השתלבות ה-NBA ב-ESPORT / מלובני

השתלבות ה-NBA ב-ESPORT / מלובני

********************

הגולש מלובני הוא וותיק באתר (היו 'מלובני' כבר באתר הישן ואני כבר לא יודע ממי הוא מה בין האחים; אחד מהם היה במפגש), צעיר בן 22, מהנדס תכנה מת"א. המאמר הוכנס עם עריכה מינימלית, הווה אומר כפי שמהנדס לעתיד כותב!

************************

כיצד ה-NBA משתלב בתרבות החדשה

בתור אוהד NBA שקבוצתו קצת לא חשובה (אני לא אנטוש את הבולס, אבל בכנות לא שווה לעקוב במיוחד אחרי מה שהולך שם) התפנה לי קצת זמן פנוי לשאר התחביבים שלי.

 

העיקרי הוא משחק מחשב בשם ליג אוף לאג'נדס (league of legends) או LOL בקיצור.

LOL הוא משחק המחשב הגדול והמצליח ביותר מבחינה ספורטיבית (סצנת השחקנים המקצועניים שלהם מתפתחת בקצב אדיר).

וכבר עכשיו השחקנים הטובים ביותר עומדים על כמה מיליונים בשכר כמו ב-NBA (משכורת ממוצעת של סביב 150 אלף דולר לעונה, לא רע בשביל לשחק במחשב).

ובאמריקה, כמו באמריקה כאשר רואים כסף, כולם אוהבים לקפוץ על העגלה ובשנה האחרונה זה קרה בתוך ה-LOL.

גם במשחק עצמו יש ליגות לכל מדינה (אירופה, סין, קוריאה, וארה"ב הן ארבעת האזורים המרכזיים אבל ישנן ליגות בכמה מדינות כגון יפן, ברזיל וויטאנם). בניגוד ל-NBA, ארצות הברית נחשבת כנראה כמקום עם רמת המשחק הנמוכה ביותר מ-4 המרכזיים, אך עם הכסף הגדול ביותר!

השנה התחיל תהליך של פריינצ'ייז במשחק ואיתו נכנס הכסף הגדול, שרובו נמצא ב- NBA.

הפורמט של הליגה השתנה ל-10 מקומות קבועים, ככה שמקום אחרון לא משנה בדיוק כמו ב-NBA (עד אז היה כמו ליגת העל וליגה לאומית עם עולות ויורדות).

הקבוצות שזכו להיכלל בתוך ה-10 היו או קבוצות שכבר זכו בעונות הקודמות ויצרו קהל רחב של אוהדים והון משמעותי. כל השאר אתם שואלים? ארגוני NBA שנכנסו ל-ESPORT עם כסף גדול שמשפיע על כל ענף ה-ESPORT.

בהמשך אפשר יהיה לעשות כתבה עם קצת יותר סטטיסטיקה איך קבוצות ה-NBA השפיעו על ענף ה-ESPORT המתפתח ומה אפשר לצפות שיקרה.

 

הקבוצות מה-NBA שנכנסו לתוך הליגה השנה הם:

Golden Guardians – כמו שאפשר לנחש, זו היא בהחלט הקבוצה של סטף קרי והאלופה שלכם בשנתיים האחרונות. לעומת השליטה הבלתי מעוררת ב-NBA, הקבוצה דווקא סיימה במקום האחרון בעונה הראשונה שלה בליגה. אז במידה ונמאס לכם לראות את גולדן מנצחים, אתם יודעים איפה להסתכל.

Echo Fox – פה הקשר לכדורסל קצת יותר קשה לניחוש לפי השם, כי זה לא אירגון, זה שחקן.

כן כן, ריק פוקס האגדי מבוסטון ולייקרס הוא הבעלים של קבוצה זו, והוא נחשב לאחד דמויות המפתח ב-esport. הוא נמצא באזור כבר מ-2016 ואחד האחראים העיקרים לכניסת ה-NBA לליגה השנה, עם מוניטין מעולה והמון תמיכה (וכנראה דוחות כספיים לא רעים בכלל).

Clutch Gaming – עוד קבוצה שנתמכת על ידי אחד מאריות הליגה בשנים האחרונות היא קלאצ' גיימינג, שהכסף הגדול שלה מתקבל מהיוסטון רוקטס, והם הקבוצה היחידה שמתרכזת בסטטיסטיקה ואנליסטים בדומה לכדורסל. ההצלחה שלהם לא רעה בכלל לעונה ראשונה, וכבר עכשיו פועלים בפיתוח רחב בטקסס של כדורסל ושל ESPORT.

100 Thieves – וכמובן אם יש לנו את גולדן, אי אפשר בלי היריבה הנצחית: קליבלנד.

כנראה שב-ESPORT לקליבלנד אין רצון להפסיד לגולדן, והם בנו את הקבוצה הכי טובה מכל הקבוצות החדשות שזכתה להכי הרבה הצלחה. איך הם עשו את זה? קנו את כל הכוכבים מסביב, בהחלט למדו דבר או שניים מה-NBA.

בליגת ה-ESPORT עדיין החוזים הם חוזים קצרים בדרך כלל (רק אולסטרים מקבלים חוזה למעל שנתיים), וכמו שהבנתם מהפסקה האחרונה, אין תקרת שכר או דבר כזה, וכרגע התחום בשלביו הראשונים של התנהלות מול הכסף הגדול.

כבר השנה נוצר ארגון שחקנים בפעם הראשונה ב-ESPORT בדומה ל-NBA, וכבר הנושא המרכזי הוא תקרת שכר וחוזים קצת יותר ארוכי טווח למען השחקנים.

יש לציין שגם ה-NBA נהנה מאוד משיתוף הפעולה הזה. משחק מחשב עם מעל 80 מיליון שחקנים פעילים בחודש, עם עמוד פייסבוק ויוטיוב שלא נופל מה-NBA בשום צורה, ושקהל היעד שלו זה אנשים בגילאי 16-35? אין באמת חלום יותר טוב ל-NBA.

ולמרות שהארגון עצמו לא מעורב בקבוצות, כבר עכשיו יש מספר שיתופי פעולה מעניינים בין אנשי השיווק בליגות.

באמת התוכן כמעט בלתי נגמר אבל אתן לכם כמה מהדברים שלדעתי יותר מעניינים:

כמובן סרטוני מפגש של שחקני ה-NBA עם שחקני ה-LOL.

מפגש של הגולדנים –


עוד מישהו שאוהב LOL והוא שחקן מקצועי, הוא גורדון היווארד. הבחור הנחמד מבוסטון סלטיקס ידוע כאוהד מטורף של LOL, ובכל טיסה ממשחק כדורסל למשחק כדורסל, מבלה את רוב הטיסה במשחקי LOL (לפי טענתו).

פה אפשר לראות אותו משחק ומדבר על המשחק:

לסיום אציין שהנושא באמת ענק עם המון נושאים שאפשר להתייחס אליהם: כניסת הכסף לליגה, השינוי בחוזים וביחס לשחקני המחשב לעומת שחקני ה-NBA, ואפילו השיווק המשוגע של העידן המודרני ושיתופי הפעולה.

 

אסיים עם הסרטון שמדגים הכי טוב את שיתוף הפעולה (50 שניות, ממליץ לכולם), ששוב הכוכב שלנו הוא שחקנה של ה-NBA שכידוע היה פצוע בעונה הקודמת אז היה לו קצת יותר זמן לשחק במחשב, עם סרטון אנימציה שיצרו לכבודו ליג אוף לאגנד.

 

*********************************************

אני לא משלה את עצמי לרגע שאני – בגילי המופלג – דוגמה טיפוסית של גולש באתר. ברור שלא.
כל מה שיש לי לומר הוא שאחרי שהכנסתי את המאמר (ותיקנתי כמה שגיאות צורמות עיניים בדקדוק – בעיה של רוב המהנדסים!) וקראתי אותו – אפילו הסתכלתי בעיון בסרטון האחרון –  לא ברור לי ולא ידוע לי ולא מוכר לי כהוא-זה ESPORT יותר משהיה לפני כן.

כיצד מנצחים וכיצד מפסידים? מה 'שחקן' טוב יודע יותר משחקן פחות טוב? מה בדיוק על השחקן לעשות במחשב? מה גורדון עשה בדיוק בסרטון האחרון?

כפי שאמרתי, אולי כל השאלות שלי נשמעות טפשיות לכל בן 12, אבל אני לא יודע עכשיו על ESPORT יותר משלא ידעתי לפני כן.

ואם אני לא היחיד, אולי כדאי היה שמישהו יפשיל שרוול ויסביר גם להדיוטות כמוני מה זה לעזאזל ESPORT ואיך זה שהיום מכללות נותנות מילגות לשחקנים טובים, וכיצד הם מנצחים בעלי מילגות מאוניברסיטאות מתחרות?

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. כפי שהסברתי בתוספת, אין לי מושג מה זה ESPORT וכיצד משחקים אותו. זה כנראה נכון ל-95% מבני 80 ומעלה. ככה זה – עולם חדש שאין לנו כוח להיכנס אליו

  2. מנחם הליג אוף לג'נדס זה נטו משחק מחשב רב משתתפים.
    בניגוד נגיד לnba2k שמבוסס על כדורסל, הLOL זה משחק מלחמה ואסטרטגיה. הקשר לספורט ולכדורסל הוא כספי בלבד.
    קבוצות הnba חכמות ומחפשות להגדיל רווחים. הגיימינג הוא תחום שרק הולך ועולה בקצב מטורף בארה"ב ובעולם והוא בין לאומי כך שהרווחים הפוטנציאליים לא מוגבלים.
    ניסיתי פעם לראות 'משחק' ורק הבנתי כמה אני זקן

  3. ה-Esports עדיין נמצא בשלב הגיבוש שלו וה-NBA דואג לספק את אחד הדברים החשובים לענף מתחיל – יציבות. קבוצות, אנשים, ארגונים שאפשר לחזור אליהם, לעקוב אחריהם ולעודד אותם לאורך זמן תחת מבנה קבוע.
    חבל לי שמדובר דווקא על משחק פרימיום שמשתמש במהלך הנבזי של Microtransactions.

  4. מצטרף לקריאה הנואשת של הדוקטור, גם זקנים בני 40 ומעלה לא ממש מבינים על מה מדובר…
    למשחק אין קשר לכדורסל, את זה הבנתי, אז מה היתרון של חיבור לקבוצות הnba? מלבד כסף, כמובן?
    בכל מקרה, תודה על שאתה חושף את העולם החדש לחטיארים כמונו

    1. לדעתי:
      היתרון של הענף הוא במה שכתבתי למעלה – היציבות והכסף.
      היתרון לקבוצות הכדורסל הוא בכך שהספורט החדש נחשב הדבר העולה הבא והוא עדיין במצב פרוץ ללא ארגון גדול ששולט בהכל ורק הוא נחשב. זה לא משהו שקורה הרבה וארגונים גדולים עם הרבה כסף נכנסים למלחמת התאגידים כדי לנסות להיות הגוף השולט היחיד שיעמוד בסוף. זה גם כסף, גם כוח וגם משהו להישען עליו בעתיד כשהפופולריות של הכדורסל תרד.

  5. בשבילי זה כמו בייסבול. לא מבין בזה כלום אבל
    1. אם כל כך הרבה אנשים אוהבים את זה אז יש בזה משהו.
    2. אם אני אבוא למשחק ותהיה אווירה סבבה אני אדבק בקלות.
    🙂

    1. עשיתי את הדבר העצל משהו והבאתי את התחלת הערך מויקיפדיה:
      ״ ספורט הוא פעילות גופנית שבה מאמנים או משפרים מיומנויות או כישורים גופניים, ושמטרתה השתתפות בתחרות, בבידור עצמי או בהנאה ודרכים אחרות. בדרך כלל הספורט יכלול פעילות גופנית מאומצת, אך יש ענפי ספורט דוגמת שחמט שאין בהם פעילות גופנית רבה.״
      כמו כל ענפי הספורט גם בגיימינג מתאמנים בשביל לשפר יכולות ולנצח תחרויות (משחקים).

  6. תודה מלובני.
    חייב לציין שנשאבתי לכמה סרטונים מהתחרויות שעלו בדף של הליגה.
    פשוט מעניין לראות את הטירוף בעיניים של השחקנים.

      1. בבסיסו, זה משחק קבוצתי (בדרך כלל חמש על חמש) כשהמטרה של כל קבוצה היא לתקוף את האיזור של היריב ולהרוס את הבניין המרכזי של הקבוצה השנייה, כשהקבוצה השנייה מנסה בו זמנית לעשות את אותו הדבר. כל שחקן שולט על דמות אחת (ושורה של מיניונים לעזרה), עם יכולות שונות שמשלימות זה את זו. כמה שהמשחק פשוט, יש בו מספיק מקום לאסטרטגיה, תזמון וניהול משאבים.

  7. אף פעם לא הבנתי את ההנאה שבלראות מישהו אחר משחק במחשב (לשחק במחשב אני דווקא אוהב). כמו שאמרו פה מעלי, זה כנראה עניין של גיל. לדעתי זה כאן בשביל להשאר אבל יותר בסגנון של מקצועות ״ספורט״ אחרים כמו פוקר או סנוקר. יהיה בסיס של משוגעים לדבר והרבה כסף לאסוף מהרצפה, אבל זה לעולם לא יכנס למיינסטרים.

    1. והאינדיקציה הכי טובה לחדירה למיינסטרים היא שאוניברסיטאות מתחילות (רק מתחילות) לתת מלגות לגיימרים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט