רשמי מולינדיאל – ויו לה פראנס / מולי

שמחת הנפת הגביע של צרפת

יעילות היא שם המשחק

נרצה או לא, יעילות היא שם המשחק בכדורגל. תהיה טוב, יודעים מה? תהיה מופלא, תשחק משחק צירופים מדהים ומגניב, "תקרע" את ההגנה לגזרים, תגיע למיליון מצבי הבקעה, תזכה בכל תארי המצטיינים (מלבד אחד), תהיה מופלא…

אז אנשים יאהבו אותך, אנשים ירצו בהצלחתך, אנשים יעריכו אותך, אבל… כל זה לא שווה הרבה מדי בכדורגל, כי בכדורגל, השורה התחתונה היא הבקעת שערים!

אז אולי אנשים זוכרים את הולנד של 1974 ו- 1978 בהנהגת יוהאן קרויף וה'טוטאל פוטבול' שלה, ואולי אנשים יזכרו בנוסטלגיה את מה שנבחרת קרואטיה עשתה פעם, במונדיאל 2018, אבל אלו זיכרונות נוסלטגיים של החמצה, של 'מה היה יכול להיות אם…'

ואנשים יזכרו את ההולנד/הקרואטיה ההיא כקבוצה מפסידה, כלוזרים שנשנקו ברגע האחרון, כהחמצה!

בכדורגל, ואת זה מאמן צרפת דידייה דשאן למד על בשרו בכל ההיסטוריה שלו כשחקן וכמאמן, בכדורגל השורה התחתונה היא לנצח, וזה אומר להבקיע מחד ולא לספוג מאידך. אז אתמול במחצית הראשונה צרפת היתה בראש של הגנה. צחוק צחוק, היא כבשה במחצית הזו שני שערים בלי לבעוט אפילו פעם אחת מהשדה לשער הקרואטי! אבל בשורה התחתונה צרפת הוכיחה שכדי לנצח צריך עליונות הן בהתקפה והן בהגנה.

 

משחק ההגנה של קרואטיה

משונה מכמה רבדים מורכב משחק הגנה בכדורגל. במחצית הראשונה, במיוחד ברבע השעה הראשונה, נראה היה כאילו צרפת לא במשחק. הסיבה לכך היתה בראש ובראשונה משחק ההגנה של ההתקפה הקרואטית. בשנייה שהכדור הגיע לידי הצרפתים החצי המגרש של צרפת, התקפת קרואטיה תקפה אותם עם ארבעה שחקנים לפחות בחצי המגרש הצרפתי. המטרה היתה גם לזכות בכדור, אך בעיקר לשבש את משחק הקישור וההתקפה הצרפתים. היעד הזה הושג במלואו במחצית הראשונה. נחמד לציין שמה שבעיקר עזר לקרואטים להשיג את מטרתם היתה העובדה שההגנה הצרפתית לא היתה מוכנה להרחיק כדורים ככה סתם, וכך הקרואטים הצליחו לחטוף מההגנה את הכדור הרבה יותר קרוב לשער הצרפתי.

רובד אחר של משחק ההגנה הוא חזרה להגנה של הקישור וההתקפה. שימו לב מי כבש את השער העצמי, הראשון לזכות צרפת: מריו מנז'וקוביץ' החלוץ שהכדור שפגע בו הטעה את השוער. קרואטיה הגנה עם שמונה או תשעה שחקנים,אבל נרצה או לא: שחקני התקפה טובים יותר בהתקפה מאשר בהגנה.

הרובד הבעייתי ביותר של קרואטיה, כך היה ידוע מראש, הוא חוליית ההגנה. הגולים השלישי והרביעי של צרפת הגיעו במצב בו ההגנה לא תוגברה ע"י שחקני ההתקפה והקישור (שהתמקדו בהתקפה בשל הפיגור), וכך ראינו את הצרפתים מביאים לידי ביטוי את יתרון האיכות והמהירות שלהם על ההגנה הקרואטית.

והרובד האחרון הוא השוער. אתמול היה יום לא טוב של שני השוערים. בשערים השלישי והרביעי של הצרפתים נראה היה שהשוער הקרואטי מאחר בתגובותיו. (בנוסף, אין שום עוררין על כך שהשער הקרואטי השני היה באחריותו הישירה של השוער הצרפתי שלמזלו קבוצתו ניצחה).

 

מקאמאת ​אמפטיה לקרואטיה
סיפורה של קבוצה קרואטית / הגיע לסיום בתורה דרמטית
בבית דלת הקשה היא שובצה / והוכיחה שם שהיא סתם קבוצה
את ניגריה 0:2 יחסית בקלות היא ניצחה / ואת ארגנטינה 0:3 היא במפורש כיסחה
דווקא מול איסלנד שער ראשון היא קיבלה / אבל ענתה לה בצמד במחילה.
מול דנמרק, בשמינית הגמר, ספגה לא אחד אלא שניים /  אבל גם כבשה שלישייה אחת אפיים
ברבע הגמר, מול רוסיה, המשחק וההארכה נגמרו בשוויון / אבל הפנדלים הקרואטים המחישו שהם שווים המון.
בחצי הגמר, מול האנגלים, עם תיקו 1 הגיעו להארכה / אך בדקה ה- 109 מנז'וקוביץ גרם להם שמחה.
למרות שנפצע שוב ושוב, דניאל סובאשיץ' השוער / הראה לכולם שהוא לא מוכן לוותר
דומגוי וידה וסטריניץ הגנו בחירוק שיניים / בקישור ברוזביץ' וראקיטיץ' היו שווים יותר משניים
בהתקפה כיכבו מנז'וקוביץ' ורביץ' / תחת הדרכתו של המאמן (אני אף פעם לא שמח) זלטקו דאליץ'
ומעל כולם, לוקה מודריץ', מצטיין המונדיאל על פי כל / הראה שלעייפות, ולתשישות, בקלות הוא יכול.
אז נבחרת קרואטיה, הסוס השחור / עד הגמר צפתה קדימה ולא לאחור
ורק מול צרפת נפרצו הגבולות / ורק מול צרפת הומחשו המגבלות
ועדיין, קרואטיה עם כוח רצון, יכולת ונחישות / זכתה באהדת העולם, ממש בקלות!
אז מה היה לנו אתמול?
משחק השיא הגיע. קרואטיה שיחקה הרבה יותר טוב אבל צרפת הובילה משער עצמי. קרואטייה השוותה ממצב נייח וצרפת קיבלה פנדל בהחלטת ווידיאו. במחצית השנייה צרפת היתה גרועה ויעילה וכבשה עוד שניים, וקרואטיה גנבה מהשוער לוריס שער. 2:4 לצרפת המאושרת והיעילה.
בנוסף, אמבאפה זכה בשחקן הצעיר המצטיין של המונדיאל, הארי קיין בזכה בתואר מלך השערים, טיבו קורטואה זכה ב'כפפות הזהב' לשוער המצטיין ולוקה מודריץ' זכה בתואר השחקן המצטיין של המונדיאל.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 19 תגובות

    1. אני בהחלט חושב להכניס עוד כמה סיכומים נושאיים, אבל חודש של כתיבה יומיומית למי שיש לו גם משפחה, תחביבים ועבודה, זה משהו קשה קשה למדי, אז נראה לי שזו לא תהיה משימה יומית.

      מדהים איך מנחם כותב כל יום…

      1. מולי, זו יותר הייתה תפילה או בקשה מהאלים….
        זה שעשית את הסדרה הזו זה היה נהדר ומבחינתי אתה יכול לפרוש עכשיו (ללללאאאא!!!!!)
        רק תדע שאת עדכוני המונדיאל קיבלתי מהטור שלך וכך גם הפגנתי יידענות למחצה בשיחות מטבחון בעבודה 🙂
        תנוח קצת, תירגע, תבלה קצת עם הילדים ותחזור בפול פאואר למונדיאל בקטאר הבא עלינו לטובה בקרוב בימיינו…..
        ואם תרצה לכתוב לפני על כדורסל\רגל\עף\מים כולנו נשמח

  1. תודה מולי!

    יעילות היא בהחלט מילה שמתארת יפה את צרפת.
    הם דיי ההפך ספרד של 2010 – ספרד ההיא שלטה במשחק ללא עוררין, הציגה טכניקה נפלאה, החזיקו בכדור, וגם הגנו לא פחות טוב מצרפת, אבל תרגמו את זה לניצחונות דחוקים, בד״כ 1-0 קטן.
    צרפת עשו לאורך הטורניר הרבה פחות על המגרש מבחינת קביעת הקצב, מסירות והחזקה בכדור, אבל בסופו של דבר ניצחו ללא תחרות את רוב היריבות שלה.

    דווקא ה-4-2 על קרואטיה נראה הרבה פחות מרשים מה1-0 על בלגיה. את בלגיה הם פשוט רצחו במרכז השדה, אבל הבלגים היו מספיק אחראיים להחזיר אחורה שחקנים כדיי לא לחטוף במתפרצות. וגם היה להם את קורטואה בשער שידע לחפות על הבלמים כשצריך.
    קרואטיה לעומת זאת שרדו יפה מאוד את הקרבות במרכז המגרש, הצליחו להניע התקפות יעילות ולהגיע למצבים טובים בהרבה משל בלגיה, אבל חוסר מזל במחצית הראשונה הביא אותם לפיגור 2-1, וברגע שצרפת שמה את השלישי הקרואטים התפרקו..
    ככה זה אלופים, לפעמים גם המזל משחק לצידם 🙂

    אבל בשורה התחתונה, היה אחלה גמר, לאחלה טורניר.

  2. בגלל זה אני מתבאס הרבה פעמים מכדורגל – הטוב מפסיד, או שהטוב שולט במגרש 90%מהזמן ומנצח 1-0 משעמם טיכו.
    אם יש אלופה ששנאתי זו ספרד (או יוון באליפות אירופה לצורך העניין).

  3. תודה מולי על היתוח היפה וגם ההשקעה במשך כל המונדיאל.
    עכשיו אנחנו יודעים שאתה גם משורר ולא רק סופר . . .

  4. ההפתעה הגדולה ביותר שלי היתה העין הבוחנת שלך וההבנה המיוחדת שלך את המשחק. נהניתי מכל טור, והנקודה החשובה ביותר במשחק של אתמול היתה ששני השוערים פישלו.

  5. תודה מולי על הפוסט ועל כל הסדרה. לא חושב שמישהו יזכור את קרואטיה כהחמצה. לאוהדי ספורט יש זכרון ארוך, והרבה מהמפסידות נזכרות לזמן רב יותר מהמנצחות. את ברזיל 82 ציינת (ואפשר להוסיף לה גם את צרפת) וכך גם את הולנד 74 ו-78, וגם את הונגריה של 54. את כולן זוכרים יותר מאשר את המנצחות.

    1. יש בזה משהו. עצם העובדה שגם אנשים שכלל לא היו בעולם מציינים נבחרות כמו הונגריה של שנות ה-50׳ והולנד של שנות ה-70׳ כסגניות נהדרות שפספסו, אומר שכנראה הן עשו משהו נכון..
      אם אני ניגש לשלוף מהמותן, לפעמים קשה להיזכר שגרמניה היא הסגנית מ-2002, איטליה היא של 94, ושל 82 אני בקושי זוכר שאיטליה ניצחו.

    2. אין מה להשוות את קרואטיה 2018 למפסידות שציינת. הם לא שיחקו כדורגל יפה במיוחד והגיעו למקום המכובד שהגיעו בעזרת נחישות ומזל. לא פחות אבל גם לא יותר.

      1. הם היו נבחרות מעולות בסגנונן עם הגנת ברזל. בהגנות של איטליה האלו ב-82' וב-94' כמה משחקני ההגנה הטובים בכל הזמנים וגם לגרמניה ב-2002 הגנה מעולה ועוד שחקנים מעולים בקישור ובהתקפה אך ברזיל הייתה גדולה עליה, מוכשרת ממנה משמעותית ועםהגנה לא פחות טובה. אך גם בקישור ובהתקפה היו להם שחקנים שידעו מה לעשות עם הכדור וידעו להבקיע. במקרה של איטליה 94' היא הפסידה רק בבעיטות הכרעה.
        כך שהייתה להן גם יכולת מכובדת מאוד ולא רק נחישות ומזל, אך הסגנון לא מוצא חן בעינינו

  6. שתי טעויות:
    קרויף לא שיחר ב-78'
    וקרוטיה ניצחה את דנמרק 2:3 בבעיטות הכרעה בלבד כשבמשחק עצמו היה שיוויון.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט