מסע המחנות (על הרב קוק, אנליטיקס ועדי גורדון)/מתן בניטה

מסע המחנות (על הרב קוק, אנליטיקס ועדי גורדון)/מתן בניטה

 

 

============================================

במאמרו כתב פעם עגנון כי ארבעת האנשים שעיצבו את פני היישוב הם "ברנר ורופין ורבינו הקדוש אברהם יצחק הכהן קוק וברל כצנלסון". אז את ברל כבר כיסינו. היום תורו של הרב קוק..

ראו הוזהרתם, לפוסטים מהסוג הזה יש נטייה למלחמה דתית בתגובות. אז בנחת. כמו שהרב קוק היה מגיב…

==============================================

אז מי היה הרב קוק?

הוא היה איש ציבור, הרב הראשון של המושבות. רבה של ירושלים. אבא של הרב צבי יהודה, פרידה חנה, אסתר יעל ובתיה מרים. כתב אלפי פיסקאות שלימים הפכו לספרים. פוליטיקאי ואיש זכויות אדם תקיף כנגד הבריטים ובכלל..

ובעיני הוא היה גשר מחבר בין אנשים.

הוא קירב בין מושבות הפועלים לרבני ירושלים, קירב את יהדות הגולה ליהדות א"י, חיבר בין עדות המזרח לעדות אשכנז ועוד ועוד…

הרב קוק, פעל נמרצות להסיר את הכינויים השגורים בפינו "דתי" ו"חילוני" (פעם נקראו "חרדי" ו"חפשי").

קול קורא שפירסם לפני ראש השנה,ב-כ"ו אלול תרצ"ג, אמר את הדברים הבאים:

"הלואי שנוכל להשכיח מאתנו, בכלל, את אלה שני השמות העומדים לנו לשטן על דרך החיים האיתנים והטהורים הראויים להיות שבים אלינו באור ד' אשר יאיר לנו. ההבלטה של שני השמות הללו וההסכמה הדמיונית המקשרת את האישים הפרטיים שכל אחד מהם יתאמר לומר: אני הנני ממחנה זה, השני אומר גם הוא: אני הנני ממחנה זה, וכל אחד ואחד הוא מרוצה מעמדתו, הרי הוא סותם את הדרך של התיקון ושל ההשתלמות משני הצדדים. "החרד", כלומר מי שהוא חושב את עצמו שהוא שייך למחנה זה שקוראים לו "חרדים", הרי הוא מביט הבטה מלמעלה למטה אל המחנה השני "החפשים". ובמה שנוגע למחשבות של תיקון, של חיפוש מעשים ושל תשובה הלא מיד הוא שולח סקירת עין אל המחנה השני העומד לפניו בכל מערומיו מתורה ומצוות והוא חושב בדעתו, שהתשובה במלוא מובנה הלא שם היא דרושה, אליהם הדברים מכוונים, להם ולא לו. ו"החפשי", כלומר, מי שהוא עומד בזה המחנה שהוא מתאמר בשמו המודרני הזה, הרי הוא בודאי חושב, שכל הרעיון של תשובה הרי הוא נוסח "חרדי" שאינו שייך לו כלל. ונמצא, שמכאן ומכאן הננו עומדים קרחים, ומוצא לרפואת מכאובינו הנפשיים מאין יבוא?"

ובכן.. הרב קוק מדבר על הסרת ההגדרות שיוצרות מחיצה בין בני אדם.
ומפריעות לאדם לממש את הפוטנציאל העצמי שלו..

נשמע מוכר.. .yonatan s אתה צודק לגמרי.. בראד סטיבנס כבר אמר את זה מזמן…

"כדורסל משחקים ללא עמדות"!!

במאמר ל-WIRED, מוטו אלגפאן, סטודנט בסטנפורד שנבחר לאחד מ-30 האנשים מתחת לגיל 30 שהשפיעו על המשחק. הצליח למפות 10 עמדות נוספות מלבד החמש המוכרות.

אם היינו רגילים לראות עמדה כמו "שומר קולע" (Shooting guard) אז מוטו מצא למשל עמדה חדשה, "קלעי שולט בכדור" (Shooting ball-handler) (מעניין שהוא מצא את העמדה הזו ב-2012 לפני שיגעון הגולדן-סטייט), או עמדה אחרת role-playing big man

מוטו דגם את כל השחקנים בליגה ואת פעולותיהם על המגרש וגילה שיש דמיון מאוד גדול באפקט על המשחק של שחקנים שונים גם אם הם לא שייכים לאותם עמדות מקוריות. ככה למשל ראסל ווסטברוק ודימרקוס קאזינס יכולים שניהם לשחק בעמדה של (scoring rebounder) למרות הבדלים פיזיולוגים תהומיים.

כנראה שעם הידע הזה, או ידע דומה לזה, מורי הגיע למסקנה שאפשר להרכיב קבוצה שבה לכריס פול וג'יימס הארדן יש מקום באותה חמישייה… נראה.

בינתיים היציאה מהגבולות של תפקידים ספציפיים עזרה לליגה לייצר את הסמול בול ומי יודע מה נרא עוד בהמשך..

והנה העמדות של מוטו..

כל נקודה בגרף היא שחקן. ככל ששני שחקנים דומים הם קרובים יותר אחד לשני

אתגר…

נראה אם תצליחו למקם איפה נמצאים על הגרף של מוטו, כריס פול, סטיב נאש וג'ייסון קיד? (תשובה בדקה 7:43)

 

כל ילד בקטסל מעל מטר וחצי יודע… לפעמים חלוקה לעמדות זה באעסה.
לפעמים מתוך קיבעון מחשבתי על התאמה לעמדות מסויימות מאמן יכול לפספס סט שלם של כישורים של שחקן מסויים. תתארו לכם כמה נוביצקים מסתובבים בעולם ולא מעזים לנסות לזרוק שלשה.

מוטו הציג 10 עמדות שונות אבל עדיין הוא מדבר על "עמדות"… נחזור לסטיבנס ולשיטת כדורסל ללא עמדות בהמשך.

אתה הולך להיות הסנטר הפותח של הפועל קריית טבעון ילדים א'

נחזור לכתביו של הרב אברהם יצחק.

תפיסתו הקיומית של הרב קוק גרסה כי כל בני האדם מחוברים, חלק מנשמה אחת גדולה. והדרך לחבר את האנשים כולם היא על ידי האהבה:

"אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם בייחוד, ואהבת כל העמים כולם, חפץ עילוים ותקומתם החומרית והרוחנית… תכונה זו היא שמסגלת את רוחא דמלכא משיחא לחול על ישראל…"

התכונה הזו של ה"אהבה" היא תנאי הכרחי ל"הרגשת המשיח" לפי הרב קוק.

1996, יד אליהו, גמר גביע

ברוך הבא מלך המשיח, יש בנו אהבה והיא תנצח!!!

התוצאה תיקו 65 בין האלופה הנצחית וזוללת התארים מכבי תל-אביב לאנדרדוג המובהק – הפועל ירושלים.
9 שניות על השעון, בראד ליף שומר על עדי גורדון (להלן יקרא ה"משיח"). גורדון מתמקם בין קו החצי לקו השלוש בצד הרחוק מהמצלמה..

השעון יורד…8…7… וגורדון עדיין מכדרר במקום…6 משהו קורה.. צעד היסוס של גורדון לימין וקרוס-אובר לשמאל….5 ליף מבין שהוא נשאר מאחורי הכוכב הירושלמי… 4… גורדון מתחיל צעד וחצי ומשחרר את הפלואטר… 3 התוצאה 67-65 לאדומים..2…1… הפועל ירושלים אלופת המדינה!!!!1 איזה משחק!! גביע ראשון להפועל ירושלים ותואר ראשון בהיסטוריה!!!

גורדון, שטבע את המונח "יש בנו אהבה והיא תנצח" (איזה שחקנים\אנשים מדהימים היו בדור ההוא) יספר אח"כ את החוויה שלו מאותם 9 שניות "בתוכי ישבו 5000 נשמות (אוהדים מ.ב) ששלחו לי אנרגיה. אז זה לא היה פייר, בראד עמד שם לבד.."

יכול להיות שאותה אהבה שטבע עדי בעיר שלמה עם הביטוי "יש בנו אהבה והיא תנצח" היא זאת שחיברה את 5001 האנשים האלו לקחת תואר ראשון ממכבי הגדולה.

כשעדי פרש מהמשחק, תלמידי בית הספר רנה קאסן חיברו עצומה ותכננו לשבות ליד ביתו. "אתה לימדת אותנו סובלנות כלפי היריב מהי", הם כתבו לו. "לימדת אותנו תמיכה מהי. הענקת ביטחון ויחס הוגן, אבל מעל לכל הדגשת את האהבה, אהבה שהיא ערך עליון מעל לכל תואר בכדורסל".

עדי גר היום בבינימינה,עיר הולדתו, ומשמש כיועץ מוערך לאישים פרטיים וארגונים. המשיח כבר לא איתנו אבל ההשפעה שלו על הקהל הירושלמי עדיין חיה ובועטת.

בג' אלול תרע"ט (1919) נתמנה הרב קוק להיות רבה של ירושלים, ובג' אלול תרצ"ה (1935) עלה למרום.

אלפים פקדו את הר הזייתים באותו יום,וביניהם "חפשיים" ו"חרדים", חולקים כבוד לאישיות מיוחדת במינה, אהובה ומוערכת.

חודש אלול שבו נפטר, נקרא גם "חודש התשובה", ותאם הייטב את הגותו של הרב קוק שהרבה לדבר על תשובה ובעיקר על תשובת העם היהודי לארצו.

 

נחזור לסטיבנס – איינג' פעם אמר עליו שהוא לא כועס על שחקנים על מה שהם לא יודעים לעשות אלא מתאים להם מצבים שנכונים עבורם.
אותה הסתכלות על כל שחקן כשחקן כדורסל עם סט יכולות משלו. הניסיון לנצל את היתרונות של כל שחקן ובכך לפצות על חסרון של שחקן אחר היא הפיתרון שנתן הרב קוק בסוף נאומו למסע המחנות:

"נתודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי, לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע, שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה, ואז תופיע עלינו האורה העליונה הכללית אשר בה נושע תשועת עולמים, ותתקיים בנו התפילה המוקדשת קודש קדשים, שהננו עתידים להביעה בכל כך המיית נפש? "ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם"."

 

 

לפוסט הזה יש 43 תגובות

  1. טרם קראתי אני רץ עכשיו.
    הרב קוק אגדה חבל על הזמן .
    גם עדי גורדון אגדה.
    הרב קוק גדולה יותר ויותר מחוברת לקרקע.
    אני הכרתי את עדי גורדון ודיברנו הרבה בערב אחרי הסל ההוא מעל הידיים המושטות של צ'יימברס .
    סבא שלי ז"ל שנפטר לפני שנה וחצי הכיר את הרב קוק ולמד אצלו והיה נשוי לנכדה של הרב זוננפלד רבה החרדי של ירושלים שהיה שותפו של הרב קוק למסע המושבות המפורסם של לפני כמאה שנה ומעלה.
    מי שרוצה לקרוא ביוגרפיה על הרב קוק.
    שיקרא האיש נגד הזרם של שמואל הכהן אבידור ז"ל.
    מי שרוצה להעמיק יותר במשנתו שיקרא דעה צלולה של הרב אורי שרקי.
    מי שייחשף לרב אורי שרקי (מהאינטלקטואלים הגדולים ביותר של ימינו ) יבין שיש לו הרבה מה ללמוד ביצירתיות ,ובהבנת מושגים כמו יהדות ,חילוניות ,לאומיות ועוד.
    והוא יופתע כמו החילוניות נחשבת אצל הרב קוק (וממילא אצל הרב שרקי) לא כאיזה משהו רדוד ושטחי אלא אדרבא כמשהו בעל ערך עצמי .
    אבל בשביל זה …צריך ללמוד …

  2. היה כיף לקרוא. אני מסכים עם הגישה של סטיבנס ואיינג': שחקנים הם בני אדם ויכולים להסתדר על המגרש גם בלי עמדות מוגדרות. קאזינס יותר קרוב בסגנון משחק לווסטברוק מאשר לרודי גובר למשל.

    1. מסכים, אני חושב על גריפין שתמיד אומרים שהוא לא PF ולא SF אבל יש לו סט כישורים פסיכי, אולי עם תפיסה שונה של עמדות הוא יכל להיות משהו הרבה יותר משמעותי.

      1. מסכים. דיאנדרה די מתאים לידו, אבל אני חושב ששווה להקיף אותו בקלעים. הוא יוצר ברמה גבוהה לו ולחבריו לקבוצה. השנה עם גלינארי ולו וויליאמס לידו אולי נראה את גריפין יותר דומיננטי

  3. נפלא. הכל חדש עבורי, בעיקר על רבני ישראל הגדולים. מעריץ את היכולת שלך להשתמש בתודה של הרבנים ובפילוסופיה שלהם, והכדורסל בן ימינו.

  4. בהלווייתו השתתפו כחמישית מהיישוב היהודי, בסביבות 80,000-75,000 נפשות מתוך בסביבות כ-360,000 נפשות מחרדים לא ציוניים ועד קיבוצניקים חילוניים גמורים. רק החרדים הקיצוניים ביותר לא השתתפו.
    בכל מקרה הרב קוק נתן הסכמה דתית לרעיון הציוני (כמו הרב ריינס לפניו ורבנים אחרים בתקפותו ואחריו) אך החלוצים החילוניים התנהגו בכפיות טובה והמשיכו בהתנהלות האנטי דתית הקיצונית שלהם.

    1. ובציבור החרדי מעריכים את הרב קוק??? יש בית מדרש חרדי שהכתבים שלו נמצאים שם? מישהו בציבור החרדי לומד את תורתו? גדולי ישראל וודאי העריכו ומעריכים את דמותו ותורתו, אבל בשטח אין לזה שום ביטוי.
      מעבר לכך אני חושב שראוי בוודאי בימים אלו ללמד זכות ולחפש את המחבר ולא את המפריד.

  5. מתן ממש תודה רבה.
    ממש התרגשתי לקרוא על אליל ילדותי ונעוריי ועל ה"רב" שהיה סוג של אליל במקומות שבהם למדתי (גם בשבילי הוא היה סוג של אליל) כאשר כבר הייתי מבוגר יותר.
    אני באמת חושב שבשניהם היה משהו שגדול מהחיים ולא נכנע לשום מחנאות משהו מאוד מכיל ואכפתי גם אם הם מי שדן איתם נמצא בצד השני של המתרס – אני לא אשכח איך גורדון פעם אמר על מכבי – "אם הם כל כך רוצים את האליפות אז שייקחו אותה" – דווקא ממנו הווינר האולטימטיבי לשמוע כזה דבר שאומר למשחק יש גבולות ואני לא אחצה אותם.
    הגדולה של הרב קוק לדעתי הייתה השילוב המאוד נדיר בין למדנות פילוסופיה פוליטיקה ואבל בעיקר כולות אנושיות עילאיות לאהוב כאלו שאני לא בטוח שהיו לגדולי ישראל אחרים – שייתכן שעלו עליו בגאונות אך לא התקרבו לאהבה המדהימה שהייתה לו.

    1. תודה רבה חגי…
      מסכים לגמרי.. אם כי לגבי גאונותו בדורו אמר תלמידו החרדי הרב הוטנר שהוא יחיד בדורו בחכמה וביראה..

      1. זה אמר הרב איסר זלמן מלצר שהרב קוק היה "יחיד הדור בגאונותו, בצדקתו, ביראתו, בחסידותו ובמעשיו הגדולים!"
        הרב יצחק הוטנר אמר שהרב קוק היה גדול מכל אשר חלקו עליו בתורה וביראה ובחסידות.
        שניהם היו מהרבנים שאמנם התנגדו לרעיון הציוני אך תמכו במכלול משנתו של הרב קוק.

  6. בהתחשב בעובדה שהרב קוק נולד בשנת 1865 ,
    אז השקפותיו נאורות בצורה יוצאת דופן.

    "צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר."

    חבל שהשקפה זו לא רווחת יותר בימינו.

    1. "צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות
      את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו"

      זה הציטוט של המשפט במלואו. בעיני משפט שמתמצת את רוחב תפישתו וגדלותו של הרב קוק, שתיקון העולם כולו היה חזונו ותפישת עולמו

  7. מתן זה אחד הפוסטים המיוחדים שקראתי.
    הרב קוק זצ"ל היה איש מיוחד במינו. שילוב נדיר של שאר רוח ויכולת להבין ולהכיל את העולם כולו על כל רבדיו וההבדלים שבו ולראות את המציאות כולה בעומק ובגדלות שאין כמוהם. הרב קוק עמד בראש ישיבה קטנה מאד, שמנתה תלמידים מעטים, אבל קרא לה ישיבת המרכז העולמי. הייתה לו היכולת לראות ולהבין שלאור גם אם הוא מעט יש יכולת לדחות את כל החושך שבעולם.
    מסע הרבנים במושבים ובקיבוצים זה סיפור מרתק בפני עצמו, אבל צריך להבין כמה מהפכני היה הרעיון הזה שרב חרדי יוצא לפגוש באנשים שאינם שומרים שבת, כופרים במציאות אלוקית חלקם אוכלי בשר טרף, והוא רואה בהם את כל הטוב שהם מביאים לעולם. את מסירות הנפש, את עבודת הכפיים, את הערכים של שיתוף ואחדות, ואת הצורך לקום ולעשות מעשה כדי להוביל את תקומת ישראל.

    הרב שרקי שאהרון הזכיר בתגובות, אמר פעם בשיעור, אם תקומת מדינת ישראל הייתה תלויה ביהודים דתיים זה לא היה קורה. מכיוון שאם הדתי היה צריך לסלול כביש, הוא היה קם סולל חמישה מטר כביש, ומשאיר את השאר לריבונו של עולם. כאדם מאמין אני מאמין שהכל בסופו של דבר מכוון משמים, אבל אדם צריך לעשות בדרך הטבע את המאמץ לפעול ולתקן את העולם ולא לסמוך על ניסים. זו הייתה דרכו של הרב קוק.

    לגבי עדי גורדון, הייתי באותו משחק מופלא עם אהרון שדה כשכבשנו את ההיכל עם החולצות האדומות. זו הייתה חוויה מכוננת ומדהימה. אחרי המשחק שוחחנו עם עדי שהיה כל כך אנטי כוכב בהתנהלותו. הסתובב בין האוהדים כאדם פשוט. יש לו אישיות כובשת ואמת שכולם יכולים להתחבר אליה. אני זוכר משחק של הפועל ירושלים בטורקיה מול הקהל הקנאי של פנרבחצ'ה על העליה לרבע גמר מחזיקות. גורדון העלה את ירושלים במו ידיו כשהחטיא בכוונה זריקת עונשין ומנע מהטורקים להתחיל התקפה מהחצי ולהוריד את ההפרש מהמשחק הראשון. הקהל הטורקי המאוכזב התפרץ והשליך מטבעות על ראשי השחקנים שנסו בבהלה לחדרי ההלבשה, ורק עדי גורדון המשיך להסתובב על הפרקט זורח כולו, כאילו כל המהומה לא נוגעת לו. זה האיש. האיש והאגדה!

    1. יהודים שומרי מצוות באמת לא סומכים על הנס ולא משאירים סלילת כביש לבורא אלא עושים כל מה שצריך לעשות בדרך הטבע כי אסור לסמוך על הנס.

  8. ואגב תענוג לקרוא את השפה של הרב קוק. איזו עברית מיוחדת ועושר לשוני. אני מאד אוהב לקרוא גם את עגנון עם הכתיבה המופלאה והשפה שאין שניה לה. יבל לי מאד שהשפה היום מסתכמת בסמיילים והברות לא ברורות אצל חלק לא מבוטל באוכלוסיה.
    מתן גרמת לי קורת רוח גדולה בפוסט המצוין הזה

    1. האמת שהשפה של הרב קוק דומה מאוד לכתיבה של אדגורדון וכצנלסון… הרבי מילובביץ שאל את הרב שאר יישוב כהן למה הרב קוק לא כתב בשפה קבלית.. תשובתו הייתה "שבירושלים הכל הולך אחרי הנוף".. ז"א לכתוב בשפה של הדור.. וזאת באמת הייתה שפת הסופרים אז..

      1. דווקא השפה שלו הייתה בד"כ שפה לא פשוטה וקשה להבנה ודווקא כן מיוסדת על מקורות קבליים וגם מחשבתיים ופילוסופיים.
        ילק בכתביו נכתבו בשפה פשוטה ומובנת הרבה יותר כמו מאמרים שונים שקובצו בספר 'מאמרי הראי"ה' וכמובן מכתביו שפורסמו מהם ב'אגרות הראי"ה' מהשנים עד היותו רבה של ירושלים ומכתבים מהתקופה זו עדיין בכתב יד בלבד כמו עוד חלק נכבד מכתביו.

  9. רק לי עדי גורדון מזכיר את ניקי גאליס (עם כל פער הרמות) ?
    למדתי חצי שנה בישיבה גבוהה טרם גיוס לצה"ל, אף פעם לא הבנתי אפילו שורה שלמה אחת מכתביו…

  10. ובציבור החרדי מעריכים את הרב קוק??? יש בית מדרש חרדי שהכתבים שלו נמצאים שם? מישהו בציבור החרדי לומד את תורתו? גדולי ישראל וודאי העריכו ומעריכים את דמותו ותורתו, אבל בשטח אין לזה שום ביטוי.
    מעבר לכך אני חושב שראוי בוודאי בימים אלו ללמד זכות ולחפש את המחבר ולא את המפריד.

    1. זה ברור כי החרדים מתנגדים לדעותיו של הרב קוק, אך בניגוד חקנאים, מרבית היהדות החרדית ומנהיגיה התייחסו בהערצה לדמותו של הרב קוק.
      אמנם היו גם מהרבנים מתנגדי הציונות שדווקא תמכו במכלול משנתו של הראי"ה קוק כמו הרב יצחק הוטנר שהוזכר באחת התגובות וכמו רבנים חשובים נוספים.

  11. כמה משפטים על הרב קוק ,עדי גורדון וברל.
    פעם נזפו בברל אנשי מאפ"י (כבר אז ).
    שהוא הסכים לפגוש את הרב קוק .
    היה זה אחרי רצח ארלוזרוב וניסיונו של הרב קוק להרגיע את השטח וכן לבוא להגנת הנאשמים שלא רצחו אך האושמו הורשעו (ואחר כך זוכו ).
    ברל היה גם איש סבלן פגש ברב וזכה לקיטונות ביקורת מאנשים קטנים .

    עדי גורדון סיפר לי שביום הגמר עלה לקברו של רוני הירשנזון הי"ד שנהרג בפיגוע טרור של מחבל כשהיה בצנחנים .
    והיה אוהד שרוף של ירושלים .
    גורדון היה ענק

  12. מתן זה פוסט ממש נפלא. ואגב המושבות של העליה הראשונה שהן בעצם אלו שבהם ביקרו הרב קוק והרב זוננפלד במסעם לא היו של "כופרים" רוב התושבים היו דווקא שומרי מצוות פחות או יותר ורק מיעוט, אנשי העחיה השניה שהיו פועלים אצל האיכרים במושבות, הם היו האנרכסיטים והכופרים. הרב כמובן ידע לדבר ולתקשר עם כולם.

    1. וגם היו אלה שלקחו על עצמם את כל הקרדיט על בניין הארץ והשאירו לאנשי העליה הראשונה ה"חשוכים" את העבודה הקשה ומימון הבניה.

    2. לא מדויק כלל! חלק נכבד מהמושבות היו חילוניות עם חילולי שבת ואכיל. נבלות וטרפות וכו' ועל רקע זה היו עימותים בין הרבנים לחלוצים באותן מושבות.

  13. חיכיתי לתגובה של מומי על הרב קוק, הרבה קוק, ורוב הקוקה….. נחמד שמצאתי 🙂

    ועכשיו ברצינות, בתור חילוני גמור ויהודי גאה ובעל אמונה (בלי קשר) אני מאד מאד מעריך אנשים כמו הרב קוק.
    לכבד את האחר בכל מצב זה שורש העניין.
    ותמימות היא הדרך
    אני בעדו !!!!

  14. הרב קוק הוא היהודי המשפיע ביותר על הציונות אחרי הרצל. דמות מרתקת ורבת פנים. אבל מי שבאמת רוצה להבין אותו ובעיקר את בנו צבי יהודה והתגלגלות הרעיונות עד היום חייב להידרש למשיחיות. ובמיוחד למושג ,חמורו של משיח"

    1. המושג הזה מתייחס לתקופה ולא חמה שכתב ספי רכלבסקי בספרו הנושא את אותו השם. למרות התרברבותו על קריאת ספרים רבים בנושא הוא בור גמור בהבנת העניין.

להגיב על רועי ויינברג לבטל

סגירת תפריט