שחקנים שאסור לשכוח: מוקי בליילוק – TEN / חי ברצ'יק

אם הגעתם עד פה בפרוייקט הזה בוודאי תשמחו לדעת שמוקי בליילוק נותן 3 סיבות למה לא לשכוח אותו….

דרון אושיי בליילוק הידוע בכינויו "מוקי" היה רכז ששיחק 13 עונות בליגה מ 1989 ועד 2002 והיה ידוע כחיית הגנה למרות 183 הסנטימטרים שהכילו אותו.

הוא היה די מוצק, מה שמסביר 4.1 ריבאונדים ממוצע קריירה יחד עם 6.7 אסיסטים משובחים ו 13.5 נקודות (לא להיט). חשוב להזכיר גם 2.3 חטיפות (מקום רביעי בהיסטוריה של ה NBA) שמראות על זריזות וראיית משחק משובחת.

מוקי בליילוק היה שחקן מלהיב. בגובה סביר, כישרון מתפוצץ ואש בעיניים האוהדים אהבו אותו. הם קנו חולצות שלו, חיקו אותו במגרשי המשחקים ואף קראו ללהקות על שמו. 

1 בחירה לאולסטאר

2 בחירות לחמישיית העונה

3 היה טווח שהוא היה מפורסם בו

4 בחירות לחמישיית ההגנה השניה.

***

מוקי שלנו נבחר בבחירה ה 12 בדראפט המוזר של 1989. לא זכורים לטובה מהדראפט הזה פרוויס אליסון ודני פארי במקומות הראשון והשני בהתאמה. דווקא טים הארדוואי ב 14, שון קמפ ב 17 וולאדה דיוואץ ב 26 השאירו חותם יותר רציני בליגה….. דראפט מוזר.

חייב לציין גם את אבא של גלן רייס ג'וניור במקום ה 3 שנתן קריירה לא רעה.

ניו ג'רזי נטס זכתה בשירותיו של מוקי המוכשר שלצערו הגיע לעונה עם המאזן הגרוע ביותר בתולדות המועדון, 17–65 בהובלת סם בואי – ההבטחה שלא התממשה.

מוקי נכנס לסגל, שיחק 50 משחקים והעמיד 10.1 נק, 4.2 אס ו 2.8 ריבאונדים ב 25.3 דקות למשחק. הנטס היו קבוצה מאוזנת שכללה 7 שחקנים שקלעו בין 10 ל 16 נקודות. הבעיה שאף אחד לא קלע יותר מזה….

המאזן הזוועתי הביא את דריק קולמן בשנה העוקבת כבחירה ראשונה יחד עם קני אנדרסון ודראז'ן פטרוביץ'. החבורה הצעירה והלוחמנית הגיעה לפלייאוף מהמקום השישי כדי להפסיד לקליבלנד בסיבוב הראשון.

מוקי השתפר בכל המדדים ל 14 נק, 6.1 אס ו 3.5 ריבאונדים ב כמעט 36 דקות למשחק.

עונה אחר כך הגיע צ'אק דיילי האגדי ויחד אתו הקבוצה השתפרה במעט כאשר מוקי קולע מעט פחות ומוסר מעט יותר. בכל מקרה ההיסטוריה חזרה והם הגיעו לפלייאוף מהמקום השישי והפסידו שוב לקליבלנד בסיבוב הראשון.

זה היה סופה המבטיח של החבורה הצעירה בנטס. מוקי הועבר בסוף העונה לאטלנטה ולצער כולם פטרוביץ נפרד מהעולם.

באותה שנה מוקי נעצר בפעם הראשונה באשמת DUI – נהיגה בשכרות. בשנות ה 90 הפרועות גברים לא יכלו לדבר על הרגשות שלהם ומסיבות רוויות סמים ואלכוהול (הסם החוקי) לא היו דבר נדיר. 

ב 93 הגיע לאטלנטה גם לני ווילקינס ומוקי קיבל את המפתחות והיה הצלע השלישית של קווין ויליס ודומיניק ווילקינס (רגע…. יש קשר ללני ?). בשלוש העונות הבאות מוקי השתפר בממוצעים ודקות משחק עד שנת שיא ב 1995 כשמוקי מגיע למעל 17 נק, כמעט 8 אסיסטים ו 5 ריבאונדים ומוביל יחד עם קווין ויליס וסטיב סמית לפלייאוף שם הם לא הצליחו להתקדם מעבר לסיבוב השני. 

מעבר להיותו שחקן כדורסל מלהיב חשוב לזכור את מוקי כי הוא דוגמא לשחקן מוכשר שהתדרדר\התמכר לאלכוהול, הכתובת הייתה על הקיר אבל אף אחד לא עשה כלום. אלכוהול זה הרי חוקי….

מ 95 עד 99, יחד עם סטיב סמית, כריסטיאן לייטנר ודיקמבה מוטומבו אטלנטה הייתה קבוצה חביבה. גם המספרים של מוקי היו חביבים. אבל בדעיכה למעט שנה לא רעה ב 97 . בעיית האלכוהול של מוקי כבר החלה להיות ידועה והוא ירד למספרים של 13 נק, 15.8 אס ו 4.7 ריבאונדים. רק החטיפות נשארו יציבות עם יותר מ 2 לערב כל התקופה למרות שגם שם המספרים התיישרו מעט כלפי מטה בסוף התקופה

ב 99 הוא עבר ללוחמים מהמפרץ נתן 2 עונות סבירות יחד עם לארי האדג'ס ואנטואן ג'יימסון כשהוא נותן 11 נק, 6.7 אס, כמעט 4 ריבאונדים ויותר מ 2 חטיפות בכ 34 דקות למשחק.

בעונת 2001-2002 ירדו הדקות ל 17, הנקודות ל 3.4 ואפשר להבין את הכיוון הכללי. בסוף העונה מוקי ופרש בגיל 35.

העברת השרביט לגילברט ארינאס

מוקי אולי פרש ממשחק פעיל אבל לא מהשתיה. מ 1995 ועד 2013 הוא נעצר 7 פעמים על DUI. אם ננסה לנחש סטטיסטית כמה פעמים הוא נסע שיכור ולא תפסו אותו נגיע למספרים גדולים מאד.

ב 2013 נכנס ברכב במגרש חניה של סופרמרקט וניסה לברוח מהזירה. 

מאוחר יותר באותה שנה הוא נהג ברכב ונכנס חזיתית ברכב נוסף, גורם למותה של אשה שישבה ליד הנהג. הוא נשפט לבסוף ל 7 שנים מתוכן 4 על תנאי. מוקי לא היה שיכור באותו זמן אבל אסור היה לו לנהוג. לפני התאונה הוא החל לעשות שינויים בצריכת האלכוהול שלו בליווי רופאו ואף שכר נהג (שהבריז מהעבודה באותו יום). הבעיה שיסורי הגמילה שלו היו כל כך חזקים שהרופא שלו אסר עליו לנהוג בשום מצב ואף החתים אותו על מסמך בנושא. זאת בעוד הרשיון שלו בכלל הושעה לאחר המעצר על אלכוהול ב 2012. באותו נמצא בקבוק וויסקי…..

ב 2014 הוא הודה בהריגה ונשפט ל-15 שנות מאסר. ולאחר הסדר טיעון הופחת עונשו לשבע שנות מאסר, מתוכן ארבע על תנאי

לא הצלחתי למצוא מה קרה לו מאז ומתי או אם הוא השתחרר.

לפחות הוא לא איבד את כל כספו וממה שאני מבין דאג ודואג כלכלית לילדיו.

אבל יש עוד משהו שאסור לשכוח על מוקי בליילוק.

לכל שחקן יש את המעריצים שלו. במיוחד אם הוא שחקן לא רע ובגובה אנושי של 1.83. השם הקליט "מוקי" בוודאי שלא הפריע.

חבורת נערים צעירים שהעריצה אותו החליטה להקים להקה ולקרוא לה "מוקי בליילוק". על להקת "מוקי בליילוק" שמעתם ? אני מאמין שכן

הם הקימו את הלהקה והתחילו להופיע ב 1990 בקפה Off Ramp. המוזיקה המשובחת שלהם תפסה את הקהל והם התחילו להתפרסם ואז התעוררה בעיה – הם לא יכלו למתג את עצמם ולא יכלו למכור מרצ'נדייז עם שם של שחקן NBA פעיל ונאלצו להחליף את השם. עורך הדין של מוקי אפילו דיבר אתם על זה ואמר שלמרות שמוקי התלהב מהרעיון הם לא יכולים לעשות את זה.

הרבה אגדות התהוו על השם החדש – Pearl Jam כשהמפורסמת בהם גורסת שזה על שם סבתא של אדי וודר שהייתה מכינה ריבה (Jam) מעוררת הזיות בגלל חומרים שהיא ערבבה שם.

אדי ודר מחרטט למען התקשורת

האמת, כמו הספרס, הרבה יותר אפורה ו Jam הגיע ממשמעות של ניגון חפשי עקב הופעה של ניל יאנג שבה הוא ניגן כל שיר במשך 15-20 דקות. Pearl השתרבב לשם ראנדומאלית….

מכיוון שנדרשו לשנות את שמם לא נותר להם אלא לקרוא לתקליט שלהם Ten על שם מספר הגופיה של מוקי.

בסיבוב ההופעות הראשון שלהם ב 1991 הם חיממו את הרד הוט צ'ילי פפרז והסמאשינג פאמפקינז. כשהתברר במהלך סיבוב ההופעות שכולם חולים על כדורסל הם היו משחקים מול שחקני קולג'ים בכל מקום שאליו הגיע הסיבוב. אדי וודר וג'ף אמנט מפרל ג'אם, אנטוני קידיס, פליי וצ'אד מהפפרס ובילי קורגן סולן הפאמפקינז. מי שזכה לשחק אתם היה על אותו מגרש עם חבורה מאד מאד מכובדת של נציגי הגראנג' והרוק של שנות ה 90.

אז אם החברים שלכם, הילדים או (אם יש לכם מזל) הנכדים מספרים לכם על להקה בשם פרל ג'אם…. תספרו להם על מוקי בליילוק 

והנה ההופעה של מוקי בליילוק בלייב. חלק מהשירים יישמעו לכם מוכרים

והנה עוד קטע קצר מ 1991 לחובבי הז'אנר, ממש לפני החלפת השם

🙂

לפוסט הזה יש 26 תגובות

  1. מעולה ברצ'יק.
    עשית ריבה מכמה שזיפים מיובשים.
    זכרתי אותו בתור הרכז של אטלנטה, אבל חשבתי שהיה בחור שקט ונחבא אל הכלים, מעולם לא שמעתי על הנהיגה בשכרות והבעיות שגרם.
    אשכרה הרג מישהי.

    1. פרל ג'אם לא הוציעו אלבום מצויין מאז אותו 10.
      אליס ללא הסולן ועם רבע מחליף הוציאו 3 מצויינים.
      ממליץ לך בחום

    1. בדרך החיים שאני שייך אליה לא עושים מסיבות סמים ואלכוהול גם כאלו שלא מדברים על הרגשות שלהם.
      לא כל דבר שנחשב לחוקי חייבים לעשות. לאדם יש ראש להפעיל כדי לחשוב האם באמת הדבר הזה טוב לעשות והאם הוא באמת תורם משהו חיובי.

  2. ברץ', מוקי בליילוק ורוקנרול – מה צריך יותר מזה?
    שחקן מצוין, להקה גדולה. האלבום Ten הוא אחד הטובים ששמעתי (טופ Ten) 😉
    תודה על אחלה פוסט!

  3. בלי ההקשר לפרל ג׳ם (או השם של הכלב) הוא כנראה היה נשכח לגמרי כי בסך הכל היה שחקן לוחמני אך די בינוני. נשמע כמו בחור די מפוקפק.

  4. בתקופה מקבילה פחות או יותר היו רכזים נוספים ששייכים למדור זה: סטריקלנד, ווב הקפיץ האנושי ובוגס הגמד שהיה הכדורסלן הטוב ביותר בגובה 1.60 ומטה, ואולי ישנם עוד..

  5. פןסט מצויין. בעיית בליילוק לא מיוחדת רק לו. יותר מדי הרבה שחקני NBA לא מכינים את עצמם כראוי לתקופת הפרישה ואז הם מרגישים שהם נמצאים ב-VACUUM שהם לא יודעכים כיצד למלא. אז הדבר השפוט והקל ביותר הוא אלכוהול וסמים.

  6. תודה לכולם על התגובות, כל היום קראתי אותן בשקיקה.
    תודה למנחם שחיכיתי לתגובה שלו כל היום (בגלל הפרשי השעות… אני יודע….)
    ותודה מיוחדת לציפור הנדירה על אבחנת הוילק(י)נס ועל ועל הפתיחה של דרך החיים נטולת האלכוהול ושאר הסמים בה הוא וסביבתו חיים.
    אני עבדתי בזה, במשפחה שלי שותים בארוחות שישי (ואני בתור הנכד הבכור הייתי מחויב להשתתף) ככה שאפשר לומר שהתגלגלתי לזה גם תרבותית וגם אישית.
    מעניין לדעת שיש גם קהילות אחרות בסביבתי. אני יודע שיש המון קהילות כאלה (במדינות איסלאמיות לדוגמא) אבל לרוב זה לא מבחירה.
    אני לא שופט, ציפור נדירה. פשוט מתעניין במנהגים אחרים.
    🙂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט