: לוס אנג'לס לייקרס. לדעתי הקליפרס מנצחים הערב, אבל אני מוכן לשים את הדירה בה אני גר עתה באטלנטה בהתערבות שהיום הלייקרס עליונים במספר המילים הניכתבות עליהם מעברית ועד אנגלית, מסינית ועד טורקית 8 ל-2. הנה אני מוסיף ל-"8".

טניה גנגולי, כתבת הלוס אנג'לס טיימס שתפקידה המיוחד הוא הלייקרס בילתה איתם כמה שניתן היה בשבוע האחרון. היא מדוחת שמשהייה עם הקבוצה באימונים, בארוחות, ובפרקי מנוחה ומאומה הקשור למשחק – המסקנה היחידה שהיא הסיקה היא שאת הלייקרס לא מעניין שום דבר מלבד 'אליפות'.

לאשך לא יעזור שום דבר. לברון הוא הדבר. לא משנה כיצד תסתכל וכיצד תהפוך את הקדרה, נקודת הכובד והמשיכה יהיה לברון. כמעט כמו שהיה מייקל בזמנו. כנראה שכך זה יימשך עד שהוא יפרוש, ולא משנה כמה ייחלש משחקו, ואני מנבא שללברון תהיה העונה ירידה ניכרת ביכולתו על הפארקט.

הוא-הוא הלייקרס. מג'יק חיים של מומי לעולם לא היה 'הלייקרס' כי תמיד היה קרים, ג'יימס וורת'י, וכל האחרים. אנטוני דייויס לעולם לא יהיה קרים, ולברון יודע שהוא שולט בבמה. סובבו אותו בשחקנים צעירים ומבוגרים שכל תפקידם לשחק לפי הכינור של לברון, והוא אומר כבר כמה שבועות שקצה (קמצים ב'ק' וב-'צ') סבלנותו, והוא לא יקבל שום תרוץ אם לא תהיה אליפות.

טניה גנגולי שאלה אותו אם זה נכון שסבלנותו פקעה.

הנה מה שהוא ענה:

Yeah,” he said. “Because I was patient last year, and you see where it got me.”

העונה הכל השתנה: מאמן חדש…סופרסטאר נוסף…9 פנים חדשות…

העונה הלייקרס אינה חבורת ילדים יותר המנסה להבין כיצד מנצחים בליגה הזאת, ומעריצים את לברון שיידע להובילם לשתות מהבאר. העונה יש לידו שחקנים וותיקים ומנוסים עם 9 טבעות אליפות,המעריכים אותו אבל אין להם כל יראת כבוד אליו. הם מעריכים ומהללים אותו, אבל לא חוששים ולא פוחדים ממנו; שחקנים שללא בעייה יעיזו לקחת את הזריקה האחרונה.

העונה הוא לא יצטרך לבלף 'סבלנות' כי חברי קבוצתו מדברים על אליפות לא פחות ממנו.

רק למקרה שישנם ביניכם כאלה החושבים שהדוק מגזים, אז הנה מה שג'בל מגי אמר לטניה:

“It’s not to make the playoffs. It’s not to make it, win the first series in the playoffs. It’s to win a championship.”

כל מה שיש לי לומר הוא מה שהמורה שלי קווינט לימד אותנו בסוף כיתה א' – בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים – ש"יש הבדל בין דיבורים ומעשים" (וכששאלתי – בלי להצביע – 'המורה, מה בדיוק ההבדל?' הוא קרא לי לשולחנו למשיכת אוזניים).

הלייקרס יכולים לדבר מכאן ועד שער העמקים על אליפות. הערב הקליפרס – העולים כאנדרדוג בכל המאזנים של לאס ווגאס ויחסי ההתערבויות שהם לייקרס ב-5 הפרש – מנצחים על 4, למרות שיעלו ללא פול ג'ורג'. נתראה בבלוג החי לראות כמה אני חכם.

ואגב,במספר המילים הלייקרס מתעלים על הקליפרס בערך 28 ל-1. אבל אותיות לחוד, וסלים לחוד.

3. אריק הניג – יהי זכרו ברוך

נודע לי על פטירתו מאוחר מדי מכדי לכתוב עליו אתמול.

לא הכרתי אותו טוב מספיק מכדי להוסיף על מה שאריה מליניאק כתב עליו ב-YNET, אבל אולי הכרתי אותו מזווית אחרת מכל אחד אחר כי אני ראיתי בעיני את מעורבותו עם כמה מהבוסים של ה-NBA.

את אריק הכרתי בשנות ה-80 המאוחרות, בסידרת גמר NBA שיכולת לראות בישראל רק במלון הילטון בת"א. הייתי בשנת שבתון בוינגייט, והכרתי אותו כמין מפיק שהיה לו חלק בשידור המשחק.

שמרנו על קשר מסויים, אבל ללא אינטרנט, ושיחות חוץ העולות הון, הקשר היה יותר של אנשי צד שלישי. כמה שנים אחרי – במשחק הניקס – אני רואה אותו בחדר ההלבשה. הוא סיפר לי שהוא בקשר די אמיץ עם דויד סטרן, והוא מנהל "NBA ישראל". בתחילה קבלתי זאת כ-"הנה, עוד אחד". אבל כשכמה דקות אחרי ראיתי אותו ניגש אל וולטר פרייזר – ששידר את המשחק – והשניים משוחחים כידידים, הבנתי שאריק הוא ממש בתוך העניינים.

כשנה או שנתיים אחרי, שוב במשחק של הניקס (הפעם נגד הסלטיקס), הוא ניגש ללארי בירד. ללארי לא בא לדבר איתו, או עם כל אחד אחר. אבל אריק לא ויתר. לא האמנתי באיזו דבקות הוא מנסה לחטוף שיחה עם לארי, למרות האנגלית הדי רצוצה שלו. כשראיתי אותו באול-סטאר של 1992 באורלנדו עומד מחובק עם דויד סטרן, הערצתי עוד יותר את בטחונו, ואת הכריזמה שהיתה לו. יכולתו לשוחח ביידיש עם רד הולצמן ודויד סטרן היתה נשק חד כמובן.

אני עד שהוא היה מוכר וידוע בקרב ההיי אשלון של מנהלי ה-NBA, אם כי מעולם לא הבנתי – והוא לא הסביר לי בדיוק – מה בדיוק תפקידו או מעורבותו – ומה זה בדיוק ב-"NBA – ישראל", אבל אני יודע שהוא היה מעורב, ואפילו נהנה ממשכורת מסויימת, לדעתי הישראלי היחיד אי-פעם להיות מעורב בקשר עסקי עם ה-NBA.

יהי זכרו ברוך.

4. כמה תמונות מה-NBA

לברון, קובי, ו…(את השלישי לא מצליח לזהות)
אחד השחקנים האהובים עלי מכולם!

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. 1. ציון- חבל שנפצע רציתי אותו מדנקק על אנשים עכשיו נחכה חודשיים. בככל זו פציעת ברך חמישית שציון עבר מאז כיתה יא.
    שוב אני מביא סרטון שמנתח לא בדיעבד (הסרטון עלה לפני 5 ימים) את הסכנות של ציון. יש לו רגליים עקומות ולא תקינות באופן טבעי דבר שבשילוב המשחק האתלטי המפלצתי שלו הקופצני הנחיתות אחרי החדירות והדאנקים והמשקל מגביר סיכויים לacl בעתיד. סרטון מאד מומלץ
    https://www.youtube.com/watch?v=HGRnMIRCtDU

    אין ספק שהשידור נדפק לtnt חזק מציון זה עבר לשעמום של סיאקם מול לונזו איירבול.
    אני צופה נצחון הערב לראפס.

    2. לברון גייס כתבת חצר חדשה, לא חדש. כל השנה נדמע שהוא המנהיג הדבק ושהוא מבסוט לא מרוצה ובלה בלה בלה כמו שאמרת אלפי מילים יזרקו לאוויר. גורג וקוזמה לא ישחקו הערב.
    גם אני חושב שהקליפרס ינצחו במשחק צמוד.

  2. באופן מפתיע, ה-NBA הימר פזיז מדי על משחק הפתיחה. כאילו נתנו למחשב לתכנת, ויצא לו בטטה.
    הלכו על האלופה מצד אחד, מול הקבוצה הצעירה עם הכוכב החדש הכי מסקרן מצד שני. נשמע טוב על הנייר. רק שהאלופה זה הרפטורז בלי קוואי וגרין, והצעירה זה הפליקנס, ממילא השוק הכי קטן בליגה, ועל זה באה הפציעה של ציון ודפקה הכל.
    מפתיע, כי בניגוד לזה, הם יודעים תמיד לתכנן מושלם את חבילת משחקי חג המולד.
    .
    מומלצי הערב השני: בוסטון בפילדלפיה, אוקלהומה ביוטה, ודנבר בפורטלנד.
    .
    אבל שישי הגדול, זה הפיצוי האמיתי: יאניס אצל הארדן וראסל, ולקינוח, לא פחות מאשר גולדן סטייט בבית החדש, במשחק הבכורה, נגד הקליפרס! שיגיעו מפומפמים מהדרבי… הזדמנות ראשונה לראות באמת כמה רחוק יגיעו שאיפות הפלייאוף של הווריורז, מול כוונות האליפות של הקליפרס.

    1. ממש אין פה הימור , אני לא זוכר רוקי כל כך מלהיב כמו זאיון בטח אחרי ליגת הקיץ, הוא אחד השחקנים המדוברים ביותר לפני שדרך דקה על הפארקט בליגה הטובה בעולם , לא סתם הוא קיבל חוזה נעליים היסטורי כזה, זאיון זה הדבר החם בליגה.

      1. הימור במובן שאתה בוחר 2 קבוצות לא מעניינות עם שוק אמריקאי קטן מאוד, ושם הכל על ציון לפני שראה דקה.
        הם לא היו בוחרים בזה אפילו ב-5 משחקי חג המולד שלהם. תמיד יהיו שם הקבוצות הגדולות וקבוצות הכוכבים. זו טעות שעכשיו הם ישלמו עליה, והרבה. רק מה איכפת לי.

        1. זו לא טעות לשדר את ציון ויליאמסון. תכנון שידור זה לא מהיום למחר ואי אפשר לצפות מראש פציעה כזו.

          1. מניסיון, הרבה אנשים חכמים מאוד עובדים בדיוק בדבר כזה, ששווה כמובן הרבה מאוד כסף. על פניו, הבחירה שלהם נשאה בחובה סיכון גבוה מאוד, בשעה שהיו להם לבחור, אינספור אופציות סופר-אטרקטיביות, בטוחות פי כמה.
            רק בתור דוגמה, ניקח את 5 משחקי חג המולד שציינתי:
            הדרבי של LA
            פילדלפיה נגד מילווקי
            בוסטון נגד טורונטו
            גולדן סטייט נגד יוסטון
            דנבר נגד ניו אורלינס (*בעיני הטעות היחידה, השוק של ניו יורק היה חייב ייצוג. נניח הדרבי של התפוח, או אם רוצים להרחיב את השווקים, ניו יורק-שיקגו כזה. אבל 1 מתוך 5, בסדר, מותר לך להיות "יצירתי" קצת. נתת חבילה שאי אפשר לסרב לה. אבל במשחק 1 של פתיחת העונה, סופר-רייטינג בפוטנציה – החמצת בטעות של טירון).

            1. (ואגב הבחירה בציון כמגנט רייטינג – רק בקיץ האחרון, ה-NBA נכווה כספית קשות מההיעדרות של לברון ג'יימס מהפלייאוף. הם יודעים יותר מכולם כמה מסוכן לשים את הביצים על הביצים של שחקן אחד. אבל בניגוד לפוסט-סיזן, תחילת עונה/ עונה סדירה, ניתנת לתכנון מדויק מראש ולניבוי יותר זהיר ורווחי).

  3. מנחם נהדר שחזרת האתר פה לא מעודכן כבר הרבה זמן.
    ראיתי פלופים יותר גדולים מויליאמסון,אנתוני בנט למשל שממש מזכיר לי אותו במבנה גוף וסגנון משחק. או שחקן פציע כמו גרג אודן שנבחר ראשון ואף אחד לא זוכר אותו משחק כדורסל.
    בכל אופן זיון עדיין לא הוכיח שהוא ראוי להיות בכותרת עליונה אפילו במעורבב פה.
    משחקי קדם העונה לא מעניינים אף אחד בליגה הזאת ובטח שלא לוקחים אותו ברצינות הסקאוטרים ושאר המאמנים.


  4. נק'ודה שניה היא לברון ג'יימס שהציל את התחת של הליגה ושל סילבר,מורי מול השוק הסיני. פספסתם באתר את הדיון הכי חשוב של קדם העונה. הליגה הזאת בלי הכסף של הסינים הולכת כמה צעדים אחורה מבחינה שיווקית וכלכלית.
    מבחינה מקצועית אין שום סיבה שנראה ירידה ביכולת של המלך ולהיפך תהיה עלייה בתפוקה מכיוון שסוף סוף יש לידו שחקן כמו דיוויס שיוכל לתת לו קצת דקות מנוחה.

    1. היה דיון ארוך במשך יומיים ומאות תגובות. תחזור קצת אחורה. אבל אתה יכול לעורר שוב, לברון הוא לנצח הסחורה הכי לוהטת פה. רק ראה הוזהרת 🙂

  5. תודה רבה דוק, כיף שחזרת.
    בניגוד להערכתי שהקליפרס הולכים למקום 1 ולאליפות, והלייקרס לסיבוב ראשון במקרה הטוב (והדחה נוספת מהפלייאוף במקרה הרע), הלילה יש לי תחושה שהלייקרס יפתחו פער בהתחלה, והקליפס ירדפו אחריהם כל המשחק ויתפסו אותם רק בסיום, לסיום צמוד שאני מעריך שיילך ללייקרס.
    זה יהיה משחק לא משקף, שעבור הלייקרס הוא הכל ועבור הקליפרס כלום.
    לגבי הציטוט שהבאת של השיקוץ – הקאתי קצת בפה.
    תודה דוק

  6. מנחם תודה .
    1 משחק 1 ללט ציון אכן מבאס.
    2. משחק 2 הוא בדיוק כל מה שצריך בכדי להיכנס לעניינים .

    3. שמח שהכנסת את אריק יהי זכרו ברוך .
    הוא באמת הביא את הנ.ב.א לכל בית .
    בעיניים שלי הוא היה האיש אולי השני הכי משפיע על הנ.ב.א בישראל …..אחריך

    1. 😂😂

      העז כנראה שותה חומרים אחרים ולא חלב עיזים, אותם החומרים שהוא לוקח לפני הדראפט שהוא בוחר את השחקנים כנראה.
      אם ננסה לפי ההיסטוריה לבחון את ההבנה של מייק בשחקנים וכשרון….קחו את ההורנטס והבובקאטס כדוגמא לזיהוי הכשרון שלו.
      בטח פרנק קמינסקי hof.
      תכלס נניח שאנו זורמים איתו וסטף לא hof אז מי hof? אה 15 שחקנים? היום לhof נכנס כל פח עם 12 נק למשחק וקצת יחסי ציבור אז סטפן לא hof?? פעמיים mvp עם 3 טבעות?

      תכלס לא מבין למה הוא ממורמר, הוא מיליארדר ויש לו כמה צעירות בקנה, וואטס רונג מייק?

      1. כשתהיה עשיר ממש, תבין מה לא טוב לו. אין לו טעם בחיים.
        כסף ובחורות זה פארש, יא שמעון. בא והולך. אבל אם אין לך עניין במה שאתה עושה והיום שלך אפור – אתה מת מבפנים.
        רואה את הפרצוף של MJ? זה פרצוף ריק של מת.

          1. באסה שאתה חושב ככה. יש שלב שבו אף ניקל נוסף כבר לא מזיז. ולא צריך להגיע לשני מיליארד. מי שלא ארגן לעצמו חיים קודם, רק יחטוף סטירה הרבה ותר חזקה כשיגלה שהחשבון לא עושה אותו יותר מרוצה.

  7. הליגה חוזרת וגם אתה, אכן שלישי פעמיים כי טוב.
    השחקן השלישי שלא זיהית זה דוראנט, אם אני לא טועה.
    .
    בקשר להערה של ג'יימס: אני משתדל, באמת. אני משתדל לזכור את ההצלחות שלו, את כישרון המשחק המטורף (אם כי סגנון המשחק שלו פחות אהוב עליי), את הדומיננטיות בליגה לאורך השנים, באמת שאני משתדל לחשוב עליו דברים טובים. אבל מה אני אשם שבכל פעם, איך שאני חושב שלמדתי לחיות איתו, שוב בורח לו הלברון? אני מסכים עם אלו שאומרים שללברון יש מוח גדול, הבעיה היא שעל רוב הנדלן הזה נבנה מקדש למלך ג'יימס

כתיבת תגובה

סגירת תפריט