יש אליפות! סיקור משחק מס' 3 בסדרת גמר הנוער / עידו יצחקי

יש אליפות! סיקור משחק מס' 3 בסדרת גמר הנוער / עידו יצחקי

בפעם הרביעית ברציפות, מכבי ת"א היא אלופת ליגת העל לנוער לעונת המשחקים 2018/19! לאחר שני משחקים צמודים, המשחק השלישי כבר התנהל בצורה שונה לגמרי, ומכבי ת"א גברה בקלות על היריבה העירונית בדרך לסוויפ 3-0 בסדרה.

פחות מ48 שעות מסיום משחק 2 בסדרת רבע הגמר של הבוגרים התייצבו שוב שלושת שחקני הבוגרים של שתי הקבוצות – מדר בהפועל, דורי סהר ואבדיה במכבי – לקרב הרביעי שלהם לשבוע זה, כשמחר מצפה להם אחד נוסף. הפועל מגיעה למשחק עם הגב לקיר, שהיא יודעת שהפסד משמעו סוויפ מוחץ לצהובים בביתם. כאילו שהצרה הזו לא הספיקה להם, בהפועל התבשרו כי גיא עלוש – הפורוורד "חריג הגיל" של הקבוצה (וקלע 30 נק' במשחק הראשון) חולה, ולא יוכל לשחק. בצד הצהוב – עוד גיבור משחק מס' 1 בחוץ: הראל רינסקי עדיין סובל מכאבים בברך וגם הוא לא כשיר למשחק האליפות של קבוצתו.

במשחק הדרבי שנערך בדרייב-אין ביום שני, ים מדר שיחק 17 דקות במהלכן קלע 6 נק', והיה אולי השחקן הטוב ביותר בצד האדום כשהוא היחיד מבין שחקני הרוטציה אשר מסיים עם מדד +/- חיובי. מאמנו בבוגרים – דני פרנקו, הודה בריאיון בסיום המשחק שהיה צריך להשתמש בו ולתת לו יותר קרדיט, אך חיפש שחקנים עם קליעה יציבה יותר מ3. מדר ממשיך להוכיח את עצמו כשחקן בוגרים. עלוש נמנה על הסגל, אך לא קיבל דקות. אבדיה שותף ל4 דק' בלבד, בהן לא הצליח להשפיע יותר מדי ודורי סהר לא שותף.

מדר מול ווילביקיין בדרבי (צילום: מנהלת הליגה)

הפועל פתחו כרגיל עם מדר, בן דוד, לזר ואדוסי, כשאת מקומו של עלוש תופס אמיתי רותם הצעיר. במכבי עלו עם אהרוני, נדב סהר, דורי סהר, אבדיה ואטיאס.  דווקא לאחר פתיחה טובה של מכבי בדקות הראשונות של הרבע, שוב חזר הניגון – הפועל רצה ורצה והצליחה לייצר יתרון משמעותי כבר ברבע הראשון. בהיעדרו של עלוש, המיסמאצ' בין אטיאס לגבוהים של הפועל אמור היה לבלוט במיוחד, אך אטיאס נקלע לבעיית עבירות מוקדמת במיוחד, והיתרון של מכבי נעלם. הפועל רצו ל15-3 בזכות יכולת גבוהה של לזר ומדר, בעוד אדוסי משתק לחלוטין את דני בהגנה. אולם, גם אדוסי ואמיתי רותם עשו עבירות מוקדמות, מה שהצריך את גמזו להגיע לקצה הספסל של הפועל, ומכבי חזרה מפסק זמן שהזעיק אהרוני בצורה טובה יותר הודות לדורי סהר. אבדיה כהרגלו בסדרה זו נעלם ברבע הראשון שהסתיים בתוצאה 19:13 לטובת הפועל.

שיר מוראידי היה השחקן החשוב ביותר של מכבי בפתיחת הרבע השני, שבהיעדר גבוה מספיק חזק שיתמודד מול בצד השני – הצליח לחגוג מתחת לטבעות באולם התיכונט, והוליך את מכבי לקאמבק זריז, ותוך 4 דקות בלבד בתוך הרבע השני מכבי כבר תפסה את היתרון.  גמזו קרא לפסק זמן דחוף, ממנו יצאו האדומים עם ריצת 9-0 בהובלת ים מדר. אורן אהרוני הגיב גם הוא עם טייםאאוט משלו, והחזיר את אטיאס למגרש, כשהקבוצה מחליטה בפסק הזמן לעשות חילופים על כל חסימה בהגנה. ההחלטה זו אימללה לחלוטין את התקפת הפועל, ומכבי יצאו מפסק הזמן לריצה קסומה של 20-5 בהובלת חיון ודורי סהר. במהלך רבע הפכפך מכבי הצליחה לקלוע לא פחות מ33 נקודות, כששהבדלים הפיזיים בין הקבוצות באים לידי ביטוי. אבדיה עדיין לא הגיע למשחק בשלב זה. 46:38 למכבי בסיום המחצית הראשונה, שלראשונה בסדרה יורדת להפסקה ביתרון.

Image may contain: 3 people, people playing sports
דורי סהר מנסה לחדור מול מדר ובן דוד (תמונה מתוך הפייסבוק של איגוד הכדורסל)

 

אינני יודע מה קרה בחדרי ההלבשה של מכבי במהלך המחצית, אך כנראה שהמסר המרכזי חדר אליהם טוב טוב והתבטא היטב על המגרש. השחקנים עלו בטירוף לפרקט ופתחו עם ריצת 11-2 שהובילה ליתרון שיא של 17 נקודות תוך 3 דקות מפתיחת המחצית השניה. הפועל נקלעה לבור עמוק ממנה לא הצליחו לחזור עד תום המשחק, ועל אף שלפרקים היה נראה כי הפועל עושה מאמצים – בפועל, קיבלנו רבע וחצי של גרבייג' טיים. שיר מוראידי, במשחקו האחרון בגילאי הנוער היה ענק, ואמיתי רותם לא הצליח להתמודד מול החוזק שמביא עמו שחקן המבוגר ממנו בשנתיים. וכך, מוראידי הצליח להביא את עצמו לידי ביטוי במשחק בפוסט, פיק אנד רול וריבאונד התקפה שהובילו אותו לקלוע 26 נקודת לצד 8 ריבאונדים. מדר ולזר היו המוציאים לפועל היחידים של הפועל במשחק, בעוד בצד הצהוב, חזינו בהתעלות של כל שחקני החמישייה והספסל. הרבע השלישי הסתיים בתוצאה 69:51. ערן גמזו ניסה לחדיר מעט מוטיבציה בשחקנים על העלייה לרבע האחרון, אבל למרות שלשות מרשימות של דניאל הילל, הסיפור כבר היה גמור לגמרי. דורי סהר במשחק אדיר, ודני אבדיה – עם כמעט טריפל דאבל של 11,9,10 אולי השקט בהיסטוריה. שי בוקר שלנו, שאף נכח במשחק והביא ריאיונות בלעדיים עם דורי סהר ושיר מוראידי, ספר עשרה אסיסטים לאבדיה. בדקות האחרונות של הרבע האחרון הגיעו החילופים המוקדשים לסטנדינג אוביישן, כשאחד-אחד יצאו גיבורי הדאבל של מכבי ת"א בדקות האחרונות בקריירת הנוער שלהם. מכאן – כל אחד ייצא לדרכו החדשה. סיום המשחק: 87:75

קלעו להפועל: מדר 23, לזר 23, הלל 9, בן דוד 8, בינמן 3, אמסלם 3, רותם 2, אדוסי 2, יאסו 2

קלעו למכבי: מוראידי 26, דורי סהר 22, חיון 11, אבדיה 10, אטיאס 9, אהרוני 6, ינקוביץ' 3

צפו בריאיונות שערך שי בוקר עם שיר מוראידי ודורי סהר בסיום המשחק:

השחקנים התפנו לחגיגות ספונטניות באולמם הביתי של האדומים שכבר סופרים הפסד רביעי ליריבה השנואה השבוע. כעת, אנו נפרדים משנתון 2001 מליגת הנוער. ללא ספק מדובר בשנתון האיכותי ביותר מזה כבר שנים. שחקן כ"כ איכותי כמו דני אבדיה שכמובן שואף להיות הישראלי הטוב ביותר בהיסטוריה, הוא דבר נדיר מאוד במחוזותינו, כאשר לצדו משחקים שחקנים משלימים שוודאי יפתחו קריירת בוגרים בליגת העל כמו דורי סהר, יהונתן אטיאס ורזיאל חיון. גם בהפועל תל אביב יכולים להתגאות במחלקת נוער שהחלה את צעדיה 2013, וכבר סופרים שם שתי הופעות בסדרת גמר הנוער. ים מדר, שכיכב השבוע בדרבי הבוגרים הוא וודאי שחקן שיוכל להוביל את המועדון בעתיד, כששחר לזר, בן דוד ואמסלם יקוו אף הם לפתח קריירת בוגרים מצליחה. לאחר שבשנה שעברה זכתה נבחרת העתודה באליפות אירופה, נראה כי בהחלט יש עתיד לכדורסל הישראלי. השחקנים נכנסים כעת לפרק הזמן הבעייתי ביותר בחייו של כדורסלן – המעבר מנוער לבוגרים. לרוב הם עוברים בקבוצות לאומית או מתייבשים על ספסלי ליגת העל עד אשר מקבלים הזדמנות אמיתית. רק שחקנים עם אופי מספיק חזק, וכוח רצון יוכלו להשיג את המטרה לשמה הם עובדים כ"כ קשה כבר 18 שנים. עם עלייתו של מחזור כזה לגילאי הבוגרים, זהו בדיוק הזמן לבחון שוב את מצבת הישראלים בליגת העל, שכבר מזמן לא באמת ישראלית. "ועדת שרעבי" חייבת להתכנס שוב ולשפר את מעמדו של השחקן הישראלי.

המצ'אפ בין מדר לאבדיה: שני השחקנים הכישרוניים ביותר בנוער ייצאו מחר למשחק החמישי ביניהם תוך שבוע, כשהם משלבים בין סדרות הנוער והבוגרים באינטסיביות של NBA. לא היה פשוט עבור שניהם להיכנס לנעליים של "מוביל" הקבוצה, והסדרה הזו הייתה אמורה לספק לנו תמונת מצב בנוגע לאופי של השחקנים הללו לתפקד במצב שכזה. השניים אמנם כיכבו במשחק הראשון בסדרה והשאירו טעם של עוד, אך בשני המשחקים האחרונים המצ'אפ ביניהם לא היה מספיק אטרקטיבי עבורנו. אבדיה עבר למוד של "מנהל שקט", כשכמובן כל ההגנה מתרכזת בו, והוא מצילח למצוא את השחקנים הנכונים והצליח לקבל את ההחלטות הנכונות בזמן. הוא גם הוביל את הקאמבק במשחק 2 שהחזיר את מכבי לתמונה עם המון מנהיגות. הוא נראה מכוון את השחקנים, צועק עליהם כאשר הם לא עושים כרצונו, אך אומר בכל ריאיון שהוא מת עליהם וכ"כ נהנה לשחק איתם. דני היה מאוד סולידי במשחק הערב עם 10 נק' בלבד (3 שלשות), אך ניהול המשחק שלו וIQ כדורסל נדיר בגילו שהקנו לקבוצתו יתרון אדיר על פני הפועל. ים מדר לעומתו, אכזב אותי מאוד בסדרה. יש לו את הכישרון והיכולת, הוא מתפקד נפלא בבוגרים, ושיחק מצויין במחציות הראשונות של כל אחד מהמשחקים. אך כאשר קבוצתו הייתה בפיגור, הוא לא גילה שום מנהיגות או אכפתיות כלפי המצב אליו קבוצתו נקלעה. מדר שיחק במצבים הללו עם גישה תבוסתנית, כשהוא מבין שהמשחק גמור. גער בחבריו כשלא מסרו לו ועשה המון פרצופים מאוכזבים אשר וודאי לא תרמו לקבוצה. מדר סופר כשרוני ואתלטי, שומר בחסד עם זריזות ידיים ורגליים שלא רואים בכל יום, אך האופי שגילה במהלך הסדרה צריך לעורר המון שאלות בנוגע לעתידו.

להלן טבלת השוואה בין מדר לאבדיה במשחק הערב באדיבות שי בוקר:

 

 

Image may contain: 1 person, indoor
דני נפרד מגילאי הנוער עם דאבל מתוק (תמונה מתוך הפייסבוק של איגוד הכדורסל)

 

אני אנצל את הבמה להזכיר שאליפות אירופה לעתודה משוחקת השנה בת"א ותחל ב13 ביולי, כשמכירת הכרטיסים למשחקים כבר נפתחה באתר "לאן". אמנם האליפות מיועדת לשחקני 1999 ומטה, אך מס' שחקנים אשר הופיעו העונה בליגה, צפויים ליטול חלק וביניהם: אבדיה, מדר ועלוש. כישרון נוסף משנתון 2001 הינו יותם חנוכי, אשר חזר מפציעה של למעלה בשנה לפני כחודש, וכבר הפך לשחקן בוגרים חשוב ברוטציה של גליל/גלבוע, שכשלה בניסיונותיה להעפיל לפלייאוף.

הייתה זו עונת נוער נהדרת, במהלכה יכולנו להינות מכדורסל נוער איכותי, אשר לראשונה שודרו משחקים אחת לשבוע בערוץ הספורט גם במהלך העונה הסדירה. היה לי העונג לסקר את הסדרה במלואה, וכולי תקווה שהנערים הללו אכן יצליחו להוביל את עתיד הכדורסל הישראלי בשנים הבאות!

Image may contain: 20 people, people smiling, shoes and basketball court
אלופים! (תמונה מתוך הפייסבוק של איגוד הכדורסל)

 

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. עידו תודה. אחלה סיקור ובמה לליגה לנוער. היתרון היחיד בהתפתחות של מדר על פני אבדיה כרגע הוא שהוא בקבוצה שהיא לא מכבי ולכן מקבל יותר דק' בוגרים ממנו (בליגה כמובן). האמת אני מקווה שמכבי יתנו לאבדיה בעונה הבאה הרבה יותר דק' ליגה, לא יודע למה לא קרה כבר השנה הוא חייב אותן להתפתחות שלו . כמובן שאשמח לראות אותו גם מקבל דק' יורוליג ,הוא פוטנציאל של פעם בדור בכדורסל שלנו.

  2. עידו, תודה רבה. כתיבה קולחת ומעניינת.
    הלוואי שהשחקנים הללו ימשיכו להתפתח גם כספורטאים בוגרים.

    1. מדברים כבר אפילו על טופ 10. אליפות אירופה תהיה הזדמנות נהדרת עבורו להרשים את הסקאוטרים. בכל מקרה, כפי שכבר כתבתי בפריוויו – במכבי הוא לא יקבל בעונה הבאה את ההזדמנות המגיעה לו. לדעתי חייב לעבור לקולג׳ בארה״ב

  3. 1. עבדאללה ואיך-קוראים-לו; אין תגובה.
    2. איציק-ביציק עכביש הלך לו על הכביש, טיפ-טיפות של גשם ניפו אותו ב-וויש; ילד קטן ומבולבל שניצלתם את תאוות הבצע שלו כדי למכור לו שרוכי-נעליים בתמורה לנשמתו כדי לבוא אליי מאחורה, יא חבורה של מתחנגלים. Menomale che c'era quell'anziano a dargli una mano
    3. המפתח בחריץ של הבנדוד המפגר; אני רוצה שתעריך את המרכיב האירוני פה, הרמן. בעוד שאני, עם קצת מים וסבון מנקה את מה שהחרא הזה השאיר לי על המפתח, אתה בשביל להתנקות צריך קצת יותר ממים וסבון. שנית, הזכרתי את הכפר הירוק שכזכור נמצא בחור-תחת שלך יא כינה מכוננת. אני יכול גם לדבר על הגנים הבהאים, על נאות סמדר, על שפיים, על פלמחים, והיד עוד נטויה… כנראה כשאתה נמצא במיטה כל כך הרבה זמן עם האויב אתה שוכח שהמיטה היא מיטת-סדום, והיחסים הם יחסי-ניאוף, ככה שלהחליף סודות רומנטיים זה לא כל-כך בא בחשבון. שלישית, האם ידעת שעל המפתח רשום שמך ימח זכרו? אני יכול לספק לך תמונה (של המפתח, לא של החריץ המטונף של הבנדוד)
    רביעית, ופה נכנס האלמנט האירוני: אתה, במובן מסויים קפצת לביקור בחור החשוך של אדם רע העונה על השם "פרעה".
    אם זה לא צחוק הגורל אז לגורל אין חוש הומור. גוויה מטונפת של כינה מכוננת.

  4. מחלקת נוער נהדרת של הפועל ת"א, שנותנת דגש גם על חינוך כאשר השחקנים שלה לומדים ומתאמנים בכפר הירוק. הסיפור המרכזי כמובן של הקבוצה הוא אדוסי, בן למהגרי עבודה, שקיבל את הבמה אצל האדומים ואפילו הגיע עד נבחרת הקדטים.
    יש דברים שנשארו טובים, למרות שהשנים האחרונות של הקבוצה הבוגרת מגחיכות את העבודה שעשו כשהקימו את הפועל אוסישקין.

    1. אכן. כתבתי על כך בפריוויו בקצרה. קוצרים הישגים נהדרים כשגם שנתון 2003 של המחלקה הגיע לגמר הפלייאוף (הקבוצה מובלת בידי אופק גול שאף קיבל דקות במהלך הסדרה). אדוסי אולי השומר הטוב בארץ לגילו אך היה נחשב לפרופסופקט גדול יותר בגילאים המוקדמים. כיום הוא נתון במצב בעייתי כיוון שהוא נמוך מאוד (1.93), אך שיחק כל הקריירה כפורוורד/סנטר. לא צופה לו עתיד בכדורסל הישראלי אם לא יתפתח בצורה יוצאת דופן בצד ההתקפי.

      1. גם אמסלם ג'וניור עושה קולות של פרוספקט מעניין בהפועל ת"א מהמעט שראיתי… אבדיה באמת עומד בפני שאלה הקיץ ,צריך לדאוג לעצמו במידה המאוד סבירה שנשאר במכבי לסעיף סטייל כספי שדי חייב את מכבי לתת לו דק'.
        באמת שלא רואה סיבה שלפחות בליגה יהיה שחקן של 20+ דק' כל ערב. מדובר בכישרון שצומח פה אחת לאלוהים יודע כמה.

      2. ציינתי את אדוסי יותר בהקשר החברתי של הפרויקט, מסכים איתך שהוא יצטרך לעשות התאמות כדי לשחק בבוגרים. הוא מזכיר לי מאוד את ערן אסנטי ויכול לבנות לעצמו קריירה של שומר בזמן שהוא משפר אספקטים אחרים במשחק שלו.

  5. ים מדר ויותם חנוכי ילידי דצמבר 2000, כלומר פורמלית ומבחינה בינלאומית לא שייכים לשנתון 2001 ולא יוכלו לשחק עם נבחרת הנוער אלא עם העתודה.
    בלי אבדיה נבחרת הנוער של השנה (ילידי 01-02) תהיה חלשה. נועם דוברת וגלעד לוי הם הכשרונות הבולטים, והם ילידי 02 אז יהיה להם קצת קשה מבחינה פיזית ומבחינת בגרות כדורסלנית.
    מבין ילידי 01 דורי סהר הוא השחקן הטוב ביותר, אולי גם יונתן אטיאס, יהל מלמד מרעננה ושחר לזר מהפועל תל אביב הם סבבה פחות או יותר – אבל סה"כ אין כוכבים בולטים. רזיאל חיון שכיכב בקדטים (18 נק' למשחק באליפות אירופה) הלך מאז אחורה. שאר המובילים בשנתון הם לא יותר מבסדר (שלו לוגשי, יונתן לבנברג, יונתן לוי הגבוה יחסית, אריאל דרעי הירושלמי ו… זהו בערך).
    מקסים פוקסמן מחיפה, גם הוא יליד 02 ובגובה 2.00מ', הוא שחקן מעניין.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט