העתיד של הכדורסל הישראלי (חלק ג') / דניאל ליפשיץ

אז אחרי שנתיים וחצי הגיע הזמן לראות מה יצא מגילאי הנוער – ומי כעת מוביל אותם? מוזמנים לקרוא את חלק א' – על הנבחרת הבוגרת, וחלק ב' – על נבחרת העתודה.

מה קורה עם הנוער היום? נבחרת הנוער תשתתף באליפות אירופה (דרג ב') ברומניה. לפי הסגל המוכשר שאני רואה פה – המטרה היא ללא ספק לעלות דרג.

אבל קודם כל מה קרה עם שחקני הנוער שערן כתב עליהם? לא הרבה, לצערי – אבל הם עדיין לא בני 22. בואו נראה איפה הם בינתיים.

יובל זוסמן היה המצטיין דאז של נבחרת הנוער, והוא פשוט המשיך עם זה הלאה.
הוא הוביל את נבחרת העתודה עד למדליית הזהב, שבדרך הוא קוטף לעצמו את תואר ה-MVP. הוא עשה מעבר נהדר מרעננה של ברק פלג למכבי תל אביב אליה הוא שייך. הוא תרם את חלקו גם ביורוליג, שהשיא היה הערב המדהים של הצהובים בבירת רוסיה.

כרגע זה נראה כמו התקרה שלו (שחקן יורוליג לגיטימי) והמזל לא שיחק לטובתו בדראפט או בליגת הקיץ. ערן חזה שזוסמן יגיע לנבחרת – והוא שימש כשחקן מפתח כבר בקמפיין ההצערה האחרון של עודד קטש. ערן אף כתב כי זוסמן מזכיר לו את טל בורשטיין בצעירותו – כרגע זה בהחלט הכיוון.

השני שציין ערן שור היה עמית עבו.
ללא ספק כוכב דאז – סקורר גדול בליגות הנוער אבל גם זרק לא מעט. ערן, מחד גיסא, נתן תסריט פסימי שעבו יהפוך לעוד שחקן טוב של הליגה הלאומית ולא יותר מזה. מאידך גיסא, הכותב גם הדגיש שלמרות הגובה הנמוך (1.80) לעבו תשוקה ורצון של ווינר – ואולי זה מה שהקנה לו 9 דקות למשחק בעונה שעברה בליגת העל (13 משחקים בראשל"צ, 11 באשדוד). את הקליעה לשלוש עבו הציג לא רע אשתקד (38%) אבל כמה חבל שזה גבוה יותר מהאחוזים שלו לשתיים (34%). כרגע הוא אפילו לא בנבחרת העתודה, אבל באמת שלא היינו ממהרים להספיד שחקן עם רעב כזה למשחק.

החבר'ה שלוקחים קצת יותר את הזמן הם דווקא אלה שניחנים בנתונים טובים יותר מאשר עבו. לאחר שדיבר ערן על הרכז הנמוך – הוא ציין את יונתן רבינוביץ'.
רבינוביץ' עם גובה סביר לרכז (1.86) ורק אלוהים יודע כמה ששת הסנטימטרים האלה חשובים לו.
אשתקד שיחק רבינוביץ' במכבי הוד השרון, קיבל כמות יפה של דקות (מעל 23 למשחק) וגם הפגין ראיית משחק טובה.

לאחר מכן דיבר ערן על מיכאל מושקוביץ'. הפורוורד (2.01) שניחן גם בפיזיות לא רעה שיחק אשתקד בהפועל רמת גן גבעתיים – שם קיבל 12 דק' למשחק, ולא הראה כל-כך את מה שהוא יודע. מיד אחריו דיבר ערן על מירון רוינה, שזכה ב-2 מדליות עם נבחרת העתודה.
רוינה אולי לא היה דומיננטי העונה בצפון, אבל הוא כן היה חלק מעונה חלומית של גליל עליון. 13 דק' למשחק קיבל הפאוור פורוורד, שזה נחמד בקבוצת צמרת. אולי אני לא אובייקטיבי אבל רוינה כנראה יתפתח לשחקן הרציני ביותר מבין השלושה.

העונה הבאה היא עונת מבחן עבור השלושה. רבינוביץ', מושקוביץ', ורוינה חייבים להישאר עוד עונה בלאומית – לקבל דקות משמעותיות, ולהוכיח שמקומם בליגה הראשונה.
אם לא יעשו זאת בשנה-שנתיים הקרובות, ניתן יהיה להניח שהשלושה לא יתפתחו ליותר ממה שהם עכשיו. והמלצה קטנה לעבו – שמעתי שנהריה מחפשים שחקנים. במידה וירצה הרכז להישאר בליגת העל, הוא יכול ליהנות מנתח הדקות כשיפתח זיו יימצא על הספסל.

כמיטב המסורת – מי הם שחקני נבחרת הנוער שיתפתחו לדעתי לשחקנים?

הראשון הוא נועם דוברת. גארד בגובה טוב מאוד (1.94) מהנוער של מכבי ראשל"צ. העונה הוא סחב את הכתומים, כמעט לבדו, עד לחצי גמר הליגה. שם הם הודחו ע"י אבדיה ומכבי תל אביב – אבל אל תחשבו שדוברת עשה להם חיים קלים (40 נק' במשחק השני בסדרה).

גם בעונה הסדירה הוביל את קבוצתו למקום השני עם משחקים נהדרים מבחינתו (כולל אחד עם 37 נק'). רק החודש הוא חגג 17 וכבר הספיק לשחק 8 משחקים בליגת העל (וגם לקלוע 7 נק' סה"כ). מצד אחד לא חסרים ישראלים בעמדתו, מצד שני – רכז בסייז כזה לא ראינו כבר הרבה זמן. המאמנים אומרים שהוא מזכיר את שפר וטפירו, ועם הרבה עבודה הוא יהיה בכיוון הנכון.

השני – גלעד לוי. סנטר שמגיע לשמיים (2.16) וכבר עכשיו מצטיין באקדמיה של אסטודיאנטס הספרדית. קשה שלא להעריך את לוי על הבחירה לצאת ולהתפתח, בעיקר באקדמיה ספרדית שכנראה יודעים דבר או שניים על כדורסל. לוי גם משתתף בטורנירים יוקרתיים (כולל כדורסל ללא גבולות) ומראה שם יכולת נהדרת. עד שיגדל להיות שחקן בשל לבוגרים יש עוד זמן, אבל כשזה יקרה – אין לי ספק שהוא יהיה בנבחרת.

על רזיאל חיון ערן כבר דיבר – אז בואו נתמקד קצת בדורי סהר. גארד-פורוורד בגובה סביר לעמדה (1.95), שכבר העונה שיחק דקות מעטות בבוגרים של מכבי תל אביב.
קליעה, חדירה, חכמת משחק והגנה הן המחמאות שקיבל סהר אשתקד. הוא גם היה נהדר בטורניר הנוער של היורוליג, ואף היה שותף לזכייה של תיכון חדש באליפות האחרונה. סהר צריך עוד קצת מסת שריר, אבל אם ספרופולוס רואה סיבה לזמן אותך לבוגרים כבר בגיל הזה – אתה רק צריך להמשיך ככה.

אנצל את הפסקה האחרונה. אני לא אבחר כאן בשחקן רביעי – אלא אגיד שמדובר בסגל פנטסטי. אם מסתכלים על כמה שחקנים יצאו מהסגל להיות שחקני ליגת העל (או יותר), אפשר להגיד שהסגל מוכשר יותר מסגל העתודה הנוכחי.

עמית אהרוני באמת אחלה רכז והבן של המאמן, שחר לזר פצצת אנרגיה ושחקן כשרוני מאוד. יהל מלמד ואיתי גבע סקוררים טובים שעשו עונה טובה בליגת העל לנוער. חיון גם כן. לוטן אמסלם שמתפתח רק כעת, וכן טל פלד שזכה בקלעי של המדינה. עם עוד כישרונות שפחות עקבתי אחריהם כמו אקריש, אטיאס ויונתן לוי – יש כאן אחלה נבחרת.

מקווה שנהניתם מהפרויקט לפחות כמו שנהניתי לכתוב אותו.

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 19 תגובות

    1. כללתי אותו בפסקה האחרונה. יש לו עוד עונה לתת בליגת הנוער (עונה הבאה יהיה הרבה יותר משמעותי) – אבל מבחינתו עשה עונה נהדרת. עדיין מסרב להתלהבות ממנו (רוצה לראות אותו נותן עוד עונה טובה), אבל מהרושם הראשוני של האופי – נראה אחד צנוע שעובד קשה.

  1. חושב שכן צריך לדבר על רזיאל חיון. ערן דיבר על רזי כשהיה נחשב לאחד הכוכבים הגדולים בנוער הישראלי. רזיאל בלט מאוד כשהיה צעיר יותר, והוביל את הפועל גלבוע ביחד עם יותם חנוכי לעשות דברים יפים עם קבוצת הנוער. בתחילת העונה הוא עבר למכבי, במה שאמור היה להיות צעד שיקדם אותו משמעותית בקריירה, אך המעבר למכבי עשה לו פשוט רע ונסוג לאחור. אורן אהרוני השתמש בו בעיקר מהספסל בשלבי ההכרעה של ליגת הנוער, ונלי ראה שחיון היה קצת חסר ביטחון. טרם ידוע לי היכן ישחק בעונה הבאה, אבל רזיאל, ילד אילתי שעבר כבר בכיתה ז׳ להתגורר מחוץ לבית (עבר לגלבוע) חייב ללכת לליגה הלאומית ולקבל דקות משחק. הקמפיין בסוף החודש עם נבחרת הנוער יהיה מאוד חשוב עבורו.

    1. רזיאל שחקן נורא מוכשר, פשוט ערן דיבר עליו בפרויקט הקודם ולא רציתי לחזור על זה. לטעמי אחלה סקורר ובגלל ששיחק לא מעט נגד גדולים ממנו (היה בן 15 היחיד שהצטרף לקדטים דאז). הייתי מציע לו לשחק באחת מקבוצות האמצע בליגה הלאומית

  2. לפחות כרגע אני הרבה פחות אופטימי מכם לגבי הפוטנציאל של שנתון 01 (להוציא את אבדיה). חיון נעצר ואפילו הלך אחורה קצת; סהר שחקן נחמד – יש לו סט יכולות שאם היה מעל 2 מ' היו הופכות אותו לשחקן מעולה, אבל הוא לא; חוץ מהם בשנתון 01 לא ראיתי שחקנים עם פוטנציאל ממשי לליגת על פלוס, וגם לגבי שניהם אני לא בטוח (יש כמה שיוכלו להיות בלאומית ועם עבודה קשה יוכלו להפתיע). לא מפתיע ששניים משלושת השחקנים שהבלטת הם בכלל משנתון 02 – דברת ולוי. הם באמת הכי מעניינים כרגע. אבל גם השנתון הזה לא הבריק כנבחרת קדטים, בלשון המעטה. אולי בשנה הבאה יש כמה מהם שיצליחו לעשות צעד ממשי קדימה (דקל, רותם, פוקסמן, רינסקי).

    1. אני אישית אהבתי את הסגל, פחות כוכבים אבל די מאוזן. ימים יגידו כמה שחקנים באמת יצאו משם.
      בכל מקרה אשמח להמשיך לדסקס על כדורסל ישראלי 🙂

  3. אחלה סקירה.
    אני לא רואה סרט שעבו מקבל את עמדת הרכז הראשון ע"ח יפתח זיו, פשוט כי זיו טוב ממנו, אתלט ממנו ופיזי יותר ממנו. כמובן בתקווה שזיו יעשה כבר את קפיצת המדרגה שהוא מסוגל לעשות וישמור על יציבות (והכדורסל הישראלי ירוויח גארד אתלטי).
    לצערי, אני לא חושב שזוסמן כרגע קרוב להיות בורשטיין, הוא לא ממש מסוגל להוריד כדור לרצפה ו/או לקלוע מכדרור, מה שבורשטיין היה מסוגל לעשות (שלא לדבר על ניהול משחק ושכל). זוסמן אתלט, מהיר, ידיים ארוכות ואולי קליעה משופרת מבחוץ, אבל בורשטיין בגילו הוביל קבוצה (הרצליה עם גרין ואולי קצת יצחקי). בורשטיין קיבל דקות משמעותיות במכבי הגדולה של פארקר-שאראס-וויצ'יץ'.

    1. רשמתי שעבו יכול להיות בכיף מחליף, אבל האמת שיש מצב שזיו כלל לא ימשיך בנהריה. בכל מקרה לא הייתי ממהר להתעקש על ליגת העל במקומו, אבל כרצונו.
      לגבי זוסמן – חייבים להוסיף לו קצת רוע..

  4. תודה על הפרוייקט. הוא נתן לי הרבה תקווה שיש בישראל על מה לדבר. רק שימשיכו עם ניהול ואימון ערכיים ושלא יהססו להכניס מיד 5-6 מהעתודה לסגל הנבחרת

  5. אחלה פוסט, תודה רבה
    יש מצב שייצא מלוי שחקן לגיטימי? בגובה כזה, התקרה היא אינסופית, תרתי משמע. לא היה לנו גבוה משמעותי כבר שנים

  6. יפה מאוד דניאל. כללת כאן בעצם חמישה שנתונים (98 עד 02), אז זה קצת מפה וקצת משם. בכל מקרה, מהשנתון של זוסמן, אף אחד חוץ ממנו לא נראה כרגע עם פוטנציאל להיות שחקן מוביל בנבחרת הבוגרת. מ-99' זיס, אביבי, קרביץ ואדם מראים כרגע ניצוצות בעתודה. אולי אחד מהם יעשה פריצה. על השלישייה של 00-01 דיברנו מספיק. הכי הרבה כישרון מאז הדור של כספי ומקל, ולמעשה יותר מוכשרים מהם.
    .
    ב-01 סהר נחמד. חיון מאוד מוכשר (אתלטי ועם טאץ' נדיר בקליעה), אבל כבר שנתיים בעצם שהוא עומד במקום ולא מתקדם כמעט (עוד בעונה בגלבוע, לא רק מאז המעבר למכבי). בעיקר לא מצליח לשפר את הכדרור. נראה שיש שם גם עניין מנטאלי.
    .
    ב-02 זה באמת לוי ובעיקר דברת, שכבר בשנה שעברה בקדטים נראה הרבה יותר מוכשר מהיתר והשנה בראשון עשה עוד התקדמות יפה.
    .
    הסה"כ נחמד. הרבה יותר טוב ממה שראינו בעשור הקודם. עדיין אין הרבה עומק, אבל יש 4-5 שחקנים שיכולים להפוך לעמוד השדרה של הבוגרת בשנים הבאות, משהו שלא ראינו בעשור האחרון.

  7. תוספת מעניינת לנבחרת הקדטים: עמנואל שארפ, הבן של דרק ואח של די ג'יי. הוא סיים כתה ט' (פרשמן בתיכון) עם ממוצע של 25 נק' למשחק, משחק כקומבו גארד, גובה 1.90 ומדורג 42 מבין שחקני מחזור 2022 בתיכונים (כלומר אם תיאורטית היה עכשיו דראפט לבוגרי כתה ט' הוא היה נבחר בסיבוב שני).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט