4 קושיות ליום הכיפורים התשע"ח

מעתיק את ההקדמה מהשנים הקודמות:

הואיל ואוטוטו גומרים לחתום, אז צריך להפסיק לאכול או משהו כזה.

ברור לי שחלק ניכר מהקוראים אינו נוהג לגלוש בכיפור, ולכן אני מפרסם קצת לפני, אבל הרעיון הוא לאפשר דיון גם במהלך שעות הצום למי שאינו צם או צם ובכל זאת משתמש באמצעים אלקטרוניים אלו ואחרים.

אז 4 שאלות הזה והפעם בסימן שבת:

  1. לית מאן דפליג שהספורט הפופולרי במדינת ישראל הוא הכדורגל. ככלל, במשך העשורים הראשונים לקום המדינה, שוחק הכדורגל ביום שבת. בשנים האחרונות קיים שינוי בגזרה זו. מצד אחד, כדורגל בשבת מדיר את שומרי השבת. מצד שני כדורגל שאינו בשבת מדיר ילדים, חיילים, אנשים עובדים שגרים רחוק וכיו"ב. הכדורגל גם מחייב אנשים לעבוד ביום המנוחה אך עבור אחרים ורבים יותר הוא אפשרי רק ביום המנוחה. האם לדעתכם צריך לאפשר לקיים את משחקי הליגה העליונה בישראל בשבת (גם/רק?) או לאו?
  2. מעבר לליגה העליונה, שהיא רק צמרת הענף, יש עוד ליגות רבות בחתכי גיל רבים. משחקי חוץ עבור תלמידים, העדר תאורה במגרשים, גורמים להם מדובר על השלמת הכנסה וכיו"ב יתקשו לעשות זאת באופן קבוע ביום אחר. מצד שני, שוב, זה מכריח גורמים מסוימים לעבוד בשבת והורס לאחרים את יום המנוחה ולשומרי השבת את האפשרות להשתלב בענף. האם לדעתכם צריך לתת היתר גורף לענף לקיים את משחקיו בשבת מעבר לליגות המקצועניות?
  3. נבחרת ישראל תחזור ארצה מהמשחק בליכטנשטיין בלילה שבין שבת לראשון, הואיל וההתאחדות לכדורגל מסרבת להטיס את הנבחרת בשבת. ככה נוצר מצב בו השחקנים מאבדים שנת לילה לפני המשחק מול ספרד ואף התלוננו על כך. האם עושים נכון ראשי ההתאחדות כשלא מטיסים את הנבחרת בשבת? האם מדובר על צעד ממלכתי או פופוליסטי, כשבלאו הכי הנבחרת נוסעת בשבת? האם קיים הבדל בין נסיעה לטיסה בפן הציבורי?
  4. ביום ראשון הקרוב יתקיים מחזור משחקים בליגת העל בכדורגל. האם לדעתכם תקין שמאמן יעדיף שחקנים שלא צמו וכשירים יותר פיזית למשחק הזה או שמא מדובר על אפליה לא הוגנת?

https://www.youtube.com/watch?v=CaaIoQbTZE4

לפוסט הזה יש 125 תגובות

  1. Et tu, Brute?‎

    מיליון תגובות חילוניים/דתיים בעוד 3, 2, 1 . . .

    אז אני אסתפק בתגובה אחת:

    לא סובל כדורגל ישראלי.
    מבחינתי, אפשר לבטל אותו…

    וקצת יותר ברצינות –
    לא ממש אכפת לי מליגות הבוגרים.
    החשש שלי הוא שהכפייה תזלוג לליגות ילדים ונוער.
    וזה, לטעמי – אסור שייקרה.
    מסגרות ילדים ונוער הן אינטרס ציבורי.
    כפייה דתית?
    אינטרס של מיעוט.
    מה עדיף, די ברור…

      1. צודק, טעות שלי.

        מה דעתך על –

        להפוך את ליגות הנוער בכדורגל ,
        לליגות הנוער בבייסבול!

        יש פחות תחרות,
        יש מצב שנהיה בין 30 המדינות הטובות בעולם בענף ספורט קבוצתי!

          1. ISH אתה אומר שזה לא ספורט כי מעולם לא שיחקת אותו. אני משך שנים שיחקתי ביסבול סלו פיץ' בליגות מבוגרים, ורק רפה הבנה יכול לטעון את טענתך שזה לא ספורט (ואילו ראית את אולם אימוני הכושר של היאנקיס הית מתפלץ מרוב הפתעה).

  2. אני אהיה בוטה כהרגלי ואבקש לשים פה קו ברור.
    ישראל היא מדינת היהודים נכון? יהודים צריכים לעצור מלאכה בשבת? … אז אין ליגה בשבת. אין טיסות בשבת ואין ליגות משנה בשבת.

    החילונים שביננו צריכים להיות כנים עם עצמם. מדינה יהודית אז מדינה יהודית עד הסוף. אני בתור ליברל קשה לי עם זה שמסורתי יהיה מופלה לרעה בגלל אמונתו.

    הדרך הטובה ביותר תהיה כמובן לחכות את מנהד הנוצרים. להוסיף גם את יום ראשון כיום חופשי (ממילא בעולם אף אחד לא עובד ביום הזה) ולהעביר את כל הפעילות הספורטיבית ליום ראשון. (בחו"ל יום ראשון הוא יום חופשי ממשחקי ספורט בליגות לחובבים ומי שרוצה הולך לכנבייה)

    1. אפילו חצי שעה, לא החזיקה ההתחייבות לתגובה אחת…

      הפרשנות שלך ל-"מדינה יהודית" היא פשוט לא נכונה.

      מתוך מגילת העצמאות:

      "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות."

      לא כתוב "מדינת ישראל תהיה מדינה בה ההלכה היא החוק".

      זה שיש גורמים שמנסים להפוך את המדינה למדינת הלכה,
      זו בעיה.
      זה שיש ליברלים באוסטרליה שנותנים לכך רוח גבית…

      1. מגילת העצמאות היתה ברוח הפרדת הדת מהמדינה. לא קרה.

        האגף החילוני לא השיג את הרוב הדרוש. שיתנהג בצורה דמוקרטית ויכבד את הצד המנצח או שישנה את החוקים אם הוא מסוגל לזה בכלל.

        ידידי גיא ליברליזם זה לא רק לצד שלך. לטובת הסתיים אני יכול לציין שהם היחידים שמבינים ופועלים לטובת האינטרסט שלהם מהרגע הראשון ומבלי לבזבז זמן על נימוסים מיותרים.

        לדעתי הם מנופילטיבים שמנצלים את המערכת אבל אני בדעת מיעוט. וגם אתה!

        1. אתה ראית אותי מפר חוק,
          או קורא להפרתו?

          זה לא אני שמתלונן כל הזמן על בג"ץ…

          רק שבין לכבד את החוק, ולנצל את הזירה הדמוקרטית הרלוונטית בשביל לשנותו,
          לבין –
          "החילונים שביננו צריכים להיות כנים עם עצמם. מדינה יהודית אז מדינה יהודית עד הסוף" –
          יש פער עצום.
          החוק עדיין לא הפך את המדינה למדינת הלכה.

          לגבי הליברליזם –
          באוסטרליה, יש חוקים שמונעים עבודה בשבת?
          בקנדה?
          בארה"ב?

          הרי יש מיעוט יהודי בכל אחת מהדמוקרטיות הנ"ל,
          אז למה לא מכבדים את זכותם לחופש דת?

          נראה לי שאתה זקוק לרענון קצר אודות ליברליזם.
          חופש הדת (מה לעשות, חלק מהותי מההשקפה הליברלית) משמעותו שלא כופים על אדם לעבוד בשבת.
          אף אחד לא מכריח מישהו,
          לא בארץ,
          ולא באוסטרליה,
          להיות כדורגלן.

      2. גם אם מדינת ישראל אינה מדינת הלכה, עדיין היא מדינת העם היהודי ולא יכולה להיות מנותקת מהדת היהודית ובמרחב הציבורי צריך להיות קשר למסורת ושמירת שבת היא אחד הדברים הבסיסיים במסורת היהודית ולכן יש למנוע חילול שבת המוני כמו שיש בכדורגל היום.

        1. אתה כנראה החמצת את מגילת העצמאות. תקרא שוב:

          "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות."

          לא מופיע בשום מקום המילה "מסורת" או צמד המילים "שמירת השבת".
          כן מופיעות המילים "חירות", "צדק", "שוויון", וצרוף המילים הכל כך משמעותי –
          "חופש דת".
          לא "חופש יהדות",
          לא "חופש יהדות אורתודוקסית".

          הרעיון שבמרחב הציבורי צריך להיות קשר למסורת –
          זה רעיון שלא קשור בכלל להקמת המדינה,
          ושלא קשור בכלל ליסודות עליהן קמה המדינה.
          זה רצון של חלק מהציבור לכפות את אמונתו על כלל הציבור.

          1. יש כאן עדיין מנעד עצום ברמת הפרשנות. אף אחד אינו מחוייב לקבל דווקא את הפרשנות של זרם ספציפי לחה נחשב שמירת שבת ומה לא. אם אין בעיה לא לקרוא לעבודה שרב עושה בשבת בבית כנסת עבודה באותה קלות ניתן להכיל חוסר עבודתיות הגדרתית זאת על כל עבודה שמישהו ירצה להחיל זאת עליה.

    2. שטויות במיץ עגבניות. ישראל היא מדינה ליהודים. היא לא מדינה יהודית. החוק במדינה אינו שכפול של הלכה דתית אלא מכיל בתוכו אלמנטים שמכירים בעובדה שרוב האזרחים משויכים לדת היהודים.

      החילונים וכל מי שאינו בן הדת היהודית לא צריכים להכפיף את כל אורחות חייהם לכללי ההלכה היהודית. כך היה מעוד בטרם קום המדינה וכך נקבע בחוק ובנוהל הנהוג מאז קום המדינה. בעשרים שנים האחרונות מתנהל מסע של גורמים יהודיים דתיים להדיר את רגליהם של ציבורים אחרים ולכפות עליהם את נוהלי ההלכה.

      1. איזה טיעון מגוחך רן הנרגן. מדינה ליהודים אבל לא מדינה יהודית.

        ואתה כן מכפיף את אורח חייך כי יש חוק שלא מתיר עבודה בשבת. אני יודע את זה כי פעם ניסיתי לתפוס רכבת ואמרו לי שאין רכבת כי נכנסה שבת. אז תצא מהפינה הזאת.

        1. הטיעון המגוחך הוא שאם משהו דפוק (אין רכבת בשבת),
          אז למה לא להיכנע ולתת להכל להיות דפוק עד הסוף.

          חופש זה די גבוה ב POWER RANK של דמוקרטיה.

        2. הגיע הזמן שתחליט מה אתה . מדינת העם היהודי או דמוקרטיה.
          מסתבר שזה לא כל כך הולך ביחד.. ברגע שהסמת לא לטוס בשבת אז גם נהג הרכהת לא ירצה לעבוד בשבת, ואז גם הרחוב המסחרי . וגם כם הספורט למה לא? זו מדינה יהודית. במה מותר נהג קטר משוער מחליף?

          1. מה בין "מדינת העם היהודי" לבין שבת?
            כלום.
            חוקי שמירת השבת חוקקו על ידי הכנסת,
            וניתן לשנותם ברוב דמוקרטי.
            כאזרח המדינה, אני שואף שהחוקים ישתנו, כך שהם יהיו דמוקרטיים.
            את זה אני יכול לעשות על ידי ניצול זכותי להצביע בבחירות,
            ניצול זכותי להביע דעה ולנסות לשכנע,
            ניצול זכותי למחות כאשר צריך למחות.

            אני יודע בדיוק מה אני.
            אני גם יודע איך אני הייתי רוצה שהמדינה תראה.
            יש לי 2 אפשרויות –
            לנסות ולהיות חלק משינוי.
            להישאר, ולהיכנע.
            לברוח.

            משום מה, אתה מנסה להסביר שזקוקים אנו הגרים בישראל,
            להיכנע.

          2. אוסטרליה לא האישיו פה. אני מעדיף לדבר לעניין ולא לעשות ספינים.

            תחושב שוב. העם מדינה דתית יכולה להיות 100% דמוקרטיה ?

            אתה יכול לעשות מה שבא לך. ההמלצה שלי תצטרף לליגוד או העבודה. שם יש הכי הרבה השפעה לאינדבדואל. אני לא בא להטיף לך מה לעשות אם החיים שלך

          3. ברור שמדינה דתית לא יכולה להיות דמוקרטיה.

            תקרא שוב את הקטע ממגילת העצמאות.
            מדינת ישראל לא הוקמה כמדינה דתית,
            רק שפוליטיקאי העבר "הפילו את הכדור",
            ונשארנו תקועים בלי הפרדה בין דת למדינה,
            ובלי חוקה.

    3. בלת"ק, לשיטתך ראוי גם לחייב אנשים ללבוש כיפה במגרשים, להופיע בלבוש צנוע, להפריד נשים וגברים, ציצית, הפסקות תפילה, ועוד מנהגים. יש יותר מדרך אחת (או שער) להיות יהודי.

    1. להכריח בוודאי שלא. לא נראה לי שמישהו חושב שצריך להכריח אף אחד לעסוק בכדורגל.
      רק לציין שעל פי חוק יום שישי הוא יום המנוחה למוסלמים ויום ראשון לנוצרים. אם לא רוצים לפגוע בזכויות החוקיות של איש צריך לשחק בשני-חמישי ולקחת בחשבון שיש שעות שאסור (כשמתקיימים המפעלים של אופ"א) וישראליות שמשתתפות במפעלים האירופאים.

      1. ומלצרים ונהגי מוניות לא עובדים בשבת? יאללה למי שלא מתאים שלא יהיה כדורגלן, גם ככה מדובר במוחות ג'לי שאין להם יותר מידי מה לעשות בחיים. אני עם גיא, לבטל את הביזיון שמקרא כדורגל ישראלי ואז הדיון ייחסך מאיתנו. הדתיים גם ככה עושים במדינה כשלהם, שלא יהיה להם כדורגל לא יקרה כלום

  3. הסוגיה של משחק בשבת כן או לא, עולה דווקא מהשחקנים עצמם. הרבה שנים זו לא הייתה בכלל שאלה, כי המסורת וההרגל היו שהכדורגל משוחק בשבת. בשנים האחרונות משחקים רבים עברו לימי ראשון ושני בגלל שיקולים שונים של שידורים בטלוויזיה, כך שנראה לי קצת מוזר שפתאום מדברים על המסורת וההרגל ועל כפיה דתית, כשבגלל שיקולי רייטינג פתאום המסורת נשברת בלי שום בעיה. זה מציב את הטיעון על הכפיה באור קצת מגוכך בעיני.
    מעבר לכך אני לא בעד כפיה דתית ואני חושב ששום דבר טוב לא צומח מכך שחלק מהחברה כופה על חלק אחר לחיות חיים עפ"י אמונתו, אבל כמובן שצריך למצוא את האיזונים הנכונים בהידברות כדי שנוכל לחיות כאן זה לצד זה תוך כבוד הדדי ופגיעה מינימלית זה ברגשות האחר.
    כל ההתלהמות והרעש בווגאי לא משרתעם את המטרה הזו אלא רק את אלה שגורפים הון פוליטי מהענין.

    1. אלעד,
      העיקרון מאחורי דעתך מקובל עליי לחלוטין.
      אבל תסלח לי אם אני מקשה ושואל –
      מה הפתרון?
      כתבתי בתגובה הראשונה שלי שלא באמת מעניין אותי מתי משחקים הבוגרים,
      והתכוונתי לזה.
      אבל ליגות ילדים ונוער –
      לבטל על רקע חילול שבת,
      או לאפשר להם לשחק?
      מה דעתך?

      1. גיא תקן אותי אם אני טועה, אבל לא זכור לי שהיו הפגנות חרדים על רקע של משחקי כדורגל בשבת.
        לא נראה לי שמישהו מפריע או הפריע למשחקים האלה להתקיים. הסוגיה הזו עולה דווקא מצד השחקנים עצמם.

        1. אלעד, אתקן אותך. כמו שגיא כתב, אחת השאלות התייחסה לכל מה שמעבר לליגות המקצועניות.
          כרגע, אין היתר לקיים את הענף בשבת כי החרדים מסרבים. בשביל מה לעשות הפגנה כשאפשר לשמש לשון מאזניים?
          עדיין מתקיימים משחקי נוער, ילדים וליגות נמוכות בשבת, אבל זה רק בשל העדר אכיפה (או היתר זמני מוגבל, אני לא לחלוטין משוכנע).

          1. ממתי החרדים מסרבים לענין? עד כמה שאני יודע לא הם אלו שהעלו את הנושא לתודעה ולא הם אלה שיזמו אותו. זה בא מלמטה משחקנים שמסרבים לשחק בשסת ומשם זה התגלגל לפחות עד כמה שהבנתי מגעת. שוב תקן אותי אם אני טועה.

        2. תראה, זו סוגיה מעניינת.

          זו שאלה שמעלה התנגשות בין "חופשים" שונים כפי שמתן היטיב להציג.
          כל דמוקרטיה נתקלת בכאלו התנגשויות כל הזמן.
          אני לא בקיא מספיק בשביל לדעת –
          כמה כדורגלנים שומרי שבת יש?
          מה הם יחסי הגומלין החוקיים בין הקבוצות לשחקנים?

        3. מתן לפי מה שהבנתי, מי שקבע שאסור לשחק בשבת היא השופטת. מה היה עד כה מאז קום המדינה? שיחקו בשבת בניגוד לחוק? אני באמת מנסה להבין את הסוגיה הזו. למה בכלל הנושא הגיע לבית המשפט?

          1. כנראה שמאז קום המדינה איש לא נדרש לעניין. השופטת צודקת. היא מחויבת לשפוט לפי החוק. ולפי החוק לא היה היתר. החרדים מונעים כרגע את חידוש ההיתר. הפגיעה הגדולה תהיה בילדים, נוער ונשים. הן כי עבור חלקם משחקים באמצע שבוע בעייתיים בגלל שגרת חיים והן בגלל העדר מתקנים שיהיו תופסים ע"י מי שהיום משחק בשבת. יש גם מעט מדי מתקנים עם תאורה ראויה מעבר לליגות המקצועניות.
            אזא"מ זה התחיל מעתירה של שחקן בליגה הלאומית (השניה), אשר ידוע כי רוב משחקיה אינם מתקיימים בשבת. שבצו את קבוצתו לשחק בשבת אז הוא עתר. האמת שיש בטענתו לא מעט. כמו שהנוהג הוא שהליגה העליונה בשבת בשנים האחרונות השתרש הנוהג שהליגה המשנית אינה בשבת. יש כדורגלנים שבמודע בוחרים לשחק בה ולא בליגה העל כי הם שומרי שבת.

          2. הבנתי. אז למעשה אפשר לומר שהחכ"ים החרדים תפשו טרמפ על הענין כחלק מהמאבק על השבת והצביון הדתי והתרבותי במדינה.
            אני באמת בדעה שאת כל העניינים האלה אפשר וצריך לפתור בהידברות ולא בכפיה. יתכן והפתרון צריך להיות נקודתי ומקומי, כפי שמתאים לכל עיר או שכונה. הבעיה שעכשיו זה כבר הגיע למקום בו כולם מחפשים לעדות הון פוליטי עבור שולחיהם וזה כבר מסובך הרבה יותר.
            לי מאד מפריעים כל כיפופי הידיים האלה בין ציבורים שונים בארץ. אני חי בעיר מעורבת של דתיים וחילונים. בשכונה הדתית בה אני גר מוצב שלט בכניסה לשכונה שהתושבים שומרי שבת והם מבקשים לכבד ולא להיכנס לשכונה בשבת עם רכב, ועם זאת לא פעם ראיתי רכב עובר, אבל איש לא עשה מזה ענין. יש פה חיים משותפים של כבוד הדדי ואף אחד לא כופה על השני ולא מתערב בעינייניו.

      2. בעיני הבעיה היא לא מציאת הפתרון שעם קצת יצירתיות והידברות אפשר גם למצוא פתרונות שיתאימו לאופי הקבוצה והמקום כפי שציינו לפני. הבעיה היא בעיני שכל סוגיה הופכת למלחמת עולם בעינייני השקפת עולם ו"יהרג ואל יעבור" ו"יקוב הדין את ההר".
        אני מבין מאד את מי שפוחד מכפיה חילונית או דתית ויש כאלו משני הצדדים.
        אני חושב שקודם כל צריך להוריד את גובה הלהבות. מצעקות והתלהמות כולם מפסידים, ודוגמא טובה בעיני היא חוק הגיוס שפגע בתהליך טבעי והגיוני של השתלבות חרדים בחברה הכללית תוך שמירה על אמונתם ואורח חייהם, אבל גם הזדהות הולכת וגוברת עם המדינה ועם חלק מערכיה. כל מה שלפיד השיג מעבר ל20 מנדטים הוא ההיפך הגמור ממה שרצה, וגרם נזק גדול מאד והסיג לאחור תהליך טבעי שכבר מתרחש, ורק שיחק לידי הקיצוניים בעדה החרדית.

          1. אבל לפיד נתן המון דלק לאותם קיצוניים שלא מכירים במדינה, ונתן להם השפעה רבה על הציבור הרבה מעבר לגוגלם היחסי והשפעתם. הם הפכו מקבוצת שוליים הזויה למובילי הטון והמחאה.
            ובאופן כוללני אני חושב שצריך לבחון את המגמות במבט רחוק טווח. מה האינטרס של המדינה והחברה?
            משום מה יש לי תחושה שלפיד דווקא כן השיג את מטרתו והיא לא לדאוג לנשיאה בנטל אלא להיפך, ובכלל אני גם לא בטוח עד כמה אלה שרוצים שותפות בנטל, באמת מוכנים גם לשלם את מחירה שהוא השפעה על האופי של הצבא ומוסדות המדינה.
            אני משתייך לציבור שרואה במדינה חלק מתהליך הגאולה של עם ישראל והעולם כולו, אבל כמובן שזה לא אומר כפיה או שבירת הכלים מול המדינה כפי שהציבור הדתי לאומי ברובו המוחלט הוכיח לא פעם גם ברגעים קשים, כשהקפיד על שמירת כללי הדמוקרטיה. אבל בעיני חלקים מסוימים גם אני ושכמותי מאיימים על אופיו של הצבא ושל המדינה, מה שמעלה אצלי את המחשבה מה בדיוק עומד מאחורי הטענות.

          2. אין שום קשר בין לפיד לבין גידול בתעסוקה החרדית. לפיד יקח בקרוב גם קרדיט על הזריחה ועל זה שהימים הולכים ומתקצרים. למציאות יש קצב משלה וגם החרדים מבינים שצריך.להתפרנס וככל שיש יותר מהם הם גם ילכו לעבוד יותר כי המעט יץקשה להחזיק את המרובה. לפיד? גנב דעת שלא עשה דבר בפוליטיקה חוץ מלדבר

          3. להגיד שהוא לא עשה כלום זה פשוט לא נכון. אפילו אם נצמצם לטיפול בגרעון (למרות שהיה המון מעבר). ועוד הרבה דברים שיש עתיד עשו (אפשר לאהוב יותר או פחות – כנאה תלוי באג'נדה).

          4. כלום זה מוגזם אבל החבורה הזו כולה הייתה שנתיים בממשלה ולצייר מזה את התהליכים שהם עשו כמכוננים זה רחוק מהמציאות כרחוק דוד ביטן מזהבה גלאון. הם לא שינו דבר בנושא החרדי, כל החוקים שהם החליטו עליהם בוטלו והם לוקחים המון קרדיטים על דברים לא להם. יש מסביב ללפיד חבורה לא רעה של אנשים, חבל שהם מרכינים ראש מול המנהיג החלול שבראשם

    2. אלעד, להעמיד את הדברים על דיוקם – חלק מהשחקנים לצד חלק שמעדיף בשבת. ד"א, בסקר שנערך בין אוהדי הליגה העליונה, זולת קבוצה אחת, רוב אוהדי כל הקבוצות העדיפו משחקים בשבת. לדידי, האוהדים לא פחות חשובים מהשחקנים.

      1. מתן ספר על זה לערוצי הטלויזיה. למה הם לא מתחשבים בדעת האוהדים ומעבירים משחקים לימי ראשון או שני? ולמה האוהדים מגיעים למגרשים בימים אלו ולא מחרימים אותם כדי להביע את דעתם?
        אני חושב שלהיתפס רק לענין של כפיה דתית בנושא משחקים בשבת זו היתממות או צביעות.

        1. אני חושב שלהאשים אותי בהיתממות או צביעות מבלי לשאול את דעתי לעניין זה לא ראוי.
          אני כותב על העדפת אוהד הכורסא על פני אוהד האצטדיון תחת כל רשת חברתית רעננה, בדגש על משחקים באמצע שבוע.
          מעבר לזה שיש הבדל אין לקיים חלק מהמשחקים בשבת לבין לא לקיים משחקים בשבת כלל. ופה זה עניין דתי פרופר.

          1. מתן לא התכוונתי באופן אישי כלפיך, ואם נפגעת אני כמובן מתנצל ובוודאי לא זו הייתה הכוונה,אלא לטיעון שהעברת משחקים משבת ליום חול הוא כפיה דתית. עובדה שכשיש משחקים שעוברים ליום חול ואף אחד לא מתרעם על כך ואנשים ממשיכים להגיע למגרשים.

          2. הכוונה לאלה שכשזה קשור לשבת אז הם מיד קופצים והופכים זאת לענין של כפיה וכשזה רק שיקולי טלויזיה זה בסדר גמור מבחינתם.
            אם הייתה מחאה על עצם ההעברה משבת לחול באופן כלחי לא הייתי אומר כלום, אבל להתרעם רק כשיש שחקנים שרוצים לא לשחק בשבת, ואז זו כפיה דתית, בזמן שכשזה קשור לשיקולי טלויזיה זה עובר חלק זו צביעות בעיני

          3. סטטיסטית, במשחקים בפרופיל דומה, פחות אנשים מגיעים בימי חול.
            האם זה צריך להיות השיקול היחיד? לא אמרתי. רק מציג את הנתונים.
            רוצה לשמוע עוד משהו שהזכיינים עושים מעבר לשיבוץ משחקים מקומם? הם מעודדים כלכלית קבוצות להושיב אוהדים ביציע מול המצלמה, אפילו אם זה אומר שאהודים ישבו בשבת/גשם, כדי שחו"ח איש לא ישב בסלון ויתבונן על יציע ריק מה שעלול לפגום לו בחוויית הצפייה.

          4. אלעד,
            הפואנטה שלך מחמיצה אותי.

            למה שאוהד לא ירצה שיהיה אפשרי מבחינתו ללכת למגרש בשבת,
            ולצפות במשחק נוסף ביום א'?

            הרי אני רוצה שהפאב האהוב עליי יהיה פתוח בשבת.
            זו לא אומר שזה שהוא גם נפתח באמצע השבוע,
            זו צביעות מצדי…

          5. גיא הצביעות בעיני היא הטענה שאם חרדים כופים לא לשחק בשבת זו כפיה דתית, ואסור לאפשר זאת, אבל כשערוץ טלויזיה כופה ומעביר את המשחק ליום חול זו לא כפיה. למה כנגד העברת המשחק האהוב שהייתי רגיל לראות בשבת ביום החופשי מצד הטלויזיה אין מחאה? הרי הטיעון הוא שבשבת זה היום החופשי היום בו כולם פנויים, והנה כשטלויזיה משנה לנו את ההרגלים הכל עובר חלק. זו לא כפיה למרות שאיש לא שאל את האוהדים אם זה מתאים להם לשנות הרגלי צפיה משבת ליום שני.
            אבל אם זו טלויזיה אנחנו מתקפלים בשקט ומשלימים עם זה. אם זה מפריע בגלל טיעון היום החופשי והרגלי הצפיה אז לא משנה מה הסיבה לשינוי. צריכה לקום מחאה ולכן החלוקה הזו מפריעה לי.

          6. אני לא בקיא מספיק בשביל שתגובתי תהיה באמת אינפורמטיבית,
            ומדויקת.

            אני פשוט חושב שיש הבדל בין להזיז משחקים בודדים,
            לבין לעצור ענף שלם מלפעול ביום היחיד בשבוע בו זה אפשרי.

            עזוב את ליגת העל. לא ממש מטרידים אותי.
            מה עם ליגות נמוכות?
            ליגות הנוער?
            ליגות הילדים?
            אם לא משחקים בשבת,
            אז יש תשתית מספקת בשביל כל אותם שחקנים וקבוצות בשביל לשחק באמצע השבוע בערב?

            אני לא בטוח,
            וממה שהבנתי התשובה היא "לא".

            לגבי השאלה אודות השופטים –
            שופטים פוסקים על פי החוק.
            זה מה שנסתי להסביר לקרמר.
            אם לא הוסדר אישור עבודה בשבת,
            השופטים לא יכלו לפסוק אחרת.

          7. כשהטלוויזיה מעבירה משחק מיום שבת ליום אחר בשבוע זה לא כפייה אלא שני גופים כלכליים שפועלים למען אינטרס משותף להגדלת ההכנסה שלהם. הם פועלים תחת ההנחה שהעברה זאת תגדיל את הרווחים שלהם ויש להניח שהפגיעה כביכול בצופים נלקחת בחשבון וכנראה ושהיא או אינה משמעותית מספיק לפגוע ברווחיות או שאינה קיימת כלל.

        2. מתן לפי מה שהבנתי, מי שקבע שאסור לשחק בשבת היא השופטת. מה היה עד כה מאז קום המדינה? שיחקו בשבת בניגוד לחוק? אני באמת מנסה להבין את הסוגיה הזו. למה בכלל הנושא הגיע לבית המשפט?

  4. ספורט הוא חלק מתרבות הפנאי, ומבחינה זו צריך לגזור גזירה שווה בינו לכל דבר אחר שהוא חלק מתרבות זו כקולנוע, מסעדות, טלויזיה וכולי. אלו פעילים בסופי שבוע ובחגים, ומי שלא מתאים לו לעבוד בהם, יכול לא לעבוד בהם.

  5. בשעון חורף בכל מקרה אפשר שהמשחקים המתקיימים בשבת ישוחקו במוצאי שבת בלי שיהיה חילול שבת וגם בלי הבעיה מבחינת חיילים ועובדים חילוניים.

  6. בעניין הכדורגל אני חושב שצריך להביא לקבוצת *הבית* להחליט האם לשחק בשבת או לא. ושכל קבוצה תעשה את הבחירה שלה – אני מודע שזה לא מושלם, ויהיו בעיות עם הקבוצות האחרות/זכייני השידור וכו' אבל חושב שזו פשרה הוגנה. בנוגע לנוער כנראה זה יותר מורכב אבל אולי פתרון על אותו היגיון שלשחק בשישי( הרבה נוער לא לומדים ביום הזה) אבל אם אי אפשר אז שישמשיכו לשחק שבת. זה לא באמת ספורט שדתיים יכולים להשתתף בו )לצערי)

  7. אתייחס רק ל-4:
    מאמן צריך לבחור את השחקנים הטובים ביותר לכל משחק נתון בהתאם למצבם. לא לבחור שחקנים שצמו זאת אפליה בדיוק כמו לא לבחור שחקנים מיד לאחר פציעה להרכב.

    1. טכנית אני מסכים איתך. אך יש לי שתי הסתייגויות:
      1. כבר בבוקר שלאחר הצום רוב האנשים כבר יחזרו למצב נורמלי מבחינה פיזית.
      2. היות ויום כיפור הוא יום בו הרבה אנשים נוהגים לצום, למה המנהלת החליטה לקיים משחקים ביום שאחרי אם יוצאים מנקודת ההנחה שעדיין ביום שאחרי צום היכולת של השחקנים נפגעת?

      1. 1. זה לא נכון. לא אצל ספורטאים. לא לחינם נשמעו תלונות (מצד שחקנים מסוימים) על הכשירות הפיזית יום אחרי צום ולא לחינם שחקני נבחרת הדיוויס בזמנו לא העלו על דעתם לצום לפני יום המשחקים האחרון נגד צ'ילה.
        2. משחקים של קבוצות מוסלמיות מתקיימים בשעות צום הרמאדן, אז יממה הפרש זה כבר שדרוג מסוים. 🙂

  8. בנוגע לאחרון – בהחלט תקין. לא יודע מה השפעות של צום, או האם שחקן תחרותי ומקצוען (או כדורגלן ישראלי) יכול לשחק אחרי צום, אבל המאמן צריך לבחור את ההגיון מוכנים למשחק.
    לא תקין שההתאחדות שמה את המאמנים במצב לבחור דבר כזה.

  9. שאלה נוספת- האם בניית איצטדיונים ותקצוב קבוצות כדורגל וספורט בוגרים בכלל, האם תקציב תרבות ותקציבי כוללים צריכים לבוא ע"ח משלם המסים? (אם זה מתקציב הממשלה ואם זה מהארנונה) לטעמי חד וחלק לא וחבל שאנשים שמקטרים כל היום על מסים מתמלאים ריגוש כאשר הם שומעים על בניית אצטדיון חדש או היכל תרבות ומהללים את השר /הפוליטיקאי האחראי שמימן בכספי ציבור (ולהזכירכם- יש אנשים שבגלל שלא שילמו מס שבין השאר הולך למטרות אלו שיושבים על כך בכלא!) את בניית האיצטדיון / או את קבוצת הכדורגל כשבין השאר עיריות עניות חייבו את תושביהם לשלם מיליונים בשביל מופע בידורי מפוקפק כליגת ה'על' בכדורגל

      1. אנא הסבר. למה אני, שלא נהנה מכדורגל אמור לשלם מס/ארנונה כדי שאתה תהנה מסמי עופר? רוצה איצטדיון- תשלם בעצמך. למה אני אמור לשלם לך את זה? (כנ"ל לגבי אנשים שלא נהנים מכדורסל ומממנים לי איצטדיוני כדורסל , לא אישי כמובן) למה הממשלה אמורה לגבות מאנשים כסף בשביל זה, שכל אחד יממן לעצמו וזהו. (לי אגב יש רעיון אחר ובכך להפסיק את הוויכוח האם טעמי או אגוזי טעים יותר- להחיל מס חטיפים על כל האוכלוסייה והממשלה תממן לכל אזרח חטיפים – כמובן שכשמפלגת האגוזי (בה אני תומך כמובן) תהיה בשלטון אני אחגוג ולהיפך. כל מה שאינו מצמצם פערים/ השוק הפרטי לא יכול להפעיל (צבא) אין שום צידוק מוסרי /הגיוני/כלכלי לגבות בשבילו מסים

        1. לספורט בכלל וכדורגל בפרט יש תרומה חברתית וקהילתית אדירה. זה לא מספיק שיהיה מתקן בו הילד יכול לשחק (הכרחי כמובן אך לא מספיק) הוא צריך גם לשאוף לאן שהו. בהעדר ספורט מקצועני ראוי זה לא יקרה. לא יהיה ספורט מקצועני ברמה גבוהה בלי מתקנים עם השקעה ממשלתית ועירונית.
          אבל מעבר לזה, אני לא הולך לתאטרון אז שלא ישקיעו גם בזה. אני לא הולך לים אז לא להציב מציל. לא מעניין אותי נוי אז לא להעסיק גננים. אין לי ילדים (לצורך הדיון כמובן) אז לא להשקיע בחינוך. וכן הלאה וכן הלאה.
          מעבר לזה שצריך לקחת בחשבון את התעשייה שמסביב הכדורגל. כמה מרוויחות המסעדות בקרבת האצטדיון ביום המשחק וכמה מרוויחה התח"צ וכמה זה העלה את המחירים בשכונה הסמוכה ועוד כהנה וכהנה.

          בסופו של דבר אי אפשר לממן הכל ואי אפשר לא לממן כלום. אם חלק ממומן ע"י אנשי עסקים וגופים מסחריים וחלק ע"י הטוטו (שגם מרוויח מזה שיש פה ספורט מקצועני) וחלק המדינה וחלק העירייה, אני חושב שמה שקורה בישראל סביר לכל הפחות. אולי אפילו מעט מדי.
          מה שבטוח מעט מדי זה השקעה במתקנים לספורט עממי. אחת הסיבות לבסיס הפירמידה הצר שפוגע בספורט שלנו.

          1. מסכים לגבי מתקנים לספורט עממי שמאוד חסר- וזה כן דבר שראוי שיבוא מתמיכה ציבורית. לגבי תיאטרון אני בהחלט חושב שאתה לא אמור לממן את זה וציינתי את זה בתגובה הראשונה שלי
            רווחים נוספים לבניית האיצטדיון- תן לכוחות השוק להחליט. ההחלטות שלהם לא מושלמות אבל עדיפות בהרבה על אלו של הממשלה

          2. לתת תמיד לכוחות השוק לעשות את שלהם לא תמיד עובד כשיש כשלי שוק. יש פרק שלם בכלכלה שנוגע למוצרים ציבוריים ולמה אי אפשר רק לתת לשוק לעשות את שלו. השאלה תמיד איפה וכמה להתערב.

          3. מתן גוף כמו הטוטו נראה לך תקין במדינה מודרנית?
            יש כאן גוף הימורים ממשלתי שבעצם יוצר מס עקיף על גבם של השכבות החלשות. אז כל התרומה שלו למתקני הספורט זו תרמית אחת גדולה.
            ולגבי בנייה ממשלתית של איצטדיונים מכספי מיסים. בארה"ב יש משאל עם עירוני לפני השקעה כזו גדולה באיצטדיון ספורט או תרבות. ההחלטה בנוגע לאן ילכו כספי המיסים צריכה להגיע מהתושבים, לא העסקנים.

          4. הטוטו בהחלט גוף בעייתי, אבל זה באמת דיון אחר. השאלה אם הרווחים שלו צריכים לממן גם מתקנים לספורט מקצועני או רק עממי.

          5. אה לגבי זה אין כאן שאלה. מסכים איתך לחלוטין שההשקעה הציבורית צריכה להיות בטיפוח הספורט העממי. לגבי השקעה בספורט מקצועני, מכספי המיסים, צריך להיות נתון להחלטת תושבי המקום בהליך שקוף לחלוטין.

  10. 1. המשחקים צריכים להיות משוחקים בימים שהכי נוח לקהל להגיע. אין קהל אז אין ליגה. גם אם זה אומר להדיר את הדתיים.

    2. אין מה לעשות, הכי נוח לרוב לשחק בשבת ובטח לילדים. כמובן שאם הייתה תחבורה ציבורית בשבת גם מינימלית זה היה עוזר יותר. לא פגשתי צעירים שעבדו בשבת והתלוננו על השכר הגבוה שקיבלו, התלונה הייתה שחברים יוצאים ואני עובד.

    3. ההתאחדות מטומטמת זה נתון. השחקנים צריכים לחזור הכי מוקדם שאפשר גם במחיר שהמטוס יפול לים כי טסו בשבת חחח

    4. מאמן צריך להיות מקצועי ולהעדיף לנצח גם במחיר הושבת שחקנים שצמו. עם כל הכבוד לצום, זה כולה יום אחד שמתוכו יושנים חצי, כמה חלשים השחקנים שלא יוכלו לשחק?? זו לא אפליה אלא COMMON SENSE

    1. 1. לפי ההארכות, ישנם כ 20% מכלל התושבים בארץ מגדירים אץ עצמם שומרי תורה ומצוות (דתיים+חרדים) ויש עוד כ 35% מסורתיים שמתוכם אני לא יודע כמה שומרי שבת, אבל אני מאמין ששבת זה יום מעבר ליום חופשי ליותר ממחציתם. לפי מה שאתה אומר פה, אין לך בעיה להדיר כ 40% מציבור בישראל מהמגרשים.

      2. הבעיה היא לא עם החברים שלך אלא עם אלא עם כל האנשים שצריכים לעבוד בגלל המשחק ויש מקרים בהם הם לא מקבלים את התוספת שחר המגיעה להם

  11. שטויות. מי שבחר בעול תורה ומצוות, זו המשמעות. אתה לא תאכל חזיר כמו האחר ולא תראה כדורגל בשבת. בחירה שלך. ואל תבקש חזיר כשר או שלא ישחקו. רוצה לצאת מהמערה תצטרף אלינו בסבבה. רוצה להישאר במערה גם סבבה. החלטה שלך

  12. לא עוקב אחרי כדןרגל ישראלי.
    לעצם העניין – לצערי לא הצליחו לעשות הפרדה של הדת מהמדינה, ולכן בכלל.צריך לדון בזה. למעשה, לא הצליחו להגיע לשום פתרון מוסכם, מכאן הסטטוס קוו – מה שהיה עד הקמת המדינה זה מה שיהיה. לכן יש תחבורה ציבורית בשבת בחיפה, למשל.
    הסדר רחוק מאידיאלי אבל יותר טוב מכלום, ויכול להביא לשלום בינינו בסוגיה הזאת.
    הבעיה מתחילה כשמנסים להביא לשינוי בסטטוס קוו. הרי לסוגיה אין באמת פתרון, ובהכרח שמירה על חופש הדת של אחד תפגע בחופש מדת של האחר.
    ולכן, לדעתי – if it's not broken don't fix it. תשמרו על מה שהיה, כדי שנוכל להמשיך לחיות פה ביחד, שזה יותר חשוב מכל שמירה או אי שמירה על כלל כזה או אחר.

  13. תקשיבו לתובנה הבאה. כדורגל שוחק בשבת כחלק מבילוי למשפחה, אני בעד להעביר את הכדורגל לראשון ולעשות יום מרוכז סטייל פרמיירליג…אממה אנחנו עובדים בימי א? אז זהו…אני בעד יום חופש בימי א!!!! כלומר שבוע עבודה מראשון עד חמישי!!! אל תגידו לי שזה לא אפשר כי זה אפשרי בריבוע וישפר את איכות חיינו וגם…יפתור עניין הכדורגל בשבת.

      1. ברוב העולם מדברים על מעבר ל4 ימי עבודה בשבוע.
        המוטיב כאן הוא לא על כמה שעות עבודה אלא על פרודוקטיביות בעבודה. הישראלים אגב, הם מהעובדים הכי פחות פרודוקטיבים בעולם המערבי.
        ניצול זמן צריך להיות הבסיס שעליו נבנית כלכלת העולם החדש, לא כמות הזמן המושקע בעבודה אלא איכותו.

        1. אתה מפשט את זה.
          זה נכון לשעות פר יום הרבה יותר מאשר למספר ימים.
          מעבר לזה שיש הרבה ענפים שזה לא רלוונטי עבורם. להוריד יום מסחר פיננסי (פעילות של בורסות, מסחר במט"ח וכיו"ב) זה נזק כלכלי עצום וזה לא קשור ליעילות פר שעה בימים אחרים. כנ"ל לגבי חברות בהיי-טק שדורשות עבודה כלשהי אחרי עיבוד לילה.

  14. כולם מחמיצים בויכוחים האלה נקודה אחת. מהו בעצם חילול שבת? זה שהדת של ימינו, שאבודה מרוב נסיונות להתאים את המרובע ההלכתי העתיק לעיגול המציאות המשתנה מתעסקים בכן או לא חשמל, כן או לא מכונית וזוטות מגוחכות מהתחום הטכני השכיח את העקרון. בשבת מנסים להתעלות מעל היום יום ולא לעבוד אלא לעסוק בענינים של הנפש והמשפחה והקהילה והרוח. אין כמו ספורט או טיול או צריכה של אמנות כדי לעשות את זה. כדורגל אמור להיות מניפסטציה מעולה של רעיון השבת

      1. אנחנו נמצאים בתקופה ארוכה של שינוי מאסיבי בכל אספקט של אורח החיים שלנו. האינסטינקט של כל אדם הוא לפחד מהשינוי – אנחנו במיטבנו כשאנחנו מחפשים סיבות לא להשתנות (ולפעמים להילחם בעובדות), ואת כולנו צריך בדרך כלל לגרור בצווחות כדי שנבחר לעשות משהו שונה.

    1. שמע, המשפחה של אשתי היא מוזרה. אבא דתי ואמא חילונית. ומצליחים לגור בבית אחד.
      שאלתי את אמא שלה אם לא מפריע לה המחסור בטיולים בשבת, או לנסוע לבקר משפחה וכל הדברים הנפלאים שאנחנו עושים בשבת.
      היא קצת הפתיעה אותי בתשובה שלה. היא ענתה שהיא דווקא נהנית מהשקט.
      בעלה לא תמיד היה דתי וכשהיו צעירים היו תמיד מארחים אנשים ל'על האש' בשבת, הולכים לים, לטיולים וכל הדברים הטובים.
      הם היו מתחילים את השבוע עייפים יותר מה שסיימו אותו.
      כך שמבחינתה, למרות שאין לה בעיה לנסוע בשבת באופן עקרוני, היא למדה לאהוב אותה. וזה לא הגיע מכפייה אגב, אלא מסבלנות וכיבוד האדם שאותו אהבה.
      עוד סיבה להפריד את הדת מהמדינה ולהבין שבעזרת חוקי כפייה לא נצליח לקרב אנשים לדת ולמסורת, אלא רק להרחיקם.
      גמר חתימה טובה ושנה של סבלנות, קבלה והבנת האחר.

  15. כל יהודי שרוצה לכפות עלי אפילו רבע חוק בגלל הכת המטופשת שלו והכללים שהמציאו שרלטנים בתקופת האבן שלפיהם הוא מנהל את חייו, יכול לצום לי.

    1. ואגב, אני בעד שלא יהיה כדורגל בשבת כדי לעזור לציבור הדתי להיות שותף לחוויה.
      לא חושב שהמחיר פה הוא באמת משמעותי ואני בעד לבוא לקראת כל אדם אם זה לא ממש מפריע לי, אבל כמובן הרבה תלוי בזה שיהיה מדובר בבקשה ולא בדרישה.

      (ואני ממילא לא רואה כדורגל…)

      1. המחיר עבור כל מה שמתחת לליגות המקצועניות עצום.
        נער מב"ש לא יכול לסיים יום לימודים לנסות לק"ש לשחק ולחזור לחימודים גם ביום הבא. וזאת אם בכלל יש מתקן אם תאורה בק"ש שלא תפוס.

  16. הבעיה של הדתיים זה מיתוג.
    במקום שבת הם יכולים לקרוא לזה "יום שמירת סביבה" וכל הליברלים יזילו ריר. איזו מדינה מתקדמת ונאורה ישראל תהיה. אור לגויים.
    וברצינות, הפיתרון הוא פשוט. יום ראשון כיום חופש נוסף. זה יפתור 90% מהריבים הציבוריים על השבת ולא יפגע בכלכלה אלא דווקא יחזק אותה מפנים בעזרת כוח הקנייה והיכולת שופינג הבלתי תאומן של האזרח הישראלי.

    1. זכור לי שהאשמת ציבורים נרחבים בארץ בהחזקת תפיסה לא מציאותית לא מזמן. אם זו לא הייתה בדיחה אז בתגובה הנ"ל מדובר כאן בתפיסה לא מציאותית לחלוטין.

          1. אה ברור שזה היה בדיחה. חשבתי שה 'ועכשיו ברצינות' הסגיר את זה.
            אבל עדיין חושב ש"יום ללא תחבורה" יהיה משהו ממש מגניב שאם לא היו מחברים לכאן את האלמנט הדתי היה יכול להתקבל הרבה יותר בקלות גם אצל הציבור החילוני.

          2. זה היה רק 'ברצינות', 'ועכשיו ברצינות ' הייתי מבין ללא ספקות.
            4-6 ימים בשנה בלי תחבורה כלשהי בכלל יכול להיות נחמד (להסתובב ברחובות ריקים מכלי רכב זה בהחלט מהנה), כל עוד זה נורמה מוסכמת חברתית שאינה כוללת כפייה ורדיפה אחרי אלו שאינם מעוניינים בכך. כל קשר בין זה ובין המצב עם התחבורה הציבורית בארץ אבל אינו קיים.

  17. מכירים מדינה שאוסרת על נישואים בין בני דתות שונות? חוץ מגרמניה הנאצית.
    מכירים מדינה בעולם החופשי שאוסרת על אנשים לאכול ולשתות דברים מסוימים? איראן וסעודיה לא בעולם החופשי, נקסט.
    מכירים מדינה שאוסרת שידורי טלוויזיה בימים מסוימים, כמו היום?
    מכירים מדינה שאוסרת תחבורה ציבורית, בכל סוף שבוע?
    היהדות האורתודוקסית והרבנים שמפרשים אותה הם פסיכוזה. מקומם של האנשים האלה בבתי חולים לחולי רוח, ועוד לא הרבה זמן הם יאובחנו ככאלה. בינתיים, עצם הדיון על "איסור כדורגל בשבת" הוא עלבון לכל מתדיין שפוי.

  18. אפשר לעשות שבוע עבודה של שני-שישי כשבשישי עובדים 4 שעות ובימי החול עובדים שעה אחת יותר וכך מגיעים לאותם שעות עבודה בשבוע.

  19. ישנה גם הצעה ליום עבודה מקוצר בראשון. כשבצהריים ערב יהיה היום של הבילוים /כדורגל/שופינג עם תח"צ ומרכזח קניות.

  20. אז כמה זמן צריך לחכות בין קוביית שוקולד לשניצל מאמא עוף?
    ולמה זה שונה מהזמן שצריך לחכות משניצל מאמא עוף לקוביית שוקולד?
    והאם באמת זה רצון של אלוהים, שיושב למעלה ורואה כל אחד כל הזמן, שנחכה 6 שעות / 1 שעה בין קוביית שוקולד לשניצל מאמא עוף?
    זה באמת הרצון של אלוהים? הוא יכעס אם אני אוכל עכשיו קוביית שוקולד אחרי השניצל? אלוהים – באמת – רואה – אותי – אוכל שוקולד?? ובאמת – יודע – שאכלתי – רק לפני – 5 שעות – שניצל מאמא עוף??
    ואלוהים יהרוג אותי כי אכלתי שוקולד אחרי רק 5 שעות השניצל?
    ואלוהים כועס כי אני משחק כדורגל בשבת?

  21. מספיק עם הצביעות. ישראל היום היא מדינה יהודית ובקרוב תהפוך למדינת הלכה כאשר בגצ ישפוט על פי עקרונות הדת. מי שרוצה דמוקרטיה שילחם עליה או שיילך למקום אחר או ישים כיפה. אני הלכתי.

  22. ואם אוהדי OKC חשבו שהקיץ הזה לא יכול להיות מוצלח יותר, נכונה להם הפתעה – לאחר שבועות של התלבטות, ראסל ווסטברוק חתם על הארכת חוזה בקבוצה

  23. דדי למיטב הבנתי כל הדיון כרגע בארץ בנושא התעורר מדרישת השחקנים עצמם (חלקם אני מניח, אבל חלק מכובד). כך שזה מגיע בדיוק מהכיוון שאתה הייתה מסכים לו.

  24. ואיך שלא יוערכע יש כאן כפיה או הגבלה. או לדתי או לחילוני. זה המצב. והשאלה היא גם לחילוני האם הוא רוצה שגם במדינה היהודית היחידה שיש להתעקש על כזאת כפיה נגד הדתיים והמסורתיים שהם כחצי מהציבור.

  25. כמה הערות קטנות:
    א. בשביל לא לשחק כדורגל בשבת, צריך להתחיל לשחק כדורגל בכלל, אתם בטוחים שמה שקורים לו כך עונה להגדרה?

    ב. רוב העם היהודי אינו אורתודוקסי. הוא מורכב מחילונים, רפורמים וקונסרבטיבים.
    אפשר בבקשה למצוא לי בספר החוקים/ מגילת העצמאות/ איזושהי התייחסות להגדרת מדינת היהודים כמדינת היהודים האורתודוקסים?

    ג. אין ספק שתפיסת השבת של היהדות האורתודוקסית שונה משל שאר הזרמים. נכון, שלא פשוט להגדיר אותה, אבל תרשו לי לנסות לסכם: "איך לנסות לרמות את אלוהים מבלי שהוא ישים לב".
    לכן:
    1. אסור להדליק אש בשבת, אך מותר להשתמש בפלטת שבת
    2. אסור לנסוע ברכב בשבת, אבל מותר להשתמש במעלית שבת
    3. אסור לעבוד בשבת, אבל מותר למלונות להעסיק: חזנים, רבנים, מלצרים, טבחים, חדרנים ופקידי קבלה יהודים שהתחילו לעבוד דקה לפני תחילת השבת (עלק)
    4. אסור להשתמש במכשירי חשמל, אבל מותר להשתמש במקרר, תנור ומזגנים שקיבלו הכשר לשבת
    5. אסור לעשות עסקאות בשבת, אבל מותר למכור עלייה לתורה בשבת

    היות וכנראה הבנתם את העיקרון, הבינה מדינת ישראל שיש לה עסק עם חבורה של ספק מטומטמים ספק נוכלים (תבחרו אתם מה אתם חושבים על הסידור הנ"ל), והיא מתנהגת בהתאם:
    – חברת חשמל עובדת בשבת
    – תחנות רדיו וטלוויזיה עובדים בשבת
    – חברת אל על מדביקה מדבקה של סאן דור ועפה בשבת
    – נתב"ג עובד בשבת (רק מטרמינל 1 ולא מ-3)
    – מאות קווי תחבורה ציבורית עובדים בשבת (מוצאי שבת, כלומר 3 אחר הצהריים)
    – שירותים עירוניים כמו מצילים, פקחים עירוניים ועוד עובדים בשבת
    אז אם אפשר בבקשה מעמיתיי הדתיים לשאול: את מי בעצם אנחנו מרמים?
    – מרכזי קניות פתוחים בשבת (בתי קולנוע, מסעדות ובתי קפה)

    ד.לגיטימי לגמרי שקבוצת אנשים רוצה שלא לשחק בשבת (או ביום שלישי כי סתם לא בא לי), עכשיו בואו נראה האם הבקשה הזאת ישימה:
    – בליגות לילדים ונוער ובליגות הנמוכות עובדים אלפים רבים של אנשים (ביטחון, הסעות, שופטים, מאמנים, לוגיסטיקה, אנשי רפואה ועוד – האם הם יכולים לעבוד ביום אחר?
    – באותם מקומות ישנם שחקנים רבים העובדים בכל ימות השבוע או הורים המלווים את ילדיהם.
    הם לא יוכלו לעשות זאת ביום אחר
    אלא אם כן, מדינת ישראל תכריז על יום נוסף כיום שבתון (שישי או שבת)

    1. כמה שטויות אתה מדבר. מתוך בורות לשמה. רואים שלא ביררת פרטים לעומק. קודם כל רוב העם בישראל כיום הוא אמנם חילוני, אך הרוב המוחלט של הדתיים בארץ הינם אורתודוקסים. ובינינו, בקרוב גם בארה"ב אורתודוקסים יהיו הרוב, עם קצב ההתבוללות המפלצתי של הרפורמים ודומיהם. דבר שני כל הטענות שלך על הלכות שנועדו "לרמות את אלוקים" פשוט מצחיקות. אם אתה לא מבין אל תדבר. פלטה פועלת על שעון שבת ולא באמת מבשלת. היא נועדה רק לחמם אוכל שכבר מוכן, והיא פועלת בטמפרטורה קבועה כך שהיא לא משנה את מידת הבישול של האוכל.
      לגבי מעלית שבת יש מחלוקת בין הפוסקים אבל העיקרון הוא שאתה לא צריך ללחוץ על הכפתור והמעלית פועלת בצורה אוטומטית.
      אתה באמת מדבר על חזנים ורבנים? מה אתה רוצה?
      מזגן פועל בשעון שבת, אז לא הבנתי מה הבעיה פה? במקרר כשר האורות לא נדלקים ואז אתה לא מבצע שום מלאכה. אתה רק מאחסן את המצרכים.תנור אסור בשימוש לכל הדעות. הבנת את הנקודה שלי – שאתה מדבר בלי שמץ של מושג.
      ולידיעתך מותר להנות מחשמל שמופק על ידי חברת החשמל בשבת מכיוון שהוא מופק בעקבות פיקוח נפש. אם חברת החשמל לא תעבוד בשבת אז חולים בבתי חולים ימותו.
      עכשיו המינימום במדינה יהודית הוא שמירת שבת של מסגרות ציבוריות ולכן לדעתי מינימום של כיבוד יהיה לשחק בכל יום שהוא לא שבת. כמו כן, כמו שבליגות הכדורסל הילדים משחקים בימי חול כמו גדולים, אני לא רואה סיבה שבכדורגל הם לא יוכלו. אתה מבין שאחרת זה גוזל מילד דתי את חלומו? בקיצור תתחיל ללמוד ולהפסיק להיות מונע משנאה לפני שאתה מדבר… שנה טובה אחינו

    1. מושג אפשר לקבל אחרי שלומדים קצת.
      לדוגמה –
      כאשר קוראים את חזונם של מקימי המדינה,
      ואת עקרונותיה של המדינה שקמה במגילת העצמאות,
      מגלים שהמילה "יהודי" או "יהודית" כתיאור ממנו צמחו חוקי היסוד של המדינה,
      מופיעה רק במשפט "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות".
      שמירת השבת, ההלכה, אורתודוקסים –
      כלל לא מופיעים במגילת העצמאות.

      כך שהמשפט –
      "המינימום במדינה יהודית הוא שמירת שבת של מסגרות ציבוריות ולכן לדעתי מינימום של כיבוד יהיה לשחק בכל יום שהוא לא שבת."
      בכלל לא מתאים לאופיה של המדינה, בזמן הקמתה.

      למעשה, מה שכן כתוב –
      "תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין",
      "תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות",
      מצביע על בדיוק ההפך.

      המדינה תוכננה להיות בית לאומי לעם היהודי. על כל גווניו.
      והיא יועדה להיות דמוקרטית.

      וזה אומר –
      רוצה לשחק כדורגל בשבת?
      סבבה.
      רוצה לשמור על השבת?
      גם כן סבבה.

      "חירות", ו-"חופש".
      אלו אמורים היו להיות הקווים המנחים של המדינה.

      זה שאחר כך המיעוט החרדי בכנסת התמחה בלתמרן את המערכת הפוליטית לטובת הציבור שלו,
      ושמנהיגי הרוב החילוני (מהימין ומהשמאל) טמבלים?
      זה סיפור אחר…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט