ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד/אלעד אייל

ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד

או במילים אחרות – מכבי ת"א

מה עובר על האלופה הישראלית בשבועות האחרונים? ניצחונות מרשימים ביורוליג, וקאמבק מוצלח, שהחזיר אותה בגדול לתמונת העלייה להצלבה, כשגורלה שוב נתון בידיה. הצד השני של המטבע, או אם תרצו תמונת הראי בליגה נראית מרשימה הרבה פחות. ב4 המחזורים האחרונים, מכבי ניצחה בקושי רב את אילת ואת חולון, הפסידה בדרבי לקבוצת התחתית של היריבה העירונית, והערב הפסד נוסף לנתניה. האם יש קשר בין הדברים ? האם ההתמקדות ביורוליג פוגעת במכבי בליגה?

להערכתי יש כמה נקודות שראוי לשים לב אליהן:

ג'יימס
ג'יימס. הקו הקדמי של מכבי תל אביב תלוי בו.

הראשונה דוברה רבות השנה והיא הבעיה בבניית הסגל. מכבי תלויה באופן כמעט מוחלט ביכולת של שון ג'יימס, ובהיעדר גבוה משמעותי לצידו או במקומו, לקבוצה פשוט אין משחק פנים. בלאט ובצדק מנסה לשמור על ג'יימס כשיר ורענן למשחקים הקריטיים ביורוליג, אבל את המחיר משלמת הקבוצה מול הגבוהים האתלטים שמשחקים בליגה. פרנק האסל לשם הדוגמא חגג לפני שבועיים במשחק מצוין מול ג'יימס העייף, ולא היה חסר הרבה שחולון עם הסגל הקצר בליגה תנצח.

נקודה נוספת היא אחוזי הקליעה הנמוכים של מכבי ל-3 נקודות. בכל משחקי הליגה האחרונים מכבי קלעה פחות משלושים אחוז לשלוש. עם סגל לא מאוזן מכבי קלעה בארבעת המחזורים האחרונים – 72, 73, 65, ו- 70 נקודות. כשמכבי לא מצליחה לרוץ, ולהגיע לסקור גבוה, היא נקלעת לבעיה. מכבי פיגרה בכ"ח בצורה משמעותית בשלושה מתוך ארבעת המשחקים האחרונים. בהיעדר חיפוי בהגנה מכבי סופגת יותר מדי נקודות קלות, לא מצליחה לצאת מספיק למתפרצות ובמצב זה כל החולשות של הסגל המוגבל בולטות לעין.

מכבי, שתמיד ידעה לשמור על מתח בריא, וחלוקה מאוזנת של כוחות בשני מפעלים ואף יותר, מתקשה לעשות זאת בשבועות האחרונים. כרגע מכבי נראית פגיעה מתמיד, ויותר מדי סימנים מדאיגים מבחינתה, מהווים תמרור אזהרה. למרות הכול עדיין לא נראית באופק קבוצה שתרים את הכפפה ותקרה תיגר על מכבי. יותר מדי קבוצות נמצאות בעונה לא מספיק יציבה. ירושלים עם בעיות קשות בסגל, וכרגע סגל חסר. חיפה נראית המועמדת הבכירה לאיים על האלופה, עדיין לא הצליחה לאתגר את מכבי למעט בגמר הגביע והפסידה לה כבר 3 פעמים. גם אילת עדיין לא ניצחה את מכבי למרות שהייתה קרובה מאד.

כל הסימנים מראים שהשנה יש צ'אנס גדול וכנראה אחרון להפתיע את מכבי בשיטת הנוכחית של הפיינל פור. השאלה הגדולה היא האם תימצא הטוענת לכתר?

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 5 תגובות

  1. תודה לרועי על התמונות והעריכה המהירה
    שכחתי לציין שביורוליג מכבי השתמשה הרבה בהרכבים של 4 נמוכים שיצרו מיס מאץ לטובתה מול קבוצות כבדות כפנרבחצ'ה ולאבוראל. בליגה שבה גם הסנטרים היריבים הם בדרך כלל פורוורדים משודרגים, מכבי לא לא יכולה לנצל יתרון של זריזות ואתלטיות, וכך דווקא היתרון הבולט של מכבי לאורך השנים הולך לאיבוד.

  2. לא הייתי ממהר להסקת מסקנות.
    מכבי בבעיה בליגה בעיקר בגלל בעיה זמנית בגובה.
    ראשית שיחררו את תומאס ושארמדיני כשפלאניניץ חווה קשיי התאקלמות.
    שנית :אליהו היה פצוע מה שפגע עוד יותר בגבוהים היות והוא הישראלי היחיד בגובה.
    ושלישית והכי חשוב ,בלאט נתן בצדק מנוחה לג'יימס .ג'יימס כרגע הוא הגבוה האמיתי היחיד שיש למכבי להציע באירופה ,והוא נסחט שם בצורה יוצאת דופן ,למעשה מאז ימי לבן מרסר מכבי לא הייתה תלויה כ"כ בגבוה בודד.
    לדידנו כשאירופה תיגמר וכשאליהו יחזור סופית לא צפויה להיות למכבי בעיה מיוחדת בשלבי ההכרעה של העונה.
    יחד עם זאת כמובן שבמשחק אחד באולם נייטרלי (במקרה הטוב) הרי שמכבי עשויה לאבד את אותו משחק ספציפי ,אך הלכה למעשה מכבי גדולה בכמה רמות על יתר הקבוצות בליגה.

  3. אהרון אני לא ממהר להסיק מסקנות.
    ראשית התייחסתי בטור ל4 משחקים שזה החודש האחרון, ובהחלט ניכרת מגמה של היחלשות בליגה מצד מכבי. שני הפסדים ושני ניצחונות דחוקים מצביעים על בעיה. מאזן כזה היה ל מכבי רק בעונות בהן הפסידה אליפויות. אם נוסיף לכך את משחק חצי הגמר החלש מול אשדוד בגביע, ואת הגמר שבו מכבי התקשתה מול חיפה נקבל תמונה רחבה יותר.

    למכבי יש השנה בעיה תחת הסלים, ובעצמך ציינת את התלות בג'יימס, וכולנו ראינו מה קרה כשהוא יצא ב5 עבירות מול אולימפיאקוס. כרגע הוא חסר תחליף, ושום ליאור אליהו לא ימלא את מקומו. קבוצה שתצליח לסבך אותו בעבירות תשיג יתרון משמעותי. ובליגת הפורוורדים שלנו אחד היתרונות של מכבי תמיד היה בגבוהים שאין להם תשובה בצד השני.

    נסיף לכך את התלות של מכבי בקלעים, כשזה הולך זה נראה נפלא, אבל כולנו יודעים שבבקליעה זה יום אסל ויום בסל.

    נקודה נוספת היא שמכבי כמעט תמיד מצאה את הדרך לחלק עומס בין הליגה לאירופה, בלי נפילות משמעותיות. בחודש האחרון למכבי יש בעיה, וזה לא סימן מעודד.

    למרות הנ"ל אני עדיין לא הספדתי את מכבי אלא רק הצבעתי על נקודות נראות לעין שאפשר למדוד אותן.
    עדיין רוב הסיכויים שמכבי תיקח אליפוות, אבל מכבי השנה בהחלט מציגה נקודות תורפה לא אופייניות, ואם תימצא הקבוצה שתדע לנצל זאת, היא יכולה לקחת את כל הקופה במשחק אחד

  4. אייל גם אני מרגיש השנה שהקבוצה בהחלט פגיעה

    אני חושב שמעבר לכל הגורמים דווקא הגורם הכי קריטי הוא הישראלים באופן כללי. מכבי מחוייבת בליגה לשחק עם החוק הרוסי ולדעתי זה משבש לקבוצה את המשחק. העניין הוא שההרכב הישראלי של מכבי לא אידיאלי העונה. פניני הראה ניצוצות של חזרה ונעלם חזרה, אוחיון חזר לסורו כרכז שאינו שומר על יציבות (גם במהלך המשחק, מה שמוכיח לי סופית שהעונה הטובה שלו שנה שעברה הייתה מאד קשורה לחניכה שנתן לא פאפאלוקס) ואליהו פצוע יותר מידי זמן. זוהי שלישייה קריטית בקבוצה, בלעדיה אין לקבוצה ישראלים להציע וכך נוצר בור דיי גדול שמכבי צריכה לצאת ממנו בכל משחק מחדש.

    בנוסף כמובן יש את הבעייה עם הגבוהים (למעשה יש גבוה אפקטיבי אחד בקבוצה)

    בכל מקרה לא הייתי פוסל הפתעה בגמר אבל הסיכויים לכך הם לא ממש גבוהים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט