חדשות הטניס

חדשות הטניס

הפעם בחדשות: עבר, עתיד והווה. שלושה טורנירי 250 הסתיימו ושלושה טורנירי 500 מתחילים. לא תמצאו שם אפילו מדורג טופ 10 אחד! האם פדרר ונאדאל התחילו מגמה חדשה? ה US OPEN ייפתח בעוד 6 שבועות וצופן בתוכו מספר חידושים. נתעדכן בהם ונבדוק האם הם בכלל נחוצים? וניזכר הפעם בשני טניסאי ענק! אגאסי וסמפרס וננסה להבין דרכם מה איבדנו בסבב הגברים.

עתיד –

ה US OPEN הולך לנסות כמה דברים חדשים בטורניר השנה. כיוון שזה ניסיון אז זה הולך להיות מיושם רק בטורניר ה QUALIFIERS.

  • למאמנים יהיה מותר לאמן תוך כדאי המשחק! כרגע למאמנים אסור בכלל לאמן תוך כדאי המשחק. למרות שבטורניר בגולד קואסט שחקנית יכולה לבקש פסק זמן של מאמן, זה מעולם לא עבר הלאה לתוך שאר הסבב. טניס USA מעביר את הטניס שלב ומהטורניר הקרוב מאמן יוכל לשבת על הספסל ולעזור לשחקן שלו לצלוח את המשחק. סארינה ופדרר נשאלו לדעתם והם מתנגדים למהלך. סיבותיהם: זה מנוגד לרוח הטניס האומרת שהשחקן נמצא לבד על המגרש וצריך לפתור לבדו את כל האתגרים שנזרקים עליו. סיבות המארגנים: ייצור יותר עניין ומשחקים שקולים, וגם ככה המאמנים בעזרת סימנים מהיציע אומרים לשחקנים מה לעשות.
  • שעון 30 שניות בין הנקודות. טניס USA רוצה להכיל חוק שלא מיושם שבו לשחקן יש 30 שניות מרגע סיום הנקודה עד שכדור ההגשה באוויר. את החוק כמובן אפשר להבין. בזבוז הזמן הנוראי של הפסקת מגבת, הפסקת גרבוץ, הפסקת הקפצות הורסת את כל הטיימניג של המשחק וקונה הפסקת אוויר לא חוקית לשחקנים, בעוד ששחקנים כמו טסונגה, טיאם פדרר שמריצים את הזמן ומסיימים את משחקוני ההגשה שלהם במהירות המיירבית הם פופלריים יותר ומהנים יותר לצפייה. פה ההתנגדות היא דווקא מהאצטדיון עצמו.
    תיזכרו שמדובר פה בניו יורקרס קולניים וצעקניים. הצפי הוא שמרגע שיגיע השעון כל הקהל יתחיל בספירה לאחור ויפעיל עוד לחץ מיותר על השחקנים.

אז הולכים לנסות את זה השנה, ואם זה יתפוס אז זה הולך להיות הסטנדרט החדש.

הווה –

בשלושת הטורנירים השבוע ניצחו רובולוב הרוסי, פרר הספרדי וג'ון איזנר USA! אף אחד מהם הוא לא טופ 10 שיכל לעשות פה קופה קלה, ובשבוע הקרוב נפתחים כמה טורנירי 500. גם בהם לא יהיו נציגות לעליתה, למרות כסף טוב ונקודות דירוג קלות.

בשביל להבין את הסיבה נלך לזוכים השנה בטורנירים הגדולים:
AO – פדרר
קליפורניה – פדרר
מיאמי – פדרר
מונקו – ראפא
מדריד – ראפא
איטליה – זברב
צרפת – ראפא
ווימבלדון – פדרר

פדרר ונאדאל הרשו לעצמם לנוח/להחלים במשך 6 חודשים. לאחר מכן פדרר נח את עונת החיימר כשהוא מרשה לעצמו להתאמן שעתיים מקסימום ביום. נאדאל לקח שבועיים הפסקה לפני ווימבלדון. שניהם כרגע במנוחה ושניהם מסרבים להיכנע ללחץ המטורף של טורניר בשבוע שמציב הסבב. האם זה עובד להם? חד משמעית – כן! שניהם מעלים את ההילוך בזמן הנכון בשנה ולא לוקחים סיכון בשחיקת-יתר או פציעה חלילה וחס. לי נראה שפדרר פורץ פה את הדרך בעוד תחום של המשחק…

אבל חשוב ללמוד ממנו, הנה כמה טניסאי על שיכולים לקחת הפסקה:

וואוורינקה שנראה שחוק לגמרי אחרי צרפת.
צ'יליץ' שהגיע לגמר בלי מיץ אחרי עונת טניס של 4 שבועות בהם הגיע לשלבים האחרונים בכל טורניר.
מאריי שעלה לשחק לא כשיר.
נובאק – שהגוף שלו זקוק למנוחה ארוכה.
טיאם – שנראה עייף.

בדירוג האחרון יש מצב נדיר ביותר שלא זכור לי מעולם.  ששת הראשונים בדירוג עם 5000 + נקודות.

עבר

הקורא החביב ציפור נדירה הזכיר לי נשכחות. המפגש היחיד בטורניר רשמי בין פדרר הצעיר לבין סמפרס המזדקן. השנה היא  2001 המקום הוא ווימבלדון וזהו הסיבוב הרביעי.
הדשא עדיין מהיר כסאח, פדרר, עדיין, משחק סרב וולי באחוזים גבוהים מאד. סמפרס משחק סרב וואלי כל הזמן. ולמרות ששניהם לא באזור השיא של הקריירה. שניהם הביאו בתיק המחבטים שלהם את המשחק ה A+++ שלהם. אחד המשחקים הטובים ששוחקו EVA בווימבלדון.

בחרתי קליפ 32 דקות של המשחק תראו ואחר כך נדבר נוסטלגיה..

 

כולה 16 שנה ואיך הטניס השתנה… סט החבטות של סמפרס הוא פשוט מופלא והיום בסבב חוץ מפדרר קשישא אין מי שמחזיק באומנות הזו יותר. אני מדבר על ידי טניס שיודעות להוציא סלייס משרוכי הנעליים. ריכוך פצצה לוואלי טאץ' אלכסוני, שליטה בכל סוגי הוואליס למינהם וה HALF וואלי (כדור אחרי קפיצה 5 ס"מ מהדשא, מה שאצלנו במועדון קוראים יורקא), ואת המכות השטוחות מה FH של סמפרס.

פדרר, לעומתו, שנה שנייה בסבב. הוא תלמיד המשחק של סמפרס וסטפן אדברג. אבל כיוון שהמאמנים שלו כבר היו מודעים ליכולות של הציוד שהגיע בשנות ה- 90 האחיזה שלו היא מודרנית יותר והוא מוציא הרבה יותר ספין על הכדור. למעשה, אם תשימו לב לקליפ, בכל פעם שפדרר רוצה נקודה קלה הוא נשאר מאחורה ומעניש את סמפרס בהווי ספין. כאשר שהווי ספין הולך למכה שטוחה, למכה השטוחה אין שליטה על אורך הכדור. סמפרס יורק דם במשחק מול פדרר. הוא השחקן המנוסה והמדורג הבכיר מבין השניים אבל צריך להציל הרבה יותר נקודות שבירה.

נעבור לשנת 1995. סמפרס משחק מול אגסי, יריב שהוא מכיר מצויין. אגאסי עדיין משחק בגריפ הישן ל FH, אבל תראו את האומץ שלו להיכנס למגרש על הסרבים של סמפרס (200 קמ"ש לפני 22 שנה זה היסטרי)

אגאסי, באוטוביוגרפיה שלו, מתאר את שנאתו העזה לדרקון הזועם. מכונת כדורים שאביו שיפצר והוציא כדורים ב 120 קמ"ש אותן אגאסי היה צריך להכות רק בחלק העליון ועם הציוד הכי מתקדם שהיה אז (אבא של אגאסי היה מותח מחבטים). ה FH, למרות היותו בנוי על טכניקה שטוחה, רץ מלמטה למעלה ומייצר ספין.  מכות ההעברה שלו בעזרת פליק של מפרק כף היד מייצרות יותר ספין ממכה מלאה של בורג 15 שנה לפני, וזה להעביר את הכדור יותר מהר וגבוה מכפי שסמפרס יכול להגיע.

7 שנים עברו והשנה היא 2002. פדרר מול אגאסי. אגאסי השלים את המהפך וה FH שלו השתנה לסמי ווסטרן. הכל חוזר ממנו בטופ ספין מלא, והמכות השטוחות נשארו נחלת ההיסטוריה של המחבטים הישנים והאיטיים. פדרר, לעומתו, לאחר המשחק מול סמפרס כבר לא רץ לרשת על כל כדור, רק על כדורים מכוונים היטב. הוא יודע שמול מחזיר-על כמו אגאסי בשיאו, הוא לא יקבל וולי פשוט בשום מצב. אתם תוכלו לראות את ידי הטניס והסרב של פדרר שאתם מכירים מהמשחק שלו היום. הביטחון שלו עוד לא היה שם, ותראו אותו מאבד את זה כאילו היה מאריי…

https://www.youtube.com/watch?v=GjCq-8-P2HE

 

נסיים את המסע בעקבות הסרב וואלי האבוד במשחק של 2 שחקני הסרב וואלי הכי טובים שיש בסבב היום. זברב קשישא ופדרר. פדרר נכנס למגרש לקחת סרב שני מתוך המגרש, ולוקח את העליות שלו בלי פחד מוואלי נמוך. לעומתו, זברב שתפס יום הגשות פנטסטי בטורניר, רץ לרשת מיד אחרי ההגשה ונמצא מטר מהרשת לכדורים של פדרר. פדרר מפציץ אותו לגוף וזברב חסר את הכישורים שראיתם אצל סמפרס לרכך את המכה. אין שום עונש על הוואלי של זברב, ומשם פדרר יוכל למצוא את הזוויות שלו.

https://www.youtube.com/watch?v=1MrYUToNQiE

אני מאד אוהב את הטניס העכשווי ואני מאמין גדול בכאן ועכשיו, אבל מלבד פדרר (שחקן משנת 1999) אין שחקן שיודע לשחק ליד הרשת או באמצע המגרש. הסבב מייצר לנו רק HEAVY HITTER שמחפשים את הכדור הארוך מטר לתוך קו הבסיס. אני מקווה שהילדים בני ה 13-14 שלומדים את המשחק היום, ינסו לחכות את הוולי הרך והיורקא בקפיצה (HALF WOLLY)  של המאסטרו, כי רבעק, הוא מנצח טונה של טורנירים בעזרת ידע עתיק של המשחק.

 

 

 

לפוסט הזה יש 46 תגובות

  1. תודה עידו.
    לא חושב שזו מגמה חדשה:
    א. פדרר ונדאל מבוגרים וכבר לא יכולים לשחק קרוב ל-100 משחקים בעונה. כנ"ל נולה ומארי שפצועים ועברו את גיל 30. גן סטן מבוגר. המגמה היא שיש רבים מבוגרים בטופ 10 ולא שטופ 10 מוותרים על טורנירים.
    ב. לגבי ה-500, יש רק 2 טורנירי 500 החודש (ובעצם 2 היחידים לפני USO) – המבורג ווושינגטון. המבורג לא מעניין כלב מת צולע כי זה חימר לפני שהולכים על 2 טורנירי 1000 וטורניר 2000 על קשים בצפון אמריקה. בוושינגטון דווקא כן יהיו מדורגי טופ 10 שאמורים להשתתף. ט'ים הבכיר שבהם (מדורג 7).

    לסיכום – כולה טורניר 500 אחד בלי מדורגי טופ 10 שתקוע כמו עצם בגרון. לא חושב שאפשר ללמוד ממנו על מגמה בסבב.

      1. שוודי, לא שוויצרי. זה טורניר חימר של 250 בין עונת הדשא לעונת הקשים. מה יש לשחקנים כאלה לחפש שם?
        אני דווקא שמח שכל אלה לא משתתפים. נותן לשחקנים מדורגים פחות גבוה הזדמנות להראות לנו שיש להם פוטנציאל לזכות בתארים.

  2. תודה מעולה, מסכים בנוגע לטניס, הפך לקרב הפצצות מאחורה שזה נחמד אבל קצת חסר מעוף לעומת הסרב וואלי ובכללי כל סגנון המשחק שמייצג פדרר

    1. סמפראס לא אהב את סוג המשחק המשוחק על חימר ואם היה אוהב גם סגנון זה היה יכול לזכות גם ברולאן גארוס כי הוא היה מעולה גם בהחזרות וגם במשחק מהקו האחורי אך לא אהב להתבסס על משחק קו אחורי, אבל מבחינת היכולת הייתה לו את היכולת הזו.

  3. מעולה עידו. תענוג לקרוא ומקווה מאוד שיצא לי לצפות בקליפ של ווימבלדון בשביל הנוסטלגיה.
    לגבי המאמנים על המגרש גם לא אוהב את זה. אחד הדברים היפים בטניס זה לראות את השחקנים נלחמים לבד עם השדים שלהם.

      1. אני נגד כל סוג של אמריקנזיציה!
        שיעשו מכונה שנותנת בליפ ל 10 שניות לסרב מספיק. לא צריך את כל השואו אופ הזה.

        מאמנים במגרש זה כ"כ לא טניס. מי שלא עומג בלחץ של הטניס שישחק זוגות!

  4. "שניהם מעלים את ההילוך בזמן הנכון בשנה ולא לוקחים סיכון בשחיקת-יתר או פציעה חלילה וחס. לי נראה שפדרר פורץ פה את הדרך בעוד תחום של המשחק…"
    לפחות במקרה של פדרר זה הכרחי בגילו כדי לשמר את הרמה שלו והיכולת להמשיך לשחק ברמה הפיזית. חלוקה מעניינת ונכונה מאוד של העונה הזו מבחינת פדרר ובחירת הטורנירים בהם לוקח חלק בעיקר לפני הגראנד סלאמים.

  5. לסמפראס לא רק היה מגוון חבטות מרשים במיוחד אלא העוצמה והדיוק שלו במגוון החבטות האלו היו בלתי נתפסים. בקר פעם אמר לאחר הפסד נגד סמפראס: זה לא יאומן! 44 פעמים הוא יגה את הכדור לעבר הקו ו-44 פעמים זה יהיה בדיוק על הקו!

  6. גם הכוח המנטלי של סמפראס היה מדהים ושמיים מהניצחונות ההירואים ביותר בתולדות הטניס הן שלו. ניצחון בגביע דייוויס נגד רוסיה ודווקא על חימר כשהוא מתמוטט בסוף המשחק בגלל התכווצות שרירים וניצחון על קורייר ברבע גמר אליפות אוסטרליה, לא זוכר באיזו שנה, לאחר ששמע על מחלתו הקשה של מאמנו וחברו הקרוב (שבסופו של דבר נפטר) ולאחר פיגור בשתי מערכות כשהוא ממרר בבכי בין החבטות ובהפסקות.

      1. סמפראס בוודאי היה עושה טופ 10 ויותר מכך כי יכולתו הייתה מאוד מגוונת ואם לא הייתה לו ברירה היה משנה את סגנונו ומשחק היטב גם במשחק מהקו האחורי. למפראס יתרון ברור בהתמודדויות נגד אגאסי ששיחק בסגנון של קו אחורי והחזרות.

          1. מתקרב ל-43. כך שאני זוכר היטב את סמפראס. כמו שכתב גם הכותב המאמר לפיסטול פיט היהמגוון חבטות נפלא והוא היה מגוון הרבה יותר מסרב אנד וולי. ולמרות חסרותיו היחסיים הוא ידע לחםות עליהם בחכמת המשחק שלו וכשצריך ידע לשחק היטב גם מהקו האחורי ולחבוט חבטות החזרה מופלאות.
            אך לא אהב לשחק יותר מדי מהקו האחורי אלא אהב את הסגנון שמכתיבים משטח הדשא והמשטחים הקשים.
            בנוסף לכך הוא סבל ממחלה תורשתית שגרמה לנטיה רבה לאנמיה מן הסתם זה פגע בהישגיו.
            וגם בקור רוח ובכוח המנטלי ובהתעלות ברגעים קשים לא היה ואין טוב ממנו ויש לו כמה מהניצחונות ההירואים ביותר בתולדות הטניס. כבר הזכרתי שתיים וניצחון כזה נוסף היה ברבע גמר ארה"ב ב-96 נגד אלכס קורצ'ה כשבמערכה החמישית פיט חש ברע והקיע כמה פעמים אך התעלה ניצח בסופו של דבר לאחר יותר מארבע שעות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט