אדם הנסן מקבוצת לוטו-סודאל (מספר 136)
יום מנוחה בטור רחוק מלהיות יום שבו יושבים רגל על רגל על שפת הבריכה במלון. כפי שהסביר יפה גרג למונד אי אפשר לשגע את הגוף שרגיל למאמץ אדיר יום אחרי יום ופתאום להפסיק. לכן גם ביום המנוחה ממשיכים לרכוב. אמנם בעצימות הרבה יותר נמוכה ומן הסתם פחות קילומטרים אבל עדיין ההגדרה שלו כ"מנוחה" היא מאד מטעה.
באופן דומה רוכבים בוחרים להם את המרוצים שבהם יתחרו ומכוונים את מאמציהם בהתאם כשבשאר העונה שומרים על עומס תחרויות נמוך יותר. כלומר זה נכון לגבי הרוב השפוי אבל לא לגבי אדם הנסן הרוכב האוסטרלי בן ה-36 של קבוצת לוטו-סודאל. במידה וישכיל לצלוח גם את השבוע האחרון של הטור יהיה זה הגראנד טור ה-18 ברציפות אותו הוא מסיים. כן, כן, שש שנים ברציפות של שלושה מרוצי שלושה שבועות מפרכים כל שנה (ולא שהוא מוותר על המרוצים הקטנים יותר). אף רוכב בהיסטוריה לא סיים יותר מ-13 במספר ברצף בטח שלא בעידן המודרני.
תחשבו על זה רגע – 18 מרוצים ברצף. תשאלו כל רוכב איזה הישג זה לסיים מירוץ אחד כזה בלי להיכנע למזג האויר, למחלה, לעייפות, למזל, לתאונות או סתם לשריר החשק. עכשיו תכפילו הכל ב-18. זה קצת מצחיק אבל אולי לא מפתיע ממי שמעיד על עצמו שהוא אוהב אימונים עוד יותר מהתחרות עצמה. למרות זאת הוא גם מודע לחשיבות העצומה של המנוחה כשהמוטו אותו הוא נוהג לציין כסיבה להצלחה הוא " המנוחה חשובה כמו הקילומטרים".
הנסן גדל בכלל בהונג קונג כגיק מחשבים שמנמן שלא ידע ספורט מה הוא. כשהמשפחה חזרה לאוסטרליה הוא התחיל כנער להתאמן כטריאתלט. המעבר להתחרות באופנים נולד בכלל מתוך המחשבה לשפר את התחום החלש אצלו מבין השלושה. הנסן רכב גם על הכביש וגם על אופני הרים כשהוא זוכה פעמיים באחד ממרוצי אופני השטח הקשים ביותר – גביע הקרוקודיל. מדובר במרוץ של מעל 1000 ק"מ ב-10 ימים בתוואי שטח קשה ובחום האוסטרלי. הישג זה הקנה לו את הכינוי – קרוקמן שהולך איתו עד היום (לא יודע איך הם פספסו את קרוקדיל דאנדי).
המעבר הסופי לרכיבת כביש לקח עוד קצת זמן מכיוון שלמרות ההצלחות דאון-אנדר היה קשה לו למצוא הזדמנות באחת הקבוצות המקצועניות באירופה. החלון נפתח ב-2007 כשקיבל חוזה מקבוצת טי-מובייל הגרמנית שדי מהר הפכה ל-HTC. הנסן הרשים בהספקים שהצליח לייצר במבחנים אך היה צריך לחכות עד שיתפנה מקום בקבוצה. מרגע שמצא מקום בהרכב במשך 4 שנים הוא היה דומסטיק נאמן שמשך את הפלוטון והיה חלק מהרכבת שהובילה לניצחונות רבים של מארק קאבנדיש ואנדריי גרייפל. באותם שנים הוא לא רכב יותר מגראנד טור אחד או שניים בעונה. ואפילו נאלץ לפרוש פעמיים בגלל פציעה.
דווקא כשעבר ב-2011 בגיל 30 לקבוצות אומגה פארמה – לוטו (שהיום הפכה ללוטו-סודאל) הוא קיבל את האור הירוק לרכוב מרוץ אחרי מרוץ. גם בקבוצה הבלגית המשיך הנסן להיות דומסטיק נהדר, כשגם גרייפל עובר לקבוצה. אבל לא תמיד הנסן היה כבול לספרינטר שלו. בג'ירו של 2013 ללא מוביל או ספרינטר דומיננטי לשמור עליו הוא ניצל הזדמנות בריחה כדי לזכות לראשונה בקטע בגראנד טור. בקטע השביעי הוא ברח עם עוד 5 ואז באחת העליות השאיר את כולם מאחור כשהוא מסיים דקה לפני הדבוקה בגשם השוטף (איך לא):
שנה מאוחר יותר הוא חזר על ההישג בוואלטה בקטע ה-19 של המירוץ. הפעם הוא חיכה עד שהפלוטון יסגור את הבריחה ביום רווי בהתרסקויות ונפילות כדי לזנק מתוכו בקילומטרים האחרונים, ולשאוט קדימה מבלי להסתכל לאחור:
כפי שכבר נוכחנו אדם הנסן רחק מלהיות אחד שהולך בתלם אבל למעשה יותר מכך הוא זה שבועט במוסכמות. שלא כמו רוכבים אחרים המתגוררים לרוב באיטליה, צרפת או ספרד, הוא קבע את מקום מגוריו דווקא בצ'כיה. הוא גם באופן קבוע אוהב להתנסות ולשנות את הכוונון של האופניים שלו בניגוד לקונבנציות. כשהמכונאים של הקבוצה מזדעקים לו ש"ככה לא עושים" הוא מתעקש ומחזיר –" איך אתם יודעים? יש לכם נתונים להוכיח את זה?". כך רוכב לא הנסן על אופניים עם סט-אפ לא שגרתי בעליל במטרה להגדיל את ההספק שלו. בספורט שלפעמים כל כך מקובע בתוך המסורת הותיקה שלו אולי ביום מן הימים הוא יחשב לפורץ דרך. מעבר לכך הנסן אפילו מעצב את נעלי הרכיבה שלו מתוך מטרה למקסם כל יתרון אפשרי בכל היבט של הרכיבה.
חסרה להנסן רק זכייה בקטע בטור כדי להשלים את הסט של ניצחון בקטע בכל אחד משלושת המירוצים המרכזיים. נשארו מעט מאד קטעים בטור הנוכחי בהם סביר שניצחון כזה יגיע. אבל גם אם לא יבוא הנסן תמיד ישמח לסמן וי על עוד סיום של מירוץ מפרך. חוץ מזה לא נראה שהוא מתכוון להפסיק בעתיד הקרוב כך שבהחלט ייתכן שהוא יקבל הזדמנויות נוספות בשנים הבאות.
MJ234523
18 יול 2017 00:30:34אחלה טור!!
תודה
ברוך רובין
18 יול 2017 01:14:11מדהים, ולא אנושי
רועי ויינברג
18 יול 2017 02:13:29איש ברזל
פומה
18 יול 2017 05:15:42.יפה מאד תודה.
אם מדובר בטריאתלט את הטור הזה הוא יכל לשחות….זהו משהו חדש שעדין לא נעשה בעבר …
גיא הרשע
18 יול 2017 06:05:53מצוין!
מסכן, אדם הנסן. עכשיו הוא הפייבוריט החדש שלי…
עידו גילרי
18 יול 2017 10:13:07גיא דיר באלק!
אני אגלה אותך לליקרס נשיון.
מתן גילור
18 יול 2017 06:46:30מעולה. תודה רבה.
מנחם לס
18 יול 2017 07:04:19וואווו. חבל שמאז לאנס ארמסטרונג איבדתי עניין. הגיע הזמן לחזור. הבעייה היא שעות השידור כאן ואני שונא רקורדינג בספורט.
אהרון שדה
18 יול 2017 07:10:36מקסים תודה רבה.
פאקו
18 יול 2017 07:16:44מעולה פשוט. כל כך אוהב את הבן אדם הזה. אגב לא חסר רוכבים שעברו דרך השטח לפני שהפכו לכוכבים בענף. קאדל אוונס ופטר סאגאן הם שניים כאלה.
ומה שהוא עושה עם האופניים זה בכלל מטורף. הוא רוכב על אופניים עם פרופורציות שנראות שהן לא מתאימות לו בעליל. למשל עם כידון הרבה יותר צר ממה שמתאים למימדי גופו. לדברים האלה בדרך כלל יש תורה מדעית שלמה המסתמכת על מימדי הגוף, והאופניים מותאמים עד למילימטר. הוא פשוט בועט לגמרי במוסכמות. הייתם מצפים שזה יגרום לו להתעייף יותר, אבל התוצאה הפוכה לגמרי.
עידו גילרי
18 יול 2017 10:12:28האמת שאני אשמח אם תוכל לפרט. חשבתי להיכנס לזה בפוסט אבל החלטתי שזה טכני מדי ושגם ככה אני לא מבין מספיק בנושא.
אם תוכל להיבטים בהן הוא הולך נגד הקונבנציה ולהשפעה שלהם:
1. רוחב הכידון.
2. הפרש הגובה בין המושב לכידון
3. מיקום המושב
4. מיקום הקליטס
5. אורך הזרוע של הפדלים
פאקו
18 יול 2017 12:01:30ממה שאני מבין, שני הדברים הייחודיים שלו קשורים לרוחב הכידון ולגודל הקראנק (גלגל השיניים הקדמי בהילוכים). רוחב הכידון שלו צר במיוחד, כי זה מאפשר לו להיות יותר אוירודינמי (על חשבון נוחות כפי המסתבר). הקראנק שהוא משתמש בו גדול יותר מהרגיל (180 מ"מ) מה שנותן לו יותר כח. מצד שני, בגלל שמדובר בגלגל יותר גדול, צורת הישיבה הרגילה לא עובדת כאן, כי הוא צריך להתרחק. לכן, מוט הכיסא שלו מכוון יותר קדימה (זווית שלילית), והנסן יושב בפוזיציה הרבה יותר מכופפת מאשר רוכב רגיל. גם זה אגב מוסיף לאוירודינמיות שלו, אבל אלוהים יודע איך אפשר לעשות ככה גראנד טור שלם.
עידו גילרי
18 יול 2017 13:17:22תודה, איש יקר.
אני קראתי גם שבהתאם לקראנק הוא גם מזיז את הקליטס אחורה ככל הניתן כדי להגדיל את המנוף. כאמור מכיוון שאני לא בתחום אני לא יודע איך זה אמור להשפיע על תחושת הרכיבה.
פאקו
18 יול 2017 13:39:22זה חלק מהשינויים שנובעים מגודל הקראנק. תחשוב על בן אדם שבמקום שפלג הגוף התחתון יהיה יחסית ניצב לקרקע, כל הזוית שלו היא באלכסון, כאשר האגן יותר מקדימה, וכפות הרגליים מאחורה. משפיע על הכל כולל על חיבור הקליטים. כל זה נדרש על מנת לסובב את הקראנק ביותר מנוף.
עידו גילרי
18 יול 2017 14:45:14שוב תודה, מאד עזרת לי להבין את הפואנטה.
איך אמרתי… מספיק קרוב.
פומה
18 יול 2017 11:31:49תוכל בבקשה להסביר את המושג תורה מדעית שלמה ,ולמה הפרופוגציות ברכיבת השטחנןכביש שונות, הרי בעיקרון יש לנו רוכב אופניים ופדלים והגיאומטריההשל האופניים לעחיות למישורים ירידות.מאד ברורה אז מגיפה נובע הבדל הגיאומטריה בין השטח לכביש .
ובענין רוכבים שעברו משטח לכביש ברשותך עוד שניים שזכו בתארים נכבדים מחוץ.למסלול פלויד לאנדיס ומיכאל ראסמונסן.
פאקו
18 יול 2017 12:24:28תורה מדעית ברמה שיש אנשים שזה אשכרה המקצוע שלהם. אפילו כאן בארץ שהענף הוא קטנצ׳יק, יש שני אנשים שונים שמתפרנסים יפה מכיוון של אופניים לפי מידות הרוכבים.
פאקו
18 יול 2017 12:52:02וההבדל הגדול בין שטח לכביש הוא בתנוחה. בשטח יושבים זקוף יחסית, בעוד שבכביש יושבים הרבה יותר רכון. עניין של אוירודינמיות.
פומה
18 יול 2017 13:01:13עדיין הגיאומטריה די דומה קצת שינוי במיקום מרכז הכובר אבל גיאומטריה דומה , לדעתי הנסן מכוון את האופניים בקירוב לנסיונו בשטח ,הוא מכון למיטב הבנתי את האופניים עם כידון צר ליותר כוח מתפרץ ,שלב ראשון ומאחר והוא טכני יותר מרוכבים אחרים בעל שיווי משקל עדיף וחסכני באנרגיה לא מבזבז אנרגיה על נדנוד , הוא יכול לותר על כידון רחב ,ומקבל יכולות ספרינט עדיפות.
פאקו
18 יול 2017 13:41:45לעניות דעתי מדובר בשינויים שהם בכיוון הפוך לרכיבת שטח. הוא הרבה יותר רכון מאשר רוכבי הכביש, בעוד שרוכבים השטח יותר זקופים. מה שמשחק פה לדעתי זה היכולות שלו כמהנדס דווקא, ולא כרוכב שטח.
Kami
18 יול 2017 08:03:59תודה!
גיא
18 יול 2017 10:07:30איירונמן
מתן גילור
18 יול 2017 11:29:19כל מי שמכנה אותו "איש ברזל (איירונמן)" – אני רק מקווה שאתם מבינים שכל גראנד טור במפני עצמו הוא תחרות קשה לאין ערוך יותר מתחרות איש הברזל.
איש ברזל עושים לא מעט חובבנים במגבלת הזמן.
תנו לחובבן לרכוב את הטוב ובמקרה הטוב הוא שורד שניים וחצי קטעים לפני שמגבלת הזמן תכריע אותו. זאת בהנחה שהוא בכלל יהיה מסוגל לקום מהמיטה אחרי היום השני.
אם כבר, למי שמתמיד באיש הברזל צריך לקרוא "גראנד טוריסט".
פומה
18 יול 2017 11:33:53בכמה תחרויות איש ברזל סלאש גראנד טורים השתתפת מתן ?
מתן גילור
18 יול 2017 11:45:34ובכמה אתה? כי נראה לי שאתה כותב לא מעט על הנושא.
אתר שלם על ה-NBA ואין פה ולו כותב אחד שהשתתף ולו במשחק אחד של NBA. מה בדיוק הטיעון שלך?
ד"א, עדיין לא הבאת לי הפניה למקום בו כתבתי שקונטדור שען גרוע.
פומה
18 יול 2017 12:49:22הטיעוןנדיהב
פומה
18 יול 2017 12:52:31הטיעון הוא שאין לך בסיס להשואה.
אשמח אם תאיר את עיני אחרת,התשובה שלך אגב דמגוגית כי לא השוויתי בין התחרויות ,אתה השווית!
שמח שאתה חוזר בך בענין קונטאדור.
מתן גילור
18 יול 2017 12:54:46טרול – תפנה אותי לתגובה בה כתבתי דבר כזה.
אין לך הפניה כי זה מעולם לא נכתב.
אתה שקרן.
עד שלא תביא לי הפניה או תתנצל על השקר שלך, אני לא מתייחס להטרלות שלך מעבר לתיוג שלך כטרול.
התייחסות עניינית לגבי ההשוואה תקבל אחרי הפניה או התנצלות.
פומה
18 יול 2017 13:08:34הקללות מעידות שאין לך תשןבות עניניות ,גם לא צריך ,חושב שכולם הבינו מה יש לך להגיד.
מתן גילור
18 יול 2017 13:17:48טרול, התנצלות או הפניה. שום דבר אחר.
לא תקבל תגובה אחרת עד שלא תגיע אחת מהן.
פומה
18 יול 2017 20:22:26אין שום צורך בתגובה .
היקשים לוגיים בהשואה בין מקצוענים לחובבים הם היקשים שגויים ודמגוגיים , אפשר להשוות רק בין מקצוענים או רק בין חובבים .
בכלל אין מה להשוות כי אלו ספורטים אחרים,אם מתעקשים אפשר ללכת למדגם מצומצם מאד שהוא שגוי כי הוא מצומצם אבל דוקא סותר את הצהרותיך הדמגוגיות.
מתן גילור
18 יול 2017 20:52:05נתי, אתה טרול. אתה מציק. ואתה בעיקר חסר מושג.
אני גמרתי להבליג לך. אתה שקרן, אתה טועה בערך בכל תגובה שניה, וזה לא מפריע לך להמשיך ולהטריל.
כמו שכבר כתבתי, תגובה עניינית רק בהתנצלות או הפניה.
עד אז תמשיך לקבל חוסר נחמדות על כל הטרלה.
פינגבק: לפני וואלטה 2017 – האם נראה דאבל היסטורי? / דוד "פאקו" סעדה | Hoops