עדיין מדממים אחרי קנדה, אבל מתנחמים בקרואסון / אורן פראג'

אז מה קרה בקנדה?

אני חייב להתוודות שמה שקרה לפני שבועיים הוציא לי את הרוח מהמפרשים. זה נכון שבימים הראשונים לאחר התקרית בין סבסטיאן ללואיס עוד התעסקתי כמו כולם במי צודק, מה היה אפשר לעשות, האם הטיעון של ה FIA שסבסטיאן הטה את ההגה אחרי שהתייצב נכון, ועוד דעות לכאן ולשם. ואפילו אנחנו כאן בתגובות נגררנו לויכוח של מי צודק.

אבל בסופו של דבר אחרי שקצת נשמנו, הבנתי מה מציק לי. זה לא משנה מי צודק. האמת היא ששניהם צודקים. למרות שנשלפו קטעי וידאו, כולל של לואיס שעשה בדיוק את אותו דבר לדניאל ריקארדו במונקו ב 2016, ולמרות שכנראה יש צדק בדברי ה FIA, סבסטיאן אכן הגן על המיקום שלו תוך דחיקה של לואיס. זה לא הענין. בשבועיים האחרונים פיד הטוויטר של הספורט היה הכי שקט שאני זוכר. אנשים התווכחו על התקרית, ואז השתתקו. וזה מה שמשנה. כולנו קיבלנו אגרוף לבטן מההחלטה השיפוטית הזאת, ומשכנו אחורה.

לואיס חוסם בצורה זהה את דניאל במונקו 2016. אפילו לא היתה בדיקה, רייסינג אינסידנט.

היה מירוץ, סוף סוף – צריך לציין, ולא רק שהיה מירוץ, גם נערכנו לנעילת קרניים לקראת הסוף שלו. שני אלופי עולם עומדים להתחרות על המקום הראשון ברבע האחרון של המירוץ. מאחוריהם נוהגים שני נהגים מוכשרים שמוכנים ללקט כל שניה שהם ישאירו אם יעשו טעויות. אני באמת לא זוכר מתי היתה כזאת הרמה להנחתה בשנים האחרונות. תשע אליפויות עולם, על שתי מכוניות תחרותיות, ראש בראש עד הסוף. מי שמסוגל להוריד את העיניים מהמסך שיכין פופקורן לכולם. אלו הרגעים שבשבילם הספורט הזה קיים. והיעדרם בשנים האחרונות זה כל הבעיה. שאגב ה FIA בעצמו מנסה לפתור בדרכים נואשות.

אז סבסטיאן טעה, נכון. אבל את העונש, חטפו כולם בלי יוצא מהכלל. סוף סוף עומד לקרות מול העיניים שלנו מה שכבר שנים אנחנו מייחלים לו, ובצורה מלאכותית עם הסברים של פריים בי פריים שאף אחד לא מבין (אלא אם הוא אוהד של לואיס), דוחים את הרגע הזה עד להודעה חדשה. וזה מה שקרה בקנדה. בגדו בנו כאוהדים של הספורט, בגדו בפרשנים שכבר שנים נאבקים עם מירוצים משעממים בשידור חי ובגדו בקבוצות שנרתמו לכל יוזמה מגוחכת של ה FIA להעלות את רמת התחרותיות בספורט. הנה, זה שם – אבל יש סעיף בחוקה, ומצאנו תנועה של ההגה ימינה במשך פריים אחד שלם. ובזה זה נגמר, סוף שבוע שלם של בילד אפ.

ניתוח התקרית שהוגש על ידי פרארי כערעור ל FIA.

יש עוד דברים שקרו על המסלול. האס פישלו כל הסופ״ש, רנו סתמו את הפה לכולם, מקלרן היו בהופעה גרועה במיוחד. רד בול – עשו עצירה של 1.8 למקס, זה פשוט לא נתפס. אגב גם אסטרטגיה מדהימה של הקבוצה שגברה על שתי הרנו. המירוץ עצמו היה קשה פיזית לנהגים – משלב מסוים שמעו אותם מתנשפים וחסרי נשימה בכל הודעת קשר מול הקבוצות, ואסור לשכוח שמדובר באתלטים מעולים. הקבוצות התמודדו עם מצבי קיצון בצורת דוושות בלמים שהגיעו לרצפה, וצמיגים שסבלו מתופעת ״צוק״ – בהקפה אחת ודי בהפתעה הביצועים נוחתים לפיגור של כמה שניות לעומת ההקפה הקודמת. זה משבש להם לחלוטין את האסטרטגיה ומאלץ אותם לקבל החלטות מהר כשהם בעצם נאלצים לעצור או לאבד הרבה זמן על המסלול.

אבל מבחינתי בסוף זה מסתכם ברגע שההודעה הופיעה על המסך וכיבתה את ההתלהבות אצל כולם. חשבתי שהכל מטומטם ואני מקווה שמי שקשור בהחלטה הזאת לא ידרוך על מסלול יותר לעולם ואם אפשר גם שלא יורשה לצפות בטלוויזיה. בשביל מרוצים כאלה אנחנו פה והם צריכים להיות מוכרעים על המסלול.

ובכן, חוזרים לאירופה.

לאחר הפסקה של שבועיים סוף סוף חוזרים, והפעם על שעון צרפת. אם לומר את האמת, מסלול פול ריקרד הוא אחד הבעייתים מבחינתי בסבב. מסלול מהיר אבל לא מאתגר לנהגים. ומשום מה בכל מקום שאמור להיות אזור בריחה מצומצם כרגיל במסלולים המהירים, כאן יש אזור ענק שיכול להכיל עוד מסלול בעצמו. מאוד מקל על הנהגים, ומוריד את רמת הענין. וכדי לכפר על הענין הזאת הוא צבוע בצורה אומנותית לא קשורה, כנראה כדי לבלבל אותנו. נכון שהוא מכיל פניות מהירות שמעלות קצת את הדופק, אבל בסך הכל לא מהמסלולים המרגשים.

טמפרטורה גבוהה בצרפת ואספלט חדש על המסלול, יצרו את המסלול החם ביותר שראינו השנה – 60 מעלות, והקבוצות, או יותר נכון הצמיגים, סבלו מכך באימונים. מרצדס שלטה ללא עוררין בקצב, ואין סיבה שלא נראה את זה גם במירוץ. למעט אבדן שליטה רגעי של לואיס באימון השני לא היה שום ארוע יוצא דופן, והקבוצות פשוט בחנו תצורות מירוץ שיתאימו לצמיגים – בכל זאת שלושה סוגי אספלט חדשים וטמפרטורה גבוהה.

מסלול פול ריקרד. לא ברור עם מה הם נתקעו יותר, אספלט או צבע.

 

פרארי מביאה עדכונים לצרפת, בגזרה האוירודינמית – כנף קדמית, אחורית ורצפה. אפשר להניח שהמורל בקבוצה ירוד, במיוחד לאור העובדה שכל הנסיונות שלה לערער על קנדה נדחו על הסף. סבסטיאן התחתן, מזל טוב, ושוב סירב לשלם את התעריפים הגבוהים של המלונות שצמודים למסלול. מה שאומר שהוא ישן רחוק יותר מהמסלול, וכנראה יצופו תמונות שלו על אחד מהאופנועים הקלאסיים שהוא אוסף.

במרצדס טוענים שיש להם בעיית התחממות צמיגים על המסלול, יכול להיות שזה ישפיע על ניהול המירוץ שלהם מבחינת כמות העצירות ואורך הסטינטים. מבחינת יכולת הצמדה הם במצב מעולה. דניאל ריקרדו מקבל מנוע חדש ומשודרג למירוץ, אבל אומר שהוא עדיין לא מרגיש בנוח, הכנף הקדמית עדין לא מספקת לו את הבטחון שהוא צריך בכניסה לפניות. בטורו רוסו דניל קוויט מקבל עונש על החלפת מנוע, העונש הוא על חריגה בכמות הרכיבים שמותרת לקבוצה.

לאחר מקצה הדירוג אין הפתעות בצמרת הגריד. מרצדס מחזיקה באחיזת חנק את ההובלה, כשלואיס מבצע את המקצה באופן מושלם ולא משאיר לואלטרי סיכוי. פרארי מלקקת את הפצעים מאחור. סבסטיאן נשמע סרקסטי בהודעות הרדיו לקבוצה, ונראה לא יציב על המסלול, במיוחד בחלק השלישי. זה עלה לו בהקפה הראשונה (ובפספוס של ״גרירה״ מלקלר שיכלה לשפר את ההקפה), לא משהו שמאפיין נהג ברמה שלו. בסוף הוא מזנק מהמקום השביעי אחרי מקצה דרוג קשה ומייאש. לקלר שלישי בהופעה מבולבלת בעצמו אחרי חוסר תיאום מוחלט ושבע עשיריות (!) פיגור.

רד בול מתאמצת מאחוריהן להוביל את שאר הגריד, מקום רביעי של מקס. פייר גאסלי תשיעי, לא באזור התחרותי עדין, ממש לא ניתן להסבר הגיוני. מקלארן מפתיעה עם מיקומים חמש ושש, כשנוריס מפסיד למקס את המקום הרביעי בפער של 0.009 שניות. דניאל מזנק שמיני, וכל זה מראה שאולי כן נראה אקשן באמצע הגריד. בפערים כאלה הולך להיות שם צפוף מאוד.

בהאס אכזבה עמוקה מרומן גרוז׳יין שלא עבר את החלק הראשון של המקצה. רומן האשים את התקרית של קימי ודניאל אבל ברור שזה רק תירוץ. בסאובר הפתעה כשאנטוניו ג׳יוביננצי מתמקם מעל קימי. ניקו הולקנברג פיספס כניסה לפניה ואיבד את ההקפה, וזה עלה לו בעלייה לחלק השלישי של המקצה. לפי התמונות נראה שצפויה לו שיחה קשה עם אלן פרוסט, והאמת שזה נראה לחלוטין טעות שלו בבלימה מאוחרת.

המרוץ ישודר בשעה 16:10 בערוץ 58. חוויה מתקנת זה כנראה לא יהיה, אבל בכל זאת עברו שבועיים והתגעגענו.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. האמת שכבר שנים אני לא עוקב אחרי המסלול, (מאז ששומאכר עוד נסע במרצדס) אבל מאוד נהנתי לקרוא. כתבה מושקעת ומאוד אינפומרטיבית. תודה.

  2. תודה רבה כרגיל אורן.
    אני מסכים איתך לגבי ההחלטה על וטל, אני חושב שהיה עדיף שהיו משאירים את המאבק ביניהם ללא כל התערבות למרות שכמו שאמרתי בפוסט הקודם, הוא לדעתי חסם את המילטון בלי קשר אם הייתה לו שליטה או לא, אבל לעצם העניין, אני העברתי את זה הלאה ומחכה בכיליון עיניים למירוץ הקרוב, למרות שכמו שזה נראה אמתול שוב נראה שתי מכוניות מרצדס בפודיום.
    מקלרן הפתיעו אותי מאוד במקצה הדירוג שלהם, ואם כבר שיפור אני חייב לציין את ראסל מקבוצת וויליאמס שמתקדם בצעדי ענק גם הוא וגם המכונית של וויליאמס וזה נראה שלא רחוק היום בו הם לא יהיו יותר 19-20 במקצה הדירוג.
    לגבי האכזבה – האס נראים השנה כמו רוקי'ס לכל דבר, גרוסזאן גומר את הקריירה שלו במו ידיו ורגליו, ושלא נדבר על מגנוסן שרק מתלונן. לדעתי גונתר שטיינר יכול להתחיל להסתכל על F2 ולראות שם את ג'ון אטקינס ואת ניק דה וריס שיכולים אולי לעשות יותר משני הנהגים הנוכחיים שלו ובפחות כסף.

    1. מקלרן הפתעה עצומה, אבל נוריס בעצמו אמר שלא היה שום עדכון למכונית אז שאף אחד לא יצפה לניסים. קרה שם משהו, התחבר להם טוב – והם בעצמם עוד לא יודעים להסביר את זה. נחכה לראות מה יהיה בהמשך.
      אני מחזיק אצבעות לוויליאמס, המכונית הכי יפה על הגריד. יאללה שתתחיל לטפס..
      רומן וקווין – מסכים איתך. שניהם מוכשרים, אבל כל אחד מהסיבות שלו יורה לעצמו ברגל. מצד שני גונתר לא ידוע בסבלנות שלו, אז חכה ותראה. הם שמרו נאמנות לרומן בגלל השנה הראשונה שלו – גונתר אמר שדי בזכותו הם עלו על המפה והם זוכרים לא את זה. אבל זה מה שדאג לחוזה הנוכחי, אני חושב שהוא צריך להיות מודאג לגבי השנה הבאה. אתה חושב שהחברה מ F2 כבר מוכנים?

      1. יש השנה הרבה חבר'ה מהפורמולה 2 שעשו קפיצה יפה כמו ראסל שעדיין בלי נקודות אבל עם מכונית תחרותית הוא היה משיג נקודות ללא ספק, פייר גאסלי עושה אחלה עונה למרות שיש לו מכונית נהדרת ביחס להרבה אחרים וגם לנדו נוריס עושה פלאים עם מקלארן. אני חושב ששווה מאוד לתת להם הזדמנות.
        וחשוב להזכיר שגם אסטבן אוקון שעונה שעברה היה נהדר לא קיבל חוזה העונה וכבר מדברים עליו כנהג ראשון בשנה הבאה, מקווה שיחזירו אותו.

        1. סבבה, אבל האס חייבים נהג מנוסה אחד. יש המון כוח ותחכום בקבוצה הזאת, הם הכי מעניינים על הגריד מבחינתי כרגע מבחינת המיצוי ויחס הכסף מול ביצועים. כן, צריך ליין אפ חדש של נהגים שיממש את זה גם.

  3. אף אחד לא הפסיד שום דבר בקנדה. אלו דברים של אוהד מתוסכל שהפסיד בוויכוח.
    התחיל קרב יפה בין שני אלופים עד שאחד טעה ובמקום לנסות להחזיר את המקום אחרי עקיפתו הבלתי נמנעת, החליט לחסום בחוסר ספורטיביות את המתחרה ומנע המשך מירוץ מעולה. כנראה שקיבל השראה משומאכר, האב הרוחני שלו.
    החלטה חשובה מאוד של FIA, שמסמנת את הגבול בין מה ספורטיבי ומה לא, שלא נחזור לאלימות של העבר!

    הקשר היחיד בין מה שהיה בין ריקאקדו והמילטון ב 2016 זה שהמילטון היה שם!
    הגיע הזמן שאוהדי פרארי ילמדו קצת ספורטיהיות וביקורת עצמית.

    1. אני לא יודע האם אורן אוהד פרארי או לא אבל התגובה יכלה להיות מנוסחת קצת באופן אחר.
      זהו טור דעה אז זכותו להביע את דעתו על מה שקרה בקנדה, אני האמת אין לי קבוצה אהודה או נהג אהוד, ואני כבר אמרתי לאורן בסיכום של קנדה שלדעתי העונש היה במקום, ואני מסכים איתו שבירידה מהדשא בהחלט לא היה לוטל אחיזה אבל זה עדיין חסימה לא ספורטיבית, ואין ספק שבדיעבד העונש די גמר את המירוץ.

      1. הכל בסדר 🙂
        אני לא אוהד של פרארי, האמת שאני לא בעד אף קבוצה כרגע. בתקופה של אלוזו הייתי איתו לגמרי ואז התפתחו נאמנויות לקבוצות. אבל האהדה שלי היא יותר לנהגים. הראייה שלי של קבוצות מקשה עליי להיות נאמן להן 🙂
        מפריע לי שקבוצה נהיית דומיננטית מדי, אבל זה חלק מהאבולוציה של כל תקופה. בין הקבוצות הגדולות לכל אחת היה תור של עידן שהוכתר כשלה. יש לפרארי סטיגמה של קבוצה בכיינית, ובצדק. אבל יש לה גם זכויות שאין לקבוצות אחרות. וזה בסדר, אני מבין את האנטי שהיא הצליחה לייצר – אני פשוט לא חלק מהבעד/נגד הזה מול שום קבוצה. אני חושב שזה לא רלוונטי, זה פוליטיקה. את המקרה של לואיס/סבסטיאן אני בוחן ברמה הפרטנית ושל הספורט כולו.
        כן, סבסטיאן חסם. מה שקרון צ׳אנגוק פספס לחלוטין בניתוח שלו, ואפשר לראות את זה בדיוק על הפריז פריים שהוא אומר שסבסטיאן מסתכל ישר – זה לא נכון. הוא על המראה הימנית ומטה את ההגה ימינה בהגנה קלאסית. בזה השופטים צודקים. מה שאני אומר זה משהו אחר. בדיוק כמו שהתעלמו מפעולות כאלה מאות פעמים בעבר, זה מרחב הפעולות שקיים לשופטים והם היו צריכים לתת לזה לעבור. אין דוגמאות זהות, אבל מספיק קרובות כדי לשמש דוגמה. המיקומים לא השתנו, ואף רכב לא נפגע. אף אחד לא השיג יתרון או נפגע. חמש שניות אחרי התקרית הם היו באותה עמדה באותו פער אחד מהשני. ברוב המוחלט של התנאים האלה תקריות מוכרעות כרייסינג אינסידנט. בעמדה כזאת כדי לתת עונש כזה מכריע, הייתה חייבת להיות נגיעה / פגיעה או השגת יתרון של סבסטיאן.
        לא חושב שמישהו משלה את עצמו שזה היה משנה את תמונת האליפות. ממש לא. היה פה רגע מקסים ונדיר בתקופה הזאת של הספורט, והוא נמנע שלא לצורך – זה על מה שאני אומר.

        1. ואתה טועה.
          הרגע היפה שהיה זה נהג עם מהיר יותר/עם מכונית מהירה יותר שמפעיל לחץ ונהג שני שעושה טעות – זו בדיוק מהות המירוץ – נהיגה על המגבלות וזה מה שעושה את ההבדל בין הנהגים. לחסום באלימות מכונית אחרי שיצאת מהמסלול ולאלץ נהג אחר לבלום זה החלק המכוער בעולם המירוצים – זו עבירה על התקנות וטוב ששמו לזה גבול. לא יודע מה אתם נהנים לראות נהגים משחקים בלמי יש יותר מה להפסיד, זה כמו עבירות לא ספורטיביות בכדורסל, מסוכן ופשוט לא חלק מהמשחק. רייסינג אינסידנט זה לא מילת קסם כדי להלבין הכל.

  4. לא יודע איך מה שקרה בקנדה זאת לא חסימה,
    אם היה צריך לתת עונש זאת אולי שאלה מתחום התחרותיות,
    אבל מבחינת המצב נטו הייתה חסימה לא ספורטיבית

    1. ואתה טועה.
      הרגע היפה שהיה זה נהג עם מהיר יותר/עם מכונית מהירה יותר שמפעיל לחץ ונהג שני שעושה טעות – זו בדיוק מהות המירוץ – נהיגה על המגבלות וזה מה שעושה את ההבדל בין הנהגים. לחסום באלימות מכונית אחרי שיצאת מהמסלול ולאלץ נהג אחר לבלום זה החלק המכוער בעולם המירוצים – זו עבירה על התקנות וטוב ששמו לזה גבול. לא יודע מה אתם נהנים לראות נהגים משחקים בלמי יש יותר מה להפסיד, זה כמו עבירות לא ספורטיביות בכדורסל, מסוכן ופשוט לא חלק מהמשחק. רייסינג אינסידנט זה לא מילת קסם כדי להלבין הכל.

  5. דבר מגוכך ששמעתי מאחד הפרשנים של סקיי אתמול הוא זה שהסיבה שפירלי מתאימים את הצמיגים שלהם יותר למרצדס מאשר לשאר הקבוצות זה כי הם חייבים לתפקד בצורה אופטימלית בקצה העליון של הסקאלה (מרצדס). זה בולשיט לחלוטין. הם לא עשו זאת עד לפני שנה, בריג׳סטון לא עשו זאת כשהם היו הספקית היחידה מ- 2007-2010, אפילו בתקופת "מלחמת הצמיגים" מישלין הצליחו לייצר צמיג שענה על הצרכים של 3-4 קבוצות עם יומרות להתמודד על נצחונות או אפילו על אליפות.

    סגירת הפער של מקלארן (ורנו) מרד-בול זה דבר מבורך בעונה המעפנה הזאת. מי היה מאמין בתחילת העונה שנהג רוקי יהיה רק 4 אלפיות אחרי וורסטפן. צריך רק עוד פוש קטן מרנו ובכלל זה הולך להיות מעניין.

    1. המירוץ של היום הראה כמה מרצדס סבלו מהצמיגים הקשים(הלבנים).
      הרבה יותר מפרארי והאחרים. זה כמעט עלה לואלטרי במקום השני.

  6. תודה על הפוסט.
    היה עונג של מירוץ.
    כיתת אומן של לואיס.
    יותר מדהימה לאור מה שואלטרי עשה.
    הצמיגים של פיראלי היו היום על הפנים….

      1. קצת התאכזבתי בשביל נוריס שנלחם כמה סיבובים עם בעיות היגוי ולבסוף סיים עשירי אך….
        אם שמתם לב בהקפה האחרונה דניאל ריקארדו עקף את נוריס וביחד איתו עקפו גם רייקונן וגם הולקנברג את נוריס שסיים עשירי אך ריקארדו עשה את זה כאשר כל המכונית הייתה מחוץ למסלול ולכן לאחר המירוץ החליטו להוריד לריקארדו 4 מקומות ולפיכך הוא סיים במקום ה-11 וללא נקודות, כאשר נוריס מסיים בסופו של דבר תשיעי והמרוויח הגדול הוא פייר גאסלי שלא היה בניקוד ופתאום קפץ למקום העשירי והביא נקודה לרד בול.

להגיב על ניר מועלם לבטל

סגירת תפריט