יומן האבטיח (20) / מתן גילור

תוצאת תמונה עבור תמונות של אבטיח

  1. בצעד יוצא דופן, החליט לאחרונה מועדון כדורגל מכבי חיפה לשלול את המנוי של אוהד הקבוצה ולא לאפשר את כניסתו למשחקי הקבוצה. לטענת הקבוצה, האוהד ביצע אי אלו מעשים שמבחינתה עברו את הקו אדום ואילו האוהד טוען שלהד"מ. אבל בואו נשים בצד את המקרה הספציפי, שייתכן ויתברר בבית המשפט, כפי שטוען האוהד. השאלה היא האם ומתי מותר לקבוצה להרחיק אוהד ממשחקיה, כשצריך לקחת בחשבון שהיא איננה הריבון. בואו ננדוד לרגע לשני הקצוות. הקצה הראשון הוא מצב בו פלוני עסק בפעילות לא חוקית במסגרת אירוע של הקבוצה או בקשר אליה. למשל קרא קריאות גזעניות, ספסר בכרטיסי הקבוצה, פרץ לכר הדשא וכיו"ב. נראה לי שבמצב זה, גם אם לא תהיה הסכמה מוחלטת, הקונצנזוס הוא שזכותה של הקבוצה לנהוג כך. אינני עו"ד ולא מתיימר להיות כזה, אבל הניחוש שלי הוא שבמקרים מסוג זה בית המשפט יגבה את הקבוצה. בקצה השני עומד אירוע פרטי. כשאלמוני עורך אירוע פרטי זכותו לא לאפשר השתתפות לכל מי שלדעתו לא מתנהג באופן ראוי בין אם התנהגות זו עומדת בקנה אחד עם חוקיה של מדינת ישראל ובין אם לאו. קבוצת כדורגל, כפי שקבע בית המשפט, היא גוף דו מהותי. לפיכך, משחק כדורגל רשמי אותו מקיימת הקבוצה הוא אירוע בעל אופי ציבורי וודאי שלא פרטי כמו מסיבה אותה היה עורך מאן דהוא. נשאלת השאלה – האם באירועים בעלי אופי ציבורי הרף הוא חוקי מדינת ישראל וכל מה שעומד תחת הזכות של חופש הביטוי מותר? לא בטוח. נראה לי שכולנו מבינים שאם נבוא לתאטרון ציבורי ונרבה בקריאות ביניים נורחק מן האולם. מצד שני ברור שאי אפשר להגיע למצב בו כל צחקוק או לחשוש יגרמו להרחקה לאלתר. כמו בדברים אחרים בחיים חשובים האיזונים והבלמים. הביטו, מגרש ספורט אינו מופע תאטרון ולא היינו רוצים שייהפך לכזה, אבל זה לא אומר שמארגן האירוע חייב לקבל מה שלדעתו היא פריקת כל עול. אני חושב שמותר שיהיה גבול מחמיר מגבולות חוקי מדינת ישראל. אבל… הגבול חייב להיות: א. סביר (כן, זה נתון לפרשנות. מבחן האדם הסביר הוא מבחן נפוץ מאד בסוגיות קצת יותר מהותיות מצפייה באירוע ספורט). ב. ברור, שקוף ולמפרע. המועדון / האיגוד / משרד הספורט, אם ברצונם להציב גבול מחמיר מחוקי מדינת ישראל, חייבים לפרסם קווים מנחים. ברור שאי אפשר לחלק את מילון אברהם אבן שושן למותר ואסור, אבל בהחלט אפשר לנסח קוד התנהגות שבר דעת יבין. לסיכום, כשרוצים לייצר נורמה, צריך לשים לב שהיא סבירה, מובנת ובגבולות הטעם הטוב, וכן שאינה גובה שעירים לעזאזל.
  2. שחקן הפנים של מכבי תל אביב בכדורסל, איתי שגב, סירב להשתתף באימון הנבחרת האולימפית. לטענתו של השחקן וד' אמותיו הכיסוי הביטוחי אותו מספק איגוד הכדורסל אינו מספיק, והוא לא מוכן לסכן את יכולת ההתפרנסות העתידית שלו, ללא רשת ביטחון ראויה. השחקן הושעה מהנבחרת. טענת איגוד הכדורסל היא שהכיסוי הביטוחי מספיק. לראיה, טוען האיגוד, שחקנים בעלי פרופיל נוכחי גבוה מזה של שגב משתתפים בפעילות הנבחרת תחת אותו כיסוי ביטוחי. אני לא אומר שאין טעם בטענה זו. וודאי שיש בה טעם. ברם, היא ניתנת לסתירה. זו שהושרש נוהג מסוים לא אומר שבהכרח שהוא תקין, וזה שכולם משתפים פעולה עם משהו לא הופך אותו בהכרח לראוי, קל וחמר כשהחשש מסנקציה הוכיח עצמו. עם זאת, ממש לא בטוח שיש ממש בטענות של שגב וייתכן שדרישתו הינה דרקונית. אני חושב שהפתרון הטוב ביותר הוא שאיגוד הכדורסל בשיתוף עם ארגון השחקנים יפרסם מרכז לפירמה המתמחה בנושא, שתבצע את תחשיביה ותגיש המלצה למהו הכיסוי הביטוחי הראוי עבור שחקן אקראי בנבחרת ישראל בכדורסל. כמובן שצריך להחליט מראש שהמלצותיה מקובלות על שני הצדדים.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. מי זה מועמדון מכבי חיפה 🙂
    בנוגע להרחקות- אי אפשר גם להעניש את הקבוצה וגם למנוע מהם להרחיק את המפריעים, אני חושב שצריך לעבור לעונש פרטני ולא קולקטיבי, האם *המועדונים* צריכים לאכוף את זה ולא רשויות החוק זה דבר שאני מתלבט, אולי במה שפוגע *ישירות* בקבוצה אז הקבוצה אחראית ומה שעבירה על החוק המשטרה.

  2. אופ טופיק

    כאוהד הפועל חיפה אני חושב שאתם השנה חזק במרוץ לאליפות מתן.את 2 האליפויות של באר שבע חזיתי מראש[בכדורגל בניגוד לכדורסל אני פוגע טוב].השנה לא יפתיע אותי אם באר שבע יסיימו אפילו במקום השלישי.לדעתי זה ביניכם למכבי תל אביב.בפעם הקודמת הבצורת שלכם הייתה מ94-01[7 שנים].האליפות האחרונה של מכבי חיפה היתה ב11.האם נראה 11-18[7 שנים שוב]?

      1. ההרכב הכי טוב שלכם לדעתי 4-3-3
        גלזר
        מבוקה
        קגלמאכר
        דוס סנטוס
        בן הרוש
        אלברמן
        קהת
        קוסטדינוב
        קאיו
        רוקביצה
        דמארי

        שעל הספסל יש לכם שחקנים כמו עטר ורמוט קינן לביא ועוד

          1. כן שכחתי את אופיר.רכשתם כל כך הרבה שהוא פרח מזכרוני.לגבי דקל אני יודע וזו טעות של לוזון לפי דעתי נראה שיתחיל גביע הטוטו והליגה אם זה באמת מה שיהיה

  3. תודה מתן .
    בעניין האוהד נשמח לשמוע מה טענת המועדון .
    זה חשוב מכיוון שעולה אצלי חשש שזה פתח להשתקה.
    נשאל זאת כך האם הטענות המועלות כלפיי האוהד …במידה ונכונות האם ההשעייה לדעתך (בעיני האוהד הסביר 😊 )
    הייתה מוצדקת (לפי אותם קריטריונים שזה עתה העלית ).

    2. בעניין שגב מזכיר לי דהזוו לניצחון של ישראל כל ברית המועצות בשנת 1990 2-3.
    במשחק שבו עלה לגדולה טל בניו בזכות השביתה של רוזנטל ,תקווה ואוחנה .
    אם לשגב תהיה אותה קריירה כמו מי מהשלושה הוא ישחק אותה בענק.

    בשולי העניין רק אומר שגם אם יש שחקנים גדולים משגב .
    שגב צעיר מאד ועדיין לא הרוויח הרבה מכדורסל הסכנה שלו בפציעה משמעותית לאורך זמן גדול מכוכבים גדולים אך מבוגרים ממנו נניח לצורך העניין יוגב אוחיון שכזה.

      1. תודה מתן בהחלט מעורר שאלות .
        האינטואציה הראשונית שלי לכבד ואף לעודד את עמדת הקבוצה.
        אך זה מעורר ללא ספק שאלות רבות כבדות משקל.
        אולי הפתרון הוא להקים סוג של וועדת אתיקה חיצונית להנהלת המועדון שבו יינתן ייצוג להנהלה כמו גם לאוהדים וכן לאנשים בלתי תלויים אך ממלכתיים על מנת לקבוע נורמות מוסכמות וחשוב יותר מתי ניתן להעניש בהרחקה ממשחקים .

  4. עפר, אם נדמה לך שאוביל אדם חסר ישע אל הגרדום בלי לעשות רעש, אז כנראה שלא נשאר לך כבר כלום בין האזניים חוץ מאדים של שכל.

  5. תודה, מתן.

    שאלה מעניינת, שאלת הכיסוי הביטוחי.
    זה לא ממש מסובך לבדוק את העניין –
    מספיק לבדוק מה נהוג בשאר העולם.

    (אולי זה בגלל שאני ציני, אבל יש לי תחושה שבדיקה מעמיקה תגלה שיש אמת מאחורי טענתו של השחקן)

  6. שתי נקודות:

    הלוואי שיום אחד נגיע בישראל לרמת הקהל בארה"ב. כאן לא צריכים התערבות משטרתית או קבוצתית. כאן הקהל מסביבו היה דואג להשתיקו או לעצור בו במקרים יוצאי דופן. בכל ימי כאוהד ספורט בארנ"ב לא ראיתי שוטר במגרש או איצטדיון. ישנם אנשי סקיוריטי של הקבוצה והם מאומנים דיים להחליט מתי אדם עובר את הגבול, ואז זורקים אותו מהמגרש.
    יעשה שוב? ייזרק שוב.
    יחזור ויעשה שוב? ייזרק שוב.
    כל פעם הוא מפסיד את המשחק והכסף שעלה לו.

    בקשר לביטוח, שוב, בארה"ב כל שחקן מקצועני (ואם שגב הוא בנבחרת אני מניח שהוא מקצועני) קונה ביטוח אישי ברמה שהוא רוצה. הם משתכרים מספיק, וזוהי הוצאה שקשורה לעבודה.

    1. בישראל הם לא משתכרים מספיק. יש המון ספורטאים שמייצגים את ישראל שמשתכרים סכומים נמוכים. לדעתי, זה לא הוגן ולא הגון לדרוש מהם לשלם את פרמיית הביטוח.
      זאת ועוד, מה לגבי גיל צבא בו קיימות הגבלות על שכר השחקנים?

    2. עד כמה שאני זוכר, את שחקני ה-NBA בזמן שהם משחקים במסגרות אולימפיות מבטח האיגוד האולימפי (IOC), ובזמן שהם משחקים במסגרות בינלאומיות אחרות, מבטחים איגודי הכדורסל הבינלאומיים.
      ההוצאה לא נופלת על השחקנים או על ה-NBA.

      ב-NHL שוקלים לאסור על שחקני NHL לשחק באולימפיאדה הקרובה לאור העובדה שהאיגוד האולימפי החליט להפסיק לממן את הביטוח של שחקני ה-NHL,
      וה-NHL בעצמם לא מוכנים לשאת בעלות (לא פלא – אין להם רווח מוניטרי מהמשחקים האולימפיים).

  7. בקשר לנבחרת אני לא בטוח, אבל הביטוח האישי שהוא רוכש מבטיח אותו מפי כל פציעה במשחק כדורסל (או כל פציעה אחרת)

  8. מעבר לעניין הביטוח של שגב, אחת הטענות העיקריות שלו (ושל משפחתו) היא השיימינג שהאיגוד עשה עליו אחרי שהסיפור התחיל, במקום לסגור איתו את הנושא בשקט. אם האיגוד באמת מתנהל כך איתו, לא נותר אלא גם להאמין לשחקן בכל הקשור לביטוח עצמו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט