חתולי הפרא/שמעון טבדי

חתולי הפרא/שמעון טבדי

 

 

 

קנטקי נודעה בעברה כאזור ציד של שבטים אינדיאנים, טרם התיישבות האדם הלבן. שנים רבות חלפו מאז וכעת הם צדים כשרונות כדורסל תיכונים. ניתן לומר כי בשנים האחרונות חתולי הפרא מייצרים כשרונות אינסופיים לליגה הטובה בעולם, ובכלל, קנטקי היא המכללה שהוציאה הכי הרבה שחקני NBA בהיסטוריה וגם כיום משחקים בליגה 25 בוגרי הווילדקטס (ללא הארבעה שנבחרו בדראפט האחרון), יותר מכל מכללה אחרת.

חתולי הפרא הבוגרים הבולטים כיום בליגה הינם אנתוני דיוויס, דמרקוס קאזינס, קארל אנתוני טאונס, דווין בוקר, ג'ון וול, ג'מאל מורי, ג'וליוס רנדל, רייג'ון רונדו, אריק בלדסו ואנס קנטר. סה"כ הוציאה קנטקי 107 שחקני NBA לאורך ההיסטוריה (ללא הרביעייה שנבחרה בדראפט האחרון) כאשר במקום השני ממוקמת UCLA.

להלן הרשימה המלאה:

https://basketball.realgm.com/ncaa/conferences/Southeastern-Conference/8/Kentucky/258/nba-players

מה סוד הקסם של הווילדקטס? האם זה תוכנית הכדורסל שלה? האם הם צדים טוב מכולם כשרונות One and done? האם זו מקריות?

קנטקי היא בעלת 8  אליפויות מכללות (שנייה רק ל-UCLA עם 11 אליפויות). רק בדראפט האחרון (2018) היא הוציאה 4 שחקנים נוספים: קווין נוקס (בחירה 9), שי אלכסנדר (בחירה 11), ג'ארד ונדרבילט (בחירה 41) ו- האמידו דיאלו (בחירה 45) כאשר 2 הראשונים נראים בדרך הבטוחה להיות שחקנים נהדרים.

אם בעבר היא הייתה ספקית שחקני NBA "רגילים" אז בשנים האחרונות היא ספקית אולסטארים.

ההיסטוריה של קנטקי היא מפוארת ולא אכנס לזה יותר מידי. תור הזהב הראשון היה בעיקר תחת המאמן אדולף רופ שאימן את המכללה בין השנים 1930-1972! וזכה עימה ב-4 תארי אליפות כאשר הכניס שינויים לא מעטים בדרך בה שוחק כדורסל המכללות והיה אחד ממציאי ה-fast break וה-set offense.

 

תקופת קליפארי-אבי ה-One and done

עד 2009 חתולי הפרא הוציאו ל-NBA בעיקר שחקנים "רגילים" ופחות כוכבים. מה שגרם לשינוי הגדול הוא קו המחשבה בתוכנית הכדורסל שאותה מנהל המאמן ג'ון קליפארי שהוחתם ב-2009.

עיקר התוכנית של קליפארי היא להציב את השחקן במרכז, השחקן הוא המהות ועושים הכל בשביל שהשחקן יהיה מוכן ויצליח ב-NBA. זוהי גם אחת הסיבות שהרבה כוכבי התיכונים בוחרים להגיע אליו.

עם חתימת קליפארי ב-2009 מיידית הוא הצליח לגייס את ג'ון וול, דמרקוס קאזינס ואריק בלדסו. קליפארי הבטיח לבוסים ולשחקנים שהוא יכול להכין אותם תוך שנה בלבד ל-NBA, הוא היה הבחור שהפך לפופולרי את ה-One and done בכדורסל המכללות. אישים רבים בכדורסל המכללות סלדו מהתוכנית של קליפארי, ביקרו אותו (כנראה גם קינאו?) וכמה מהם טענו שקנטקי היא כבר לא מכללה עם תוכנית כדורסל אלא מפעל ייצור עבור ה-NBA.

כיום כל תוכניות הטופ בכדורסל המכללות עובדות בשיטת ה-One and done ולכן גם פרצו פרשיות השחיתות בגיוס השחקנים עם מעורבויות של סוכנים, כסף, טיולים, ארוחות, חברות נעליים המושכות בחוטים ומאמנים המשלמים כסף ושאר הטבות לשחקנים.

קליפארי בא מראש עם הנחה, שבמקום להעמיד פנים שהשחקנים שמגיעים מעוניינים להישאר יותר משנה, הם מעוניינים לעזוב. הוא עודד אותם לעזוב, להרוויח כסף. הוא הכין את המכללה לתחלופה רבה של שחקנים, ברגע שאחד בדרך לעזוב מיד כבר יש מגוייסים אחרים המוכנים להגיע. התוכנית היא דינמית.

נוסף על כן סלבריטיז כמו דרייק וג'יי זי באים למשחקי המכללה ומתרועעים עם שחקנים בחדר הלבשה, יש זוהר, המכללה הפכה ליותר מגניבה עבור שחקנים צעירים. המכללה גם נותנת לשחקנים להתבטא באופן חופשי בנושאים כגון פוליטיקה ועוד ואף להוציא טורי דעה ומאמרים בעיתון המכללה. קליפארי מחזיק בדעה של די ל"זיוני השכל" (bullshit pitch) של המכללות ותנו לשחקנים מה שהם רוצים ואומר להם למעשה:

Come to Kentucky, play with other elite players in the national spotlight, and I will do everything I can to ensure your NBA success. His approach was player-centric

קליפארי אפילו עשה לובי מול ה-NCAA ששחקני העלית יקבלו תשלומי ביטוח במקרה של פציעות ומדבר באופן פתוח עם השחקנים על תכנון פיננסי לעתיד. הוא אף רוצה להוביל מהלך שבו כל שחקן מכללה שמשחק תחתיו, בניו יקבלו באופן אוטומטי מלגה עתידית במכללה.

שחקנים מאד אוהבים ומעריכים אותו. קארל אנתוני טאונס אומר: הוא מסתכל עלינו כאילו אנחנו בניו והוא שם אותנו ראשונים לפני הכל". אנתוני דיוויס מספר שבחר בקנטקי בגלל קליפארי: "הוא לא מפחד, הוא הגיע לשכונה שלי, אחת הקשות בשיקאגו, למרות שאמרנו לו שאנו יכולים להיפגש איתו במקום אחר". הוא אמר לי קנטקי היא לא מקום לכל אחד, הקטע של השחקן מספר 1 לא משנה כלום, אתה צריך לבוא ולהרוויח את המקום שלך, זה הכה בי, אף מאמן אחר לא אמר לי את זה". דיוויס ממשיך לגחך על מבקריו של קליפארי:

Davis laughed. “To see now how college basketball’s been shaped after Cal, it’s funny,” Davis said. “Everyone’s trying to be one and done. Everyone wants to go to Kentucky and leave. Even the people who ripped on Cal for it, they’re trying to do it with their programs now! College basketball has started to take shape around the way that Cal is. It’s funny now when people try to say that. They’re using his tactics because it works.”

אפילו הרינגר שם ללעג את מייק ששבסקי שהיה ממבקריו הגדולים של קליפארי עם:

“Krzyzewski is no longer taking a page from Calipari’s book when it comes to recruiting—he’s taking the whole damn book.”

האמידו דיאלו אומר: "שאתה רואה בחדר כושר את כל הפוסטרים של הכוכבים שעברו כאן גם אתה רוצה את זה ובשביל זה אנו באים לפה, אנו באים להיות שחקנים נהדרים ובתקווה שיום אחד הפוסטרים שלנו יהיו תלויים כאן. 31 שחקנים נבחרו בתקופתו של קליפארי בקטנטקי". חברו לקבוצה הרכז קוואדה גרין אומר: "אם שחקן 5 כוכבים לא רוצה לבוא לפה ולהשתפר מול שחקני 5 כוכבים אחרים אז אני לא יודע מה לומר לך כי ברמה הבאה כולם שחקני 5 כוכבים".

מתקני האימונים של המכללה היא ברמה הגבוהה והמתקדמת ביותר שנועדה להכשיר את דור העתיד, הנה הצצה:

חברות גדולות גם הן תופסות נתח מהאוניברסיטה כגון נייקי שחתמה על הסכם של העברת כ-47 מיליון דולרים לקנטקי כאשר היא ספקית ההלבשה שלה.

תוכנית משחק

קליפארי מסביר את הרוטינה שלו לפני משחק:

מדובר בקבוצה שדוגלת הרבה בהגנה לוחצת שעובדת הרבה על עבודת רגליים אינטנסיבית ומתרגלת לא מעט הגנה של 3 מגינים על 4 שחקנים בגלל האורך של שחקני הקבוצה. הרבה באימון מתרכז בתקשורת בין השחקנים בהגנה.

 

בהתקפה קליפארי אוהב לשחק התקפת יהלום:

https://www.youtube.com/watch?v=wagXHbAnP3s

תרגילים נוספים:

https://www.breakthroughbasketball.com/plays/kentucky-wildcat-lob.html

https://www.jes-basketball.com/playbook/plakentucky.html

 

 

 

 

 

 

 

מקורות:

https://www.gq.com/story/john-calipari-kentucky-profile

https://www.seccountry.com/kentucky/kentucky-uk-basketball-fbi-investigation-wildcats-players-react

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. תודה רבה, זווית מעניינת על עולם המכללות.
    אני תמיד בהרגשה שבגדול המכללות מתעשרות על חשבון הכוכבים שלהם שלרוב באים מכלום ובלי גרוש

  2. תודה שמעון, כתוב היטב ומעניין.

    ששבסקי אולי לקח את כל הספר מקאליפרי, אבל בשנים האחרונות הוא ודיוק די עושים לקאליפארי בית ספר ומשיגים את רוב השחקנים שמדורגים גבוה ומתלבטים בין השתיים (באגלי בשנה שעברה; בארט, וויליאמסון ורדיש השנה).

    ואגב, בשנים האחרונות יש גם ביקורת על איך ששחקנים נראים בשיטה של קאליפרי, שלא מאפשרת לסקאוטים להעריך כראוי את הכישרון שלהם. השנה אלו היו אלכסנדר ונוקס. בשנים קודמות מארי ובוקר. כולם נבחרו כנראה נמוך מערכם. דומה לביקורת שכבר שנים מעבירים על ששבסקי.

  3. אם סילבר אחד יבטל את חוק ה-one and done אז קליפארי יהיה בין הגורמים הראשיים לכך ואני שמח ששמת את הזרקור עליו.
    חשוב לי להדגיש שני דברים: הראשון הוא שלמכללות פחות אכפת שישחקו אצלם שחקני "אטרקטיביים" ויותר הניצחונות. בסופו של דבר תוכנית כדורסל מכללות נמדדת לפי ההישגים שלה. לפני קליפארי הרבה סברו שלא ניתן להביא חבורה של צעירים מוכשרים להישגים תוך שנה אחת. הקונספציה הזו השתנתה לחלוטין.
    הדבר השני הוא השערוריות הקשורות לגיוס שחקנים. אלו תמיד היו קיימות וימשיכו כנראה גם בעתיד. הגורם המרכזי שנוסף למשוואה כמו שציינת הוא חברות ההלבשה/הנעלה. אפשר לקוות שאם ביטול הוואן אנד דאן אלו קצת יעלמו מהשטח .

  4. קליפרי מאמן מצויין אבל בנוסף הוא פשוט עילוי של איש מכירות בגיוס השחקנים.
    בנוסף, הוא מצליח להביא כזו כמות כישרון ועדיין להציג כדורסל טוב ולקחת את המכללה גבוה בדירוג ובטורנירים השונים.
    בהחלט היה חלוץ ה-one and done וכיום כולם מגייסים שחקנים כאלו.
    לאורך השנים הוא העמיד כמה קבוצות מרתקות מבחינת כמות הכישרון שהיה שם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט