לקראת הגמרים באוסטרליה / אלכס דוקורסקי

אליפות אוסטרליה תגיע לשיאה בשבת ובראשון עם משחקי הגמר בקטגוריות השונות.
אם כך, בשעה עשר וחצי בבוקר (שעון ישראל, שידור ביורוספורט) נאומי אוסאקה היפנית, אלופת היו.אס.אופן ב-2018, תתמודד בגמר המייג'ור השני ברציפות שלה מול פטרה קביטובה הצ'כית, פעמיים אלופת ווימבלדון בעבר, על הזכות להניף את גביע המייג'ורס הראשון של השנה. שתי הטניסאיות יישחקו ביניהן לראשונה בסבב המקצועני ונראה כי המשחק ביניהן יהיה צמוד למדי. שתיהן גבוהות (קביטובה 1.84מ' ואוסאקה 1.80מ') ומשחקות טניס אגרסיבי והתקפי עם מכות פתיחה חזקות וחבטות כף יד טובות מאוד. קביטובה, שחובטת ביד שמאל, טרם איבדה מערכה בטורניר, בעוד שמחצית ממשחקי אוסאקה בטורניר נמשכו שלוש מערכות ופעמיים היא חזרה מפיגור מערכה. לא הייתי מייחס חשיבות רבה מדי לנתונים הללו, אבל ייתכן כי קביטובה, שמבוגרת מאוסאקה בשבע שנים, תשאף לשחק נקודות קצרות יותר ואילו אוסאקה לא תתנגד להאריכן.

בעוד שילידי שנות ה-90 מתקשים להגיע לשלבים המכריעים בסלאמים (רק שניים, מילוש ראוניץ' ודומיניק תים, הגיעו לגמר), השחקניות שנולדו בעשור האחרון של המאה ה-20 (ושתי הפינאליסטיות באוסטרליה נכללות ביניהן) מופיעות בתדירות מאוד גבוהה בגמר ולמעט סרינה וויליאמס, אנג'ליק קרבר וונוס וויליאמס, נתקשה למצוא ילידות שנות ה-80 בגמרים של המייג'ורס השונים.

בניגוד מוחלט לגמר הנשים, שם צמד הפינאליסטיות, יישחקו, כאמור, לראשונה האחת מול השניה, גמר הגברים (יום ראשון, עשר וחצי, שעון ישראל, השידור ביורוספורט) יפגיש בפעם ה-53 שניים מהטניסאים (והספורטאים) הגדולים בכל הזמנים, רפאל נדאל ונובאק דג'וקוביץ', כשהמאזן ביניהם עומד על 25:27 לטובת הסרבי. הספרדי, שייחפש גרנד סלאם מספר 18, יופיע בגמר החמישי שלו באוסטרליה, כששלושה מתוך ארבעת הגמרים הקודמים שלו נמשכו חמש מערכות והוא זכה באחד מהם, לפני עשר שנים בדיוק, כשגבר על רוג'ר פדרר. נובאק דג'וקוביץ', שמגיע אחרי שתי זכיות רצופות בשני הסלאמים האחרונים בשנה החולפת, הוא אחד השחקנים שמזוהים ביותר עם הטורניר באוסטרליה. הסרבי, שישאף לזכות בפעם ה-15 בתואר מייג'ור, מעולם לא הפסיד בגמר באוסטרליה ויש לו 5 זכיות, האחרונה לפני שלוש שנים. זה גם היה המייג'ור הראשון שבו הוא זכה, כשניצח בגמר את צונגה הצרפתי לפני 11 שנה.
המשחקים עד כה של שני השחקנים בטורניר היו קצרים, יחסית, ושניהם נראו מצוין. נדאל טרם איבד מערכה בטורניר ויריבו הסרבי איבד רק מערכה אחת. לא אעז אפילו לנחש את ההתפתחויות במשחק אבל אעריך בזהירות כי הוא לא יסתיים בשלוש מערכות. כמו שכתב עדו מוריה באחת התגובות לפוסט הקודם, נדאל משחק בטורניר הזה בסגנון מאוד התקפי והוא שיפר משמעותית את ההגשה שלו (היה על כך גם פוסט יפה של רונן דורפן ב"דה באזר"). דג'וקוביץ' מצטיין במשחק ההגנה שלו והוא מחזיר כדורים נפלא.

קוראי הסקירות שלי במהלך האליפות הבינו, סביר להניח, עד מהרה, כי הנתונים הטריוויאלים מכסים פעמים רבות על הבנה מאוד שטחית שלי בהיבטים המקצועיים גרידא של המשחק, ולכן אצרף שני קטעים מיוטיוב, שכוללים תקצירים של 2 התמודדויות בלתי נשכחות בין השחקנים. הראשון מגמר אליפות אוסטרליה לפני 7 שנים והשני מחצי גמר ווימבלדון האחרון. אלה שניים ממשחקי הטניס האיכותיים ביותר בעשור האחרון ואולי גם למעלה מכך. לאור זאת, אולי מיותר יהיה לציין זאת, אבל כמובן שיש למה לצפות ביום ראשון.
חושב שלא אצליח לצפות בשני המשחקים, אז כמובן שמוזמנים להגיב, לעדכן, להעיר ולהאיר. זו תהיה גם הזדמנות טובה להודות לכל מי שהגיב לפוסטים. זה הוסיף המון עניין וחידד עבורי היבטים רבים שאינני בקי בהם.

 

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. אלכס תודה
    לדיוקביץ יש 6 זכיות באוסטרליה וניצחון מחר יתן לו תואר 7 והוא יהיה שיאן הזכיות בטורניר
    ניצחון של נאדל ופדרר צריך להתחיל להזיע הוא יצמצם את המרחק מפדרר ל 2 גראנדסלאמס
    אני מקווה שדיוקוביץ ינצח,כשזה קורה הוא בדרך כלל מפסיד ….

    1. מידן, תודה על התיקון. יש לו אכן 6 זכיות. מודה שאני גם מקווה לניצחון של נובאק בדיוק מאותה הסיבה, אם כי מאמין שגם פדרר עתיד עוד לזכות במייג'ורס.

  2. תודה רבה אלכס. אחלה סקירה.
    באמת שמח בשביל קביטובה. לא הייתי בטוח שהיא תחזור לעצמה אחרי הפציעה בעקבות השוד המזויין בביתה (הזכיר לי את מה שקרה למוניקה סלש). מקווה שתזכה.

    1. פאקו, תודה רבה. גם לא הייתי בטוח לגבי חזרתה (כי לפי הדיווחים, הפציעה ביד החזקה שלה סיכנה את הקריירה).
      המקרה הזכיר באמת את ההתקפה על מוניקה סלש, שנדקרה בטורניר המבורג לפני 26 שנה. חושב שהפציעה עצמה לא היתה כזו קשה (אם כי הדקירה היתה בגב וההשלכות עלולות היו להיות הרבה יותר קשות) אבל ההשפעה הפסיכולוגית, המובנת מאוד, על סלש היתה עצומה. לפני הדקירה היא זכתה בשמונה מייג'ורס (עוד בטרם הגיעה לגיל 20, כמדומני) ואחריה רק באחד.
      ההתקפה על סלש היא באמת אחד המקרים המזעזעים ביותר בספורט.

      1. במקרה הזה אפשר אפילו להגיד, הכי מזעזע.
        כמו יגאל עמיר. הפשע השתלם. גראף (כמו נתניהו…) לא עשתה שום דבר רע, אבל נהנתה מהפירות, עבור קריירה שלמה.

  3. תודה רבה אלכס על הסיקור לאורך כל התחרות.
    נולה הפסיד מערכה אחת למדבדב ומערכה אחת לשפובלוב.
    מה שלא תהיה התוצאה מחר יהיה שיא היסטורי:
    אם נולה מנצח – שיאן הזכיות הבלעדי באוסטרליה.
    אם רפא מנצח – יחיד בעידן הפתוח לזכות לפחות פעמיים בכל מייג'ור.

    1. מתן, תודה רבה על הנתונים הללו. אכן נחזה בשיא היסטורי עם תום גמר הגברים. צודק כמובן לגבי שתי המערכות שנובאק הפסיד.

  4. קביטובה לא הפסידה נקודה מהצד השמאלי על ההגשה שלה. בטיי הפסידה פעם ראשונה והלכה המערכה.

    פרט פיקנטי. תנצח מי שתנצח הסוכן יקבל דמי סוכן על מקום ראשון או שני ( יש להן אותו סוכן)

  5. משחק מוחות ברמה הכי גבוהה.
    אוסקה פתחה את המשחק בהגדרות של 180. קביטובה המחזיקה הטובה בסבב הענישה אותה להגיע לחמש או שש נקודות שבירה. אוסקה הורידה עוצמות וההחזרות הפכו לשגיאות או משחקוני ראלי. משם אוסקה שולטת.
    אוסקה מנעה את הלפטי סלייס בזה שלקחה צעד שמאלה. ולריה את הברייקר של הראשונה.
    המשחק ומים האחרונים היד של פטרה התכיילה להקשות החלשות והיא יורה את הפתיחה רק לתוך השטח הפתוח ולקחה שליטה על המשחק.

  6. צפיתי רק במערכה הראשונה, שבה לא נרשמו שבירות והיא הסתיימה בשובר שוויון די חד צדדי לטובת אוסאקה.
    עושה רושם שהיה משחק צמוד ואיכותי ושתי הטניסאיות השאירו הכול על המגרש.
    זה היה המשחק הרביעי של היפנית בטורניר שנמשך שלוש מערכות. עושה רושם שהיא מצטיינת במשחקים ארוכים ויודעת גם לשמור על רמת ריכוז גבוהה לאורך זמן.

  7. אלכס תודה רבה.
    .
    לגבי אוסקה – הילדה הזאת פשוט מדהימה וניכר שהיא עדיין לא מבינה את המעמד שלה. בנאום הניצחון שלה היא התייחסה קודם כל לדרך של קביטובה והפגינה הרבה מאוד כבוד, בדיוק כפי שעשה בטורניר ארה"ב. היא דמות מאוד מרעננת בספורט המקצועני של ימנו.
    (אגב, פער הגבהים נראה הרבה יותר משמעותי -4 ס"מ כשהשתיים האלו עמדו אחת ליד השניה…)
    .
    למי שמעוניין, הנה נאום הזכייה:
    https://twitter.com/AustralianOpen/status/1089126541748064256

  8. מה שניצח לאוסקה את הסיום היתה חבטת הפתיחה שלה שהיא איבדה אותה בסיום הסט השני, והיא חזרה אליה בשלישי. היתרון של אוסקה הוא שהיא עומדת בתוך המגרש ומחזירה חבטות פתיחה לפני שיש להן צ'אנס להתרומם. זה מקשה מאד על הטיימינג של יריבתה.
    היא מתוקה, ביישנית כזאת, שכמעט מתנצלת על זכייתה!

    1. מנחם, תודה על ההסבר. שמתי לב גם למיקומה לפני קו הבסיס בעת הגשת יריבתה, אבל לא קישרתי את זה לטיימינג של ההחזרה ולכך שהדבר מקשה על היריבה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט