אלוהים וניגודי עניינים / רועי ויינברג

מחר, שרלוט צפויה להודיע על מדים חדשים. כל קבוצות הליגה עברו מחולצות של אדידס לחולצות של נייק כחלק מהסכם חסות של ה-NBA, אבל ההורנטס יהיו היחידים שילבשו מדים של חברת הבת של נייק, ג'ורדן בראנד. הסיבה, כנראה, להידוק הקשר בין המותג והקבוצה, היא שבעלי שרלוט הוא אחד, מייקל ג'ורדן. אותו ג'ורדן מהמותג שעדיין מצליח.

זה בא לידי ביטוי בהודעה לתקשורת שהוציאה הקבוצה בשבוע שעבר: "הפתיחה מחדש של חנות המרצ'נדייז של ההורנטס תקביל להשקת המדים החדשים של הקבוצה, מתוצרת ג'ורדן בראנד, כשנייק הופכת לספקית הלבוש של האנ.בי.איי החל מהעונה. ההורנטס יהיו הקבוצה היחידה בליגה שלובשת מדים מתוצרת ג'ורדן, וכשההסכם נכנס לתוקף, חנות האוהדים של שרלוט תכלול יותר מרצ'נדייז מתוצרת ג'ורדן ממה שהיה בה מקודם".

זה מעלה שאלה בקשר לניגוד העניינים התמידי שיש בין האנ.בי.איי ותעשיית נעלי הכדורסל הענקית, שני גורמים עסקיים שהולכים יד ביד במשך שנים. ג'ורדן, הבעלים של שרלוט כאמור, עדיין מרוויח אחוזים מהמכירות של המותג שקרוי על שמו ושהוא הפך למותג הנעליים המצליח בהיסטוריה ככדורסלן הגדול ביותר שעלה על הפרקט. זה מה שהפך אותו לאיש ששווה 1.3 מיליארד דולר, לפי פורבס, ולספורטאי העבר העשיר ביותר בעולם.

האם MJ יכול להשתמש בדרך של חוזי נעליים, משהו שיש לכל כוכבי הליגה, בשביל לשכנע שחקנים להצטרף להורנטס? ב-2015, לפי דארן רובל מ-ESPN, הליגה אסרה על ג'ורדן לבחור בעצמו מי יזכו לנעליים מהמותג. ידוע שג'ורדן מעורב בבחירת השחקנים שיהיו במותג במידה מסויימת.

השאלה עכשיו היא האם זה עצר את החגיגה. לפי אותו ציוץ של רובל, 6 שחקנים בין 2008 ל-2015 קיבלו חוזה נעליים מג'ורדן. קמבה ווקר, טיילר זלר, מייקל קיד-גילטריסט, פרנק קמינסקי ודווין בייקון, שחקני שרלוט, הם בין המעטים שמשחקים במותג (חלקם חתמו על החוזה אחרי התקופה עליה דיבר רובל). במקרה של בייקון, שרלוט בירכה אותו על החתימה על חוזה הנעליים.

יש משהו לא הגיוני בקבוצה שמברכת עובד שלה על הסכם צד שלישי, משהו שהיא לא אמורה להיות קשורה אליו בכלל. אפילו כשג'ורדן עצמו לא מעורב בבחירת הנעליים, במידה ואותו איסור אכן בתוקף, הליגה ונייק מקשרות את הקבוצה עם המותג. יש סיכוי שבמקום הלוגו של נייק יופיע לוגו ה-jumpman הידוע של הוד אוויריותו.

מה השלב הבא? שחקנים עם חוזי נעליים של ג'ורדן מקבלים יותר דקות בלי קשר לביצועיהם על המגרש? שחקנים שכבר עכשיו חתומים במותג (כרמלו אנטוני וכריס פול, בין היתר) יעברו לשם? יציעו לשחקנים חוזי נעליים בשביל לחתום בהורנטס? בכל מקרה, זה נושא ששווה דיון מסויים. יש פה חשד לניגוד עניינים, בין 2 תעשיות שכל כך קרובות אחת לשנייה.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 45 תגובות

  1. כל הליגה הזו היא ניגוד עניינים שלם, כבר כמה עשורים טובים.

    כאשר המזרח מתנפץ לרסיסים, אבל הקומישנר UPSET רק כאשר לברון מאבד שחקן, אז גם הבושה נעלמה לה.

  2. תודה, רועי. חדשת לי.
    כנראה שהסיפור עבר מתחת לרדאר (שלי לפחות…) בגלל שאלו ההורנטס.

    זה ניגוד עניינים שיכול לפגוע מהותית בתחרותיות בליגה.

  3. ג'ורדן לא מותג הוא מונפול
    לא לאפשר לשחקן לשחק בג׳ורדן זה מעשה קומוניסטי
    למה לא חקרו את מכבי תל אביב בכדורסל כשפארקר ושארס שיחקו על חוזים נמוכים אבל היו הפרזנטורים של רנו ( בזמנו היה קשר משפחתי לשמעון מזרחי )
    לדעתי ג'ורדן כבעל השפעה בנייק לא יכול להחתים שחקנים ואז לפתות אותם בחוזה נעליים
    זה שקוף מידיי וטיפשי מידיי

    1. מסכים שאסור למנוע משחקנים לשחק עם הנעליים שלו, אבל אי אפשר להפוך קבוצה לקבוצה של המותג באופן כמעט מלא כמו שעושים עכשיו. עכשיו הוא לא יכול להחליט מי ילבשו נעליים בגלל אותו ניגוד עניינים, אחרי שבעבר זה לא היה ככה, אבל כשהמותג עצמו מחובר להורנטס כזה חזק יכול להיות שלמנהלים של ג'ורדן בראנד יהיה אינטרס ששחקני הקבוצה ילבשו ג'ורדן, או ששחקני המותג יעברו לשרלוט.

      מבחינת מכבי – נכון, ויש עוד לא מעט סימני שאלה בקשר לקבוצה הזאת.

      1. ג'ורדן זה מותג נעלי הכדורסל המוביל בארצות הברית (ואולי בעולם ) מזה כ 2 וחצי עשורים
        שחקן שישחק במדי שרלוט לא בהכרח יגדיל את המכירות של המותג

  4. מצוין רועי. העובדה היא שאף שחקן חופשי לא שש לקפוץ לשחק בשארלוט עם כל ניגוד האינטרסים. היו בטוחים שג'ורדן ימשוך כוכבים לקבוצה, הלוואי וזה היה קורה, העובדה שלא קרה.
    לגבי ניגוד האינטרסים, עדיף שיהיה חשוף וגלוי מאשר מכוסה ומוסתר כמו שהיה עד עכשיו. כולל ESPN והקשרים שלהם לנייק.

    1. מי היה בטוח שגורדן ימשוך כוכבים ללוקיישן משמים כמו צפון קרוליינה? לעיר שארלוט אין כוח משיכה ולא משנה מי ישחק שם/ הבעלים שם. אותה סיבה ששום כוכב לא שש לעבור לאוקלהומה (העיר הכי מחורבנת בNBA בטח לשחקן בגיל 20-30).

      1. נראה לי שהבעיה היא הפוכה. הרי כל קבוצה מונעת גם משיקולים עסקיים. זה שהnba עובדת עם נייקי ושארלוט דרך ג'ורדן מקבלות סוג של ייחוס יתר היה בעייתי אם זו היתה קבוצה בסדר גודל משמעותי. עם שארלוט זה פחות קריטי והם באמת צריכים כל עזרה שיש.
        הבעיה היא אם שחקנים יבחרו לבוא לשרלוט בגלל הקשר שלה עם נייקי, ונראה לי שהמציאות מראה שזה לא המצב. כך שאני מסכים עם צביקה במידה מסויימת, רק בגלל שזו שארלוט.
        עם ESPN כאתר החדשות המוביל שמסקר את הnba יש לי הרבה יותר בעיה בזה שהם לא חושפים את הקשרים שלהם עם נייקי. יש להם השפעה על תפישת הציבור וכאן ניגוד האינטרסים הוא משמעותי הרבה יותר.

  5. כאילו זה לדעתי יותר מגביל את המותג מאשר כל דבר אחר, אבל בכל זאת, מכיוון שזה מותג של איש שהוא גם הבעלים של הקבוצה – לא ניתן להימנע מזה.

  6. מצד אחד הילדים לובשים נעלים כי הם חושבים שהכוכב האהוב עליהם לובש אותן כי הוא חושב שהן הטובות ביותר.
    בפועל אף שחקן לא לובש את הנעליים שהוא חושב למתאימות לו ביותר. הוא לובש את מה שאומרים לו ללבוש כחלק מהחוזה.
    פתטי משהו 🙂

  7. אתה מתכוון בפוסט כנראה לניגוד עניינים אישי.
    גורדן יכול להיות מצוי במצב של חשש לניגוד עניינים אישי כאשר הוא עוסק, במסגרת מילוי תפקידו כבעלים של שארלוט בנושא שיש לו עניין בו, אם הוא יכול לעשות שימוש בסמכויות הנתונות לו במסגרת בעלותו לצורך קידום המותג האישי על פני מילוי תפקידו כהלכה.
    ההסכם הינו עם הנבא ואין מחלוקת שמדובר בחברת בת.
    מבחינת נייק זה נכון לקדם את חברת הבת בשארלוט דבר שימקסם הכנסותיהם.

    אין מניעה שקבוצה תברך שחקן על החוזה בנסיבות הרלוונטיות.

  8. הכוונה היתה טובה אבל מה לעשות שאתה מבין אולי בכדורסל אבל לא מבין ניגוד עניינים מהו.
    לא צריך אותי כדי שאצליף בך. יש אחלה פירמות עורכי דין בארהב שחושבים בדיוק כמוני אחרת הדברים היו מתבצעים קצת אחרת.

    1. יאללה יאללה מי ישמע אתה איזה דון שימון?
      אפשר לכתוב כל דבר וכל מה שבא, כל עוד יש הגיון מאחורי זה, ובמקרה של מנחם, גם כשאין הגיון 😉
      הנושא מעניין. יש לך מה לתרום לדיון, וכנראה אתה חושב שיש לך, אז תכתוב בתגובות או תעלה פוסט נגד.

  9. אני לא מכיר ולא שמעתי על שום בעל קבוצצה שלא דאג לאינטרסים שלו.
    אם זה חוקי ואפילו אם זה אפור – מברוק לMJ

  10. זה ניגוד עניינים חריף MJ יכול לגרום לשחקן לקבל שכר יותר נמוך ולשפר אותו בחוזי הנעלים.
    אבל זה קיים כבר כמה וכמה שנים בליגה ולא נראה שMJ מצליח לנצל את זה.
    חוץ מזה לפי דעתי זה טיפשי שאייר גורדון יחתימו שחקנים לחוזי נעלים הרי כל הפואנטה מהנעלים שהם נעליים של גורדון ולא של שחקן אחר.

    1. לדעתך טפשי, לדעת הנהלת החברה אם לברון נועל אייר ג'ורדן זה יגדיל את המכירות.
      כיוון שהן מקבלים בונוסים לפי הצלחה, אני מאמין שהמחשבה שלהם אינה טפשית כפי שהיא נראית לך.

  11. מעניין. מה שכן גרמת לי לחשוב. השחקן הכי טוב היום שנועל את המותג זה ווסטברוק ומייקל משבח אותו כל הזמן. האם נראה בניגוד לכל התחזיות את ווסטברוק מסיים בסוף בשאר לוט?

  12. שני צעירים מגיעים לצרעות. אומרים לשניהם- תחתמו בג'ורדן אייר. אחד מסכים, השני לא. לאחד הם נותנים את כל הבמה לפרוח- דקות משחק, אימונים ותפקיד בכיר. את השני הם מחביאים בקצה הספסל עד שהוא משוחרר בתום החוזה אחרי שלא היתה לו הזדמנות לשחק וביזבז את עיקר זמן ההתפתחות שלו כשחקן שולי.
    הסינרגיה צריכה להפסיק. ג'ורדן צריך להחליט אם הוא חלק מג'ורדן אייר או חלק משרלוט הורנטס. די לדודו דהאניזם בספורט.

  13. באתר האולטראס של הג'אז דווח ששארלוט מתכוונת לעשות טרייד בינואר ולהביא את אינגלס לקבוצה, כדי שיעלה את המכירות של אייר ג'ורדן בארץ הקודש.
    נחכה להתפתחויות.

  14. נניח רק נניח שמישהו שחי במידל איסט,כותב מאמר על ניגודי ענינים.
    נניח שלראש הממשלה של אותו כותב , יש בן דוד המשמש כעורך דין של ראש הממשלה .
    נניח שאותו עורך דין גם משמש עורך דין של מתווך נשק של חברה גרמנית שרוצה למכור צוללות למדינת ישראל.
    נניח כי המתוך מבטיח לעורך דין אחוזים נאים מהעיסקה אם תתקיים .
    אין כאן ניגוד ענינים ?
    זה לא מעט מסריח …?
    אז למה ללכת.רחוק ולכתוב מאמר על ארהב ?

      1. אלו אי סדרים ותיחמון זו לא רמה המקבילה לגניבה .
        כשיש אי סדרים כאלו קופצים מצקצקים שפתיים עושים נו נו נו ….
        אף אחד לא באמת ילך להתעסק עם מייקל גורדן על הענין הזה .
        סה הרבה פחות גרוע מהמתנות שביבי דרש וקיבל .

  15. REPORT: Clippers forward Danilo Gallinari is heading to the hospital to have his right hand examined after "striking an opponent," according to Sky Sport.

    איזה נאחס…

    1. חדש לך שהקליפרס זה נאחס?
      נטע זר בתוך לוס אנג'לס.
      הקבוצה הכי פחות אהודה מבין כל קבוצות הספורט המקצועניות בעיר

        1. ובינינו? אולי זה יעשה להם טוב לצאת מלוס אנג'לס.
          זה לא יקרה עכשיו, בגלל התכנון של האולם החדש, אבל יש ריבוי עצום של קבוצות בלוס אנג'לס ואני חושב שמתחילים לשכוח כבר שחלק מהן קיימות שם.
          אני חושב שהטופ הם הלייקרס ואז הקינגס. אחרי זה הדודג'רס, הראמס ומשם זה אזור הדמדומים…פשוט יותר מדי קבוצות באותה עיר. ואפילו לא נכנסנו לקבוצות שנמצאות במטרופולין כולו, כמו סן חוזה ואנהיים.

          על הפנים בעיניי..

          1. הלייקרס-דודג'רס-קינגס קבוצות חזקות מאוד מבחינה כלכלית, ספורטיבית ואהדה. גם סן חוזה ואנהיים חזקות (קצת פחות). הקליפרס והאיינג'לס (שקוראים לעצמם LA רק בשביל המיתוג למרות שהם אנהיים לכל דבר ועניין) הן בהחלט נטע זר, שלא לדבר על קבוצות ה-NFL.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט