גראנד טור בארץ הקודש (2) – הפריוויו לג'ירו

אחרי שדיברנו על הפתיחה של הג'ירו בארץ הקודש, הגיע הזמן לומר כמה מילים על המירוץ עצמו. אז לאחר הפתיחה מחר בירושלים, ואח"כ בקטעים שלאורך החוף ובנגב, המירוץ ימשיך לעוד 18 ימי תחרות באיטליה. עיקר העניין מטבע הדברים יהיה בקטעי הטיפוס במירוץ, להם תהיה מירב ההשפעה על זהות הזוכה. ישנם שישה או שבעה כאלו (ישנם כמובן יותר, אך מדובר על קטעי הטיפוס מהדרגה הגבוהה), אולי מעט פחות ממה שהתרגלנו אליו מהמירוץ הזה בשנים האחרונות. כמה מהם הם בפירוש מיתיים. את הר האתנה שבסיציליה למשל, כל חובב של הג'ירו זוכר מהניצחון של קונטאדור במירוץ של 2011. גם בשנה שעברה הקטע נכלל במירוץ, אך אז הוא לא הניב דרמות מיוחדות. קטע 9 מביא לנו 50 ק"מ רצחניים של טיפוס לגראן סאסו דאיטליה, בסיום קטע ארוך של 224 ק"מ. עוד פסגה אלמותית שנקבל במירוץ היא הזונקולן. זהו אחד הטיפוסים הקשים ביותר בעולם, עשרה ק"מ ב-12% טיפוס בממוצע, משהו שכמעט לא רואים בשום מקום. באמצעו של קטע 19 נקבל את הקולה דל פינסטרה שבאלפים, היא ה"צ'ימה קופי" (הפסגה הגבוהה ביותר, על שמו של פאוסטו קופי) של המירוץ, כשהקטע הרצחני יסתיים בפסגה פסיכית נוספת – הברדונקיה. קטע 20 כולל את הטיפוסים האחרונים במירוץ, ויש שלושה כאלו ברצף המסתיימים בצ'רביניה, לא בדיוק תענוג גדול לסיים עימו את המירוץ. המירוץ כולל גם שני קטעי נג"ש. הראשון והקצר (10 ק"מ) בירושלים, והוא צפוי להיות טכני למדי, כפי שיידע כל מי שמכיר את בירתנו. השני והארוך יותר (35 ק"מ) יהיה בקטע 16. בניגוד למירוץ של השנה שעברה, בו קטע הנג"ש היה בשלב מוקדם, מה שהביא ליתרון מוקדם של דומולאן במירוץ, כאן התזמון המאוחר של הקטע יביא לדינמיקה שונה לגמרי. שאר הקטעים יתחלקו בין קטעי מיאוץ לקטעים בקושי בינוני.

אל תתעסק עם הזונקולן

 

המתמודדים במירוץ יגיעו מבין 176 רוכבים, 22 קבוצות המונות שמונה רוכבים כ"א. המירוץ הזה הוא הגראנד טור הראשון הכולל שינוי שעבר מעט מתחת לראדאר – הורדת מספר הרוכבים בקבוצות המתחרות בגראנד טורים מתשעה לשמונה (במירוצים אחרים של העונה זה אף פחות). היו מספר סיבות לכך, החל מהעומס הרב שנוסף על הקבוצות עקב הוספת מירוצים רבים ללוח השנה, וכלה בחוסר הרצון לראות קבוצות על המשתלטות על מירוצים. במירוץ זה, כך נדמה, תהיה לשינוי הזה פחות השפעה, מסיבות אותן נראה מייד.

מבין המתמודדים, השם הראשון העולה הוא כמובן כריס פרום. פרום קיבל, כך לפי דיווחים בלתי רשמיים, כשני מיליון יורו על מנת להשתתף במירוץ. אולם זו כנראה לא הסיבה היחידה שבגינה הוא משתתף במירוץ. זכייה שלו במירוץ, שתגיע לאחר הזכיות בוואלטה ובטור דה פראנס, תהפוך אותו לאחד הבודדים בהיסטוריה הזוכים בכל שלושת הגראנד טורים. יתר על כן, הוא יהפוך לראשון בהיסטוריה הזוכה בשלושתם ברצף, מה שיחזק את מעמדו כאחד הרוכבים הגדולים אי פעם. עדיין, זכייה שלו במירוץ עשוייה להביא להרבה פרצופים חמוצים. הסיבה היא פרשת הסלבוטמול, בה התגלה שפרום לקח מינון גבוה מהמותר של חומר המיועד לטיפול באסטמה בוואלטה האחרונה. טחנות הצדק טוחנות מאד לאט במקרים אלו, מה שמביא לכך שעדיין לא ברור אם הוא יימצא אשם או לא. אם כן, זכייה שלו בג'ירו הנוכחי עשוייה להישלל ממנו, כפי שגם קרה לאלברטו קונטאדור ב-2011. גם בכל הקשור למירוץ, פרומי לא מגיע במצב אידיאלי אליו. כאחד הרגיל להשתתף (וגם לזכות) בטור, הוא בד"כ בונה את כושרו בהדרגה במהלך העונה, עד להגעה לשיא בטור. עם ההתחלה המוקדמת של העונה הנוכחית הוא נראה רחוק מכושרו הרגיל, כמו למשל בטור האלפים האחרון, בו לא היווה תחרות לשאר המטפסים, או בוואלטה של אנדלוסיה, בה לא הרשים אף בקטעי הנג"ש. בנוסף, העובדה שבחר לא לוותר גם על הטור השנה עשוייה להיות בעוכריו. מדובר בעיקר בסיוע אותו יקבל מחברי קבוצתו, שייאלצו להתפצל בין המירוצים. מבין הדומסטיקים בקבוצה, המטפס הגדול היחיד הוא וואוט פולס, לו יסייעו בטיפוסים דייגו רוסה וקני אליסונד. די רחוק מנבחרת הכוכבים הנוצצת אותה אנו רגילים לראות מקיפה את פרומי. לפני שנספידו עדיין כדאי לזכור שמדובר ברוכב הטוב והשלם של דורנו, אחד ששולט בכל הדיסציפלינות של הרכיבה, מה שהופך אותו בכל זאת למועמד הראשי לזכייה במירוץ.

פרום. פרצופים חמוצים? יכול ללמד אתכם שיעור או שניים בזה.

 

המתחרה הראשי של פרום במירוץ הזה הוא ההולנדי טום דומולאן. זוכה השנה שעברה ואלוף העולם בנג"ש הוא הרוכב המושווה ביותר לפרום בשנים האחרונות. גם כאן מדובר במטפס מצויין ובאחד השענים הטובים בעולם, תכונה נדרשת למירוץ זה (גם אם פחות מאשר בזה של שנה שעברה). קווי הדמיון בין השניים העונה רבים – שניהם מיעטו להתחרות (דומולאן אף פחות מיריבו), ושניהם הולכים על דאבל ג'ירו-טור. לדומולאן בכל זאת יתרון גדול המתבטא בכך שהוא משוחרר מהלחץ הגדול המושת על יריבו העיקרי. מלבד הפרשיות השונות, הזכייה של ההולנדי בשנה שעברה שמה אותו במעמד של אחד שכבר עשה זאת, ומצד שני הוא אפילו לא מגיע כפייבוריט הראשי למירוץ. אולי הלך הרוח המושלם להגיע איתו למירוץ כמו הג'ירו.

עוד אחד שימשוך תשומת לב הוא תיבו פינו. הצרפתי מגיע בכושר מצויין למירוץ, ותעיד על כך זכייתו בטור האלפים, טור שכולו טיפוסים. פינו למד לקח מההתפרקויות בטורים. כאחד שסובל הן מהלחץ מהקהל הביתי והן מהחום, הוא העביר את הפוקוס לג'ירו (כבר מהשנה שעברה), ונראה שהדבר בהחלט משרת את האינטרסים שלו. הבעייה אצלו מאז ומתמיד הייתה הנג"ש, נקודת תורפה רצינית, שעד שלא יתקנה, הוא יסבול מול המועמדים המובילים. בהקשר הזה מעניין לראות איך יתפקד בקטע הנג"ש בירושלים, ביום בו החום הולך להיות כבד מנשוא.

דומולאן ופינו. החיוכים הם מלפני שהם נחתו בארץ.

 

את התקוות המקומיות למירוץ יישא פאביו ארו. כמו פינו, גם ארו הוא מטפס מוכשר עם נטייה להתפרקויות וחולשה גדולה בנג"ש. המעבר שלו העונה לקבוצת האמירויות טרם הוכיח את עצמו, וזכייה שלו במירוץ הזה תהווה הפתעה. את מקומו של ארו בתפקיד המוביל בקבוצת אסטנה תפס מיגל אנחל לופז. "סופרמן" לופז הוא מהמטפסים המוכשרים ביותר בנמצא. עוד תכונה המאפיינת את הקולומביאני המצויין הזה היא הגישה ההתקפית, מה שמכניס הרבה עניין לקטעים בהם הוא משתתף. הוא בהחלט יכול להיות סוס שחור במירוץ הזה. שניים שיובילו במשותף את קבוצת מיצ'לטון סקוט הם אסטבן צ'אבז וסיימון ייטס. עוד צמד שהפער בין הכישרון הגדול שלו בטיפוסים לחוסר היכולת בנג"ש זועק לשמיים (כשהדברים בעיקר נכונים לגבי הקולומביאני). רוכבים נוספים שעשויים לדבר ב-GC הם דומניקו פוצוביבו, רוהאן דניס, מייקל וודס, ג'ורג' בנט ולואי מנקיז. את סייקלינג אקדמי יוביל הבלגי בן הרמאנס, אך לא מדובר במטפס מהליגה של הגדולים, וכניסה לעשירייה המובילה תהיה הישג מרשים מאד מבחינתו.

הקטעים השטוחים לא ממש משכו את צמרת המאיצים בענף. הורדת מספר הרוכבים בקבוצה אילצה את הקבוצות עוד יותר להתמקד בהצלחה של רוכב מוביל אחד, מה שאומר שקבוצות עם מועמדי GC לא יכולות להרשות לעצמן לשלוח גם מאיצים. אחד שוודאי יהיה המועמד המוביל לזכות ברבים מקטעים אלו הוא אליה ויוויאני. לאיטלקי עונה מצויינת בינתיים, מאז שעבר לקבוצת קוויק-סטפ (שלא לדבר על הקבוצה עצמה). הקבוצה החליטה לא לשלוח מוביל ל-GC, ולהתמקד בנצחונות בקטעים של ויוויאני, מה שאומר שההימור עליו כזה שיחגוג בתל אביב ובאילת וברוב הקטעים השטוחים הוא יותר מסביר. סם בנט, ג'אקומו ניצולו, דני ואן פופל וסאשה מודולו צפויים להתחרות על השאריות.

ופינת הקוריוז: בשנה שעברה התמודדו במירוץ הזה וינצ'נזו ניבאלי ונאירו קינטאנה ראש בראש. השנה החליטו שניהם להתמקד בטור. משפחותיהם בכל זאת ייוצגו בטור באמצעות אחיהם אנטוניו ניבאלי ודאייר קינטאנה. מדובר בפועלים זוטרים של קבוצות די חסרות שאיפות במירוץ הזה, כך שלא כדאי לצפות שמי מהשניים יעשה משהו מיוחד כאן.

לא. לא וינצ'נזו.

 

המירוץ יכוסה בשלמותו ביורוספורט כרגיל, והפעם גם בערוץ הספורט מטבע הדברים. ושוב – תהיה למי שגר פה הזדמנות לראות את הדמויות הפועלות בלייב. תבואו. תהיה היסטוריה.

 

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 53 תגובות

  1. מצויין פאקו.
    לג'ירו יש נטייה להיות פחות צפוי מהטור. אולי בגלל שהוא יחסית בתחילת העונה. לכן אני לא ממש אופתע אם כל אחד מהשמות שציינת יזכה (אולי חוץ מפינו למרות הכושר הטוב שבו הוא מגי).
    לדומולאן יהיה קשה לחזור בגלל שיש הרבה פחות ק"מ של נג"ש.
    סיום של הרמנס בטופ 10 יהיה הישג עצום לסייקלינג אקדמי.
    רק סאגאן חסר להשלמת המשפחה…

    1. מסכים לגבי העובדה שהמירוץ הזה לא צפוי (די כמו הוואלטה מסיבות קצת אחרות). אתה ממש מחזיק מפינו, אה? לי יש תחושה לגבי לופז. משהו בשילוב של המירוץ הזה יחד עם התעוזה שלו משדר לי הפתעה מצידו.

    1. אכן קצר, אבל יכול לעשות הרבה הבדל, בעיקר עבור רוכבים שלא חזקים בזה. זה דבר מקובל לשים קטע כזה בהתחלה ולפעמים הוא נקרא פרולוג. הטעם הזה הוא לשים קטע שכבר על ההתחלה יפתח פערים בין הרוכבים, גם אם קטנים (מה שלא קורה בקטעי ספרינט).

  2. תודה על הטור המשובח פאקו
    מבחינתי אתה אלוף הטור 🙂
    וברצינות
    אני חובב אופניים בלנסוע לעבודה, לא טוב בטיפוסים (מתבכיין על העליה של הקריה בקפלן) ומתמחה בעיקר בנג"ש (איך שאני יוצא מהעבודה האשה בלחץ שכבר אגיע הבייתה).
    עשיתי לפני שבוע טיול על אופני EMTB ואני חייב לציין שזו חוויה אלוהית פשות. לא צוחק.

    מאוד מעורר גאווה שהטור הגיע לכאן. באמת. זה אירוע ספורט מהשורה הראשונה בעולם… לדעתי אפילו יותר חשוב מהארוויזיון !!!

  3. טור נפלא על מירוץ חשוב שהגיע לארץ הקודש.. תודה רבה

    (נקווה שערסים ישראלים לא יפריעו "רק בשביל לתפוס תמונה")

  4. גדול אתה. ממש נהנה לכתוב מה שאתה כותב על אופניים. וסליחה שאני נשמע מתרגש כי אני באמת *מאד* נרגש מפאקינג גראנד טור בישראל!!!!!!
    לא יצא לי להיות בין הצופים (שישי חתונה של חבר, שבת מכבי, ראשון עבודה), אבל בטוח שאתה תעביר את החוויות לא פחות טוב דרך הכתב (צרף סרטונים ותמונות מהשטח אם יצא לך. ובכלל – צא בקול קורא מקוראי הופס לשלוח לך כאלה במייל.)
    על הקטע של מחר אכתוב בקדימון שלך מחר, כדי לא לערבב שמחה בששון.
    בערוץ הספורט דיברו על זה שמבחינת חשיבות לקבוצה בGT הספציפי הזה והגוון הישראלי שלו זכייה בקטע תהיה יותר משמעותית מכניסה של הרמנס לטופ 15/10. אני נוטה להסכים איתם.
    רובן פלאזה בקבוצה ישראלית זה בלתי נתפס, אפילו בשלהי הקריירה. רוכב עם רזומה עשיר ומרשים.
    *
    אני לא רוצה לפסול על סף רוכבים נהדרים כפוזוביבו, לופז (בחרו איזה שבא לכם), בנט וייטס, אבל, בכל זאת, יש ארבעה קונטנדרים עיקריים לזכייה בג'ירו בפרט ולפודיום בכלל:

    טום דמולן (AKA דומו):
    למה כן? כי הוא האלוף המכהן, כי זו התחרות השנתית מבחינתו ב-ה' הידיעה, כי הוא השתפר משמעותית בטיפוס.
    למה לא? כי הקבוצה עדיין לא שם וכי הוא מטפס פחות טוב משלושת האחרים.

    כריסטופר פרום (AKA הקרנף/פרומי):
    למה כן? כי אין מוכח ממנו בגראנד טורס בעולם (זכה בשניים האחרונים), כי הוא רוכב בקבוצה הטובה ביותר, כי בקבוצה שלו לאף רוכב אין שאיפות זולת זכייה שלו, כי הוא בשפיץ העולמי בטיפוס ובנג"ש.
    למה לא? כי הוא טרם הוכיח שהוא יכול להיות הטוב בעולם כבר באביב, כי זו לא התחרות השנתית הכי חשובה שלו מה שאומר שהכושר נבנה בצורה שונה, כי עננת הונטולין מרחפת מעליו ועלולה להשפיע מנטלית, כי כולם יסמנו קודם כל אותו גם התקפית וגם הגנתית.

    טיבו פינו (AKA הנסיך):
    למה כן? כי הוא מטפס נפלא, כי הוא פחות מסומן, כי הוא בכושר אדיר.
    למה לא? כי הוא לא שען מספיק טוב, כי הוא דיסנדר שמחבב מאד חיבוקים עם הכביש, כי הוא נוטה ללפחות התפקרות אחת ב-GT שהורסת הכל.

    פאביו ארו (AKA האיטלקי הזה שהוא לא הכריש):
    למה כן? כי הוא ביתי, כי הוא כבר הוכיח יכולת זכייה ב-GT, כי הוא הוכיח יכולת נפץ בטיפוסים שהשאירה את פרום מאחור.
    למה לא? כי הוא שען לא מספיק טוב, כי מדי פעם נופל עליו יום קשה בגבהים (דלילות חמצן – לא לחינם הזכייה היא בוואלטה הנמוכה).

    ולסיום – הניחוש שלי:
    1. טום דמולן.
    2. כריסטופר פרום.
    3. פאביו ארו.

    1. תודה רבה מתן. אני לא אהיה בקטע הראשון (בחו"ל). כנראה אהיה בשני ובשלישי. מציע לא לבנות על סרטונים. יכולת הצילום שלי היא לא בדיוק משהו להתפאר בו…

    2. זכייה בקטע תהיה בודאות הישג גדול בהרבה אבל זו ציפיה הרבה פחות ריאלית. למעשה היחידי שיכול לעשות את זה הוא כנראה ניילנדס ואז צריך לתפוס את הבריקאווי הנכון.
      לא הבנתי בין איזה לופזים אתה רוצה שנבחר?
      כבר כתבתי קודם שבגלל שמדובר בג'ירו לדעתי מגוון האופציות לאיוש הפודים רחב יותר.

  5. אוי – צרוויניה, צרוויניה . רק לפני כחודשיים גלשתי שם . בטוח יותר כיף לצפות בסיום שם מאשר בצ'רלס קלור בת"א , בחום מעיק ובלי נוף הרים.

    סקירה יפה וממצה.

  6. דרך אגב שם אחד שלא הזכרנו אבל יכול גם להפתיע הוא פנטאנו. הקולומביאני נתן TT לא רע בפריס-ניס ואם הוא יהיה בכושר בהרים אז יש על מה לדבר.

    1. קטעי גבהות מתגלגלות יש מספיק באיטליה. דווקא משהו כזה שרץ על הים ובעיקר קטע מדברי הוא יוצא דופן. מעבר לזה שיש פה היום עניין שיווקי לענף. כנראה יותר ממקצועי. ולכן, יש רצון לעבור בערים המרכזיות.

    1. זה די מחרפן. בכל מקום וזמן שאתה פותח רשימת הרוכבים משתנה. ודאי שאני מחשיב אותם ככאלה. אגב הנאות לא ממש כיכב כדומסטיק בפעם האחרונה שאני זוכר.

  7. תודה רבה שאלה פרקטית הקטע נגד השעון של מחר אם ארצה לצפות בו לייב (ספק אם יהיה ניתן בכלל להגיע ).
    כמה זמן לשריין ?
    הכוונה אם ארצה לראות את כל הקטע מתחילה ועד סוף ?

      1. תודה לכולם .
        באסה שבעיות תנועה וחסימות כבישים מקשות מאד אפשרויות הגעה .
        נראה לא שאסתפק בטלוויזיה וחבל כי לא יודע מתי זה יבוא אלינו עוד פעם אם בכלל .

    1. אהרון, דווקא מבחינת צפייה בשטח מירוץ נגד השעון עדיף. במקום לעמוד במקום ולראות את כל הרוכבים חולפים על פניך במשך שנעות ספורות, אתה יכול לצפות בהם אחד אחד ולאורך כל זמן התחרות.

  8. לי חסר בטור הזה קצת כדורגל כדורסל סנוקר כמו בדיונים הרגילים ….
    בקיצור הבנתם את הכונה אי שפותחים פינה נטו לאופניים או שלא …

    1. זה איזשהו רכב שמפרסם איזושהי חברה מסחרית, המגיע הרבה לפני הרוכבים על מסלול הקטע. בדרך כלל מאד צבעוני ובהרבה מקרים מחלק מוצרים חינם. יוצר איזושהי אווירת קרנבל על המסלול.

להגיב על פאקו לבטל

סגירת תפריט