מ-AND1 ועד לזאיון וויליאמסון, האבולוציה של קלטות הביצועים – ג'ימי צאן / תרגום Smiley

מ-AND1 ועד לזאיון וויליאמסון, האבולוציה של קלטות הביצועים – ג'ימי צאן / תרגום Smiley

מ-AND1 ועד לזאיון וויליאמסון, האבולוציה של קלטות הביצועים

קלטות הביצועים של הכדורסל התפתחו מעבר לכדורסל הרחוב כדי להשאיר מורשת הכוללת צילומי וידאו של טריקים וזריקות, ג'לי פאם (Jelly Fam), ומהפכה של חובבנים.

ג'ימי צ'ן / SBNation
נובמבר 6, 2018

מאמר מקורי: https://www.sbnation.com/2018/11/6/18008724/basketball-mixtape-history-and1-zion-williamson

זאיון וויליאמסון מטעה את המגן ליד קו מחצית המגרש אם הטעייה לחדירה כשעיניו בכיוון הטבעת. ממש מחוץ לצבע, הוא ממריא ומותח את הכדור כל כך רחוק עם זרועו שהיא ממש מקבילה לקרקע, ואז מטביע את הכדור בעוצמה הרסנית.

ההטבעה היא רק אחת מתוך מספר מהלכים מהממים וניתן לצפות בהם באוסף הראשון של EliteMixtape's של מי שהיה אז בתיכון, ופורסם ביוטיוב במרץ 2017. וההמולה רק החלה.

בכלי התקשורת כמו ESPN, SB Nation, Bleacher report ועוד החלו להציג את וויליאמסון באינסטגרם, טוויטר ובאתר האינטרנט שלהם. הוא הוצג כמי שבעל פוטנציאל להיות הלברון ג'יימס הבא. חברות הפקות שונות, כמו Ballislife, גם כן הכינו אוסף ביצועים של וויליאמסון, שכל אחד גרף מעל מיליון צפיות מהקהל הנלהב מהאתלטיות פורצת הגבולות שלו.

כאשר וויליאמסון התמודד מול לאמלו בול באירוע בחסות אדידס בלאס וגאס ביולי 2017, כל כך הרבה אנשים נדחסו לתוך האולם שהאבטחה היו צריכים לחסום את הדלתות. דמיאן ליליארד, לונזו בול ואנדרו וויגינס היו בין אלה שישבו בקהל, והשידור האינטרנטי של המשחק קיבל יותר מ-80,000 צופים בו זמנית.

הפופולריות של וויליאמסון המשיכה אחריו כאשר הלך לדיוק, שם הוא אחד משחקני השנה הראשונה הכי מסקרנים במדינה.

בסיקור של שחקנים חובבנים נמצא אולי בתור הזהב שלו עכשיו, אבל את השורשים נטעו עוד לפני 20 שנה בגלל ההשפעה של קלטות הסטריטבול והימים המסתוריים של אוסף הביצועים של AND1. ללא AND1 והתרבות שהושפעה מהם, הדרך בה אנחנו עוקבים אחר הכדורסל כנראה היה מעוד שונה היום.

רק תשאלו את שחקן הכדורסל ומי שבעל השפעה חברתית, גרייסון בושר, שגם מכונה בשם הפרופסור, שהיה אחד מהכוכבים הראשונים של עידן קלטות הביצועים של AND1.

"[הסבב של AND1] בעיקרון גרם ללידת המותג שלי ולכל מה שאני עושה היום", בושר אומר. "זה בעיקרון הניח את היסודות לצורה בה אני ממתג את הדברים שלי. בכל פעם שאתם צופים בשידור ישיר של הפרופסור אני רוצה שתרגישו את האנרגיה של מה שאני הרגשתי באוספי הביצועים של AND1".

"זה לחלוטין יצר את מה שאני מסוגל לעשות וכיצד אני מתנהל לגבי זה".

היום, המסורת שעוצבה על ידי AND1 עדיין יוצרת הזדמנויות יחודיות עבור שחקנים שאולי או שאולי לא ברמה של ה-NBA או ה-WNBA. תודות למדיה החברתית, צילומי וידאו כמו אוספי הביצועים של וויליאמסון יש את הכוח להשתלט על האינטרנט בסערה. יותר מכך, הם מראים כיצד האוספים האלה התפתחו למסורת עצומה ואמנות משל עצמם.

קלטות ביצועים של AND1 והטרנד של מהלכי כדורסל

לפני שהאינטרנט נהפך לאמצעי שאליו פונים, היה קשה למצוא וידאו של ביצועי כדורסל רחוב. לפני שנות ה-2000, אולפנים כמו 20th Century Fox הוציאו קלטות וידאו שכללו כוכבי NBA, ו-ESPN סיקרו את בכדורסל דרך מהדורת החדשות שלהם, SportCenter, כפי שהם עושים היום, אבל רוב הסיקור התמקד ב-NBA ובשחקני מכללות. ואז החל הסבב של AND1 ולקח חלק מאור הזרקורים של ה-NBA ונתן לזה יצירתיות טהורה הטבועה במשחק, וכל זה בהזרקת אווירת היפ-הופ.

ב-1998, במטרה לקדם את הנעליים והביגוד של המותג, AND1 החלו לשחרר את אוספי הביצועים שלהם שכללו שחקני כדורסל רחוב מפורסמים כמו פיליפ צ'מפיון, שמכונה גם Hot Sauce, ו-וויילי דיקסון, המכונה Main Event. ההקלטות הללו הרוויחו מוניטין רב בזמן ש-AND1 החלו לארח תחרות בה שחקני כדורסל רחוב מטיילים בערים ברחבי ארה"ב ומתמודדים מול הכישרונות המקומיים. סיקור מהמשחקים האלה, יחד עם קליפים מחוץ לסבב, לוקטו לאוסף אחד ונמכרו כקלטות וידאו לציבור, כאשר האוסף האחרון יצא ב-2008.

הקלטות האלו היו יחידות במינן. אוספי הביצועים של AND1 נתנו לכדורסל הרגשה רעננה ממש מהמגרש שגם הביאו לטלוויזיה פרצופים חדשים. הם הראו מהלכים ראוותנים של אחד-על-אחד שלעתים קרובות הסתיימו בהאלי-הופ וסיומות אקרובטיות אחרות. הקלטות הוידאו הללו לוו במוזיקת היפ-הופ ברקע, יחד עם תמרוני כדורסל מהממים.

הסבב של AND1 הפך במהרה לאחת ההפקות הלוהטות בכדורסל של שנות ה-2000. הקטעים ממנו הוצגו במהרה ב-ESPN תחת הכותרת "כדורסל רחוב", והסבב הפך לסיור בינלאומי, מה שהגדיל יותר את הפרסום. השחקנים גם הוצגו לעתים קרובות ב-Hoopstv.com, אחד מהאתרים הראשונים שהציג כדורסל רחוב לפני שהאתר נסגר ב-2001. משחק מחשב בשם AND1 Strretball יצא עבור פליסטיישן 2 ואקס-בוקס בהשראת הסבב והצילומים ממנו.

בין השחקנים המפורסמים מעידן הביצועים של AND1 נמנים הפרופסור ושחקן ה-NBA לשעבר, ראפר אלסטון, שגם ידוע בכינוי Skip 2 My Lou. עד סוף שנת 1999, יותר מ-100,000 העתקים של קלטת AND1 הראשונה, אוסף שרובו היה בכיכובו של אלסטון, נמכרו. למרות שאלסטון, שנהנה מקריירה של כדורסלן מקצועני, כנראה שלא היה צעיר את הקלטת הזו כדי להיות שם מוכר בכל בית. הפרופסור הראה כמה צילומי וידאו של ביצועים יכולים להקפיץ את המוניטין של שחקן חובבן. דרך הקלטות של AND1 הפרופסור הפך במהרה להיות אגדת כדורסל רחוב, והפופולריות שהוא הרוויח בגלל הסבב היא הוכחה לכך היום. כרגע יש לו יותר מ-2.5 מיליון עוקבים ביוטיוב.

"[סבב ה-AND1] נראה שהיה בעל הכי הרבה השפעה במיזוג של ההיפ-הופ והכדורסל", בושר אומר. "זה גם תפס את הקהל עם ביצועים בסגנון של כדורסל רחוב. זאת הייתה הפעם הראשונה שראינו זאת והרגשנו זאת. כאשר אתם צופים בזה, זה פשוט נותן לכם הרגשה טובה".

למרות שהצילומים של AND1 היו פופולריים, הסבב לא קיבל את היתרון של התנופה של המדיה החברתית שיש היום. הוא פספס פלטפורמות שיכלו להקפיץ אותו כמו יוטיוב ולתת לו עוד יותר חשיפה. ההשפעה של זה, בכל מקרה, עדיין ממשיכה. באופן חלקי מושפעת מההקלטות של AND1, מותגי הכדורסל כמו Hoopsmixtape ו-Ballislife החלו לערוך סרטונים משלהם מספר שנים לאחר ההופעה של AND1.

"בחזית של Hoopstv.com הייתה AND1", בושר אומר. "הם היו מאוד חדשניים בכל השיווק שלהם, והם היו בפסגת האמצעים דיגיטליים. אבל אני לא חושב שיוטיוב וכל הדברים האלו ממש המריאו כעסקים רציניים ונהפכו למיינסטרים רק לאחר 2010 או 2011, ככה שזה פספס את הגל".

ההתפתחות מעבר ל-AND1

ב-2006, Hoopsmixtape פרסם את אחד הסרטונים הראשונים שלו, שהוא מראה תיכוניסט בכיתה י"א בשם דריק רוז מטביע בעוצמה על מגן. הקליפ צבר 20,000 צפיות תוך מספר שעות, ודוחף את הפופולריות של רוז עם תפיסת דאנק אחד מרהיב. משחקו של רוז היה דוגמא מוקדמת של כיצד שחקן צעיר יכול להפוך לסנסציה בין לילה.

על פי ניל ואגנר, מייסד שותף של Hoopsmixtape, הסרטון היה כל כך פופולרי שבמהירות הוא שבר את האתר של Hoopsmixtape. הטירוף מהסרטון נתן השראה לואגנר ולעוד חלוצים ב-Ballislife וב-Hoopsmixtape לשים מעט מההילה של AND1 על שחקני תיכונים.

סרטוני ביצועים של כדורסל תיכונים הופקו בדרך כלל בסוך שנות ה-2000 ובתחילת שנות 2010. בכל מקרה, מספר חברות ההפקה גדל במהירות באמצע שנות 2010 יחד עם העניין של הגיוסים. בשנים האחרונות, חברות ההפקה התפתחו שוב והפיקו סרטונים ארוכים יותר של צילום משחקים המראים את כל המשחק עם המהלכים עיקריים ללא מוזיקת רקע, מה שחוסך להם זמן על עריכת סרטוני ביצועים ונותן להם קדימות שתצוגת המהלכים על פני המתחרים שלהם.

"כאשר [Ballislife] החל לראשונה, זה היה במשך כל הקיץ ובמשך כל עונת התיכונים והיה צריך לדחוס זאת לסרטונים של שלוש-ארבע דקות", אומר טיילר טורבידי, מייסד ועורך וידאו של אתר הכדורסל HoopDiamonds. "זה היה ממש סרטון מדהים של שלוש-ארבע דקות, אבל זה דורש הרבה זמן, אנרגיה, וצילומים רבים לדחוס לתוך סרטון אחד".

בזמן שסרטונים ראוותנים של הביצועים הראו רק מהלכי כדורסל מצויינים מעונה או קריירה של שחקן ללא קשר, רצף של משחק שלם עשה זאת ברור יותר מה האפקט של אותו שחקן בודד. לאותם שחקנים שרצו שיבחינו בהם בגלל משחק הכדורסל שלהם, הסרטונים שהתמקדו במשחק היו עדיפים יותר לעתים קרובות.

עדיין, קשה לנצח את הניסיון של אוסף ביצועים מלהיב ביכולת להיות ויראלי. למרבה המזל, החברות היום מנסות לתת תערובת של תוכן ככה שאותו האוהד לא יצטרך לבחור בין בידור לבין אופציות יותר ריאלי כדי לקבל מידע על שחקנים חובבנים שהולכים ובאים.

"הצופים מעוניינים בצפייה [בשחקנים] כשחקני כדורסל לכל דבר, בנוסף", טובידי אומר. "הם אולי יעריכו את האוסף, הרהבתנות, העריכה, ודברים כאלה בגלל שבסופו של היום זאת עדיין אומנות. אבל הם גם רוצים לראות כיצד הם משחקים במשך משחק מלא".

איך סרטון ביצועים טוב יכול לפתוח דלתות

למרות שסיקור כדורסל תיכונים יכול לעזור לשחקנים לקבל תשומת לב, מבקרי המדיה החברתית חוששים מחשיפה מוקדמת לעולם בגיל כזה צעיר.

"אני חושב שיש המון לחץ על השחקנים", אומר מייסד-שותף ונשיא Ballislife, מאט רודריגז. "במיוחד עם יש להם חשבונות במדיה החברתית, הם חייבים להתבגר מאוד מהר ואינם יכולים לעשות הרבה טעויות. הילדים האלה לא יכולים לעשות טעויות תמימות בכלל בגלל שאם הם כן יעשו, הם נבדקים תחת זכוכית מגדלת. אם הם עושים משהו בסרטון, כולם יראו זאת".

למרות הלחץ שנמצא  שם, הרבה שחקני תיכונים הוכיחו שהם יכולים לפרוח תחת הפשפוש האינטנסיבי. וויליאמסון הרוויח תהילה ארצית בזמן שהיה בתיכון לאחר שהדאנקים המרהיבים שלו צולמו והפכו לויראלים. כאשר עין המדיה מתמקדת בו, וויליאמסון היה דומיננטי מול מתחריו והרוויח הצעות למילגה ממספר מכללות כדורסל חזקות לפני שהעדיף לבחור בסופו של דבר בדיוק.

הקהל הרב גם כן לא נראה שמפריע למריו מקיני שהתחייב למיזורי, המדורג מספר 1 בתיכונים ממיזורי בכיתת 2019, לפי 247Sports.

"אני מרגיש שאני משחק טוב כאשר כולם צופים בי", מקיני אומר. "אני פשוט לא הולך לקחת זאת כמובן מאליו. יש לי אנשים מסביבי התומכים בי. קיבלתי הרבה ביקורת בכל יום בגלל שיש אנשים שפשוט אוהבים לשנוא. זה באמת שזה לא משפיע עלי אלא רק דוחף אותי לעבוד קשה יותר ולהצליח".

בגלל הכוח של סרטוני הביצועים, שחקני תיכונים היום יכולים לקחת יותר יוזמה בתהליכי הגיוסים למכללות מאשר קודמיהם. לשחקנים המגיעים מבתי הספר שלא מקבלים מספיק חשיפה תקשורתית, הסרטונים מספקים להם הזדמנות לקדם את יכולתם לעולם. עכשיו, הם לעתים לוקחים את היוזמה ליצור ולשלוח סרטונים מקצועיים למגלי הכישרונות של ה-NCAA במטרה להעלות את הסיכויים שלהם לקבל תשומת לב.

"אני לא חושב [שסרטוני סיקור] אי פעם הביאו לילד הצעת למלגה בגלל זה, אבל זה אולי מכניס שם כלשהו לתוך הבית ספר או לראשו של המאמן", טורבידי אומר. "ואז [האמנים] ילכו ויבדקו אותם וילכו לגלות שהם באמת משחקים כמו אותו שחקן וירדפו אחריהם בניסיון לגייס".

סרטוני כדורסל ויראלים יכולים אפילו לפתוח הזדמנויות לקריירה עבור הרבה אינדיבידואלים שאולי אף פעם לא יגיעו ל-NBA או ל-WNBA, או להרוויח מקום בקבוצת NCAA.

בזמן ששיחק כשחקן שנה שנייה בתיכון פטרסון בבולטימור, אקיל קאר קיבל הצעת חוזה בשווי 750,000 דולר מלוטומטיקה רומא, קבוצה מקצוענית מאיטליה. הפרסום במדיה החברתית של ה-1.70 של קאר וסגנון משחקו הערמומי עזר לו להשיג את אחת מהצעות החוזים הגבוהות לאותה נקודת זמן מקבוצה אירופאית לאיזשהו שחקן שטרם סיים תיכון.

העתיד של סרטוני הביצועים בכדורסל

המדיה החברתית יכולה לבנות יחסי חברות בין שחקנים המקבלים השראה אחד מהשני בצורת משחקם. לפני מספר שנים, גארד אוניברסיטת מינסוטה, אייזיאה וושינגטון, התחיל את הקונספט של "jelly", דרך לבצע ליי-אפ בסגנון מסוים הכולל החזקת הכדור החוצה ובעיטה של הרגליים לפני הנחת הכדור עם סיבוב משמעותי. הג'לי נהפך לתנועה המכונה "Jelly Fam" כאשר רבים אחרים החלו לחקות את המהלך, וצילומים העלו את הפופולריות של הליי-אפ הזה בכל מקום בקהילת הכדורסל, אפילו עד ל-NBA.

טריסטן ג'אס, שהתחייב לאוניברסיטת אוטוואה, אגר כבר מעל ל-510,000 עוקבים באינסטגרם על הסרטונים שלו הכוללים מהלכי כדורסל וטריקים של זריקות. ג'אס הוסיף טוויסט משלו להרבה זריקות, אבל ההשפעה של ה-Jelly Fam ושל AND1 היא ברורה. הרבה ממהלכי הכדרורים שלו והליי-אפים יכולים היו להתבצע על ידי הפרופסור ואחרים.

כאשר הלך בעקבות ה-Jelly Fam, מקיני החל תנועה משלו הנקראת "Hoodie Fam". מקיני החל להתייחס לעצמו כ-Hoodie Rio אחר שלבש קפוצ'ון מתחת לגופייה שלו בזמן ששיחק בליגת הסתיו לשחקני עילית של בראדלי ביל, והשם נדבק כאשר סרטונים שלו בו הוא משתמש בשם הזה קיבלו מאות אלפי צפיות ביוטיוב.

"עשיתי סקר באינסטגרם ושאלתי אנשים לגבי זה אם עלי להתחיל תנועת Hoodie Fam", מקיני אומר. "ראיתי את כל סוגי הכינויים השונים כמו Jelly Fam, Jam Fam, Unicorn Fam, אז רציתי לראות אם אני יכול להתחיל אחד משלי עם Hoodie  Fam".

לצד עוד תנועות ה-"fam", זה גם מייצג הכרה וקרבה בין שחקני תיכונים. באינסטגרם, שחקנים שואלים אחד את השני לאישור או להכרה להצטרף לאחת התנועות, בכך שהם מכירים בעליה בפופולריות של אותו שחקן שהחל או עומד במרכז הטרנד. שחקנים יכולים ליצור קהילה עם טירוף סביב מספר מהלכי כדורסל או רעיונות שיצרו.

והטירוף הזה מתפשט מהר. כישרונות עולים כמו קוי טורמון, רודני גלאגר, ולברון "ברוני" ג'יימס ג'וניור הצטרפו לתנועת ה-hoodie Fam של מקיני.

אוהדים של המשחק, יותר מתמיד, יש את החופש היצירתי ליצור תוכן הקשור לכדורסל שיכול לתת השראה לעוקבים אחריהם.

"ישנו פוטנציאל כאשר הם [השחקנים] לא עומדים בציפיות ובטירוף הזה", טורבידי אומר. "אפילו אם זה העניין, לפחות הם ניסו והיו מסוגלים למשוך אחריהם עדת מעריצים שהיו בעלי עניין בהם כשחקנים וכאנשים. ככה שאם בסופו של דבר הם לא מסיימים כשהם משחקים במכללות או לא מצליחים להגיע ל-NBA, הם יכולים למנף את בסיס המעריצים והעוקבים הזה לכל מה שהם רוצים לעשות בחייהם".

בושר, לדוגמא, היה מסוגל לעשות קריירה בכך שיצר תוכן כדורסל מסוגנן הכולל מהלכי כדרור, ובכך ליצור מותג משל עצמו הידוע כ-Global Hooper. חברת הבידור Dude Perfect החלה כקבוצת חברים שקיבלה הכרה על סרטונים בהם הם מבצעים מגוון טריקים של זריקות ביוטיוב וחייבים הרבה מהצלחתם לחשיפה המקוונת. השחקן החצי מקצועני, ברנדון ארמסטרונג, הפך להיות סנסציה במדיה החברתית בכך שחיקה שחקני NBA במגוון המהלכים שלהם והדבר פורסם במספר אתרים.

"אני תומך בתנועה המקוונת", אומר בושר, הפרופסור. "אני חושב שיש יתרונות וחסרונות … אבל זה תלוי בצורת השימוש בזה. אני חושב שזה חשוב להבין מתי אתם מייצגים משהו ושתהיה לכם השפעה טובה על כולם".

לא רק שסרטוני כדורסל ויראלים נתנו לשחקנים פלטפורמה לזרוח, אלא הם גם סיפקו למעריצים שפע של אפשרויות לצפות במשחק שהם אוהבים. לא משנה מה העתיד של מהלכי הכדורסל טומן בחובו, לראות כוכב כדורסל יוצא מהאולם ושובר קרסול למגן אף פעם לא ישעמם.

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. תודה, סמיילי.
    אני חושב שהמייצג הכי בולט של הקלטות האלו והבעיות שבהן הוא טוני "יש משהו כמוהו בממלכת דנמרק (טכנית הוא היום בפולין)" רוטן.
    https://www.youtube.com/watch?v=jM9Wq-_24vw
    רק תסתכלו על המסירות האלו. תראו מה הן עושות למגנים. ועכשיו תזכרו שבליגה האסטונית הצליחו להתמודד איתן יחסית לא רע בשנה שעברה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט