המירוץ בקנדה – האם פרארי יראו שיש להם דופק, או מה עושים במקרה של מירוץ אמת / אורן פראג'

 

אם להאמין לחדשות שמגיעות ממסלול ז׳יל ווילנב, אז כנראה שבמרצדס מודאגים. טוטו וולף, מנהל הקבוצה, טוען שדווקא במסלול הזה הקבוצה שלו בנחיתות. האמת, יש משהו בדבריו. המסלול במונטריאול מתאפיין בישורות ארוכות (מאוד) שנחתכות על ידי מספר פניות קטן יחסית, איטיות מאוד. זה נקרא stop and go – ישורות ארוכות ומהירות, ואז בלימות חזקות של עצירת כל המומנטום ולקיחת הרבה שוליים (קרבס) מהפניה. שבירה מוחלטת, ואז ספרינט חדש עד הפניה הבאה.

יכול באמת להיות יתרון לפרארי, שהחולשה הכי חזקה שלה עד עכשיו היתה בחלקים הטכניים, הפניות. אז כאן אין הרבה כאלה, וזה בעיה למרצדס. מאתיה בינוטו, מנהל פרארי, כבר החל בהנמכת ציפיות צפויה והודיע שהוא מבין שהם בנחיתות מבחינת פיתוח המכונית, ושאף אחד לא יצפה לעדכונים משמעותיים בשלב הזה של העונה. אבל אנחנו בכל זאת מצפים – קח אחריות כבר. או מישהו בפרארי.

מבחינת המסלול, הוא אכן מאלה שמאפשרים הרבה משחק מבחינת הנהגים ביחס לשאר הסבב. מסלול רחב ומהיר עם הרבה נקודות עקיפה אפשריות. לא מעט היסטוריה, כולל מהשנים האחרונות. אנחנו זוכרים את העקיפה הגדולה של ג׳נסן באטן אז במקלרן על ווטל מרד בול שהוביל בשניה, בהקפה האחרונה של המירוץ לאחר רצף עקיפות ומירוץ מדהים של ג׳נסן. התאונה הקשה והידועה של רוברט קוביצה ב 2007 ששלחה אותו למנוחה ארוכה, וחזרה למסלול ב 2008 לניצחון.

 

התאונה של רוברט – 300 קמ״ש בזוית של 75 מעלות, בלימה בקיר בעוצמה של 28 ג׳י

 

2016, ווטל עוקף את החצים האפורים בזינוק. האם יהיה שחזור?

 

אחד הרגעים המצחיקים ביותר של הספורט, קרה בקנדה בגראנד פרי של 2016. סבסטיאן ווטל התלונן בקשר על שחפים שמטיילים על המסלול. הפרשנים ניסו לאתר אותם אבל לא הצליחו, והסברה היתה שסבטיאן, שהיה דווקא כן תחרותי אז מול לואיס, כנראה מדמיין. הרגע המצחיק היה לאחר המירוץ, במהלך ראיון בשידור חי של לואיס. סבסטיאן במקרה עבר שם, והתפרץ לראיון כשהוא מאשים את לואיס שהוא לא עצר בגלל השחפים, ולכן השיג יתרון. לאף אחד לא היה מושג על מה הוא מדבר, לואיס כמובן הכחיש, ותוך כדי הראיון המפיקים של סקיי ניסו לאתר בפלייבק את השחפים של סבסטיאן שלא הרפה. ללא ספק אחד הראיונות הטובים והמצחיקים שנערכו עם שני הנהגים שגם חשף בגילוי הרבה על מאחורי הקלעים של ניהול המרוץ בקבוצות.

סבסטיאן והשחף – They stayed there!

אבל אין ספק שהמרכיב הכי ידוע של המסלול, הוא קיר האלופים. הקיר המפורסם ממוקם אחרי השיקיין האחרון במסלול, לאחר הישורת הכי ארוכה. המשמעות היא בלימה חזקה ממהירות של כ 320 קמ״ש – לפעמים יותר, לתוך השיקיין המפותל יחסית. הקיר ממוקם מיד לאחר השיקיין, ומי שטועה בכניסה לשיקיין או ש ״מגרד״ את הקיר, או פשוט מתרסק עליו ונאלץ לבצע את הליכת הבושה מול הקהל והפיטס.

לא מעט תאונות הקיר הזה גבה, אבל את הכינוי קיר האלופים הוא תבע במירוץ של 1999. שלושה אלופים – מייקל שומאכר, דיימון היל וז׳אק ווילנב פגשו את הקיר בעוצמה באותו סופ״ש, לאחר שביציאה מהפנייה פגשו את שפת השיקיין שהסיטה להם את המכונית.

הקורבן הראשון היה דיימון היל, בהקפה ה 15 הוא איבד את החלק האחורי של המכונית, והתנגש בקיר עם חזית המכונית בתאונה איטית יחסית. זה הספיק כדי לשבור את המתלה הקדמי, הוא ניסה לדדות קצת קדימה אבל נאלץ לעצור על הדשא והוציא מכונית בטיחות. השני היה מייקל. בהקפה ה 30 כשהוא מוביל את המרוץ, הוא עולה יותר מדי על השפה ומחליק ישר לתוך הקיר במהירות יחסית גבוהה. התסכול היה גבוה מכיוון שהוא ידע שהטעות היתה שלו, והוא בעצם העניק את הניצחון במירוץ ליריבו באותה שנה מיקה האקינן, שאף זכה באליפות בסוף השנה. אפשר היה לראות את מייקל משתולל בקוקפיט לאחר התאונה. הקורבן השלישי הוא ז׳אק וילינב, רק חמש הקפות אחרי מייקל. משום מה הפניה שמאלה בכלל לא קרתה במקרה שלו, והוא נכנס בקיר מהר וחזיתי מוחלט. הוא לא המתין יותר מדי ומיד זינק מעבר לחומה כדי להימנע עד כמה שניתן מהפאדיחה. היו התרסקויות על הקיר הזה עד אז, וכמובן שגם מאז, אבל מהמירוץ הזה נקבע שמו של הקיר והוא הולך איתנו עד היום כאחד המיקומים האייקונים בסבב.

 

קיר האלופים תובע את שמו

אז מה מצפה לנו במירוץ הזה? אני מקווה שיהיה אקשן. לקלר סיפר שהוא בילה הרבה מהשבוע שעבר על הסימולטור במרנלו בהכנה לסט-אפים שונים של המכונית על המסלול. הוא מגיע מאוד מתוסכל אחרי מירוצים קשים שהסתיימו באכזבה בגלל טעויות שלו, יש לו מה להוכיח.
לואיס מקבל מנוע חדש ומשודרג. פרארי פתחה מנוע חדש בספרד, מרצדס עושה את זה עכשיו כהכנה לישורות הארוכות. אם להאמין לטוטו, הם בבעיה. אם להאמין לפרארי, הם יכולים לישון בשקט. אני בכל מקרה דווקא כן מצפה לקולות של תחרות מפרארי – נראה. אגב אם לואיס ינצח שוב הוא ישווה את השיא של מייקל לקנדה – שבעה נצחונות.
באמצע הגריד צפוי קרב לא קטן. קימי אומנם הודיע שמבחינתם יש חשש ברמת הצמיגים, ובכלל העונה שלהם לא מתקדמת לפי התכנון. אני מציע להוריד את המדבקה של אלפא רומיאו ולחזור להתנהג כמו סאובר. מבחינת שאר הקבוצות יהיה מעניין. האס – טורו רוסו יתנו פייט רציני. אין לי ספק שבהאס יש לחץ עצום על רומן וקווין, הם חייבים להביא נקודות שם. יהיה קהל אמריקאי, וזה מסלול שתפור על המכונית שלהם. אין שום סיבה להפסיד נקודות, ולכן כסף במסלול הזה. בטורו רוסו זה דניל שחייב להוכיח לדוקטור הגרמני שהכסא של גסלי הוא בעצם שלו, והמסלול בקנדה הוא לוקיישן מצוין לזה. היחידי שיכול לשבש לו את התוכנית הזאת הוא גסלי בעצמו שמשום מה מסרב להגיע עם הרוח של שנה שעברה למרוצים. הקבוצה הזאת יודעת להרוג רוח של נהגים – מארק וובר, דניאל ועכשיו הוא. בעצם אין לי בעיה שהקורבן הבא יהיה דניל, אז לא משנה. מרנו אני מצפה לביצועים נוראיים. נחיתות מנועים, מכונית גרועה ונהגים שבורים. אולי כדאי שסיריל לא יגיע למירוץ הזה, שיקח סופ״ש חופש – זה יעשה רק טוב לקבוצה.

אז מקצה הדירוג ייערך בשבת, בשעה 21:00 בערוץ חמש למי שבוחר לשמוע אותם. המירוץ עצמו אם לא נדבר עד אז יהיה בראשון ב 21:10.

משאיר אתכם עם הקרב המדהים של לואיס ופרננדו מ 2013, לשיפור ההרגשה ונגד חוסר טעם:

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. נהדר, סופשבוע גראנד פרי במונטריאול זו חגיגה אדירה, קרקס נודד. אתמול הייתי בדאונטאון עם הילדים, יש שני פסטיבלים שחוגגים את הגראנד פרי. כל חובב מכוניות היה מוכה הלם ותדהמה אתמול. כל מרכז העיר היה מפוצץ בפארארי, לבורגני, מקלארן דודג' וייפר בוגאטי מרצדסים amg וכל כלי משחית מוטורי שעולה בדעתכם.. אפילו השוטרים רחמנים בסופ"ש הזה ואנשים משוויצים במכוניות ואופנועים מטורפים. בקיצור כיף גדול.

  2. הגיעו ימות משיח, רנו מצליחים להברג מעל מרצדס ושני רד-בולים במקצה הדירוג. רק כמה עצוב לי על ריקרדו, כנראה יסיים קריירה מבלי שיצא לו להיות בקונטנדורית אמיתית.

  3. נראה לי ספורט מעניין להבין ולהירתם אליו, אבל מהלעשות וביום ישנן רק 24 שעות.
    לא מבין בספורט אבל מבין באיכות כתיבה כשאני קורא אחת. ואצלך זה ברור כשמש.
    תודה

    1. תודה, ומתישהו כשהסגרות האחרות יסתיימו אני מקווה שיתפנה לך קצת זמו לתת לזה סיכוי. מבטיח לך שיש מצב שתתאהב 🙂

  4. איזה כייף של פוסט! אני מאמין שפרארי ימשיכו לבעוט בדלי, כמו שהם עושים כל השנה, במיוחד כשהם מסרסים את לקלייר.
    אבל האמת היא שאני חושב שדווקא לורסטאפן יש כאן סיכוי ממשי לנצח…
    מחכה בכיליון עיניים.

  5. תודה אורן.
    רציתי לקרוא את הפריוויו שלך לפני המירוץ אך לצערי עקב החג לא כל כך הספקתי, אני אתייחס למה שכתבת ביחד עם מה שראיתי במקצה הדירוג ובמירוץ עצמו.

    מקצה דירוג – התאונה של מאגנוסון שיבשה להרבה נהגים את התוכניות – ורסטאפן עף כבר במקצה הדירוג השני, גרוסזאן, חבר קבוצתו שוב סבל מבאד לאק ולא הצליח להשלים את ההקפה שהוא רצה. היה עוד מקרה אחד מעניין במקצה הדירוג והוא שקימי רייקונן לא הצליח לעבור את Q1, די בהפתעה. אגב רנו היו נהדרים וטובים יותר ממקלארן, די בהפתעה.
    מירוץ – אני חושב שלקבוצת רנו היה מירוץ מעולה, שני הנהגים השיגו נקודות, והם הצליחו לעבור את מקלארן ולהתייצב במקום ה-4, כך שהם יכולים לראות את האופק הורוד עד למירוץ בצרפת עוד שבועיים. לגבי המילטון ו-וטל : וואו, אין לי מילים אחרות, זה היה מזעזע לראות את ההחלטה של השופטים, למרות שלדעתי הם צודקים, החזרה של וטל הייתה מסוכנת והוא יכול להגיד עד מחר שהוא לא ראה אותו, אבל אם המילטון לא היה בולם הייתה שם תאונה רצינית עם סייפטי קאר, ולדעתי העונש היה מוצדק, למרות שהייתי מעדיף שוטל ינצח כדי שלפרארי יחזור קצת הצבע.
    עוד משהו קטנטן – המרשאלים במירוץ היו קטסטרופה – לקח להם מאתיים שנה לחלץ את המכונית של מגנוסון ושלא נדבר על המכונית של נוריס שעלתה באש ואף אחד לא הגיע לכבות אותה וגם אחרי עשר הקפות אני זוכר שראיתי אותה עומדת שם ביציאה מהפיט, זה היה נראה כמו שכונה במקרה הטוב.

    1. כמה דברים להוסיף ולתקן:
      1. רשמתי שרנו עברו את מקלארן בטבלת היצרנים, אך טעות בידיי – רנו עדיין מאחוריי מקלארן אך הפער צומק ל-2 נקודות בלבד.
      2. פורסם היום בבוקר שפרארי הולכים להגיש ערעור על ההחלטה שהוטלה על וטל והיא העונש של 5 השניות, יש להם 72 שעות לעשות זאת. בכל מקרה לטעמי לא יקבלו את הערעור שלהם. שיעברו להתרכז במירוץ הבא בצרפת.

      1. קווין והאס בכלל עברו סופש רע, עד כדי כך שזה הגיע להאשמות בקשר תוך כדי המירוץ שגונתר סטיינר היה צריך לחתוך מול כולם. זה לא היה רק מזל רע, הקבוצה פשוט לא תפקדה טוב. המארשלים נתקעו עם המכונית של קווין כי היא התפוררה ותוך כדי זה בערה מחום, לכן לקח להם זמן. לגבי נוריס, הם הודיעו שמכיוון שהוא עצר מחוץ לקו המירוץ אין צורך להפריע למהלך ואפשר להשאיר את המכונית שם.
        רנו הפתיעו, אני כנראה צריך לאכול את הכובע. הופעה מעולה, כולל מירוץ פנימי בין דני לניקו – יש מצב שזה מסלול טוב בשבילם אבל זה לא צריך לגרוע מניהול מושלם של כל הסופש מבחינתם.
        לגבי סבסטיאן – לואיס – לא לא לא.אין שום סיכוי שסבסטיאן יכל לעשות משהו אחר. בהילוך חוזר איטי אתה יכול לראות שבמטר שהיה לו בכמעט 200 קמש לחזור למסלול, הוא איבד שליטה לגמרי, גם אל תשכח שזה היה על דשא. זה לא איזור מילוט מאספלט. בשניה שהוא חזר למסלול הגלגלים האחוריים הוטחו באספלט והוא חטף אובר סטיר מטורף שאילץ אותו לתקן והוא לא שלט בכלל על החזרה. ברגע שהוא קיבל אחיזה – רק אז רואים אותו מביט במראה ורואה את לואיס, ומסובב את ההגה שמאלה כדי לתת לו מקום. לא היה שום דבר אחר שהוא יכל לעשות. לואיס לחץ – יותר נכון נעמד – על הבלמים, וזהו, התקרית נגמרה בלי תאונה ושניהם יכולים לחזור להתחרות. רייסיניג אינסידנט לפי ההגדרה בספר. לא היה פה שום דבר מכוון מצד שניהם ואף אחד לא נפגע או שינה מיקום. אין שום סיבה לעונש שגומר את המירוץ באמצע הקרב הכי מותח שראינו בשנתיים האחרונות לפחות. זאת דעתי 🙂
        אגב לגבי הערעור זה לא ברור. החוקה אומרת שעל עונשי חמש שניות אין אפשרות להשיג והם סופיים. פרארי מנסה פה, אבל כנראה שזה לא ישנה הרבה. הם בונים על גל ההדף התקשורתי שהעונש הזה יצר, אולי אם ה FIA מחפשים תירוץ להפוך את ההחלטה זה יכול לעזור. הלוואי, מבחינתי הם גנבו לפרארי ניצחון אחרי סופש מושלם. וגם לנו.

        1. אז לגבי האס – אהבתי את מה שגונתר אמר בקשר למגנוסון שרק התלונן, למרות שבתכלס הוא אשם בזה שהוא פתח את המירוץ בתוך הפיט והוא גם הרס לגרוסזאן את האפשרות לעלות ל-Q1.
          לגבי וטל – הוא אכן היה במהירות מאוד גבוה, ומן הסתם הדשא לא נתן לו אחיזה טובה ובחזרה שלו לאספלט בוודאי שלא הייתה לו שליטה אבל לאחר מכן כן. אני מאוד מקווה שיבטלו את העונש, אגב, אם המילטון היה לוקח את הקו החיצוני, יכול להיות שהוא היה עובר את וטל אבל לא נדע זאת לעולם. בכל אופן מקווה שיהיה כאן שינוי של ההחלטה, אני רוצה לראות קצת מתח.
          לגבי מקלארן – כשל נוראי וסופ"ש נורא עוד יותר, וזה אחרי שהייתי בטוח שהם הולכים לככב במירוץ הזה אחרי אימון 1 ו-2 שהיו נהדרים מבחינתם.

      2. אגב כן, מקלרן ממש חטפו. הסיבה שנוריס פרש הייתה שהבלמים שלו פשוט התיכו את המתלה האחורי. מזמן לא ראינו בפורמולה 1 כשל כל כך בסיסי שאין שום סיבה שיקרה.

  6. העונש לווטל זה פארסה. לא הייתה לו שום אחיזה על הדשא, אם הוא היה בולם או מנסה לפנות בחדות הוא היה מחליק ומתנגש בהמילטון (והוא לא היה מבל על זה עונש). בתכלס המילטון לא היה צריך לנסות להיכנס פנימה, הוא בקלות היה יכול לעקוף אותו משמאל.

    1. מסכים לגבי סבסטיאן. לואיס – עשה מה שהוא צריך לעשות. מזכיר לך את המשפט האלמותי של איירטון סנה – ברגע שאתה רואה פתח ואתה לא קופץ עליו אתה כבר לא נהג מרוצים. היה פתח, הוא ניסה. לא הלך, הוא בלם. זהו. אין שום דבר מעבר לזה ופה זה היה צריך להסתיים.
      אני גם לא בא בטענות לקבוצה, הם צריכים למצות כל כלי שיש להם כדי לנצח ומה יש להם להפסיד. מאמין שפרארי הייתה עושה בדיוק אותו דבר אם המצב היה הפוך.
      היחידים שאשמים פה הם ה FIA, שבמקום לשמור על התחרותיות ולתת לקרב להיות מוכרע על המסלול, פשוט הגישו את הניצחון על רייסינג אינסידנט למרצדס ועצרו את המירוץ. שזה אגב בדיוק הפוך מהמדיניות המוצהרת שלהם מאז שברני אקלסטון הלך – יותר תחרות על המסלול ופחות בתי דין לעבודת מירוצים. כי רק ככה יחזור להיות מעניין על המסלול גם כשאתה לא עורך דין.

להגיב על מנחם לס לבטל

סגירת תפריט