תזונת שחקני ה-NBA \ נדב שחם

פורסם ב - 12. ינו, 2018 ע"י ב - כללי

מעמסה לא פשוטה מוטלת על גופם המוצק של שחקני ה-NBA. הם נדרשים לשחק בין 82 ל-110 משחקים במהלך העונה, כאשר קברניטי הליגה והצופים בבית ובאולם מצפים לקבל את המנה הקבועה בדמות יכולותיהם המרשימות אשר מקנות לליגה את כינויה "הליגה הטובה בעולם". במידה ואינך ג'ואל אמביד או שחקן של גרג פופוביץ' מנוחה היא לא אפשרות מקובלת. אם אתה כשיר, הציפייה היא שתשחק. אז איך עושים זאת? אחת מן הדרכים לשמר גוף שרירי מצד אחד ובעל אחוז שומן נמוך מן הצד השני היא תזונה נכונה ומאוזנת. מדובר בתחום רחב היקף אשר הגיע לשיאו בתקופה האחרונה עם טרנד הטבעונות (ד"ש לקיירי ארווינג). בכתבה שלפניכם בחרתי להציג את התחום מהזווית של שלושה שחקנים מייצגים.

להחזיר לסופרמן את יכולותיו

בימיו היפים באורלנדו, דווייט האוורד היה לא ספק הסנטר הבולט ביותר בליגה אשר רבים חשבו שיתפתח להיות אחד מהביג מנים הגדולים בהיסטוריה. הוא הטביע, חסם זריקות וקלט ריבאונדים בצורה מדהימה, וכמו כן הרס לשחקני הפנטאזי את קטגוריית אחוזי העונשין. לאחר מספר שנים במג'יק, אותה הצעיד עד לפיינלס, הוא לקח את כשרונו לעיר המלאכים והצטרף ללייקרס של בראיינט. אך דווקא שם, יכולותיו של סופרמן נפגעו. "הוא לא תפס כדורים, זה היה נראה כאילו הוא משחק עם כפפות אפייה", סיפרה ד"ר קייט שנהאן שחברה לצוות הרפואי של הלייקרס, לאתר  CBS אשר סקר בפרויקט מיוחד את תזונת השחקנים בליגה. "זה הזכיר לי מטופלים בשלב של לפני סוכרת או כאלו עם בעיות נוירולוגיות בגלל האופן בו משפיע סוכר על מערכת העצבים שלהם. הייתי מאוד מודאגת". תחילה דווייט היה סקפטי, אך לבסוף התרצה והשניים החלו לעבוד. תחילה, התזונאית הייתה צריכה להבין מה שגוי בתזונתו של האול סטאר. אהבתו למאכלים מתוקים הייתה ידועה, אך רק אז הבינו עד כמה הבעיה חמורה. מהמחקר עלה כי האוורד צורך כמות סוכר בלתי נתפסת השווה לאכילת 24 טבליות שוקולד. "הבנתי שאני לא יכול לחיות בצורה הזו משום שזה לא בריא לי. עשיתי התחייבות לשנות זאת", שחזר דווייט. ואכן השינוי הגיע, בהנחיית המומחים הוא נמנע מסוכרים, מזון מעובד ושמנים לא בריאים. התוכנית הצליחה, הוא נראה טוב יותר על המגרש וחש הקלה בכאבים שליוו אותו באותה תקופה. שביעות רצונו מהתוכנית התזונתית הייתה כה גבוהה עד לכך שבעת מעברו ליוסטון צוות הרפואה של הרוקטס לקח את התוכנית ושימר אותה גם במועדון הטקסני. "חבריי החדשים לקבוצה חשבו שאני משוגע. אבל חייבים לעשות דברים קטנים על מנת להאריך את הקריירה שלנו", הוא הסביר.

אגב, חשוב לציין שכלל שחקני הלייקרס באותה עונה מדוברת לקחו חלק בפרויקט התזונתי, ורבים מהם חשו טוב יותר בזכות השינוי שביצעו בהרגלי האכילה שלהם.  סטיב נאש טען כי התזונה החדשה סייעה לו להתגבר על שבר ברגל, ואילו סטיב בלייק הגדיל ואמר כי הברכיים שלו לא הרגישו כל כך טוב מאז ימיו באוניברסיטה. "זו פילוסופייה אחרת אשר כולנו צריכים להתאים את עצמנו אליה. אני רואה תוצאות מעולות מאז תחילת הפרויקט. אתה חייב למצוא איזון במערכת הזו, זה עובד מצוין בשבילי", הודה קובי בראיינט.

הפלא בחר בפליאו

רבות סופר ונכתב על ריי אלן. הקלע המחונן אשר מחזיק בשיא כמות השלשות בקריירה סיפק לנו במשך 18 הנאה צרופה מקליעתו הטהורה ומחוכמתו גם כן. כרקע לתזונה הייחודית בה דגל אלן בשנות הקריירה האחרונות שלו, חשוב להכיר כי ריי סובל מ-OCD, הפרעה התנהגותית אובססיבית. זוהי ככל הנראה הסיבה למשטר אימוני הקליעה הפדנטי שלו, וכמו כן גם לתזונתו בה החמיר על מנת להיות בריא ככל הניתן. בקיץ 2013, לאחר זכייתם של ההיט באליפות (אותה אליפות אשר הושגה בעזרת השלשה הבלתי נשכחת שלו) אלן הבין כי הוא חייב לבצע שינוי. הוא חש בכאבים בגופו והאמין כי רק באמצעות הטיפול הרפואי שקיבל כנגד זיהומים יכול היה לעלות לפרקט. תחושתו הייתה שהגוף האתלטי אותו כה טיפח החל לבגוד בו. בשיחת חולין עם אשתו, היא סיפרה לו על דיאטת הפליאו, דיאטת "האדם הקדמון", בה אוכלים בעיקר בשר, דגים, ירקות, זרעים, פירות ואגוזים אך לא מכניסים לפה אוכל מעובד או מסוכר. ריי התעניין, ביצע מעין מחקר ושישה ימים לאחר תום הפיינלס הוא החל בדיאטה הייחודית. "שיניתי את התפריט שלי. לאחר שלושה שבועות הורדתי 10 פאונד. המשכתי עם הדיאטה ולמדתי לאכול 'נקי' יותר", אמר ג'יזס ל-CBS. אגב, כאשר ההיט חזרו למחנה האימונים היה לאלן מעט קשה מבחינה פיזית, וכתוצאה מכך הוא החליט להוסיף פחמימות לתפריט המחמיר.

ארוחת מלכים

אתם וודאי זוכרים את קיץ 2014, ואני לא מתכוון לזיכרונות ממבצע "צוק איתן". החזרה של לברון הביתה לאקרון אוהיו הסעירה את מוחם של חובבי המשחק בכל רחבי הגלובוס אשר גמעו בשקיקה כל ידיעה חדשותית על קליבלנד המתחדשת. ההפתעה הגיע כאשר הקאבס לקחו חלק  ביום המדיה המסורתי, אליו הגיע לברון בגזרה שונה מן הרגיל, בעלת מבנה דק יותר. הרשתות געשו, ולא עבר זמן רב עד שהתברר כי לברון החליט להשיל מספר קילוגרמים נכבד ממשקלו מהלך הפגרה, ועשה זאת בעזרת דיאטת הפליאו. כאמור, מדובר בדיאטה שביצע ריי אלן, חברו לקבוצה במיאמי אשר סיכוי רב שהוא זה שחשף את המלך לסגנון התזונתי הייחודי. הדיאטה הצליחה, הוא דבק בה 67 ימים והשיל במהלכם חמישה קילוגרמים.

הדוגמה להלן ממחישה היטב את היחס של לברון כלפי העולם התזונתי. השחקן אשר רוצה להיזכר כגדול בהיסטוריה, מבין שהוא צריך לתחזק כראוי את הגוף שבאמצעותו הוא ישיג זאת. העולם התזונתי הוא אחד מסט האמצעים שלו עבור נושא זה, אמצעי בעל חשיבות עליונה. "לפני תחרות אני אוכל חזה עוף ואולי מעט פסטה. הפחמימות מסייעות לי משום שאני משחק המון דקות", סיפר לברון לאתר Business insider. "לפני המשחק עצמו, אני שותה שייק חלבון ואוכל פירות. מאכלים כמו פיצות וצ'יפס אסורים בשלב זה".

קינג ג'יימס משקיע הון תועפות בכל הקשור לתחזוקה השוטפת של גופו. על פי פרסומים בארצות הברית מדובר בסכום של 1.5 מיליון דולר, אשר חלקו מגיע לשפים פרטיים אשר בונים תפריט מתאים לכוכב הקאבס." כל מה שהוא עושה בחיים זה כדי שהוא יוכל לשחק כדורסל, להישאר על הפרקט ולהיות הכי בריא שיש כדי לספוג את המכות שהוא חוטף כשהוא הולך לסל", אמר בעבר לביל סימונס חברו הטוב מאבריק קרטר.

תזונתו של המלך סוקרה בשלל כתבות בתקשורת הספורט האמריקאית. אחת מהן פרסמה באתר fitnesshacker, בה הם מביאים תיעוד נדיר של סדר יום האכילה שלו. לעומת רובנו אשר אוכלים שלוש ארוחות ביום, לברון אוכל שש. ארוחה מספר 1, 06:25 – בייגל עם חמאת בוטנים, חצי כוס תותים וחצי כוס קוטג'. ארוחה מספר 2, 09:30 – כוס מיץ תפוזים, בננה, כף של "חלבון כוח" עם כוס של חלב דל שומן. ארוחה מספר 3, 12:00 – בשר רזה בלחמנייה עם חסה, עגבניות, חרדל, גבינת צ'דר דלת שומן. ולצד זה כוס חלב, גם כן דל שומן. ארוחה מספר 4, 14:30 – חצי כוס אוכמניות, כוס של יוגורט דל שומן וגרנולה. ארוחה מספר 5, 17:00 – כוס תותים, כוס חלב, כוס מיץ תפוזים וכוס של יוגורט תותים (דל שומן כמובן) עם דבש. ארוחה מספר 6, 20:30: כוס וחצי של ברוקולי, חצי כוס אורז, מיץ תפוזים, חזה עוף וערמונים. כאשר אתם צופים בו משחק ותוהים איך הוא עושה זאת? לוח הזמנים הזה יכול לספק לכם מעט הסברים.

על פי הכתוב לעיל על תזונתו האישית ג'יימס שומר מצוין (כמו גם על שחקני יריב), אך דווקא בשיקוליו העסקיים בחירותיו מעט שונות. "ברון" פרסם מספר שנים את מקדונלדס, רשת מזון מהיר שלא מסמלת אורח חיים בריא וכמו כן השקיע עשרות מילוני דולרים ברשת פיצה אמריקאית. כמו בתחומים רבים, גם פה השיקול הכלכלי מנצח.

18 תגובות ל - “תזונת שחקני ה-NBA \ נדב שחם”

  1. tomer

    12. ינו, 2018
    19:07

    כתבה מעניינת, תודה רבה.
    על לברון כבר הכל נאמר. מקצוען ברמה הגבוהה ביותר שיש

    Reply to this comment
  2. עידן עופר

    12. ינו, 2018
    20:08

    סופר מעניין! תודה יובל. לברון מפלצת. מיליון וחצי..משוגע.

    Reply to this comment
  3. אלמוג

    12. ינו, 2018
    21:23

    זכור לי שגם לקווין לאב יש איזו תזונה מחמירה

    Reply to this comment
  4. יובל שחם

    12. ינו, 2018
    21:42

    הקרדיט לאחי הצעיר 🙂

    Reply to this comment
  5. אפלטון

    12. ינו, 2018
    21:48

    תודה יובל, נושא מעניין.
    על לאב בזמנו היתה כתבה שתורגמה כאן על התפריט האישי שלו וטאונס הוא אחד השחקנים הכי מעורבים בנושא הזה. הוא הלך לבדיקת רעלים, שזו בדיקה שמנטרת איך כל אוכל מסויים משפיע על הגוף שלך באופן ספציפי.
    מה שלמדו זה שכל גוף מגיב אחרת לסוגי מאכל שונים, החל מאופן פירוק שומנים, סוכרים ופחממות ועד תגובה הורמונלית שונה לסוגי אוכל שמשפיעה על התנהגות, עייפות וריכוז. הרבה אתלטים היום עובדים עם דיאטה ספציפית לתגובת הגוף שלהם למאכלים השונים.
    די דומה למה שיהיה בעתיד שכל אחד מאיתנו יסתובב עם מפרט הדנ"א שלו ונוכל להתאים תרופות ספציפיות לחולה.

    Reply to this comment
    • אפלטון

      12. ינו, 2018
      21:48

      נדב כמובן. אח של יובל מסתבר 🙂

      Reply to this comment
  6. מתן גילור

    12. ינו, 2018
    22:51

    תודה נדב.
    הקורא לבית משפחת סטוקטון מתבקש להגיב לתיבות "חלבון כוח". 🙂

    Reply to this comment
  7. ברוך רובין

    13. ינו, 2018
    03:11

    מעניין מאוד, כיום כמעט ולא קיים דבר כזה שחקן בלי תפריט תזונה מסודר (נוציא את קאזינס וכרמלו הבעייתים)

    Reply to this comment
  8. ברוך רובין

    13. ינו, 2018
    03:15

    דוראנט מדהים אי אפשר לעצור דבר כזה

    Reply to this comment
  9. מנחם לס

    13. ינו, 2018
    06:05

    תודה נדב. מאמר חשוב מאד על נושא חשוב מאד שכתוב טוב מאד!
    תודה

    Reply to this comment
  10. ד"ר הופמן

    13. ינו, 2018
    07:58

    תודה נדב

    אני יכול לספר על עצמי בלבד. יש לי את הדיאטה שפיתחתי בעצמי שדיי דומה לפליאו למרות שהיום פעם ראשונה ובזכות הכתבה אני מגלה מה עומד מאחורי השם הזה. משתדל להתרחק ממזון מעובד, לחם מטוגנים למיניהם וכו. אוכל פעם ביום רציני ובשאר הזמן פירות ופה ושם מנשנש פירות יבשים וזרעים/אגוזים. לפני ואחרי ספורט אוכל בננות פרי הדר תמרים ואגוזים. בערב סלט גדול ומתובל ודג/חזה עוף מבושל בטפלון, תפוחי אדמה/בטטה ותמרים לקינוח, לעיתים שוקולד.
    אני 186 ס"מ על 78 קילו שריר כמעט בלי טיפת שומן. זה לא אומר שאינני אוכל פה ושם פיתה או פיצה או עוגה אבל לא באופן קבוע. את הפיצה השבועית החלפתי לאחרונה בחומוס עבודת יד ביום של חלבון מהצומח. ממוצרי חלב ומזון מטוגן אני נמנע כמעט לגמרי, לא ציפס לא שניצל מטוגן וכו. זה מכניס יותר מדיי רדיקלים חופשיים לגוף. מספיק שאנחנו נושמים מזוהם בלית ברירה, לא צריך להכביד על המערכת גם עם המזון. אני רק מצטער שהורי לא היו מודעים ועל הנזקים שנגרמו לי ולאחי במזון המעובד שאכלנו כילדים. ממליץ גם על אכילת רימונים, עכשיו סוף העונה וכן קטניות וסומסום/טחינה.

    Reply to this comment
  11. מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

    13. ינו, 2018
    08:43

    מעניין מאוד. תודה רבה

    Reply to this comment
  12. מומי שאוהב חציל בטחינה

    13. ינו, 2018
    08:50

    גם שישיליק אוכל כמו האדם הקדמון ונראה כמו היפופוטם לפני המלטה
    לפלופ האנטישמי אוכל ערבוב של בשר חלב ולא שומר 6 שעות בין בשרי לחלבי ,אין לתאר את האיש

    Reply to this comment
  13. המשגיח

    13. ינו, 2018
    10:19

    כתבה מעולה נדב

    Reply to this comment
  14. גור גולן

    13. ינו, 2018
    13:15

    תודה רבה!!
    רק חבל שהרסת לי את היום עם התמונה של דוויט במדי הלייקרס 😭

    Reply to this comment
  15. מסר לשרברב הכולרה:

    13. ינו, 2018
    21:04

    בפעם היחידה שדיוקנך המוקפד יופיע על שערי העיתון שלך אתה לא תהיה שם בכדי לראותו.

    הו זו הולכת להיות פיסת עיתונות "יוצאת מן הכלל".

    Reply to this comment
  16. מולי

    13. ינו, 2018
    21:08

    תודה על כתבה מעוררת תיאבון לעוד –> ממך

    Reply to this comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *