הטריפל-דאבל שמכבי צריכה/ שי בוקר

ביום שישי האחרון, מכבי תל אביב (16-14) סיימה עוד עונה אירופית ללא פלייאוף בצורה שהכי אפיינה אותה העונה, להפסיד משחק שהיא יכלה לנצח ממש לפני הבאזר. סיכום העונה של הצהובים באירופה והמנה העיקרית, "טריפל-דאבל". למה אני מתכוון? תקראו את הטור ותגלו.

ראשית, אתחיל ואומר שמכבי תל-אביב פספסה הזדמנות פז לעלות לפלייאוף. למרות פתיחת עונה קטסטרופלית של 8-1 שבשבעת המשחקים הראשונים של העונה, נבן ספאחיה כיהן על הקווים, יאניס ספרופולוס אשר החליפו לאחר שהראשון הוביל את הצהובים למאזן 6-1 עם הפסדים כואבים במיוחד, כמעט והצליח להוביל את הקבוצה לפלייאוף ובמשחקים מסוימים היה נראה שהרוח המכביסטית שכל כך הייתה חסרה בשנים האחרונות, חזרה להיכל.

בואו נחזור אחורה לקיץ. מה עשתה מכבי? היא קנתה את חוזהו של סקוטי וילביקין מדרושפאקה עבור 1.3 מיליון דולר. אחלה החתמה, אין ספק בכך. בנוסף, מכבי גם הביאה את ג'וני אוברייאנט וטאריק בלאק מה-NBA. אני עדיין לא מבין איך הסקאוטים של מכבי הצליחו להביא אותם לתל אביב. בנוסף לשלושת ה"כוכבים" הללו והשחקנים שנשארו מהעונה הקודמת, השלד הישראלי, יובל זוסמן, דני אבדיה, ג'ון דיברתולומיאו, ג'ייק כהן, אלכס טיוס ושלושת האמריקאים שנשארו, ג'רמי פארגו, דיאנדרה קיין ומייקל רול, הצהובים גם החתימו שחקנים שלא שמעו עליהם כל כך, אנג'לו קלויארו וקנדריק ריי. על הנייר אני חשבתי שהקבוצה הזאת יכולה הייתה להחזיר את גביע אירופה חזרה לתל אביב או לפחות להגיע לפיינל פור אבל זה לא קרה.

בערב שלפני יום המשחק הראשון של העונה, מכבי הייתה באתונה וג'רמי פארגו נפצע באימון המסכם לשלושה חודשים. הצהובים החלו בחיפושים אחר רכז וזה לקח כמעט חודש שלם עד שהביאו את רמון סשנס ששיחק 11 שנים ב-NBA. מה עשה? שיחק שני משחקים (מחזורים 6 ו-7) והלך הביתה. מאותו רגע מכבי נתקעה שוב עם סקוטי וילביקין כמוביל כדור. וילביקין יודע איך להוביל כדור אבל זה לא המשחק שלו. וילביקין לטעמי הוא יותר שחקן של קאץ' אנד שוט.

אז נכון, הפציעה של פארגו פגעה משמעותית לא רק בוילביקין, אלא בכל הקבוצה שחסרה פליימייקר אפילו אם הוא חצי טהור. אז כפי שכבר אמרתי, הצהובים עם ספאחיה העונה פתחו במאזן של 6-1 והוא פוטר, בעיקר בגלל הציפיות הגדולות מהקבוצה שהוא לא עמד בהם. בחמשת מששת ההפסדים הראשונים של העונה, מכבי פיגרה עד שבע נקודות ומשם חוסר תרגילים וחוסר ריכוז עלו להם בהפסדים שארבעה מהם היו בחד ספרתי. במצב של רכז אחד כמו וילביקין, ספאחיה יכול היה לתת ליובל זוסמן וג'ון דיברתולומיאו להוביל כדור ואולי ההתקפה הייתה נראית יותר טוב. במקום זה הוא נתן להם דקות פה ושם והם לא באמת תרמו.

משחקו הראשון של המאמן החדש של הצהובים יאניס ספרופולוס היה ב-20 בנובמבר מול אנאדולו אפס באיסטנבול והשחקנים הציגו כדורסל יותר טוב כבר על ההתחלה בלי להתאמן עם מאמנם החדש אבל זה לא הספיק ועלה להם בהפסד, 90:77. יומיים אחרי זה, הצהובים אירחו את סגנית אלופת אירופה, פנרבחצ'ה של ז'ליקו אוברדוביץ' האגדי. הצהובים הפגינו משחק הגנה טוב מאוד, אבל גם זה לא הספיק בגלל חוסר ריכוז והם ספגו הפסד חמישי בחד ספרתי, הפעם 74:70.

לאחר כשבוע של אימונים עם המאמן החדש, הצהובים סוף סוף הציגו כדורסל נהדר בהיכל כשהביסו את באיירן מינכן 71:95 ושבוע לאחר מכן חזרו מפיגור 16 באיסטנבול נגד קבוצתו הישנה של סקוטי וילביקין ברבע השלישי כששמרו את הטורקים על סל שדה בודד ב-12:43 האחרונות. מי הובילו את הקאמבק? וילביקין, דיברתולומיאו וריי. יובל זוסמן חתם את הניצחון עם חסימה גדולה על ריי מקולום והצהובים השיגו ניצחון חוץ שני העונה ועלו למאזן 8-3.

שבוע לאחר מכן הצהובים אירחו את באסקוניה וזה היה נראה שניצחון שלישי רצוף בדרך אבל עבירות לא חכמות שספק אם היו עבירות נגד אוברייאנט ובלאק אשר יצאו ב-5 עבירות בתוספת לחוסר ריכוז בהגנה ובהתקפה ב-15 השניות האחרונות עלו להם בהפסד כואב מאוד, 81:79 לפני שבוע כפול נוסף. את השבוע ההוא, הצהובים סיימו עם ניצחון ביתי על חימקי מוסקבה לאחר הצגה של קנדריק ריי שסיים עם שיא קריירה של 17 נקודות והפסד לאחר ניסיון קאמבק שכשל בקובנה מול שאראס וז'לגיריס. מכבי סיימה את הסיבוב הראשון עם ניצחון ביתי קשה מאוד על מילאנו, 92:94 בזכות הופעה מדהימה של ג'וני אוברייאנט שקלע 32 נקודות וסיים עם 43 נק' מדד. סך הכל, מאזן של 10-5.

את הסיבוב השני, מכבי פתחה במדריד שם נשארה צמודה עם הבלאנקוס למשך מחצית אחת לפני שסרחיו יוי וגוסטבו איון סחבו את המקומיים לניצחון 79:91.

לאחר המשחק ההוא, הקבוצה של יאניס ספרופולוס נכנסה לטירוף וניצחה ארבעה משחקים רצופים כשבשלושת האחרונים היא הביסה את צסק"א במוסקבה 76:93 שם רשמה ניצחון ראשון ב"מגה ספורט ארנה" מאז הסל של פארקר ב-2004, הביסה את ברצלונה בבית וניצחה את פאו בחזרתו למגרשים של פארגו שלא הרשים. המומנטום נעצר זמנית עם תבוסה כואבת, 97:73 בבאסקוניה.

דייויד בלאט הגיע להיכל עם אולימפיאקוס לדרבי אישי בינו לספרופולוס ובזכות שלשות גדולות של ואסיליס ספאנוליס כמעט גנב ניצחון בגלל חוסר ריכוז של הצהובים בהגנה אבל סקוטי וילביקין הציל את מכבי עם סל קשה עם 4.4 שניות לסיום וניצחון, 64:65. באותו שלב המאזן של מכבי עמד על 12-10. לאחר פגרה של שבועיים, הצהובים שוב בגלל חוסר ריכוז הפסידו מותחן במילאנו, 87:83. בשני המשחקים הבאים הם רשמו שני ניצחונות חשובים בבית על דרושפאקה וניצחון חוץ קשה במינכן, כשדני אבדיה לאט לאט מתחיל להיכנס לרוטציה.

עם מאזן של 13-12 ושני משחקי בית, הצהובים עמדו בפני הזדמנות פז אולי להיכנס לפלייאוף. לרוע מזלם, דקות לא טובות ב-5 הדקות האחרונות של שני המשחקים עלו להם בהפסדים קריטיים שבעצם עלו להם בעונה. העונה נחתמה כשקוסטאס סלוקאס, רכזה של פנר קלע שלשת ניצחון בפרצוף של אבדיה. שוב חוסר ריכוז עלה לה בהפסד.

Scottie Wilbekin - Maccabi FOX Tel Aviv - EB18
סקוטי וילביקין. עונה ראשונה לא קלה בצהוב. (צילום: אתר היורוליג)

לפניכם טבלת חוסר הריכוז של הצהובים:

חוסר ריכוז עלה למכבי בהעפלה לפלייאוף.

*שבעה הפסדים ב-5 הפרש או פחות

 

משהו שבהחלט היה חסר העונה למכבי תל אביב היה סמול פורוורד על תקן קלעי שהיה יכול להוריד קצת אחריות ולחץ מסקוטי וילביקין. אפשר לומר שוילביקין אכזב העונה כשקלע רק 12.9 נקודות למשחק.

בסופו של יום, אפשר להגדיר את העונה הזאת כולה כבעיטה בדלי.

בסוף הפתיח כתבתי שמכבי צריכה "טריפל-דאבל", אז בואו נמשיך למנה העיקרית שהיא הסתכלות לעונה הבאה ומי ניקולה וויצ'יץ' צריך להשאיר ומי להביא. אם למישהו יש ניסיון בטריפל-דאבל, זהו וויצ'יץ' עצמו אשר מוביל את הקטגוריה עם שניים בכל הזמנים. אגב הטריפל-דאבל עליו אני מדבר הוא כזה: לפחות שני ישראלים, שני אירופאים וארבעה או חמישה אמריקאים.

נתחיל עם הסגל הנוכחי.

סימני השאלה:

טאריק בלאק הוא מפלצת וכל מילה מיותרת. מכבי תעשה את כל המאמצים להשאיר אותו בקבוצה זה בטוח. הוא נפל מה-NBA לקבוצת יורוליג כי אין לו כמעט קליעה מחצי מרחק. במידה ויחזור ל-NBA, אופציה לא יקרה היא מייקל אריק מדרושפאקה.

מייקל רול. קלעי טוב מאוד, אבל חור גדול בהגנה. אם אתה צריך סל בקלאץ' הוא יכול לענות למשימה. במידה ולא ימשיך בצהוב, אולי שווה לצהובים להסתכל על פורוורד כמו מרקו גודוריץ' מפנרבחצ'ה, יאקה בלאזיץ' או קייל קוריץ' מברצלונה או אפילו קורינסלאב סימון מאנאדולו אפס. כן, רובם כמעט בני 30, אבל יש להם הרבה ניסיון יורוליג ולדעתי יודעים קצת יותר טוב ממייקל רול איך זה לקלוע במאני טיים.

יובל זוסמן. אם זוסמן ילך לדראפט, הצהובים יצטרכו לחפש שחקן בעמדה שלו שגם קלעי ולפי דעתי איגור קולשוב עונה לצרכים הללו.

העונה בראשל"צ: 11.9 נקודות למשחק, 24.8% ל-3.

אנג'לו קלויארו. שחקן חביב. אחד מהאהובים על הקהל. מקריב את עצמו ובאמת מראה רוח מכביסטית. סיכוי גבוה שמכבי תנסה להשאיר אותו גם לעונה הבאה.

ג'וני אוברייאנט. פתח את העונה עם החלטות לא טובות אבל מאז שספרופולוס הגיע, הפאוור פורוורד הראה שהוא שחקן קבוצתי הכי טוב שהוא יכול להיות. אם יהיה יותר קבוצתי, זה רק יעזור למכבי והוא יוכל להיות חלק משושלת לשנים הבאות.

מי צריך לעזוב:

דיאנדרה קיין. אני אישית מאוד אוהב את ההגנה שלו, אבל בהתקפה, הוא לא שחקן יורוליג. עושה מהלכים טובים – אתן לו קרדיט, אבל זה שהוא מתקשה לסיים מהלך פשוט זה לא אידיאלי. שחקן שמכבי צריכה להסתכל עליו בעמדה של קיין הוא אלייז'ה ברייאנט מאילת.

ברייאנט העונה באילת: 17 נקודות למשחק, 35.4% ל-3, 6.1 ריבאונדים ו-1.2 חטיפות למשחק.

ג'רמי פארגו. הפציעה בגב פגעה בתפוקה בצורה משמעותית. מכבי ציפתה ליותר ולא קיבלה. אופציה יקרה להחליפו הוא מילוש תאודוסיץ' שעשוי לעלות יותר מסקוטי וילביקין. אבל בגיל 30 זה לא בטוח. אופציה זולה יותר הוא ליאו ווסטרמן מז'לגיריס קובנה.

מי צריך להישאר: סקוטי וילביקין וכל השלד הישראלי.

סגל לעונה הבאה:

גארדים- וילביקין, תאודוסיץ'/ווסטרמאן, ברייאנט, קולשוב, אבדיה, דיברתולומיאו וסימון/גודוריץ'.

פורוורדים: כהן, קלויארו, בלאזיץ'/קוריץ'.

סנטרים: בלאק/אריק וטיוס.

לפי דעתי זהו סגל מפלצתי שיכול בהחלט להביא את גביע אירופה חזרה לתל אביב.

שימו לב לנתון הבא: בכל עונה בשנות ה-2000 בה זכו הצהובים ביורוליג היו להם לפחות שני שחקנים אירופאים:

2003/2004: שאראס, וויצ'יץ' וכן ברונו שונדוב למי שזוכר.

2004/2005: שאראס, וויצ'יץ' ונסטוראס קומאטוס.

2013/2014: סופוקליס שחורציאניטיס ואנדראה זיזיץ'.

האם וויצ'יץ' יעשה טריפל דאבל שלישי בקריירה? נחכה ונראה.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. לא כתבת פוסט שהסגל הזה שווה פיינל פור ?
    לא האמנת עד הדקה האחרונה שמכבי תהיה בהצלבה ?
    תיאודסיץ יהיה בן 33 במרץ הבא
    זוסמן לא יבחר גבוה בדרפאט ואם יבחר יהיה לו קשה מאוד לקבל חוזה מובטח בליגה
    הסגל ״שבנית״ לא יכול להביא שום גביע לתל אביב
    ריאל מדריד צסקא ופנרבחצה הרבה יותר עמוקות וחזקות
    בעונה הבאה יהיו 18 קבוצות מה שמחייב סגל עמוק ורחב יותר
    וילביקין עלה לתל אביב ב 2 המשחקים הכי משמעותים שלה העונה מול באסקוניה ומול ז’לגיריס בהיכל. ולכן כדאי לחשוב על אלטרנטיבה ראויה יותר בטח ב 1.3 לעונה.
    זה נכון שצריך אירופאי אבל לתייג את זיזיץ כאירופאי עם מניות בזכיה בגביע אירופה זה מביך
    מה שלא עובד במכבי זה הסקאוטינג שחקנים טובים מאוד מגיעים ממרתפי הליגה הישראלית לקבוצות טופ יורליג
    האירופים שכבר כן חתמו בעשור האחרון היו נפלים
    לגביי מייקל רול ומאני טיים הוא לא קיבל הזדמנויות לזרוק בכלל במונחים אירופים הוא מציאה ואם מכבי תוותר עליו הוא ימצא קבוצה בקלות
    ניתוח פושר למדיי עם בניית קו אחורי יותר חדיר מהקרדשניאות
    או במילים עדינות – ככה לא בונים קבוצה

    1. מהרגע שהוא נכנס לאתר אתה רק תוקף אותו.
      אדם אלים.
      גם כשאתה עוזב אין לו מנוחה ממך.
      מה קרה? הוא גנב לך את הכרטיס למכבי? עושה עבודה יותר טובה משאתה אי פעם עשית?
      לכו לאתר שלכם שנקי מהטרולים שיצרתם פה לפני שתהפכו בעצמכם לטרולים.

      1. יש לי כסף לשבת גם על הפארקט ולך תשאר המקלדת
        אתה כפוי טובה כי קיבלת הגנה ממני בזמן שהייתי באתר
        לך לטנף חופשי
        הוא נכנס לאתר בזכותי וזה משהו שגם הוא וגם מנחם יאשרו
        למה אני לא בהופס ? תסתכל במראה ותראה אחד מ 300 הפרצופים שלך
        אם אין לך תגובה על בסיס ענייני אז מוטב שתסתום את הפה

        1. ספציפית, פה אני חושב ש"פנה" אליך המתחזה של סומסום ולא המקורי.
          ועדיין, אתה לא חייב לענות בכלל, אתה יכול לענות גם במייל אישי, ולא מגיע לשי שזה יעשה על הפוסט המצוין שלו, אבל אני חושב שהרווחתי את הזכות לשאול בזכות היחס של הבחור המדובר –
          הגנת על סומסום? למה?
          (אלא אם כן פספסתי לחלוטין במה מדובר)

          1. לא התכוונתי לסומסום
            הוא מכיב בעל ידע עצום ואהבתי מאוד להתדיין איתו על בייסבול וכדורגל
            שיננו אוהדי מטס וארגנטינה
            אני לא זוכר שיש לי את המייל שלך

  2. תודה שי. הסגל הישראלי של מכבי די יישמר כנראה
    (תלוי כמובן בהחלטות של זוסמן ואבדיה ) . קולושוב יכול להיות אחלה תוספת באמת. לא מבין איך דווקא רול שהוא בלי תחרות המקבל החלטות הטוב ביותר והשחקן הכי קר רוח במכבי בספק אצלך?? כנ"ל בלאק שאם לא הולך חזרה לליגה הטובה בעולם מכבי צריכה לעשות כל מאמץ להשאירו .
    לדעתי מכבי חייבת לשים חלק נכבד מיהבה על זרים בעמדות 1+3 , זה היה החסרון הכי בולט שלה העונה

  3. תודה על הפוסט! אישית אני לא חושב שווילבקין הוא שחקן שכדאי לבנות סביבו קבוצה. הוא מסוג השחקנים שאמורים לככב בקבוצות קטנות. שחקן עם יכולת קליעה גבוהה, אבל כל נגיעה שלו בכדור באה על חשבון שאר הקבוצה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט