לילות לבנים בסינגפור / אורן פראג׳

מונזה, הנצחון האחרון של פרארי העונה?

מיד עם הזינוק קיבלנו פריוויו ליתרון הענק שיש לפרארי בישורות, כשלקלר הצליח להתמודד עם זינוק מעולה של לואיס והמשיך בקו ישר עד הפניה, כשלואיס לא מצליח אפילו להטריד אותו מהקו הפנימי. עם הגרירה ששני המרצדסים קיבלו מלקלר הם אפילו לא הצליחו להתקרב. וואלטרי כמעט הצליח לעקוף את לואיס, אבל ביציאה מהשיקיין השלישיה הסתדרה בקצב הזינוק לקלר-לואיס-וואלטרי.

מקס קיבל דחיפה קטנה בכניסה לפניה וזה עלה לו בירידה לאזור הבריחה ובעצירה מוקדמת להחלפת כנף. בשילוב עם נחיתות המנוע שלו, זה פחות או יותר הוציא אותו סופית מהמרוץ.

אבל הפתעת הזינוק הייתה רנו. ניקו ודניאל התמקמו מיד אחרי הפרארי, ובשלב מסוים בהתחלה ניקו אפילו עקף את סבסטיאן. לא פחות ממדהים. סבסטיאן חזר למיקום המקורי שלו די מהר, אבל עדיין.

אותו סבסטיאן, שתי הקפות מאוחר יותר, כמעט הצליח להרוס לפרארי את יום החג שלה. אחרי סחרור בשיקיין האחרון – אסקארי, הוא חזר למסלול בהתעלמות מוחלטת מהתנועה, חתך את לאנס סטרול, פגע בו וזרק אותו מהמסלול. נכון ששדה הראיה שלו היה מאוד מוגבל אבל אני מאמין שזה היה יותר לחץ לא לאבד יותר מדי מקומות מול כל אוהדי פרארי. סבסטיאן קיבל עונש של 10 שניות סטופ-אנד-גו, שזה העונש הכי חמור שאפשר לקבל לפני דגל שחור. בכלל, עונשים קשים נזרקו במונזה כאילו אין מחר.

אגב סבסטיאן בראיון ל BBC התייחס לבעיות של עצמו, וטען שאמנם הנהיגה שלו לא טובה – אבל גם לא ברמה של אסון. הוא טוען שהוא לא חושב שזאת בעיות פוקוס או ריכוז. פה ושם הוא לא מרגיש בנוח ובטוח עם המכונית, אבל זה נמצא במגמת שיפור. לגבי לקלר – הוא אומר שחייבים להודות קודם כל שהוא מהיר. לא חושב שיש משהו ספציפי שבולט כהבדל ממנו. אם הוא מנצח אותי בדירוג, אז הוא עשה עבודה טובה יותר – אבל אז צריך לראות למה זה קרה – סבסטיאן.

מכאן המרוץ פחות או יותר התרכז בנסיונות של מרצדס לעקוף את לקלר, כשלואיס ממוקד מטרה בצורה מפחידה. הנסיון הכי קרוב שלו לעקיפה הגיע בהקפה ה 23, בכניסה לשיקיין הראשון. לקלר חסם וזרק אותו לאזור הבריחה. לקלר היה אמור להשאיר שם מקום ללואיס, אבל החליט לאתגר את שופטי המירוץ לפסוק נגדו כשהוא נהג הפרארי היחיד בתחרות, מוביל, נלחם עם לואיס – במונזה. השופטים לא מצאו שום בעיה עם תנועת החסימה שלו, נהפוך הוא. שמעתי טענות על הפסיקה הזאת, אבל שני דברים – אחד, לקלר חייב להיות אגרסיבי, זה חלק מתהליך הגדילה שלו לתוך תפקיד הנהג המוביל של הקבוצה. אף נהג אחר ברמה שלו על המסלול לא נהג אחרת במהלך הקריירה שלו, להפך. שתיים, שום ליווי משטרתי לא היה מוציא את השופטים בחיים מאיטליה אחרי פסיקה נגדו בשלב הזה של המירוץ. פשוט.

אגב זה מגיע אחרי תרגיל קודם שלקלר עשה לסבסטיאן במהלך מקצה הדירוג. מסתבר שההוראות של הקבוצה היו שסבסטיאן ״מושך״ את לקלר בחלק הראשון של קיו שלוש ולקלר מחזיר לו גרירה בחלק השני. סבסטיאן מילא את חלקו ולקלר אכן קבע את הקפת הפול בדיעבד. כשהגיע תורו לגרור את סבסטיאן בחלק השני הוא ״נתקע״ מאחור והתחמק.

הנהג המוביל של פרארי

אבל מה שלקלר עשה מבחינת נהיגה וניהול המירוץ הוא לא פחות ממדהים. מרצדס ממש זרקה עליו את כל מה שהיה לה. לואיס ישב עליו בלחץ חזק כמו שרק הוא יודע. לקלר לא נפל – טעה, אבל תיקן. כשלואיס הבין שאובר-קאט לא יעבוד מולו הקבוצה מיד הכניסה אותו בנסיון לאנדר-קאט. פרארי הגיבה מיד בעצירה מושלמת וגם זה לא עבד למרצדס. בעצירה הזאת פרארי שמה את לקלר על התרכובת הקשה, ומבחינתי זאת הייתה החלטת המירוץ שאפשרה ללקלר לנצח. למרות הישורות הארוכות של מונזה, והגרירות הנדיבות שלואיס קיבל בזכותן, הוא לא הצליח אפילו להגיע למצב של נסיון עקיפה. המרדף הזה עלה ללואיס בשחיקת יתר של הצמיגים שלו – קרוב מדי לפרארי ונהיגה אגרסיבית. במרצס החליטו לעשות הצרחה, ופשוט החליפו את לואיס בוואלטרי, שהיה עם צמיגים טריים יותר מלואיס. גם זה לא עבד. לקלר הפסיד זמן בפניות והרוויח אותו בחזרה בישורות.

בסיום המירוץ לקלר היה ראשון, וואלטרי שני ולואיס שלישי. לואיס לקח את פרס הניחומים להקפה המהירה. בהפתעה מוחלטת הרנואים סיימו במקומות ארבע וחמש, דניאל וניקו בהתאמה. אלבון הגיע שישי בהופעה טובה נוספת, פרז שביעי ומקס שמיני אחרי מרוץ מתיש ומיותר מבחינתו. ג׳יובננאנצי שם את סאובר-אלפא במקום תשיעי ואת הנקודות האחרונות לקח לנדו נוריס.

שתי פרישות מאכזבות היו של מקלארן ששחררו בטעות מצערת את קרלוס סיינץ מהפיטס עם גלגל קדמי ימני משוחרר, ודניל קוויאט שפרש בגלל בעיות מנוע.

סינגפור, מסלול מרינה ביי

גם מסלול רחובות וגם מירוץ לילה – מירוץ הפוך. המשמעות היא שלמרות הפרש השעות כל הסופ״ש מתרחש לפי שעון אירופה לנוחות הצופים, כך שהצוותים והנהגים עובדים הפוך מהשעון המקומי. זה אומר שכולם מנסים ללכת לישון בארבע בבוקר – אטימת חדרים לאור שמש, לקום מתישהו בצהרים ולשכנע את המלון לספק להם ארוחת בוקר. מגיעים לפאדוק כשיש עדיין כמה שעות של אור יום, וכל האקשן האמיתי מתרחש בערב-לילה. לו״ז שיותר מתאים לחיות הלילה על הגריד.

המסלול עצמו לא קצר, כ-5 קילומטרים, מסלול רחובות קלאסי. שמעתי שמשווים אותו למונקו משום מה, אני לא רואה את הדמיון – אם כבר הוא יותר מזכיר לי באקו. למסלול הזה יש נטיה להוציא מכוניות בטיחות כמעט כל מרוץ, כשהמפורסמת שבהן הייתה ה-״קראש-גייט״ ב 2008. ברנו נהגו אז פרננדו אלונזו ונלסון פיקה ג׳וניור. מיד אחרי עצירה של פרננדו, נלסון התרסק בפניה 17 וגרם להוצאה של מכונית הבטיחות. פרננדו בעקבות זה זכה בהובלה ואף ניצח את המרוץ. הסיפור היה מסתיים ללא השלכות – כי מי חשד במשהו – עד שב 2009 נלסון פוטר מרנו, וסגר חשבון עם הקבוצה. הוא הצהיר שהוא קיבל הוראה להתרסק בכוונה על מנת לתת לפרננדו את היתרון, וזה בדיוק מה שהוא עשה. ההשלכות מבחינת רנו היו קשות, הדחה מוחלטת של כל הקבוצה. הם בסוף חזרו, פלאביו בריאטורה שהיה מנהל הקבוצה הודח לתמיד, ופרננדו הצליח לצאת מזה נקי כמו גומי על צמיג חדש (פעם שניה – הפעם האשונה הייתה פרשת הריגול מקלארן-פרארי שאני משוכנע שהוא זה שהדליף את המייל הראשון).

תוואי המסלול די סטנדרטי למסלול רחובות, בחלקו טכני מאוד אבל מכיל מספיק ישורות בשביל לאתגר את הסט-אפ מבחינת הקבוצות. הוא ידוע בחלקים ה״קופצניים״ שלו בחלקים מסוימים, שממש אפשר לראות את המכוניות מקפצות על במפים שמשום מה אף שנה אנחנו לא רואים אותם מתוקנים. כנראה בגלל תצוגת הניצוצות המטורפת שזה מייצר, במיוחד על רקע הלילה של סינגפור. מזג האויר החם והלח מאוד של סינגפור מוריד מהנהגים ארבעה אחוזים ממשקל הגוף שלהם במהלך מירוץ, זה אומר שממשקל ממוצע של 70-80 קילו של נהג יורדים 3-4 קילו במהלך המירוץ.

אזור DRS שלישי (!) התווסף השנה, כי לא היה מספיק משעמם עד עכשיו.

אנחנו צפויים לראות פה קמבק של הקבוצות הטכניות – מרצדס ורד בול, וחזרה של פרארי למקום הטבעי שלה, מלחמה על המקום השני עם מקס.

לואיס ניצח את שני המרוצים האחרונים בסינגפור, ב 2017 זה קרה בגלל התרסקות של שני הפרארים אחד לתוך השני בזינוק:

רוח קרב בפרארי

השנה המרוץ מתחיל עם בלאגן ואיום לא צפוי על קיום הסופ״ש בגלל…זיהום אויר. כן, מסתבר שבמצב הגבולי גם ככה של רמת זיהום האויר הגבוהה במפרץ מרינה, ריכוז גבוה של מנועי בעירה פנימית במקום אחד הוא בדיוק מה שצריך כדי להעביר את המחט לאזור האדום ולבטל את כל הפעילות. צריך להבין שסופ״ש מירוץ כולל המון פעילות מחוץ לפורמולה 1 עצמה – מרוצי פורמולה 2 ו 3, ליגת פורשה ועוד התרחשויות בוערות פנימית. מארגני המירוץ טוענים שיש להם תוכנית ב׳ מוכנה במידה והמחט תזנק, אני מניח שהם יצמצמו נוכחות של הליגות הנמוכות יותר על המסלול במידה ואכן יהיה איום ממשי.

מרצדס אמורה לשלוט בסופ״ש הזה ללא עוררין. היתרון העצום שיש להם בפניות, בשילוב של הביצועים של לואיס בעבר על המסלול הזה אמורים להשאיר את כולם מאחור בפער גדול. ולכן – אלא אם וואלטרי יחליט שלא בא לו לציית להוראות הפעם – אנחנו אמורים לראות אחד-שתיים משעמם להפליא של מרצדס. פרארי צפויה להתמודד עם הנפילה שתבוא אחרי ספא-מונזה, עם מסלול סופר קשה מבחינתה.

לקלר אמנם נפלא במירוצי רחובות – בצורה יוצאת דופן אפילו. המסלול הביתי שלו הוא מונקו, בשנה שעברה הוא סיים תשיעי במרינה ביי עם סאובר, ולמעט התקרית בבאקו הוא הוכיח שהוא יודע לטוס קרוב מאוד לגדרות האלומיניום. סבסטיאן כבר ניצח בסינגפור ארבע פעמים, והוא גם ידוע בחיבתו למסלולים צפופים. אם הם באמת יהיו במיטבם, ומבחינת תכנון עצירות וצמיגים פרארי תהיה עילוי, יש מצב שהם יהיו קרובים איכשהו למרצדס.

מקס אמור לפרוח פה ולתת את הפייט הרציני מול לואיס. אחרי שני מירוצים רעים, ועם מסלול שתפור על הסט-אפ של רד בול – אם מנוע ההונדה שלו ירשה לו, הוא יהיה המתמודד מול לואיס גם על הפול וגם על הניצחון. זה המצ׳-אפ שאני מחכה לראות. לאלבון יהיה קצת יותר קשה, למרות שמבחינתו זה סוג של מירוץ ביתי (גדל בלונדון, אמו מתאילנד). הוא מעולם לא התחרה במרינה ביי, ועם מרוץ שלישי בסך הכל על המכונית של רד בול, להתמודד עם 23 פניות במסלול רחוב במזג אויר חם ולח במיוחד לא יהיה לו פשוט.

יהיה מעניין לראות מה הסיפור עם רנו. אחרי ההפתעה של מונזה, עם שתי המכוניות – יש מצב שקרה שם משהו טוב. משהו התחבר עם המכונית מבחינת מנוע, או סט-אפ, לא ברור. אבל זה ששתי המכוניות היו ביחד עם הביצועים הנפלאים האלו, אומר שזה לא היה מקרה או חיבור מפתיע של נהג-מכונית-מסלול. צריך לראות אם זה היה חד פעמי למונזה, אבל אם תהיה המשכיות זה יהיה טוב לקראת שנה הבאה. דניאל הגיע לפודיום ארבע פעמים כאן, הוא יודע איך לעשות את המסלול הזה.

צריך להסתכל גם על מקלארן – שני נהגים טובים מאוד שלפחות אחד מהם – קרלוס – מחובר מאוד למסלולי רחוב. ב 2017 הוא סיים את מרינה ביי רביעי עם טורו רוסו. עם מכונית הרבה יותר מוצלחת, הוא אמור להיות תחרותי פה, אם לא יהיו טעויות קבוצה.

מחוץ למסלול

רוברט קוביצה הודיע שהוא פורש מוויליאמס בסוף העונה. אמר שהוא מוכן להישאר בפורמולה 1, אבל לא בכל מחיר.

האס החתימה משום מה את שני הנהגים שלה על חוזה לשנה הבאה. מעבר לבדיקת הסמים שצריך להעביר את גונתר סטיינר (אלא אם הוא חתך את המחיר שלהם לרבע, ואז אני אזמין את מה שהוא שותה), זה אומר שניקו הולקנברג כנראה לא יהיה בסבב בשנה הבאה. אם הוא יביא איתו מספיק כסף, וויליאמס תהיה אופציה.

פירלי הציגה את צמיגי ה 18” שאמורים להחליף את ה 13” ב 2021 במטרה לייצר יותר כח הצמדה:

כן, אנחנו מבינים ש 18 זה יותר גדול מ 13

אחרי העונש שסבסטיאן חטף במונזה, הוא צבר מספיק נקודות עונשין כדי להיות במרחק שלוש נקודות בלבד מהרחקה ממירוץ. בבקשה שהוא יתעורר ושזה לא יקרה, זה לא נעים גם ככה לראות אותו כנהג שני.

ברני אקלסטון וסבסטיאן מוחים נגד לוח השנה המטורף של שנה הבאה – 22 מירוצים, וטוענים ש 16 זה מספיק בהחלט.

שוב בענייני הביצועים של סבסטיאן, רוס ברון טרח לציין שהשנה הזאת נראית כמו השנה האחרונה של סבסטיאן ברד בול. מי שמסכים איתו בעצם מסכים שהקריירה שלו בפורמולה 1 הסתיימה כבר שם, אפילו לפני המעבר לפרארי.

אדריאן ניואי הצטרף לאיזו ליגת שטח חשמלית (Veloce) שתתחיל להתחרות ב 2021 ברחבי העולם.

ובחזית הספקולציות – איזה עוד ליגה מעניינת את פרננדו – יש משהו חדש – דאקאר:

בקרוב הדוקו

לואיס השיק קו אופנה חדש השבוע במילאנו עם טומי הילפיגר. אמיתי.

וזה מספיק מוזר כדי לסיים כאן. מקצה הדירוג ישודר כרגיל בשבת ב 16:00, המירוץ בראשון לא כרגיל אלא ב 15:10.

אגב את המוטו-ג׳י פי לא תוכלו לראות כי ערוץ הספורט החליטו להעביר את כל הסדרה הסופ״ש לערוץ 59 בתשלום, סתם כי הם יכולים. מזל שיש אינטרנט.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. תודה רבה אורן.
    אני מקווה שנראה מירוץ מעניין כמו השניים האחרונים בהם הייתי במתח עד חציית קו הסיום, קצת אקשן מעלה את הערך של ה-F1.
    אני קיבלתי הודעה אתמול על ההחתמה של גרוסזאן בהאס והייתי בהלם, הוא עושה עונה נוראית וגם הקודמת לא הייתה טובה במיוחד, אני די בהלם שהשאירו אותו בסבב למרות שהוא תמיד מכניס עניין במירוצים, אבל הוא עושה המון טעויות וקצת לא ברור לי איך הוא ישאר בסבב וניקו הולקנברג לא.
    לגבי קוביצה – לא ציפיתי ממנו ליותר מדי כי הוא נהג בוויליאמס אבל כן ציפיתי שיהיה לפחות לפני ג'ורג' ראסל וזה לא קרה אף פעם, אז אותי הוא קצת איכזב.

    לגבי המירוץ הקודם – היה מאוד מהנה וקצת היה חבל לי על לאנס סטרול שהתחיל את המירוץ נהדר ובגלל שטות של וטל נהרס לו המירוץ.

    1. ניקו נחשב לנהג מנוסה, אבל חוץ מפול בברזיל לפני הרבה שנים הוא לא הבריק בשום קבוצה, וזאת הסיבה שלדעתי הוא יפרד מהסבב – יעדיפו להביא נהגים צעירים עם פוטנציאל. שוב, אלא אם הוא יביא איתו הרבה כסף..
      לגבי קוביצה, אני בכלל חושב שזה נס שהוא נוהג שוב אחרי התאונה שהוא עבר. אל תשכח שיש לו בערך חצי מיד ימין. הוא נהג מבריק, ולדעתי הסיבה שווליאמס לקחו אותו היא כדי לקבל עזרה בפיתוח המכונית. לא עבד.

  2. פשוט מטורף לראות שני אלופים עולם, אחד המילטון עם רעב בלתי נגמר ותחרותיות אינסופית מול סבסטיאן פטל, שהיה (וכנראה עדיין) נהג על עם שליטה מטורפת ברד-בול ונראה כאילו איבד עניין

    1. הוא כנראה לא מהנהגים שיודעים לפתח מכונית, ואז המוטיבציה שלו יורדת. או שפשוט נגמר לו – ארבע אליפויות כבר יש לו, לאן ממשיכים מכאן? לגבי לואיס, מדובר במבנה אישיות שונה לחלוטין. קודם כל הוא קיבל מכונית מנצחת, אבל הוא גם נהנה מכל חגיגת הסלבריאטות מסביב כך שהמוטיבציה שלו שונה. ובנוסף הוא כבר שובר שיאים של הגדולים.

  3. ובסוף פרארי מעדכנים כנף קדמית ורצפה, ומרצדס לא מבינה מה קורה..
    פול ללקלר (בפער של שלוש עשיריות מהמהקום השני), לואיס שני וסבסטיאן בסוג של הופעת קמבק שלישי. מקס רביעי, וואלטרי חמישי. הרבה נגיעות בקירות מצד כולם כמעט, ורואים שכל המובילים מרגישים טוב עם המכוניות על המסלול. יהיה מאוד מעניין מחר.

  4. וואו זה היה אחד ממקצי הדירוג הכי מפתיעים שראיתי, פרארי שלטו בו ללא עוררין, וגם אני וגם מרצדס לא הבנו מאיפה פרארי שלפו את הסט אפ שלהם, אבל זה היה מדהים לראות את זה ובתור אוהד של פורמולה 1 שמחתי לראות את פרארי לוקחים שוב את הפול פוזישן.
    אגב קצת היה עצוב לי על וטל, כי רציתי שיקח את המקום הראשון, מגיע לו קצת לשמוע בעונה הקשה הזו, ואולי היום הוא יעשה משהו טוב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט