סטטיסטיקות מרחבי הליגה / Insignifistats

************

העמוד Insignifistats של אור עמית מרכז סטטיסטיקות מעניינות מרחבי הליגה. הנה כמה נתונים נבחרים, מוזמנים לתת לו לייק: https://facebook.com/Insignifistats/

***********

אחוזי הקליעה של כריס פול נמצאים בהתדרדרות השנה. הרכז, שלא ירד מ-46% מהשדה מאז העונה השלישית בליגה, קולע השנה ב-42% אחוזים מעליבים מהשדה – הנתון הנמוך בקריירה שלו.

לא מדובר רק באימפקט של העלייה בכמות השלשות שהוא לוקח (שניה, כבר מגיע לזה) אלא גם בירידה באחוזים מהשתיים – 47.9%, האחוז הנמוך ביותר שלו מאז השנה השלישית בליגה.

פול עשה לעצמו בקליפרס (ועוד קודם בהורנטס) שם של מלך המיד ריינג', בקדנציה שלו עם הקליפרס לקח למעלה מרבע מהזריקות מהטווח המוקצה (בין 16 פיט – קצת פחות מ-5 מטרים) וקשת השלוש, וקלע משם ב-47% מצוינים. בעונה האחרונה שלו בקליפרס כבר לקח יותר שלשות (38.5% מהזריקות שלו הגיעו מחוץ לקשת) אבל עדיין 26% מהזריקות שלו הגיעו מהמיד ריינג' האהוב, והוא קלע אותן בכמעט 50%.

ביוסטון האזור הזה מוקצה מחמת מיאוס, ואם בשנה שעברה עוד פול זרק 11% מהזריקות שלו מהטווח הזה – שעליו בנה חלק ניכר מהקריירה שלו – השנה פול לוקח כבר רק 5.5% של 'הזריקות הלא יעילות', ז"א 20% פחות מהזריקות שלקח בקליפרס.

אז לאן הלכו ה-20% האלו? בערך 11% הלכו לזריקות נוספות מהשלוש, ועל ההחלטה הזו עוד אפשר להגן מטעמי יעילות. הזריקות האחרות? הלכו בעיקר למשחק הפלואטר שלו, או לזריקות מיד ריינג' קצרות: בעונה הראשונה עם יוסטון פול לקח כ-11.5% מהזריקות מהטווח הזה והשנה כבר 14.6% מהזריקות של פול הגיעו בין מטר ל-3 מהטבעת, יותר מכפול מהעונה האחרונה שלו בקליפרס (7%).

יוסטון היא קבוצה שרוצה להגיע לטבעת או לזרוק משלוש, ההחלטה ללכת על זריקות קרובות יותר ולהימנע ממיד ריינג' נובעת ממספרים מבוססים.

רק שהם לא התבססו על כריס פול: מהטווח הקרוב וה'יעיל' יותר, פול קולע השנה ב-41.3% (ו-44.6% בשנה שעברה), מהמיד ריינג' הארוך וה'לא יעיל'? 56.7% מהזריקות השנה ו-55.7% בשנה שעברה.

דריל מורי וד'אנתוני הלכו על שיטת ה'צבע או שלשות' בגלל האחוזים, אבל איך אמר הסטטיסטיקאי הנודע פנחס גרשון? לפעמים האחוזים מתיישרים לך בפנים.

*

אחוז הנצחונות של מינסוטה כפקטור של מספר הריבאונדים של קארל אנטוני טאונס:

יותר מ-12 ריבאונדים: 16 נצחונות, 7 הפסדים (69.6% הצלחה, איפשהו בין טורונטו לגולדן סטייט).

9-12 ריבאונדים: 13 נצחונות, 18 הפסדים (41.9% הצלחה, באיזורים של דאלאס, הלייקרס וניו אורלינס).

8 ריבאונדים ומטה: נצחון אחד, 12 הפסדים. יורדים ליגה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. מעניין, תודה רבה רועי
    .
    בעניין פול – אני מניח שעם הגיל יש ירידה קלה ביכולת, אבל יתכן שהמספרים של המיד ריינג' הקרוב ביוסטון גם נובעים מכך שהזריקות האלה הן ה"שארית" ביוסטון – הם מנסים ללכת לשלשה או לטבעת, ובדרך כלל מצליחים, אבל בפעמים שההגנה מצליחה לעצור אותם מישהו צריך לקחת את בזריקות האלה, ולפחות כשהארדן לא נמצא זה כנראה פול, לא? היה מעניין להשוות את האחוזים שלו במיד ריינג' קרוב לאחוזים של אחרים בקבוצה באותו סוג קליעות. אני מהמר שהוא לוקח יותר כאלה, אבל גם קולע אותן טוב יותר מהאחרים שאינם הארדן.
    .
    בעניין טאונס – הסבר אפשרי נראה לי מידת הרכות, והיכולת, של הגבוהים שמולו – כשמישהו שם עליו גוף קאט גם לוקח פחות ריבאונדים וגם הקבוצה מפסידה, כשאין לו יריב של ממש בצבע הוא לוקח ריבאונדים והקבוצה מנצחת. בכל מקרה, לדעתי, בלי לציין את היכולת של הקבוצה השניה (מאזן) ואת המספרים של הגבוהים של הקבוצה השניה, קשה ללמוד מהסטטיסטיקה הזו.

  2. מעניין והגיוני.
    מחזיר אותנו לויכוח על יעילות: אם מישהו יעיל יותר מאזור שבו כל הליגה לא יעילה – למה לנסות לשנות אותו ולא להיעזר ביכולת הזו? הרי תוכנית העבודה של כל קבוצה שמשחקת נגד יוסטון (ובכלל…) היא לאפשר את המיד ריינג'. אז למה לא לנצל את זה במקרה של פול? למה להילחם ולהיכנס לסכימות התקפיות שאולי מתאימות להארדן או לפי ג'יי טאקר, אבל שגויות עבור פול? לי זה רק מראה שלא משתמשים בו נכון בקבוצה.

    1. תאמין לי שבתור אוהד יוסטון ובדומה לדעה שלך, גם אני ממש אבל ממש לא מצליח להבין איך הם לא מנסים לנצל יותר ״פירצות״ מיד-ריינג׳ שההגנות משאירות להם.
      לדעתי זאת אחת מהסיבות העיקריות שהעונה ובמיוחד ברצפי הניצחונות האחרונים, הקבוצה מתקשה לשמור על הפרשים גדולים מהיריבה לאורך המשחק –
      הרי השלשות עוזרות לבנות הפרשים, אבל לא לשמור עליהם, כיוון שהאחוזים מתיישרים וההגנה במקביל לוחצת יותר.
      בשנה שעברה ליריבות אולי היה קשה יותר להתמודד עם השיטה ההתקפית של הרוקטס, אבל השנה כבר למדו אותה יותר טוב.
      מצד שני, דאנטוני לא ניסה לשכלל את ההתקפה באופן כזה שיוכלו להפתיע מדיי פעם עם קליעות מיד-ריינג׳ שימוטטו עוד יותר את היריב.
      ובאמת שחבל.

  3. מעניין מאוד. אני סקרן על מה יעבוד פול בקיץ אם בכלל. קודם כל שיישאר בריא.
    טאונס כרגיל נותן מספרים נוספים בסוף העונה (כמו לילארד).

  4. משהו שכתבתי בתגובה במעורב, אבל מאוד מתאים לפה – ניתוח ההצלחה של בוסטון בתלות במספר האסיסטים של קיירי:
    עשיתי קצת חישובים. קיירי שיחק 59 משחקים מתוך 71 העונה עד היום. כאשר קיירי מוסר 7 אסיסטים ומעלה, והיו 26 משחקים כאלו, בוסטון ניצחה 17 מהם, מאזן יפה של 9-17, 65% ניצחון. לעומת זאת בשאר 33 המשחקים, כאשר קיירי מוסר 6 איסיסטים או פחות, המאזן הוא 17-16, דהיינו 48% ניצחונות. זהו הבדל עצום!

  5. לעניות דעתי, הסטטיסיטיקה שצוינה של טאונס ושל קיירי היא לא סיבה להפסדים/נצחונות אלא תוצאה שלהם.
    לדוגמא: אם המשחק של בוסטון לא הולך אז ייתכן שקיירי לוקח יותר על עצמו ופחות מוסר באופן טבעי, אז הוא מוסר פחות אבל זו ת ו צ א ה של התפתחות משחק לא טובה ולא הסיבה למשחק הלא טוב.

    1. זו אחת הסיבות שאני לא חושב שסטט' מהסוג הזה שוות משהו. סיבה נוספת היא שמעבירים גבול מלאכותי כדי ליצור אותן.

      כך או כך תודה רועי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט