אורי אלון עזב, והשאיר אותנו לתהות / פינת הגולש הצעיר – אורי ספיר (15)

אורי אלון – מויקיפדיה בעברית

אורי אלון עזב, והשאיר אותנו לתהות

אז אורי אלון עזב את הפועל ירושלים והשאיר אותנו אוהדי הכדורסל להרהר בשאלה, "למה?" בשביל לענות על שאלה זו, עליכם לחבוש את כובע החוקר שלכם, להוציא את הפנקס המצהיב מהמגירה, להניח את עט הציפורן הישן מאחורי האוזן ולצאת לחקור. או פשוט להישען לאחור ולסמוך עלי שאוביל אתכם נאמנה אל התשובות.

ובכן, לפני שאגיע אל השאלה הקשה באמת, ה"למה", אנסה לענות על השאלות הפחות מסובכות בתקווה שהן יהפכו את העסק למעט יותר פשוט.

נתחיל בלבחון את מי אורי אלון עוזב, ובשביל זה אתן למספרים לדבר:

  • כ- 6000 אוהדים בממוצע למשחק, מיותר לציין שהכי הרבה בליגה, כמעט כפול שלוש מעונתו הראשונה בקבוצה (כמובן שלאולם החדש יש קשר).
  • קבוצה עם שתי אליפויות יותר. קשה לתאר את גודל ההישג הזה. בשביל קבוצה שכבר 64 שנים מחכה לרגע הזה, אורי אלון הוא המשיח על החמור הלבן בשביל הפועל ירושלים.
  • ליגה מאוזנת ומכבי לחוצה. אין ספק שלאורי אלון, ובעיקר לכסף של אורי אלון, יש השפעה משמעותית על העובדה שבחמש שנים האחרונות יותר קבוצות זכו באליפות מאשר בכל שנות השמונים, התשעים והשבעים ביחד, כמו גם על העובדה שעד השנה, מכבי תל אביב נעדרה מגמר הליגה למשך שלוש שנים רצוף, הישג שלא קרה מעולם. אני מאמין שלאלון יש חלק גדול במהפך ובתחרותיות אליה הגיעה ליגת העל הישראלית.

אם תהיתם לרגע איפה היה אורי אלון בזמן משחק חצי הגמר, ובכן התשובה היא במפתיע או שלא במפתיע, בביתו שבארצות הברית. ככל הנראה צופה במשחק מהטלוויזיה שלו תוך כדי ניהול החברה "קומפאקס" אותה הקים בשנת 2012, חברה השווה היום כ2.2 מיליארד דולר. גדילתה הקיצונית של החברה היא הסיבה הרשמית לעזיבתו של אלון את הקבוצה. אם העזיבה הייתה מגיע בתזמון מעט שונה היא ככל הנראה הייתה מתקבלת כהסבר היחיד, אך לא זה המצב. אלון עזב קבוצה שאף על פי שהגיעה למצב המקצועי הטוב ביותר שלה זה 64 שנים, לא ענתה על כל ציפיותיו.

אז ממה התאכזב אלון? התשובות לפניכם:

בתחילת התקופה שלו בהפועל, הכריז אלון בחגיגיות שהישראלים הטובים ביותר ישחקו בירושלים. הוא אף חיזק את הבטחתו עם רכישתם של ליאור אליהו, יותם הלפרין ויניב גרין, שלושה מהישראלים החזקים בליגה דאז. ואולם, בשנתיים האחרונות הישראלים החזקים ביותר כבר אינם נמצאים בירושלים, והתואר "הקבוצה עם הישראלים בעלי העבר המרשים ביותר שהיום כבר לא שווים יותר מדי וריצ'ארד האוול", לא קורץ במיוחד. לכן סביר להניח שאלון מאוכזב מהסיטואציה.

זה לא סוד שאורי אלון מאוד רצה לראות את ירושלים ביורוליג, הביקורים של ג'ורדי ברתומיאו, מנכ"ל היורוליג מוכיחים זאת, כמו כן גם ההתעקשות להישאר ביורוקאפ נבעה כנראה ממנו (ביום בוא עזב הודיעה ירושלים על מעבר למפעל של פיבא). גם בגזרה זו, אף על פי שבשנים האחרונות נראה שירושלים נמצאת בדרך הנכונה למפעל הבכיר ביבשת, אורי אלון כשל. ירושלים לא תשחק ביורוליג, עוד חלום שלא יתגשם.

"אני לא מפטר 4 מאמנים בעונה בגלל כמה טעויות", זו הגישה איתה הגיע הדוקטור אורי אלון לירושלים. ובכן, הוא כשל. הקבוצה החליפה שלושה מאמנים בשנה האחרונה ואף שחררה שלושה שחקנים, כל זאת אחרי שבעונה שעברה שוחררו כמות לא קטנה של שחקנים ומאמן אחד. לכן גם בתחום הזה נראה שאלון נמנע מלהגשים את חזונו.

אך הדבר שהכי מערער את הסיבה הרשמית הוא  המתי, אורי אלון עזב את ירושלים בסיום העונה הקשה בתקופתו, פחות מ- 24 שעות אחרי הפסד מאכזב שסיים את העונה הירושלמית מעט מוקדם מהמצופה. אלון גם עזב את ירושלים בדיוק בסיום העונה בה התחוור לו שהקבוצה לא תעפיל ליורוליג בעתיד הנראה לעין. ממש בסיום העונה בה איבד את עשתונותיו במשחק ליגה נגד הפועל חולון (סימן תנועה גסה בידיו בפני אוהדי חולון), בסיום העונה בה לא עמד במילתו ואפשר לקבוצה להחליף שלושה מאמנים ושלושה שחקנים בעונה. כן, כמובן שהוא גם עזב בסיום שנה בה חברת "קומפאקס" הכפילה את עצמה, אבל זה לא הדבר היחיד שקרה בשנה האחרונה.

נראה שאין לי עכשיו ברירה, עלי לענות על השאלה האמיתית, למה?. אני יודע שהבטחתי לפני כמה פסקאות שאוביל אתכם נאמנה אל התשובה. אך חוששני שבשביל להגיע אל התשובה הזו עליי להעמיד את אלון בבית הדין לכדורסל, להשביע אותו לומר את האמת ושום דבר פרט לאמת. בהתחשב בעובדה שאני רק ילד בן 15, ובעובדה שעוד לא שמעתי על בית משפט שיעשה זאת, לא נותרה לי ברירה אלא לשער. אני משער, שבעקבות גדילתה הקיצונית של "קומפאקס", כבר במהלך העונה התקבלה ההחלטה לגבי המשך דרכו של אלון בקבוצה. עם זאת, אני מאמין שכרטיס ליורוליג, ורק כרטיס ליורוליג, היה משאיר את אלון בירושלים. לא אליפות, עונה חלקה או ישראלים טובים, אלו הישגים אליהם אלון כבר הגיע במהלך התקופה בה ניהל את ירושלים. אך כרטיס ליורוליג, זה היה היעד אותו אלון כבר לא יכול היה לכבוש.

 

 

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 35 תגובות

  1. מאוד קל להביא סטטיסטיקות שקריות וסתמיות. זה כמו שאני אגיד שלמכבי יש את ממוצע הקבל הכי גבוה ביורוליג מכל קבוצות הליגה הישראלית. זה סתם סטטיסטיקה לא חשובה שקיימת רק בשביל אנשים מתנשאים. כמו מה שאתה הבאת על י-ם

    1. אני חושב שלא הבנת את הכוונה בהבאת הסטטיסטיקה הזו: הפועל ירושלים שילשה את ממוצעי הקהל שלה מיום הגעתו ליום עזיבתו של אלון. זה שמדובר בממוצע הגבוה בליגה – בונוס. לא כתבתי "לירושלים יותר קהל מלמכבי תל אביב בליגה הישראלית והקהל של מכבי גם עוזב במחצית". אם הייתי כותב את זה, בשמחה, צא עליי זרוק כלסטטיסטיקה שאתה רוצה ותגעד שאני שקרן. אבל, אני הבאתי את הסטטיסטיקה הזו בשביל להמחיש את מגמת ההשתפרות של ירושלים, ואין שאלה שהנתון הזה אומר הרבה.

  2. תודה לא צריך בית דין בשבועה .
    העניין פשוט .
    לאורי אלון היה חזון כפול בהגעתו לקבוצה.
    1. להביא אליפות והוא הצליח בכך.
    2. להביא את הקבוצה למפעל הבכיר ביבשת והוא נכשל בכך.
    ועזב נקודה.
    עכשיו בבחינת ההיסטוריה שם בית המשפט האמיתי כיצד ישפטו אותו .

    1. אליפות כל הכבוד נשבר מחסום גדול אבלללל.
    א. אלו יותר גביעים מאליפות שמוכרעים במשחק אחד (האליפות הראשונה הוכרעה בשני משחקים ).

    ב. עדיין לא היה ניצחון ראש בראש על מכבי.

    ג. בהמשך מהסעיף הקודם לא ניצח מכבי חזקה ואמיתית כמו שהיה בתקופת דני קליין .
    (כמובן הוא לא אשם בצרות של מכבי אבל התחושה שבשביל אליפות שכזו לא צריך להיות אורי אלון מספיק להיות יצחק פרי ).

    אירופה /יורוליג .

    אין ספק שבורתמאו תסכל אותו .
    והיה הזרז הבכיר בעזיבתו אבל כאן עומדת למבחן הנאמנות זו שמעל הכסף.
    דני קליין כמה שהקהל מאס ממנו רץ אחרי הקבוצה הזו ימים ולילות וידע לתפעל אותה בימים טובים יותר ופחות .
    כשאלון הגיע קליין רצה להבטיח שאם לאלון תיגמר הגחמה עתיד המועדון יהיה מובטח .
    בהתחלה ביקרו את קליין על כך וניסו לרמוז שהוא נאחז בקרנות המזבח אך הוא כנראה צפה פני עתיד .

    נחזור לאלון .
    אז נכון שנכשלת עם בורתמהאו ואתה לא ביורוליג אבל היו לאלון כמה.דברים לעשות אך המשותף לרובם שהם סיזיפים ולטווח ארוך.

    והנה האפשרויות שהיו לו .
    1. להיות אופוזיציה ליורוליג ולחבור לבעלי אינטרס דומה (פאו למשל) לטובת הקמת ליגה מתחרה ותחרותית זהו רעיון נועז אמנם אך מתאים לאיש חזון הייטקיסטי מסוגו של אלון .

    2. להצטרף לליגה קיימת שנותנת לאלופת הליגה את הכרטיס ליורוליג כמו האדריאטית והצפון אירופאית.
    זה לא רק היורוליג אלא שיפור התחרותיות על בסיס קבוע עם קבוצות חזקות .

    לאלון לא היה הכח והסבלנות .
    אני רק מקווה שמחליפו (ששמעתי עליו מגיסי דברים נפלאים וגיסי בקיא מאד בנעשה ).
    יחזיר את הקבוצה למקום הראוי .

    בנימה אישית דווקא בתקופת אלון חשתי ניתוק מהקבוצה שפעם מאד אהבתי …הקרירות הזו והניהול מרחוק לא היו לרוחי (קרה לי משהו דומה בתקופת ארקדי בכדןרגל רק פחות קיצוני ).

    דווקא כשאלון עזב השתחרר אצלי משהו .

    לסיום אמרת שאלון מצטייר כמשיח ודווקא בגלל שהדברים נכונים אבקש לערוך השוואה קטנה

    קליין /אלון .
    נתחיל מהסוף לדעתי קליין מנצח בנוקאאוט כמעט בכל פרמטר .

    הפרמטר היחידי שאלון מנצח הוא שהוא הביא 2 אליפויות לעומת 0 של קליין .

    אבל קליין הביא את שני הגביעים הראשונים (שבדיוק כמו באליפות היה צריך לנצח משחק בודד בשביל התואר …שוב בראשונה 2 משחקים לא הבדל מהותי ).

    קליין ניצח ראש בראש את מכבי בשלושת תארי הגביעים הראשונים אותם הביא למועדון .

    והכי חשוב 1.
    קליין הצליח באירופה איפה שאלון נכשל .

    2.קליין היה בהפועל באש ובמים בטווח ארוך איפה שאלון לא היה .

    בשורה התחתונה .
    קליין הגיע לארץ המובטחת אבל לא נכנס הוא עזב רגע לפני ההתרסקות של מכבי.

    במבחן הסבירות הרי שסביר להניח שאם קליין היה בשנים הרזות של מכבי גם הוא היה מביא איזו אליפות .
    זה סביר בעיני הרבה יוחר מאשר אם אלון היה במקום קליין ב 04 הוא היה מביא גביע אירופה.

    1. תודה אהרון, מקצועית יכול מאוד להיות שאתה צודק, ולגבי הסיבה לעזיבה אני לגמרי איתך, גם לגבי הריחוק אני לגמרי מבין (ממש קלעת הפעם😂). אבל, לגבי ההשוואה לקליין – אני חושב שלמרות שהאליפות היא באמת עם כוכבית כפולה ומכופלת, התמדית של מי שהביא לירושלים את האליפות הראשונה והשנייה, גם אם זו לא באמת חכמה גדולה, היא מספיק גדולה בשביל לשמרו בדפי ההסטוריה לעד כבעלים הטוב ביותר. והיעדים שאתה הצבת, הם פחות חשובים לאלון, גם אתה הסברת ששני היעדים המרכזיים היו – אליפות ויורוליג (כשגם הישראלים הכי טובים משחק תפקיד), אני לא חושב שלאלון באמת אכפת מהכוכביות.

    2. אגב את חומסקי, הבעלים החדש-ישן, אין אוהד הפועל שלא מכיר, אכן אחד הטיפוסים המדהימים (וההזויים) שפגשתי.

      1. אורי זה נכון .
        אבל ההיסטוריה הרחוקה .
        תזכור לדעתי את
        1. זה שהביא את התואר הראשון
        2. זה שהביא את התואר האירופאי הראשון
        3. זה שהביא את האליפות הראשונה
        4. זה שיביא את האליפות הראשונה ראש בראש בסדרת פליאוף.
        5. וזה (אולי ) שיביא יום אחד את אליפות היורוליג/המפעל האירופאי הבכיר.

        בהיסטוריה הזו קליין יושב גבוה יותר מאלון .

          1. עם זה אני מסכים צריך לחיות לפחות עוד 20 שנה ולראות הכל בפרספקטיבה שנזכה !
            אין לי ספק שקליין ימוקם גבוה בהרבה מאלון (בהנחה ששניהם לא יחזרו פתאום)

  3. ובחזרה לנושא הקהל, גם כשירושלים שיחקה באירופה ממוצע האטהדים שלה בליגה היה נמוך, אבל אז היא עפה תוך 5 משחקי בית בלבד ולאוהדים לא נשאר אלא ללכת למשחקי ליגה. כשירושלים תשח לפחות 15 משחקי בית בעונה באירופה, אז נראה אם גם בליגה ממוצע הקהל שלה יהיה כל כך גבוה.

    1. אתה מפספס את הנקודה שוב ושוב ושוב, אין פה דיון על מכבי או על היריבות בין מכבי להפועל (אגב, על פי מתן מכבי יש רק אחת…). הדיון הוא על אורי אלון, הקדנציה שלו בקבוצה והסיבה לעזיבתו. יהיה נחמד אם תקרא את הכתבה ותגיב לגופה. תודה.

  4. וואלה קראתי. ועדיין אני אומר שאתה מביא סטטיסטיקה שהקבוצה עם ממוצע הקהל הכי טוב רק בליגה אני אומר לך שדברים כאלה צריך לחשב את כל המסגרות ולא רק את הליגה. כי אז אוהד נהריה או משהו יגיד לך שלהם היה את ממוצע הקהל הכי גבוה בגביע ווינר (סתם דוגמא, לא אומר שזה נכון). זה לא עובד ככה, צריך לחשב את כל המסגרות. אני מסכים איתך שאלון עשה עבודה טובה בקשר לקהל של ירושלים אבל אתה לא יכול לבוא ולהגיד סטטיסטיקה שמסתמכת רק על מפעל אחד מסוים ולא שקלול של הכל.

  5. אורי אלון עזב פשוט בגלל שהבין שליורוליג הוא כנראה לא יגיע והכסף שלו לא יכול לקנות כרטיס לשם. יש קונספירציה שמכבי "שמו רגליים" (שמועה ואני בהחלט לא יודע).

    הוא אכן עשה מהפכה בירושלים, והארנה עזרה לו, אבל לקראת הסוף אכן היה נראה שהעסק חורק, אם בגזרת הישראליפ ואם בגזרת בניית הקבוצה עם זרים וכד'. ואכן, העונה האחרונה לדעתי הייתה הגרועה ביותר בתקופתו (זו הרגשה ולא ממש בחנתי זאת).

    מבחינת שחקנים, ירושלים הימרה על הישראלים הבכירים וזההשתלם לה איזה שתי עונות ואז התפוצץ לה בפרצוף. הצעירים לא התקדמו (בר טימור) והוותיקים פשוט התייהדו (אליהו והלפרין).

    גולת הכותרת כנראה הייתה סטודמאייר שבהחלט חבל שלא הצליחו לשמור עליו לעוד עונה.

    אחלה טור, תודה

  6. תודה אורי אחלה פוסט ומצטער בשביל ירושלים, וזו אחת מנקודות החוזק האמיתיות של מכבי תל אביב על שאר הליגה.
    לא משנה מה קורה, בסיס ההנהלה יציב ונשאר לאורך שנים רבות. גם שמתנהלים בצורה גרועה, המועדון עצמו מצליח לשמור על הראש מעל המים בזכות זה.
    אצל שאר הקבוצות, ברגע שהפטרון עוזב, מתחילה שרשרת תאונות שמאוד קשה לצאת ממנה ולשמור על המשכיות.
    מקווה שזה לא יהיה המצב בירושלים, ולא מבין למה אלון לא יכל להישאר כבעלים שקט ולתת למישהו שהוא סומך עליו לקחת את ההחלטות. הרי דווקא כסף לא חסר לו

  7. תודה רבה אורי. אחלה טור.
    סתם התקטננות – לשם של החברה שלו קוראים קומפאס (מצפן). וזה מתחבר למה שהזכרת שקרה מול חולון. זה נתפס במצלמות והתפרסם אחר כך בכל מקום. לא שופט אותו, עדנא דרתחא וכו'. אבל איכשהו זאת לא התנהגות שמסתדרת עם בעלות על חברה ששווה מיליארדים. יכול להיות שזה היה הקש – ראה שעיסוק הצדדי הזה מוציא ממנו את החיה.

  8. אם אורי אלון היה באמת רציני אוהב ומחובר לאוהדים ולקבוצה הוא היה חייב לשבת מול העיתונאים והמצלמות ולהסביר את סיבותיו לעזיבה.
    הוא פשוט נעלם וחבל…..

  9. ברור שאורי אלון עזב כי הפועל ירושלים לא משחקים ביורוליג בזה זה נגמר לא הבנתי למה צריך היה כתבה שלמה בשביל זה.
    ובקשה- תפסיקו לקרוא להפועל ירושלים "הפועל"
    הפועל יש רק אחת.

    1. נכון מסכים עם הכל.
      במיוחד בשורה התחתונה הפועל יש רק אחת ירושלים .
      יש לה אחות זקנה ומקומטת בתל אביב שימיה היפים היו ממזמן .

  10. אורי, כתבת יופי של פוסט, ונגעת בנושא שקצת עבר בשקט – יותר מידי בשקט בתקשורת הישראלית.
    שני הסנט שלי: אורי אלון קנה את הפועל כאגו טריפ, וזרק ברגע שהטריפ הפסיק לעבוד. ילד עשיר שהתייחס אלה פועל כמו אל צעצוע, משהו שיעשה לו נעים בגב ויסדר לו לייקים באינסטנגרם. התחיל עם המון הצהרות ועקרונות שכולם עפו מהחלון ברגע שהיה קצת קשה ופה, לדעתי, טמון הכשלון שלו, כי מה שהתחיל כאלטרנטיבה הפך לחיקוי חיוור של מכבי. ואת מכבי לא מנצחים בנשק של מכבי.
    קיצר, ילד עשיר שעשה את הסיבוב שלו וטוב שעף לנו מהחיים.

    1. התנצלות – יצא לי אגרסיבי מידי. אני בטוח שאורי אלון הוא איש טוב אבל ההתנהלות שלו בכל הקשור להפועל היתה מאוד, מאוד מאכזבת.

  11. לא יודע, אולי לא עקבתי מספיק, אבל היו שמועות שהוא רוצה להכנס כשותף בבוסטון, ואז אסור לו להיות בעלים של קבוצת כדורסל נוספת.
    זה היה סתם שמועות?

  12. לעולם אל תנסו להבין את צעדי המיליארדרים האלה. הם פועלים לפי תהליך מחשבה שלא מובן לנו. לא שהם חכמים גדולים אבל הם 'מוזרים' גדולים.
    תודה אורי!

  13. מסכים איתך בהכל מלבד זה שאורי אלון גרם לנפילה של מכבי. מי שהיה האשם בנפילה של מכבי היו מנהליה בראש ובראשונה ולכן הגיעו חלשים יותר. בנוסף, הנהגת שיטת הפיינל פור גרמה לכך שמכבי לא תצליח לעלות שלב למרות ה"יתרון הטבעי" שלה. מה שכן, הוא הצליח לבנות בשנתיים הראשונות קבוצה מעולה וזו באמת שאלה גדולה איך הפועל הפסידה לרשל"צ את האלפות…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט