אליפות אוסטרליה 2019 – רבעי הגמר ומעט קדימה יותר / אלכס דוקורסקי

Raonic lunging to his right behind the baseline, with his racquet stretching to reach the approaching ball. Scoreboard in the background.

הטורניר במלבורן נכנס עמוק לתוך השבוע השני שלו. מחר יתקיימו שני רבעי גמר לגברים ולנשים (כולם במגרש המרכזי ע"ש רוד לייבר) ותושלם תמונת חצי הגמר. בעת שמרבית הקוראים יראו את הפוסט, סביר להניח ששני משחקים כבר יהיו מאחורינו. בשעה 2 לפנות בוקר (שעון ישראל) תתמודד אלופת ארה"ב, נאומי אוסאקה מיפן, מול אחת הטניסאיות המוכשרות בסבב, אלינה סביטולינה מאוקראינה, שזכתה בשנה החולפת בטורניר סוף השנה בסינגפור, בו נוטלות חלק 8 המדורגות הראשונות בסבב. כמו משחקי נשים רבים בסבב, ההתמודדות ביניהן צפויה להיות פתוחה לחלוטין וקשה מאוד לנסות ולחזות את ההתפתחויות במשחק. שתי הטניסאיות נפגשו ביניהן 5 פעמים ובשלוש מתוכן ידה של האוקראינית היתה על העליונה, כולל פעמיים ב-2018 על משטחים קשים. מה ניתן להסיק מכך לגבי המשחק שיפתח בעוד כשעה? בעיקר כלום…

המשחק השני של רבע גמר הנשים ייפתח בסביבות 4 בבוקר ובו המדורגת הנמוכה יותר, סרינה וויליאמס, שנמצאת במקום ה-16, תגיע כפייבוריטית מול קארולינה פלישקובה הצ'כית, שמדורגת במקום השביעי ותשאף לחקות את הצלחתה בטורניר של בת ארצה, פטרה קביטובה, שעליה יורחב מעט בהמשך. סרינה משחקת מצוין עד כה בטורניר ובשמינית הגמר היא גברה על המדורגת ראשונה ערב הטורניר, סימונה האלפ מרומניה. יריבתה הצ'כית היא שחקנית מצוינת, ששיחקה בגמר אליפות ארה"ב ב-2016 (אז ניצחה את סרינה בחצי הגמר). היא מתנשאת ל-185 ס"מ, מה שכמובן הופך את משחק ההגשה שלה ליעיל ביותר. שתי הטניסאיות נפגשו ביניהן גם ברבע הגמר באליפות ארה"ב ב-2018 והאמריקאית ניצחה. בסה"כ הן נפגשו שלוש פעמים וסרינה ניצחה בשתיים מתוכן.

עם תום המשחק בין וויליאמס לפלישקובה יעלו על המגרש שני שחקנים בעלי סגנון מעט שונה. מילוש ראוניץ' מקנדה (שתמונתו, הלקוחה מויקיפדיה, מופיעה בשער הסקירה) הוא אחד השחקנים המרשימים ביותר בטורניר בינתיים. בדרכו לרבע הגמר הוא גבר בין היתר על אלוף אוסטרליה מ-2014, סטניסלאס וואוורינקה, ובשמינית הגמר ניצח בשלוש מערכות אלכסנדר זברב, המדורג רביעי בעולם. המרכיב הדומיננטי במשחק של ראוניץ' הוא מכת הפתיחה העוצמתית והמדויקת שלו, שמאפשרת לו גם לעלות הרבה לרשת. בשמינית הגמר מול זברב ממוצע ההגשה הראשונה שלו היה 200 קמ"ש. הוא חבט 15 אייסים וניצח ב-80% מההגשות הראשונות שלו. בנוסף, הוא עלה 48 פעמים לרשת וב-33 מתוכן הוא הצליח לזכות בנקודות (69%).
יריבו, לוקה פוי מצרפת, שמודרך כיום על ידי בת ארצו, אמלי מורזמו, שחקנית עבר מצטיינת שזכתה בשני מייג'ורס, מגיע בפעם השלישית לרבע גמר גראנד סלאם והוא ישאף להתקדם לראשונה לחצי הגמר במשחק שנצחון שלו יפתיע רבים מחובבי הטניס. פוי, בניגוד לראוניץ', יעדיף לשחק נקודות ארוכות מהקו האחורי ולהתיש את יריבו. מכות הפתיחה של הצרפתי אינן חזקות כמו של הקנדי, אך הן בהחלט יעילות ובסיבוב הקודם מול בורנה צ'וריץ' (במשחק שהייתי סבור שפוי יודח בו, מוכרח להודות) הוא חבט 19 אייסים וניצח ב-83% מהגשותיו הראשונות.
שני השחקנים נפגשו ביניהם 3 פעמים, כולל בסיבוב הראשון באוסטרליה לפני שלוש שנים ופעם אחת גם ב-2018, והקנדי ניצח בכל המשחקים.

המשחק שינעל את משחקי רבע הגמר יתחיל ב-10:30 בבוקר, שעון ישראל, ובו יתמודדו המדורג מספר 1 בעולם, נובאק דג'וקוביץ', מול קיי נישיקורי היפני. על פניו, הסרבי הוא הפייבוריט הברור לעלות לחצי הגמר. הוא משחק טוב מאוד ובצורה מאוד בטוחה בטורניר. היפני שהה על המגרשים באוסטרליה זמן רב יותר מיריבו ברבע הגמר ומתוך ארבעת משחקיו עד עכשיו בטורניר, 3 נמשכו חמש מערכות (בסיבוב הראשון, יריבו הפולני פרש במערכה המכרעת). יתרה מכך, נישיקורי זכה להכיר בצורה בלתי אמצעית את שיטת שובר השוויון המכריע במערכה החמישית, כששניים ממשחקיו (מול קארלוביץ וקארניו בוסטה) הגיעו לשיטת הכרעה זו והוא הצליח לנצחם. שני השחקנים נפגשו ביניהם 17 פעמים והיפני הצליח לנצח רק בשני משחקים. אחד מהם היה חצי גמר אליפות ארה"ב ב-2014, אז, בתנאי חום קשים, הוא גבר בארבע מערכות על הסרבי.
דג'וקוביץ', 6 פעמים אלוף אוסטרליה, יזכה לעידוד רב במשחק הן בשל הישגיו בעבר והן בגלל יוצאי סרביה הרבים יחסית שמתגוררים ביבשת. גם נישיקורי ייהנה מתמיכת חלקים גדולים בקהל בגלל משחקו נטול הפשרות והקהל היפני הרב שמגיע לטורניר.

אתמול נקבעו חצאי הגמר הראשונים בטורניר הגברים והנשים. סטפאנוס ציציפאס המשיך את הטורניר הנהדר שלו ולאחר שהדיח את פדרר בשמינית הגמר, ניצח בארבע מערכות את אחד השחקנים החמים בסבב מפתיחת השנה, רוברטו באוטיסטה אגוט. ציצפאס מנע, למעשה, דרבי ספרדי בחצי הגמר, כיוון שבמשחק השני גבר רפאל נדאל על פראנסס טיאפו המצוין בשלוש מערכות. אם כך, נדאל, אלוף הטורניר לפני עשור, שנראה מעולה במלבורן השנה, ינסה להתקדם לעבר תואר המייג'ור ה-18 שלו, כשבדרכו ביום חמישי יעמוד היווני המוכשר, שירשום בהופעתו בחצי הגמר הישג היסטורי עבור טניסאי ארצו (רק לשם הפרטים הטריוויאלים אפשר לציין שני טניסאים ממוצא יווני ששיחקו בגמרים של סלאמים – מארק פיליפוסיס האוסטרלי שהפסיד לפדרר בווימבלדון 2003 ומרקוס בגדאטיס הקפריסאי שהפסיד לשווייצרי במלבורן ב-2006).

פטרה קביטובה ודניאל קולינס האמריקאית ניצחו את משחקי רבע הגמר שלהן ביום שלישי ויתמודדו ביניהן בחצי הגמר ביום חמישי. הצ'כית, שהצליחה לעצור את אשלי בארטי הנהדרת, לאכזבת הקהל במלבורן, הבטיחה גם את חזרתה למקום הראשון בדירוג העולמי. ההצלחה של קביטובה, שזכתה גם בטורניר ההכנה בסידני ערב פתיחת המשחקים במלבורן, רחוקה מלהיות מובנת מאליה (למרות הישגיה בעבר, שכוללים 2 זכיות בווימבלדון ודירוג במקום האשון בעולם). בדצמבר 2016 היא נדקרה בידה השמאלית (הדומיננטית, שאיתה היא חובטת) על ידי שודד בדירתה. פציעתה איימה לסכן את הקריירה שלה והיא נאלצה לעבור ניתוחים בידה ותקופת שיקום ארוכה. חזרתה לסבב והצלחתה המחודשת, שלא הגיעה מיד, הן בהחלט מאוד משמחות.
קביטובה תגיע כפייבוריטית מול יריבתה מארה"ב, שעד הטורניר הזה לא רשמה ניצחון בטורנירי גראנד סלאם. קולינס חזרה מפיגור מערכה מול אנסטסיה פאבליוצ'נקובה הרוסיה והמשיכה במסע הנהדר שלה, שהוא אחת התופעות המעניינות ביותר במלבורן השנה.

 

 

 

 

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. סקירה מעולה!
    לא חושב שלנישיקורי יש איזשהו סיכוי מול ג'וקוביץ' – כשג'וקו משחק ברמה שלו (אפילו 80% ממנה) הם בכלל לא באותה ליגה.

    אגב, איך אפשר לראות ת'משחקים?

  2. 'היפנית' אוסקה (שהיא יפאנית/אמריקאית המתגוררת בארה"ב כאן גדלה) היא בגמר, וסרינה הפסידה סט ראשון לפליסקובה. טניס ברמה גבוהה.
    שמעו, היווני הזה הוא כוכב גדול לעתיד!
    מצויין אלכס!

  3. סליחה. אוסקה בת לאב מהאיטי ואם יפאנית. מתגוררת בארה"ב מגיל 3 אבל הוריה החליטו עבורה שהיא נולדה באוסקה, ותייצג את יפאן.
    אם אני לא טועה היא למדה שנה אחת באונ' קלמסון

    1. גם היו לסרינה כבר 4 נקודות משחק. לא מצליח להבין מה קרה שם. כל הכבוד לפלישקובה, בכל אופן.
      פוטנציאל לגמר כל צ'כי אצל הנשים.

      1. בנקודת המשחק הראשונה היא עיקמה את הקרסול, ומאז נראתה די מוגבלת בתנועה. כלומר – היא לא צלעה או דידתה, אבל ראו שכואב לה והיא מנסה להעביר את המשקל כמה שיותר לרגל השניה.

    1. לוקה פוי משחק פשוט מצוין בטורניר. המעטתי מיכולתו פעמיים, כשכתבתי שאופתע אם יצליח לנצח בשמינית הגמר וברבע היום. הוא ניצח את ראוניץ' שהגיע בכושר מצוין.
      חושב שהוא יהיה יריב מאוד קשה בחצי הגמר, שם יתמודד בין המנצח לנובאק לנישיקורי.

  4. דג'וקוביץ' איבד רק משחקון אחד במערכה הראשונה, שנמשכה חצי שעה.
    נראה שהשעות הארוכות שהיפני שיחק בטורניר גבו מחיר מגופו והוא כרגע מקבל טיפול רפואי בירכו הימנית. ספק אם יצליח לסיים את המשחק.

  5. סרינה הפסידה בגלל דבר אחד: היא העלתה לפחות 10 ק"ג במשקל והיא לא מסוגלת לשאת את גופה הגדול משך משחק שלם. היא פשוט גוועה בסיום המערכה השלישית.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט