ערב משחקים מרתק הסתיים כאשר במוקד התמודדו שני סנטרים שהם לדעת רבים הטובים בליגה:
ג'ואל אמביד ואנטוני דייויס (השנה משחק בעיקר בעמדה זו).
יש לי הרגשה שעמדת הסנטר התחזקה מאוד בשנתיים-שלוש האחרונות, בעיקר התקפית.
עד לפני מספר שנים הסנטרים התאפיינו כשחקנים הגנתיים עם טווח קליעה אפסי כאשר הבולטים שבהם היו דראמונד, ג'ורדן, קפלה, וויטסייד וגובר. קאזינס היה יוצא מהכלל: סנטר התקפי מגוון עם יכולות קליעה מרשימות מטווחים שונים (הוא ועוד כמה סנטרים אחרים שכללו את הקליעה מרחוק עם הזמן).
בגדול עד לפני מספר שנים נראה היה שסנטר טוב הוא בעיקר ריבאונדר ועוגן בהגנה על הטבעת ועל חילופים בפיק אנד רול. ההתקפה הייתה רק בונוס.
מאז ההגעה של טאונס לליגה ולאחר מהפכת השלשות והרחבת טווח הקליעה של שחקנים גבוהים, אני מקבל את הרושם שהסנטרים בתקופה דומיננטית שלא זכורה לי מאז תור הזהב של שנות ה-90.
טאונס וסנטרים אחרים כמו יוקיץ', אמביד, ווצ'ביץ', דייויס וגאסול קולעים מכל טווח וגם דראמונד וקאפלה שכללו את משחק ההתקפה שלהם מתחת לסל. לא מעט סנטרים מהווים אלפא דוג בקבוצות שלהם. גם לאייטון יש את הפוטנציאל להתפתח לסנטר מוביל.
אז מה אתם אומרים – האם אנחנו עדים לשובו של הסנטר הדומיננטי לליגה הטובה בעולם? ומה יקרה לסמול בול?
מחכה לשמוע את דעתכם בתגובות.
E.C
22 נוב 2018 19:21:31תודה, דיון מעניין.
לא חושב שזה שיבה לעמדת הסנטר המיתולוגית של שנות ה-90. עמדה מאסיבית, מגושמת ופחות אתלטית, בלי שום יכולת קליעה מחצי מרחק והלאה וכו'
כמו שזה המשך האבולוציה של המשחק למשחק מהיר, עם קליעה ממרחק, שלשות, אתלטיות של שחקני עמדות פנים וכד'.
למשל דוויט האוורד, חסן וויטסייד, טריסטן תומפסון, דראמונד (אפילו גובר לדעתי) ושות' שדומים יותר לסנטר משנות ה90, לא מהווים אותו איום- אם בכלל, כסנטרים כמו קאזינס, דיוויס, טאונס, גאסול וכד'.
המשחק ממשיך לזוז ולהתפתח אפילו אם החשבון הוא חיפוש סנטר עם פחות סנטימטרים בגובה, פחות משקל, יותר אתלטיות ויותר טווח קליעה.
שמייקל
22 נוב 2018 19:42:41ומה זה מארק גאסול? לא סנטר? הוא סנטר מצויין כבר הרבה שנים, אולי הכי טוב בליגה והוא סנטר קלאסי לחלוטין בתוספת קליעה מצויינת, 2.16 ובנוי כמו טנק. גם פאו גאסול סנטר למרות שהוא משחק גם פאוור. נכון שאין שאק והאקים אבל דווייט הווארד עדיין כאן למרות שירד ביכולת וגובר ווייטסייד הם סנטרים מאסיביים בדיוק כמו בשנות ה-90. אגב יואינג קלע מצויין מחצי מרחק זה בכלל היה אחד הכוחות הגדולים שלו והיה גם מסוגל לקלוע מ-3, גם להאקים הייתה קליעה טובה למרות שלא השתמש בה ובטח לסבוניס וכלם ממעמקיי שנות ה-90. כל הקטע הזה שחושבים שהמציאו את הכדורסל היום ויש התפתחות זה דבר משעשע, כולה משחק עם 5 שחקנים בכל צד כמה התפתחות כבר יכולה להיות? ראלף סמפסון בזמנו הוא פאוור בגובה 2.25 שרץ כמו גארד אז הלכנו אחורה בעצם? או התפתחנו?
E.C
22 נוב 2018 22:26:32תראה אתה יכול לראות את זה כשינוי ולא התפתחות. המשחק שונה לגמרי משנות התשעים וסוף השמונים (שאז התחלתי להתעניין בו ואינני מכיר מלפני כן).
הדומיננטיות של הסנטר אז היא לא כמו היום. עם כל הכבוד לאמביד, למשל, המשחק לא תלוי בו. אליפות הסנטר לא ייקח כיום, אחוז הנקודות שהוא יביא ומשקל החשיבות שלו ירד.
את גאסול הזכרתי כסנטר ואני לא רואה בו ובכמותו נגרים.
תסכים איתי שהאתלטיות שאנחנו דנים בה היא שונה לחלוטין אז והיום. להסוות נגר בשנות התשעים מול סנטר טוב הרבה יותר קל היה אז מהיום, שההבדל זועק.
עגל שסבור שיש לפרק את דיוק
22 נוב 2018 21:53:10הסנטרים של שנות ה 90 היו ברובם אתלטים מעולים ושחקנים מאוד מגוונים, בדגש על אולג׳וואן, רובינסון ויואינג. דווקא וויטסייד, ג׳ורדן, גובר, טריסטן, דראמונד ושות הם כבדים ומסורבלים. מה ששמעון קורא נגרים.
היו כאלה גם בשנות ה 90 אבל הם לא היו דומיננטיים. כיום יש את גאסול ואמביד שמחזירים עטרה ליושנה. ובצד השני יש את לופז שזורק שלשות כמו ענק. בסה״כ זה עניין של כישרון, אם היה חוזרים האקים ורובי סוף לשחק היום הם היו שולטים כמו פעם.
E.C
22 נוב 2018 22:27:29מסכים איתך בחלק מהדברים והגבתי למעלה גם על דבריך 🙂
הציפור הנדירה
22 נוב 2018 22:31:53הסנטרים הטובים ביותר בשנות התשעים, צעירים וותיקים באותה תקופה, היו קלעים מעולים מחצי מרחק: החלום, האדמירל, יואינג, שאק, מורנינג, וסליחה אם שכחתי מישהו, וכן צירים ריכותיים נוספים הייתה להם התקפה איכותית ולא מוגבלת כמו ריק סמיתס.
הציפור הנדירה
22 נוב 2018 22:33:36*וכן צירים איכותיים נוספים כמו למשל ריק סמיתס, הייתה להם התקפה איכותית ולא מוגבלת.
אשך טמיר המקורי
23 נוב 2018 08:16:381+
נתן
23 נוב 2018 06:14:34ל E.c, חבל שאתה לא מכיר את הסנטרים של שנות ה 90, זו תגובה ראשונה לפוסט באתר שמתמחה בנבא.
עם כל אהבתי לאמביד, הוא לא יותר טוב מהסנטרים המובילים של שנות ה 90 עדיין.
נתנו כמה דוגמאות למעלה אז לא אוסיף עוד, בליגה תמיד היו סנטרים מעולים, עשרים השנים האחרונות הן החריגה מהנורמה. הויכוח תמיד היה האם המשחק גרם להיעלמות הסנטרים, או שחסר כישרון. היום אפשר לראות, שכשיש סנטרים מוכשרים, הם מצרך מבוקש. הם למדו לקלוע מרחוק, אבל עדיין, זה לא עיקר המשחק שלהם.
E.C
23 נוב 2018 14:10:27חבל שלא קראת את דברי. מה שייחסת לי לגבי אמביד לא נאמר. לא הבדלתי באיכות, מי טוב יותר או פחות, אלא הגדרת התפקיד- סנטר, השתנתה.
זריקה משלוש לסנטר מעולם לא היתה בארסנל הכלים שלו. האם זה נצרך, מחויב מסנטר או בונוס זו השאלה כאן.
אתה ושכמותך די מצחיקים אותי האמת. אתם מציינים את שמות הכוכבים משנות ה-90 כטענה מבססת למה שרציתם לומר. מספר בודד של כוכבים לא מסמל מגמה אלא עבודה קשה וכישרון. כיום מצופה מהסנטר לקלוע ממרחק רב יותר, לשקול פחות, להיות בעל אתלטיות שונה וכו'.
התפקיד שונה, עכשיו תשאל האם זה בונוס או לכתחילה בתפקיד הסנטר.
לגבי המשפט הראשון שלך לגבי אתר שמתמחה בnba, ממש לא הבנתי מה רצית לומר (מקווה בכל אופן…)
Berch
22 נוב 2018 19:48:23הסמול בול לא יחזיק…. תמיד ימצאו מישהו יותר גבוה 🙂
היום מחפשים גם שיהיו אתלטים ויקלעו משלוש. יופי. הגיע הזמן.
מבחינתי הסנטר הראשון שהשתמש בקליעה מ 3 כנשק הוא לא אחר מסאבוניס האב. הוא היה סנטר מהדור הישן לגמרי אבל באירופה (המזרחית) לימדו אותו גם התנהגויות של גארד. היה תענוג לראות אותו, אפילו בפורטלנד בדימדומי הקריירה.
מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
22 נוב 2018 19:50:44אחלה שאלה לדיון, תודה רבה.
השינוי באופי המשחק (יותר שלשות מבחוץ, חילופים וכו') דוחף את הסנטרים החוצה גם בהתקפה (ואז הם צריכים לקלוע מבחוץ באחוזים סבירים) וגם בהגנה, ואז הם צריכים לשמור על גארד מהיר (ולכן צריכים לעבוד על זריזות). זה גורם להעדפת סנטרים שיכולים לעשות את זה, גם אם זה אומר שאינם גדולים כבעבר (קפלה) או שחקני הגנה טובים כבעבר (יוקיץ'), וגם גורם לשחקנים שלעתים שיחקו כ-pf לשחק כסנטר (הורפורד, וגם קצת דייויס). הדור הקודם לעתים מתקשה לעשות את ההתאמות (מגי, וכמובן ד. ג'ורדן לא הופכים לקלעי שלשות), אבל מי שכן מצליח לעשות את ההתאמה מתבלט יותר מבעבר (פאו גאסול, שקלע בעונה הקודמת מעל 50% מהשלושה, וכמובן ברוק לופז).
לדעתי משחקנים כמו אמביד ודייויס קשה ללמוד על מגמה גורפת מאחר והם כל כך כשרוניים ונדירים, והיו מתבלטים גם בסגנון המשחק הקלאסי, אבל יהיה מעניין לראות אם ואיך שחקנים כמו אדאמס ופולטל ואייטון יסתגלו למגמה הזו.
רועי ויינברג
22 נוב 2018 20:59:32יש פתרונות לחלק מהקבוצות – משחקים בלי סנטר במאני טיים. זה יכול להיות בעייתי עבור אייטון שאמור להיות פרנצ'ייז פלייר, אבל אדאמס ופלטל לא כזה חשובים ברמה הזאת לדעתי. אחלה ניתוח.
רועי ויינברג
22 נוב 2018 19:56:31דיון מעניין מאוד. אני חושב שהיום יש חלוקה שונה לעמדות – יש את הגארדים, הווינגס והגבוהים של בראד סטיבנס ויש גם חלוקה אחרת לשחקנים יוצרים ושחקנים שיוצרים בשבילם.
חלק מהסנטרים היום הם יוצרים כאלה. אנטוני דיוויס, ניקולה יוקיץ', מארק גאסול וג'ואל אמביד למשל יכולים להיות סקוררים מובילים של הקבוצות שלהם ובנוסף להחזיק הגנה על הגב/לרכז. לרובם יש קליעה נהדרת שהופכת אותם לפרנצ'ייז פליירס.
האחרים, כמו אדאמס, קפלה ודיאנדרה הם כאלה שצריכים פליימייקר טוב בשביל להיות יעילים ולא יובילו קבוצה, כנראה, אף פעם. הם חלק חשוב מקבוצה מנצחת. זה מה שהיה ברוב האלופות ועכשיו המגמה תשתנה עם כל חדי הקרן שמגיעים לליגה. אז אפשר להגיד שהסנטרים חוזרים, אבל היום הם שחקנים הרבה יותר שלמים מכל הביינומים וההווארדים ששלטו בעשור הקודם
ולדי קוגן
22 נוב 2018 21:09:33לדעתי ככל שהליגה הולכת לסמול בול הסנטרים יכולים לחזור ולהיות דומיננטים, זה מין איזונים שקורים. תחשבו קבוצה שמשחקת סמול בול עם טאקר או דריימונד בתור 5, יבוא אמביד וינצל את זה לטובתו. במיוחד אם הסנטרים גם דופקים שלשות באחוזים טובים אז בכלל יהיו עוד יותר מעולים.
Berch
22 נוב 2018 22:45:43אמרת טאקר
פיייייי ג'יייי טאאאאאקר
🙂
איתי
22 נוב 2018 21:12:41עמדת הסנטר נמחקה מהמפה. עד שיבוא שחקן דומיננטי שיחזיר עטרה ליושנה. אמביד היחידי שיכןל לענות על ההגדרה אבל הוא מעדיף בחצי מהזמן לזרוק מבחוץ ולהקפיץ כחלק מהטרנד העכשווי. מי שזורק מבחוץ ולא חי מתחת לסל הוא פשוט לא סנטר ולא משנה מה נגובה שתו…
מנחם לס
22 נוב 2018 22:01:40נושא מצויין לדיון.
השאלה כמובן מה גורם למה: השיטה לסוג מסויים של שחקנים, או שחקנים מסוג מסויים לשיטה.
אני לא יעודעכ מדוע ב15 השנים האחרונות עד עתה עם אמביד ותומס לא היו סנטרים מעולים. אולי בגלל שהבסמול בול חדר עד לתיכונים, וגבוהים שאלוהים ברא להיות סנטרים הפכו בגלל השיטות לפורוורדים המשחקים הרבה בפרימטר ולא למדו לשחק עם הגב לסל.
אני בטוח ששחקנים כגבוהים המשחקים עם הגב לסל יחזרו, ואם לא ימצאו אותם במכללות, ימצאטו אותם באירופה ואפריקה.
גלעד
22 נוב 2018 22:07:10נושא מצוין.
עמדת ה-PF נעלמה כמעט לחלוטין מהליגה ורוב מי שהיה טוב כ=PF פשוט עבר לסנטר.
מה שכן היום הסנטרים ה"נגרים" כביכול עדיין מאוד תורמים להתקפה למרות החוסר יכולת מחוץ לצבע בהתקפה.(תחפשו את המספרים של יוטה עם ובלי גובר או של יוסטון עם ובלי קאפלה). אם אני לא טועה כתבתי על זה פעם אחפש את זה
גלעד
22 נוב 2018 22:10:53http://www.hoops.co.il/?p=75194
http://www.hoops.co.il/?p=75789
היום יש יותר ויותר סנטרים "מושלמים" מאותה סיבה שכל PF נהיה סנטר
דביר
22 נוב 2018 22:47:32לדעתי יהפוך לסמול בול עם שחקנים גבוהים
Mbk
22 נוב 2018 23:40:56לדעתי הכשרון של הסנטרים היום גבוה מאוד
לא מן הנמנע ששחקן כמו אמביד יכל להיות עצום גם באייטיז
טאונס קצת נעצר ודוויס 4-5 קלאסי
גובר קאפלה דרמונד סנטרים מעולים
יוקיץ אגדי לדעתי הוא יותר טוב מסבוניס (האבא)
מארק גאסול עדין טוב
זה עידן של סנטרים בסדר פשוט העמדה כבר לא מנוצלת כבעבר
בעבר היו משחקים עם 3 גבוהים ולכן שחקן כמו פאריש הגיע לגדולה
כיום לך תדע אם יש לו מקום בליגה שחקן מוביל
ג'ק סיקמה
23 נוב 2018 23:03:27יוקיץ יכול ,אולי, לצחצח לסבוניס את הנעליים….
FAN
23 נוב 2018 00:24:54דיון מאוד מעניין
1. קודם כל ההבדל הוא בעמדה 4-כל שחקני הPF כבר לא קיימים..או שהם שחקני 3 או שהם סנטרים מגוונים
2. בעשירייה של ה"סנטרים" הטובים בליגה- לפחות חצי מהם קלעי שלשות..אז שנות ה90 יישארו איפה שהם וכנראה לא יחזרו לעולם..
רודי גובר הוא היחיד בחמישייה הראשונה שלא קולע מבחוץ.וזה בזכות יכולת הגנתית מטורפת…לאט לאט גם הם ייעלמו/יקלעו מ3..
3. עד כמה המאצ אפים של שנות ה90 לא יחזרו? אפילו אתמול במשחק של פילי נד ניו אורלינס , 2 הסנטרים הטובים בליגה שיחקו.
זה שכרגע במקום הראשון הלא הוא אנתוני דיוויס ברח כל המשחק משמירה על אמביד..וגם במקרים שאחרי חילוף והם היו צמודים עדיין דיוויס ניסה לסיים את הפוזישן כמה שיותר מהר..שנות ה90 היו ואינם
דורון
23 נוב 2018 01:27:27אוהב את עמית ,משחקי מילים, טבול, רב אומן בכתיבה ובן אדם מדהים, נושא מעניין מאד, מקווה שירעננו את עמדת הסנטר, תבורך עמית מופלא וכל אחד ואחת מכם
amitlahev
23 נוב 2018 09:30:10תודה רבה איש יקר!
דורון
23 נוב 2018 01:31:32תבורך עמית המופלא וכל אנשי וקוראי האתר
נתן
23 נוב 2018 06:31:39לגבי סנטרים ו pf, פעם חוקי הליגה חייבו שחקנים חזקים שמסוגלים לשמור בפוסט. בעידן שלפני 2005, היה אפשר לעשות פוסט אפ בקלות, כי כל שמירה איזורית מייד נשרקה כהגנה לא חוקית. זה חייב שמירה אישית, ואם לא היית חזק מספיק, היו דוחפים אותך בפוסט. היום אפשר להגן על הצבע הרבה יותר בקלות, עם כמה שחקנים, ומה שצריך אלה שחקנים שמרווחים את המגרש וגורמים להגנה לעבוד יותר קשה. אם יש שחקן פוסט טוב, הוא צריך לדעת להתקיף מהר, למסור בזמן, ולשמור על שחקנים נמוכים, במצב כזה אי אפשר להחזיק שני שחקנים מאד כבדים באותו הרכב.
מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)
23 נוב 2018 07:11:30לא חשבתי על הקישור לחוקי ההגנה. נקודה מעניינת מאוד בהקשר הזה (וגםבפני עצמה). תודה
עגל שסבור שיש לפרק את דיוק
23 נוב 2018 08:21:34צודק בהחלט על השינוי בחוקי ההגנה.
אנשים לא מבינים איזה שינוי זה עשה בליגה.
נתן
23 נוב 2018 09:11:51השינוי היה מורגש גם בצפייה. היו הרבה מאד שריקות של "Illegal Defence" מאד זרות למי שרגיל היה לצפות בכדורסל אירופי.
עגל שסבור שיש לפרק את דיוק
24 נוב 2018 18:36:49נכון, וזה היה מאוד מעצבן.
היום יש שריקות אחרות מעצבנות לא פחות
אשך טמיר המקורי
23 נוב 2018 08:24:41משחק הגב לסל די נעלם, לדעתי כבר לא מלמדים את הבייסיקס שלו בארה"ב.
מתרכזים בטכניקה, שליטה בכדור, קליעה ויכולת אתלטית.
קיבלנו סנטרים משני סוגים – אתלטיים נטו לריבאונד/הגנה/אלי-הופס, וסנטרים קלעים שיודעים להוריד כדור לרצפה, לשחק עם הפנים לסל ולקלוע.
לדעתי זה שינוי בקונספציה שמתבטא בשחקנים שיוצאים ממנה.
עדיין סנטרים ופאוארים בסגנון של פעם, שיודעים לשחק עם הגב לסל ובעלי מובים בצבע יכולים להיות מאוד משמעותיים ולעשות המון נזק, אם קבוצות ירצו להשתמש בהם.
אבל צריך למצוא כאלה באירופה.
עידו גילרי
23 נוב 2018 08:26:18הקריירות של אמביד ואייטון בהחלט יהוו אבן בוחן טובה לכך.
דה שוט
23 נוב 2018 08:42:37נושא מעניין, תודה.
כל האלופות האחרונות – מיאמי, ס"א, ג"ס וקליבלנד – שחקו עם סנטרים מהשורה השנייה, לפחות מבחינת התקפה. חריג 1 – בוש – שאופי המשחק שלו הוא סטרץ'-4; חריג 2 – דאנקן – שאמנם תפקד בפנים ואפילו עם הגב, אבל פתח בתור מספר 4 (ליד ספליטר). גם אוק' סיטי הפינליסטית שחקה עם פרקינס, שאף לקח אליפות עם בוסטון.
הסנטרים הגדולים של השנים האחרונות לא הגיעו אפילו לגמר איזורי. הכדורסל הולך לכיוון ההפוך – קטנים מכדררים וקולעים – הם יהיו השליטים החדשים (והעכשוויים). לדעתי מגמה זו רק תלך ותתחזק. אנשים כאן שוכחים דבר חשוב שלא הוזכר בתגובות – הסנטרים בימינו, גם אלה שקולעים מרחוק – הם עדיין חור ענק בהגנת החילופים שמשתלטת על הליגה. יש לך סנטר קלאסי/דומיננטי – שים קסדה ותתכונן לחטוף שלשות על הראש.
נתן
23 נוב 2018 09:15:02או שיהיה סנטר כמו שאק, שמסוגל לשים 50 נק' על כל שומר קל ממנו באחד על אחד.
לא לכולם יש את קרי ברוסטר.
דה שוט
23 נוב 2018 10:00:561. לא יהיה עוד שאק
2. אם יהיה – הוא יהיה חור שחור בהגנה ויהפוך לחיסרון
אבי
23 נוב 2018 09:53:34אתם חושבים שאנדרה דראמונד יכול להיות הסנטר הכי טוב שהיה אי פעם לדטרויט?
נדב
23 נוב 2018 14:34:23חח לא
אבי
23 נוב 2018 15:33:58למה