ממפיס גריזליס – פריוויו 2019/20: יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו / עמיחי קטן

אחרי כמה שנים של התלבטויות וספקות, הבינו בממפיס שעידן הגריט & גריינד הסתיים ובמהלך העונה האחרונה הגיבו בטריידים ששלחו את מארק גאסול לקחת אליפות בטורונטו ואת מייק קונלי אולי לקונטנדרית ביוטה. כעת, נותרה קבוצה צעירה ומלאת פוטנציאל.

מאזן בעונה שעברה: 49-33. רחוק מהפלייאוף.

מאמן: טיילור ג'נקינס. בפעם הראשונה כמאמן ראשי. עוזר מאמן של בודנהולזר באטלנטה ומילווקי בשנים האחרונות.

סיכום העונה שעברה: החתמתו של עומרי כספי העלתה את הציפיות בממפיס, או לפחות אצל הישראלים שקיוו שעונה בריאה של קונלי וגאסול תספיק למקום בפלייאוף, ובאמת לאחר רבע עונה מצאו את עצמם ממפיס לרגע בראשות המערב, בזמן שכספי דורג בטופ 10 של הליגה בנט רייטינג וגם הרוקי JJJ נכנס היטב לעניינים.

ההמשך היה פחות מוצלח מבחינת ממפיס שמצאו את עצמם בטרייד דדליין רחוקים מהפלייאוף ובהבנה שצריך לבנות מחדש. ברגעים האחרונים לפני הדדליין, הועבר מארק גאסול בטרייד לטורונטו בעד יונאס ולנצ'יונאס, דלון רייט, סי ג'יי מיילס ובחירת סיבוב שני בעוד מיליון שנה (2024), מה שגרם לכך שממפיס חתכו את עומרי כספי בגלל עודף שחקנים. עד לסוף העונה, ממפיס התמקדו בעיקר בהפסדים ובגבוה האירופאי החדש שרשם ממוצעים של 19.9 נקודות ו-10.7 ריבאונדים ב-19 משחקים עד סוף העונה.

הניצחון הגדול של ממפיס היה בהגרלת הלוטרי בסוף העונה, בו הם זכו בבחירה השנייה בדראפט, אותה הם ניצלו כדי לבחור את הרכז ג'ה מוראנט, אחרי שמייק קונלי הועבר בטרייד ליוטה, בעד קייל קורבר, גרייסון אלן, ג'יי קראודר והבחירה ה-23 בדראפט, שהפכה לברנדון קלארק בבחירה ה-21 לאחר טרייד נוסף.

קיץ 2019:

הגיעו: ג'ה מוראנט (רכז, בחירה 2 בדראפט), ברנדון קלארק (פורוורד, בחירה 21), ג'יי קראודר (פורוורד), גרייסון אלן (גארד), סולומון היל (פורוורד), אנדרה איגודאלה (פורוורד), ג'וש ג'קסון (פורוורד), ד'אנטוני מלטון (רכז), מיילס פלאמלי (סנטר) (כל אלה בטריידים), מרקו גודוריץ' (גארד/פורוורד מפנרבחצ'ה), טיוס ג'ונס (רכז ממינסוטה).

עזבו: אייברי בראדלי (לייקרס), ג'וון קרטר (פיניקס), מייק קונלי (יוטה), ג'סטין הולידיי (אינדיאנה), סי ג'יי מיילס (וושינגטון), צ'נדלר פארסונס (אטלנטה), דלון רייט (דאלאס), ג'וליאן וושבורן (גולדן סטייט – שוחרר), ג'ואקים נואה (חופשי), עומרי כספי (מכבי ת"א), טיילר דורסי (מכבי ת"א).

במהלך הקיץ, ממפיס השלימו סופית את ניקוי האורוות שלהם. קודם כל, הם העבירו את מייק קונלי ליוטה, עבור תמורה נחמדה של 2 בחירות סיבוב ראשון ושני שחקנים טובים שיכולים לעבור הלאה בעוד טרייד. בקיץ, ממפיס צירפו רק את טיוס ג'ונס ומרקו גודוריץ', שני שחקנים שיהיו במקרה הטוב מחליפים, ועיקר המהלכים של ממפיס נועדו לנקות את העבר על מנת להתחיל לבנות עתיד מסביב לשני הכוכבים הצעירים של הקבוצה – ג'ה מוראנט וג'ארן ג'קסון ג'וניור.

בגזרת הטריידים, ממפיס עבדו הרבה בקיץ ולקחו על עצמם לא מעט שחקנים מעניינים, בעיקר פורוורדים. ג'וש ג'קסון מפיניקס הוא אולי השם המעניין ביותר שבהם, כאשר יש לו עוד הרבה לאן להתפתח, ובמקום ללא לחץ זה יהיה לו קל יותר. בגזרת הוותיקים יש את ג'יי קראודר ואנדרה איגודאלה, שסביר שיעברו שניהם בטריידים בהמשך, ועד אז נוכל לראות כמה נכסים עתידיים הם יהיו שווים עבור ממפיס.

החוזה המשמעותי היחיד שהוארך היה ליונאס ולנצ'יונאס הליטאי שקיבל חוזה של 45 מיליון ל-3 שנים. אין ספק שאם הליטאי יוכל לשמור על ממוצעי 20 ו-11, כמו מאז הטרייד שהביא אותו לארה"ב, זה יהפוך את החוזה למשתלם. כמו כן, זה לא חוזה בלתי סחיר, וגם לא ארוך מדי, ויכולות להיות כמה קבוצות שצריכות גבוה שיהיו מוכנות לתת נכסים עתידיים תמורתו – בוסטון המועמדת העיקרית לדעתי, אבל גם דאלאס וסקרמנטו יכולות להתאים וכמובן שיש עוד כל מיני אפשרויות…

אין ספק שממפיס כקבוצה, בעיקר הגנתית, נחלשה משמעותית, בוודאי כאשר את מקומם של קונלי וגאסול בתור כוכבי הקבוצה תופסים שני שחקנים עם ותק משותף של עונה אחת בליגה, אבל כרגע פני הדובים אל העתיד ואל בנייה מחדש, כאשר עם כל הצפיפות והעומס כרגע במערב יהיה להם קל יותר לשאוף למטה לכיוון הדראפט. מוראנט ו-JJJ יכולים להיות צמד קטלני במבט אל העתיד וריבוי שחקני הכנף בעלי החוזים הרעים שמקיפים אותם, כמו גם ריבוי השחקנים המועמדים לטריידים, גורם לקבוצה להזכיר קצת את ברוקלין של לפני שנתיים שאספה הרבה חוזים רעים ונכסים, עד שבשלב מסוים הגיעה הפריצה של הקבוצה שנוצלה לשדרוג עוד יותר גדול של הקבוצה.

העונה הקרובה:

חמישייה מסתמנת: ג'ה מוראנט, דילון ברוקס, קייל אנדרסון, ג'ארן ג'קסון ג'וניור, יונאס ולנצ'יונאס.

שחקנים בולטים בספסל: ג'יי קראודר, ג'וש ג'קסון, טיוס ג'ונס, אנדרה איגודאלה (אם ישחק בכלל), גרייסון אלן, ברנדון קלארק.

החמישייה של ממפיס בעלת חוזקות התקפיות ברורות. ולנצ'יונאס היה נפלא מאז המעבר לממפיס, והיכולת של טריפל ג'יי לרווח עבורו את המשחק תהיה משמעותית מאוד, ומצד שני השילוב בין מוראנט וג'קסון ג'וניור יכול להיות מצוין. אנדרסון וברוקס אמורים לכסות את הקליעה ובעיקר את ההגנה. גם הספסל של ממפיס לא רע בכלל בגזרת הפורוורדים עם קראודר ואיגודאלה, לפחות בינתיים, וכמה שחקנים צעירים שמחכים להזדמנות לפרוץ.

הכוכב:

שחקן המפתח של ממפיס הוא ג'ה מוראנט. היחיד בסגל של הדובים שיש לו תכונות של כוכב ביחד עם פוטנציאל אמיתי להיות כזה, כשספק עד כמה הפוטנציאל של צמד הג'קסונים הצעירים גדול, והשאלה הגדולה היא עד כמה מוראנט יצליח למצוא את עצמו במשחק של הגדולים. לממפיס כמובן יש זמן התאקלמות לתת לו, אבל היכולת שלו היא זו שתכריע האם ממפיס תרגיש שהיא מצאה את המנהיג העתידי שלה ותתחיל לחפש שחקנים שיתאימו לידו בטריידים או בדראפט, או שמא הבנייה עדיין באותו שלב התחלתי של חיפוש אחר הפרצ'ייז פלייר.

אף אחד לא מצפה מ-ממפיס להיות קבוצה טובה, במיוחד לא במערב, אבל כל עוד הדובים מצליחים לשמר את האופי הקשוח והלוחמני שלהם, זה שהפך אותם לקבוצה משמעותית בליגה בעשור האחרון ביחד עם התפתחות יפה של הצעירים, יש סיכוי טוב שהעתיד ייראה מבטיח מאוד בקרוב. מה שלא יראו בממפיס הרבה בעונה הקרובה זה ניצחונות, אבל נדמה שהם יחיו עם זה בשלום, ואפילו בשמחה לקראת הדראפט הבא, כל עוד הם ימשיכו לצבור נכסים והצעירים יפתחו קו התקדמות ברור שיעורר את התקווה הזאת. הבעיה העיקרית של ממפיס היא הבחירה שהם חייבים לבוסטון (מוגנת טופ 6 ב-2020 ולא מוגנת ב-2021), והמטרה של ממפיס תהיה לקבל בחירה בטופ 6.

התחזית:

תחזית אופטימית: מוראנט פותח את העונה בסערה ומעמיד ממוצעים של 20 נקודות ו-7 אסיסטים. JJJ תורם 17 נקודות ו-8 ריבאונדים, ברנדון קלארק משתלב ברוטציה וגם גרייסון אלן נותן תפוקה יפה, ולא רק בתחום האלימות. איגודאלה וקראודר עוברים בטריידים בעד מלא צעירים ובחירות דראפט וממפיס בעיקר מפסידה. את העונה מסיימים הדובים רחוקים מאוד מהפלייאוף והלוטרי מגיב שוב לטובתם ומסדר להם בחירה טופ 6, ובעצם מגייס עבורם את הצלע האחרונה של הבנייה. בעונה שאחרי, ממפיס כבר עושים כמה צעדים קדימה ובוסטון זוכים בבחירה נמוכה ממה שציפו.

תחזית פסימית: הקבוצה צוברת יותר מדי ניצחונות על חשבון התקדמות של הצעירים ומוראנט לא בשל, לא מצליחים לייצר טריידים טובים והבחירה הולכת לבוסטון.

תחזית ריאלית: מוראנט ייאבק על תואר רוקי העונה עם ציון ובארט. JJJ ימשיך להשתפר וממפיס יעשו הרבה טריידים בעונה הקרובה. העונה תסתיים עם 25 ניצחונות, אבל תהיה התחלה טובה של בנייה לקראת השנים הקרובות.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. הצמד מוראנט-JJJ זה אחלה שלד לקראת העתיד. יש שם גם עוד חברה צעירים בסגל שאפשר לבנות עליהם לעתיד בתוספת וותיקים איכותיים כמו קראודר ו-וולנצ'יונאס. איגואדלה כרגע שם וגם הוא יכול לעזור, אבל אני לא חושב שהמוטיבציה שלו להיות שם גבוהה ולכן עדיף להושיב אותו בחוץ עד הטרייד.
    השמועות של ג'וש ג'קסון שהוא הסתבך ומאוד בעייתי מחוץ למגרש. אני חושב שהוא בכלל הולך להתחיל את העונה בג'י ליג (בדרכו להיפלט כנראה מהליגה).
    המהלך החשוב שעבר מתחת לרדאר – כריס וולאס פינה את מקומו בעמדת ה-GM אחרי שנים של דשדוש בקבלת ההחלטות (לאחרונה חוסר הטרייד טייריק אוונס שהיה ברור שיעזוב כשחקן חופשי)
    יראו את הפלייאוף מהבית

  2. קבוצה אנדר קונסטרקשן
    מתי תהיה קבוצה שתשחק עם חמישייה של ג'קסונים ?
    זה גם יהיה טריביוט מכובד וגם חבלבל את האויב
    🙂

  3. אני חושב שמוראנט, בדומה לפוקס, יזדקק לשנת התאקלמות בשביל להפוך לשחקן מוביל.
    לשמחתו, ולשמחת אוהדי הקבוצה, יש לו בממפיס זמן…
    .
    קלארק, להבדיל, נראה מוכן לגמרי לליגה. גם ג'קסון (הגרסה המוצלחת, לא זו שנזרקה מפיניקס).
    .
    תודה, חיים.

  4. פריוויו מקצועי מאוד. אני חושב שיקח זמן למוראנט כרכז רוקי, אבל יש לו את המקום בשביל לעשות טעויות. ממפיס יכולה לצבור נכסים לא רעים בטריידים על קראודר וקייל אנדרסון, יכול להיות שיקרה בשלב מסויים. מקווה שנראה את ברנדון קלארק וג'ארן ג'קסון משחקים ביחד כמות משמעותית של דקות. אני לא מבין בהקשר הזה את ההחתמה של ואלניוצ'אס, שהיה טוב בסוף העונה שעברה אבל לוקח דקות חשובות בקו הקדמי.

    1. תודה.
      אני חושב שולנצ'יונאס יכול להתאים ליד טריפל ג'יי והחוזה שלו לא גבוה מדי. אם זה לא יעבוד, או אולי דווקא אם כן, יהיו מועמדות לקחת אותו בטרייד

    2. רועי, ברנדון קלארק…לדעתך עולה על האנטר?
      אני הייתי בטוח שמיאמי תי'ח אותו והתאכזבתי שלא, אבל הירו לא מאכזב.

      לדעתי קלארק נראה ממש מבטיח.

  5. ניהול מצויין של הקיץ מבחינת טריידים ודרפט , בהחלט הוציאו המירב .
    מורנאט נראה כמו רכז העתיד של הקבוצה , לי מזכיר את ג'ון וול , יחד עם JJJ שלד מצויין , שמח שהזכרת את ג'וש ג'קסון שהגיע תמורת כלום , מקווה באמת שימצא את האיזון האישי שלו בקבוצה , יש לו וטרנים איכותיים שיוכלו לכוון אותו (איגודלה וקרודאר ).
    כמובן שיסיימו בין האחרונות ושימשיכו להבנות מהדרפט , יש להם כסף להחתמה טובה בקיץ , שיחפשו את גנבה כמו זק לווין שנה שעברה בחוזה סביר.
    לפי דעתי כקבוצה הם יותר טובים מפיניקס דאלאס אוקלוהמה .
    ג

  6. תודה על הפוסט.
    לפחות היה קרב כנגד הירידה… איזה עניין מוצא סםורטיבי אוהד ממפיס בקבוצה שלו? הוא מסתכל שנים קדימה – אולי עוד 5 שנים הקבוצה תתחרה על מקום בפלייאוף. ועד אז מה?? סתם, עוד מופע בעיר להעביר את הזמן.
    הסיסטם והפורמט כ"כ פגומים, וממפיס היא עוד דוגמה. קבוצה קטנה ממקום קטן יחסית, שהולכת לקראת עונה קטנטנה. די מוות.

    1. הם ניסו להישאר רלוונטיים כמה שהם יכולים. ברגע שהבינו שזה נגמר הם התחילו בנייה שעד כה מתקדמת היטב. כדי להיות קבוצת פלייאוף ייקח להם כמה שנים, אבל את הרלוונטיות ואת התקווה הם אמורים להחזיר די מהר

    2. כמה ערים בגודל של ממפיס יש בארצות הברית? לכמה מהן יש קבוצת נ.ב.א? אני די בטוח שרוב האנשים בממפיס שמחים להיות חלק מהנ.ב.א, מה גם שכאן מדובר בקבוצה עם היסטוריית פלייאוף מכובדת. כל אוהד היה שמח יותר אם הקבוצה שלו הייתה כל שנה בגמר, אבל עובדתית זה לא קורה ואנשים ממשיכים למצוא עניין בקבוצות האלה.

      לגבי הפורמט – זה שאתה מוסיף אקשן מזויף בדמות ירידת/עלית ליגה לא באמת הופך את הפורמט למסעיר (ברגע שאתה לא יכול לקחת אליפות, מה זה משנה באיזה ליגה אתה?), ובכל מקרה רוב הקבוצות בליגה הראשונה מסביב לעולם עולות לשחק כשהן יודעות שהן לא ירדו ליגה ולא יקחו אליפות.
      גם בנ.ב.א יש יתרון לקבוצות העשירות יותר, אבל הוא הרבה יותר קטן מכל ליגה אחרת

      1. עד כה בנייה יפה של הצוות המקצועי, לדעתי כבר משנה הבאה הם יתחרו על מקום בפליאוף.
        השנה אין לחץ, שנת התאקלמות של מוראנט וצבירת נכסים ע"י טריידים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט