רשמי מולינדיאל – אלימות היא מפלטם של חסרי היכולת / מולי

לוגו מונדיאל 2018 מויקיפדיה

שוערי שמשון

מה ששמתי לב אליו במונדיאל הזה הוא  דווקא העלייה באיכות השוערים. אחרי גמר גביע אירופה לאלופות שתימצת לנו במשחק אחד עד כמה גדולה חשיבותו של שוער (מפשל) בקבוצה השואפת להישגים, אני חושב שאנו יכולים לראות כעת שדווקא ברמת השוערים אין הבדל גדול בין רוב הנבחרות במונדיאל.

 

כדורגל משחקים (הרבה יותר מ)תשעים דקות

משהו קרה לשעוני השופטים במונדיאל הזה. אם ברוב במשחקים עד כה היו תוספות של דקה שתיים, הרי בימים הראשונים של המונדיאל הזה אנו רואים תוספות של לפחות חמש-שש-שבע דקות.

התחושה שלי, שאלא אם כן ישנה הנחייה לשופטים להאריך את זמן התוספת הניתנת לכל חילוף או למשיכת הזמן, הרי שיש להאשים בכך את השימוש בווידאו. התחושה שלי היא שעצם השימוש בטכנולוגיה מעלה באופן בלתי-מודע את המודעות לפן הטכנולוגי של המשחק, המתבטא בשעון.

בכל מקרה, מה שמעניין הוא שעד כמה שזכור לי, עדיין לא ראיתי משחק של פחות מ- 93 דקות…

 

חלוץ שממתין לקרן בתוך השער

אחת התופעות ששמתי אליהן לב הוא היציאה של שחקני ההתקפה מחוץ לגבולות המגרש בזמן המשחק. שימו לב לכך שבזמן ההמתנה לקרן שתיבעט חלק משחקני ההתקפה ממתינים משום מה בתוך השער. זה הזכיר לי שלפני שנים ראיתי חלוץ בורח ממצב נבדל אל מחוץ לגבולות במגרש ושאלתי את עצמי אם זה חוקי? את התשובה, אגב, עדיין איני יודע ואשמח אם מי מכם יאמר לי מה קובע החוק.

 

חוסר השימוש בפוטנציאל של הוצאות חוץ

אחת התמיהות הגדולות יותר שיש לי בכדורגל היא חוסר ניצול הפוטנציאל של הוצאות חוץ. ראשית, הידעתם שאין נבדל מהוצאות חוץ? אני ממש לא מבין מדוע חלוצים לא רצים אוטומטית לעמדת נבדל בעת הוצאת חוץ. מאחר ואין עמדת נבדל מהוצאת חוץ, הרי המגנים חייבים ליסוג אחורה עם החלוץ, ועל-ידי-כך לאפשר – בתור מינימום –  ריווח של ההגנה ובתור מכסימום מציאת חלוץ פנוי מעבר לקו ההגנה.

אריות מכסיקו

נבחרת מקסיקו הגיעה למשחק כנבחרת הכי מוכנה מבחינה טקטית שראיתי. היא לא התבצרה בהגנה אלא שיחקה בכל המחצית הראשונה ובחלק ההתחלתי של המחצית השנייה כשהיא משאירה שלושה שחקנים בהתקפה ומגנה עם שבעה.

המערך ההגנתי היה מחולק לשלושה קווים, קו קדמי שנשאר באזור קו האמצע וקיבל שחרור דה-פקטו מההגנה, קו הגנה אמצעי שתקף את הכדור לפניו, אבל גם ניסה במכוון לתקוף מאחור את החלוצים כל אימת שהכדור היה בין הקו האמצעי והקו האחורי, וקו הגנה אחורי בן ארבעה שחקנים.

גם בהתקפה היו למקסיקו מספר מאפיינים שמצאו חן בעיני. במיוחד מצאו חן בעיני הכדורים הארוכים האלכסוניים ששימשו להם כנשק עיקרי בהתקפות מתפרצות שהם הביאו לכלל אומנות.
מה שיפה עוד, היתה ההנחייה לשחקני קו ההגנה המרכזי לתקוף בזוגות את מחזיקי הכדור ולהמשיך קדימה בריצה גם אם לא זכו בכדור בתוך הבנה שבחלק מהמקרים הכדור יגיע לרגלי מקסיקו תוך חצי דקה ואז יהיה להם יתרון של חמישה מול שלושה על שחקני ההגנה.
פשוט עונג לראות איך מקסיקו שיחקה. כמה יפה, כמה חכם, כמה מענג…

אין כמעט שערים מבעיטות מרחוק
שמתם לב שלא כולל בעיטות עונשין, אין כמעט שערים שמובקעים מבעיטות מרחוק? השער של קוטיניו אתמול, שנכבש בבעיטה מחוץ לרחבה, היה הראשון שראיתי במונדיאל. ואולם, מה שיפה הוא שהוא הגיע אחרי שלוש התקפות תוך חמש דקות שהורכבו מכניסות עם מסירות קצרות לרחבה, כך שבאופן אוטומטי ההגנה התכווצה ואיפשרה לקוטיניו לבעוט מרחוק בקלות יחסית.

אלימות היא מפלטם של חסרי היכולת
במשחק מול ברזיל, במיוחד במחצית הראשונה, נבחרת שוויץ הוכיחה לי שוב את אמיתות אימרתו של אייזיק אסימוב  המביא בספרו "המוסד השמיימי" את אמרתו של אחד מגיבורי הספר, סלאבור הארדין, שקבע: "אלימות היא מפלטם של חסרי היכולת".

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. לגבי נקודה 2 שלך: מדובר בעיניי באחת הרעות החולות של המשחק, וזה העובדה שבן אדם יחיד בכל העולם יודע מתי המשחק ייגמר. מה הבעייה לעשות שעון כמו בכל ענף אחר, ושהשופט יסמן מתי לעצור את הזמן. כן, ההמתנה לשריקת הסיום מוסיפה לדרמה, וזו אחת מהמסורות של המשחק. עדיין משהו שראוי לשנות בעיניי.

  2. תודה מולי.
    1. לא מסכים איתך. יש הבדל ברמת השוערים לא פחות מאשר ברמת שחקני השדה.
    2. אני רואה מאות משחקי כדורגל בעונה. אחוז מאד נמוך מהם מסתיים בפחות מ-93 דק'. אין שום הבדל מהבחינה הזו בטורניר הנוכחי.
    3. אין ל מושג למה הם ממתינים בתוך השער. לגבי החוקה:
    Cautionable offences
    • entering, re-entering or deliberately leaving the field of play without the
    referee’s permission
    בקיצור, זה אסור.
    4. אין נבדל בכל החזרת כדור שיצא החוצה (חוץ, קרן, בעיטת שער). אתה מייחס להוצאת חוץ פוטנציאל גדול מדי. רגל חזקה מיד פי 6. כשמכניסים את המגבלה על אופן הוצאת החוץ זה רק גדל. המרחק שהכדור יכול לעבור, המהירות שלו והזווית זה נזרק הופכים זאת לפעולה שלהגנה, לרוב, אין קושי גדול להתמודד איתה.

    1. 1. כמעט ולא ראיתי פישולי שוער ברמות נוראיות.
      4. במיוחד כאשר לך מישהו שיכול לזרוק הוצאת חוץ של 40 מ' – וראינו כזה (במשחק של רוסיה או איסלנד אם איני טועה) – זה בזבוז…

    2. בקשר ל-3 אתה בטוח שאין סעיף אחר בנושא? זכור לי מקרה שבו רוברטו קרלוס (אה… זה היה מזמן) התגלגל החוצה לאחר שנפגע והמשחק המשיך להתנהל כדי למנוע שבירת נבדל.

      1. אין חוק אחר ולמיטב ידיעתי הוא לא שונה מזה זמן רב.
        מקרים כמו שאתה מדבר לא נדירים. השופטים מפעילים היגיון בריא. נראה לי ברור שלא לזה התכוון המחוקק. הרי גם כששחקן יוצא מהמגרש כי הכדור על הקו והוא עוקף מבחוץ זה תקין. מהמקומות הבודדים בהם אני חי בשלום עם העדר דווקנות בחוקה.

  3. תודה, מולי
    עוד התרשמות שאפשר להוסיף, שתקפה כמובן רק לשלושת הימים הראשונים, היא הפתיחה החלשה של הנבחרות החזקות. יש להניח שזה ייתאזן בהמשך, אבל בינתיים זו נראית כמו מגמה

  4. גם אני שמתי לב שקבוצות לא עושות שחמוש מספיק בהוצאות חוץ (באדלפי למשל, כל הוצאת חוץ מהחצי שלנו, היתה מביאה את הכדור אל תוך ה-16 כי נמרוד דרייפוס – שחקן הכדורמים מס' 1 של ישרא אז – היה זורק זריקת חוץ כ-40 מטרים ויותר.

  5. קודם כל תודה לכל צוות האתר על המאמרים הנהדרים (אני לא עומד בקצב)!

    תודה מולי!עוד אחד נהדר!

    1. היו הצגות נהדרות של כמה שוערים-תענוג! בשונה מדה חאה שאמור להיות בטופ 5 העולמי שפידח כמו שלא ראיתי ממנו הרבה שנים

    2.כנראה בגלל השופטי וידאו-השופט של השמחק מחכה שיתנו לו אישור להמשיך ועוצר את שטף המשחק לא מעט פעמים-לא כיף אבל אני מניח שיעיל..

    3כדורי חוץ-פחות קריטי..היחידים שעושים מכדורי חוץ מטעמים זה האיסלנדים שמרימים לרחבה…לרוב לא משתמשים בזה כי קשה-גם כשהעוצמה מקסימלית במסירה זה איטי וכבד מדי

    4.בעיטות מבחוץ- עד עכשיו כמות הזויה של שערים מפנדלים/כדורים חופשיים..נראלי מספר אפסי של שערים שבאו משטף המשחק בכלל

    5. נגד שחקנים גדולים ובעיקר ניימאר חייבים להרביץ-במיוחד הוא שאוהב לעשות תרגילים גם כשלא צריך-אם אני שחקן הגנה-מפרק אותו קלל..
    מה שמנחם אמר על העבירות שאם קורה בחצי זה קצת לא הוגן-יש בזה משהו-אבל מנחם אני מצפה שתעביר ביקורת על החוקים המוזרים בכדורסל(כמו הטיים-אאוט באמצע משחק) 🙂

    אחרון-מי היה מאמין שלכל הגדולות יהיה ככ קשה במחזור הראשון ורוסיה היא זאת שתפציץ!

    1. רוסיה הפציצה כי פגשה נבחרת חלשה ונאיבית (כמו בלגיה אגב).

      לא ראיתי את כל המשחקים אבל באלו שראיתי של הנבחרות ה"גדולות", לכל אחת מהן (חוץ מגרמניה) היו איזה רבע שעה עשרים דקות שחשבתי לעצמי שאם זה ממשיך ככה זה משחק של 4:0.
      כמובן שזה לא ממשיך ככה כי מסיבה כלשהי הן מורידות את הרגל מהדוושה ונותנות לקבוצה השניה להתארגן על עצמה.

      רוצה לומר שהבדלי הרמות לא נעלמו, יש פה סוג של אשלייה אופטית וכשירד האבק נישאר עם שמונה נבחרות ברבע שביניהן כל החשודות המיידיות, פלוס שתיים שלוש מזדמנות (רוסיה, קולומביה, קרואטיה)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט