הבועה (2) – שום דבר לא השתנה מאז 1990 / עדו מוריה

בשנת 1990 פטריק יואינג הביא 3.5 מליון דולר הבייתה. בשנת 2017 לברון מביא הבייתה 33 מליון ממשכורתו ב NBA.
וואו גידול של פי 9.5  אתם אומרים. התשובה היא לא! 2 המשכורות זהות אם אתם מוסיפים את פקטור האינפלציה והכסף שהתווסף לשוק החופשי. תראו טריק בכלכלה..

 

בטור המצויין (כרגיל..) של מל מה 09/17, היתה תגובה של NO FUNNY STUFF שהפנת לטבלת המשכורות מ .. 1990 ,  את הטבלה מוביל האחד והיחיד פטריק יואינג עם 3.5 מליון דולר לעונה. לקחתי לעצמי תרגיל מחשבתי לבחון איפה תהיה שווה המשכורת שלו היום בתנאי אינפלציה. שמתי את הנתונים במחשבון אינפלציוני ועם תוספת אינפלציונית , פטריק היה מביא הבייתה משכורת של 6.7 מליון לעונה. משהו באזור של ג'בארי פרקר השנה.

אבל, ב 27 שנה האחרונות היו טיפה יותר שינויים משערי הריבית ועליית מחירי הלחם שהשפיעו על האינפלציה. את הפיל שבחדר הכלכלן הראשי בכלל הרג בשנות ה-60 והגופה שלו מוחבאת באיזה פריזר קבור 6 אמות מתחת לאדמה.
אני אכתוב שוב את המשכורת של פטריק יואינג 3.5 מליון דולר אמריקאי בשנת 1990. יש פה כמה משתנים. אחד זה השחקן – זה באמת לא רלוונטי לסיפור, השני זה המשכורת והשנה – 3.5 מליון דולר, תאמינו או לא מליון דולר ב 1990 היה המון כסף. והמשתנה האחרון זה הדולר אמריקאי. מי ממכם יודע כמה דולרים אמריקאים הסתובבו באמריקה ב 1990? וכמה דולרים אמריקאים מסתובבים שם עכשיו?

בשביל להבין את השאלה חשוב להבין שגם כסף הוא תמיד עניין יחסי. בתקופה שאבא שלי יצא מהצבא ב 68 והלך לעבוד במכרות בתמנע הוא קיבל 50 לירות בחודש. משכורת שהיתה יותר גבוה מהמשכורת של סבא שהיה מהנדס ראשי בחברת חשמל..  ובחיים הוא לא היה נהיה מליונר. בשנת  1983 אבא עשה מליון תוך חודשיים מעבודה כנהג אוטובוס…למה? כי הכלכלה התפוררה, והפתרון של הממשלה שלנו אז היתה … להדפיס!  היינו מליונרים בשקלים ישנים, כמו כולם במדינה אז, אבל מליון שקל ישן לא היה שווה את הנייר שעליו הוא הודפס.  ואז חתכו את השקל בשלושה אפסים ובבת אחת אנחנו ו 99% משאר האזרחים הפסידו את סטטוס המליונר שלהם. בתור ילד בשנות ה-70 אבא לימד אותי שלא צריך מליון. חצי מליון גם מספיק כשבית עולה 50000 לירות ואת השאר אפשר לשים בתוכנית חסכון ולחיות מ 2% ריבית עד סוף החיים. משהו זוכר?

בתור בחור צעיר שעשה כסף יפה בשנים הראשונות קניתי עם 2 חברים דירה ביהודה הלווי בשביל לשלם לנו את השכ"ד . משהו היום יכול לחלום על דירה להשקעה ביהודה הלוי… בגיל 27? משהו עוד חושב שמליון שקל זה הרבה כסף?

הסיבה היא לא רק אינפלציה או אנפלציית מחירים הסיבה היא שכל שנה נוסף עוד כסף למחזור המשק. הכסף יכול להתווסף בגלל פעילות של המדפסה של הבנק המרכזי, או בגלל כסף זר שמגיע מיצוא סחורות או שירותים פיננסים (הלוואות, ירושות וכו… ) או יבוא של עולים חדשים או בגלל מלוות של הממשלה (אג"ח) ומכירת נכסים של הממשלה כמו נניח.. האמפי בקיסרייה (בחיי זה בחדשות שלנו פה).

נחזור לארה"ב. עד שנות ה-60 (שנות הכהונה של לנדן ג'נסן וניXון ) המדפסה של הפדרל ריזרב הדפיסה מטבעות בהתאם לכמות הזהב שהיה בפורט נוקס. משנות ה-60 שונו התקנות והפדרל ריזרב הדפיס בהתאם לצרכים שהוא החליט שהוא צריך. מרגע זה ארה"ב גם הפכה למעצמה שהיא כיום. כי תחשבו על זה:

-"סליחה ממשלת אוסטרליה, תוכלי להלוות לי מליון דולר?"
– "בכיף ממשלת ארה"ב הנה מליון דולר תחזיר לי מליון ומאה אלף עוד שנה.."
ממשלת ארה"ב לוקחת את הכסף, הולכת לחדר האחורי ומצלמת את שטר החוב 4 פעמים, מביאה את שטר החוב למדפסה שמדפיסה מיד 4 מליון. ואז הולכת ומחזירה את הקרן + ריבית לאוסטרליה… .

הבנתם את העניין? הדולר האמריקאי היה ועודנו המטבע בו מתבצעות העסקאות העולם וארה"ב בלבד מחליטה כמה USD יהיה במחזור העולמי.

מכאן זה כבר יותר פשוט להשוות. בדקתי את מחזור הכסף העולמי שמסתובבת בעולם. (MONEY CIRCULATION) . ואלו המספרים:

ב 1990 היו במחזור טרליון דולר (GIVE OR TAKE).
12 שנה אחרי זה ב 2002 כבר היו 2 טרליון שצמחו ל 4 טרליון ב 2008 בעקבות השעות הנוספות שהמדפסות עשו בבועת הפריים,  מאז המחזור גדל בצורה עקבית לכיון ה-5 טרליון שיש היום.

הנתון לא סיפק אותי אז מצאתי את דוח הפעילות של המדפסה של הפד  . משנת 1990 ועד היום הפד הדפיס פי 7! יותר מכפי שהיה לו ב 1990 .

נחזור לפטריק ונסכם את הנקודה..

פטריק הרוויח  6.7 מליון בתנאים של שינוי אינפלציה. אבל כשנוסיף לפטריק את החלק היחסי של כמות הכסף שנכנסה למחזור ב-27 השנים האחרונות אז פטריק יצטרך לקבל 33.5 מליון על מנת שההמשכורת שלו מ 1990 תהיה שווה ערך לכמות הדולרים שהפד הספיק להדפיס מאז… שזה בדיוק כמו השחקן הבכיר היום (לברון 33 מליון, קארי 34 מליון).

אני מסכים עם מל במסקנה שלו. יש בועה , אבל הבועה זו לא ה NBA הבועה זה המטבע –  בסוף היום, 3.5 מליון ב 1990 קונה אותו דבר ש 33 מליון קונה היום.

למי שמתעניין קישור שמצאתי ל MINT של המטבעות דווקא מאז 1890. תראו איך הכל השתנה בשנת 64.

 

 

לפוסט הזה יש 31 תגובות

  1. כוח הקניה בין 1990 לבין 2017 בארה"ב, הוכפל. הוא לא פי 10.

    ומחירי הדיור, הם לא מייצגים נאמנה את השינויים האינפלציוניים –

    בעוד שמחירה של דירת חדר החציונית במצפון מזרח ארה"ב קפץ ב-17 השנים האחרונות מ-142,000 דולר ל-288,000 דולר (דומה לאינפלציה),
    מחירה של דירת חדר באפר ווסט סייד ב-NYC קפץ מ-200,000 דולר ל980,000 דולר (פי חמש, עדיין לא פי 10 כמו הפער בין המשכורות של יואינג ולברון).

    1. מדד האינפלציה לא לוקח את מחירי הדירות בחשבון אלא את השינוי במחירי השכירויות. ובכלל כל הקונספט שגוי כיוון שהמדד אופס מספר פעמים מאז שנת 90

  2. אני מבין את הפואנטה, וגם אני מציע לתת מבט בעבר:

    During the 1997–98 NBA season, the Timberwolves and Garnett agreed on a six-year contract extension that was worth an unparalleled $126 million
    )WIKIPWDIA(

  3. ניתוח מאוד יפה ומחכים עידו. תמיד תענוג לקרוא אותך. אני בטוח שזה לא 100% מדוייק כי יש אלף דרכים לטעון לכאן או לכאן ואלף פקטורים שאפשר להשוות בין אז להיום (מה היתה המשכורת הממוצעת ב1990 לעומת היום, עלות מחייה ודיור ממוצעים) אבל הרעיון נכון והשורה התחתונה נכונה. 3 וחצי מליון בשנת 1990 היו סכום דמיוני בדיוק כמו ש33 מליון הם כיום.

    סתם להוסיף עוד אש למדורה, ב1990 משכורת ממוצעת בארה״ב היתה פחות מ20 אלף לשנה. היום זה בערך 44-45 אלף.

    מה אני בעיקר לומד מכל זה? שחבל שלא קניתי דירה במנהטן (או אפילו בתל אביב) בשנת 1990.

    1. אני יכולתי לקנות דירה ברח' וייזל בת"א בשנת 1959 שם התגוררתי בשכירות כשלמדתי בוינגייט במחיר מצויין אפילו אז, וברוב טפשותי סרבתי בגלל שלא כללה חנייה. היום באותו בית הפכו את כל החצר לחנייה לאיזה 15 מכוניות..

    2. תודה אברי. בשנות ה-90 דווקא חיפשנו להפוך את הבית בת"א של סבתא שעברה אז לבית אבות לבית במנהטן. זה היה רחוק מלהספיק… .
      אני חושב שברגע שבמליארדרים נוגעים באיזשהו שוק הוא פתאום נהיה לא נגיש לנו פשוטי העם ובניו יורק תמיד היו משקיעים זרים.

      אגב – אני חושב שהבועה של הנדל"ן בישראל היא בעיקר בגלל יורדים שקונים בישראל דירות להשקעה. בשנת 2005 דירה בת"א עלתה רבע מליון אוסטרלי שזה היה רבע מבית במלבורן. השקעה מצויינת לקהילה ומחיר בלתי אפשרי לישראלי.

      מאז המליארדרים הסינים גילו את מלבורן ופתאום גם לנו המקומיים אין סיכוי לבית.

  4. אהבתי את הניתוח. מעמיק מאוד. הבעיה לטעמי היא לא המשכורות של הבכירים סטייל לברון, אלא המשכורות של הבינוניים סטייל אלן קראב, אבן טרנר ודומיהם. כששחקן בינוני מרוויח 18 לעונה זו הבעיה. ה-40 שקרי מרוויח זה מתקבל כי הוא סופרסטאר.

    1. וכדברי ישראל קטורזה: "אני מקריא לילדים שלי הרבה את דירה להשכיר. שלא יחשבו אפילו על לרצות דירה כשיהיו גדולים. הקטן בכלל קצת איטי אז אני מקריא לו את הבית של יעל. שידע שגם לגור בארגז זה סבבה…."

  5. תודה עידו.
    האינפלציה מושפת בין היתר מכמות הכסף במחזור.
    אי אפשר להגיד אינפלציה + שיעור השינוי בכמות הכסף.
    לשיעור השינוי בכמות הכסף אין משמעות שלעצמו על כוח הקניה, אלא שיש לו השפעה חזקה על האינפלציה (לא כולל מלכודת הנזילות בנ העולם נמצא בשנים האחרונות ויפן בעשורים האחרונים).
    בקיצור, כדי להשוות כוח קניה של משכורת מסוימת צריך לשקלל רק אינפלציה ולא שיעור השינוי בכמות הכסף, שהשפעתו על הביקושים והמחירים נכנסת לאינפלציה.

    1. גם אותי לימדו שנה ראשונה שהאינפלציה זה נתון שמאגד את המחזור+שינוי מחירים + הכל. אני חושב שזה כלכלה ישנה שלא לוקחת בחשבון שהמחזור לא בהכרח מכלכל את הכלכלה אלא רק את שפיץ הפרימדיה. וגם הבאתי נתונים לזה.
      אם תחבר את כל מה ש הפד הדפיס זה 43 טרליון! על פני 30 שנה. רק עשירית מזה מתגלגלת למחזור וארה"ב היא רק שחקן אחד.
      מחזור של 5 טרליון הוא של 20 מדינות בלבד לא כולל כלכלות ענק כמו סין וסעודיה. שמחזיקות במרבית הרזרבות.
      דרך אחרת לקרוא את הכלכלה זה לא להתעלם מכמות הכסף שנמצאת בעולם ולראות שענפים מסויימים (מאד יוקרתיים) מגיבים לזה . ברור שלא מחיר הלחם ש 7.5 מליארד אנשים צורגים יום יום אבל 30 קבוצות NBA בליגה הטובה בעולם זה כבר קבוצת ייחוס אחרת לגמרי…

      אגב יוסטון נמכרה ב פי 10 ממה שנקנתה לפני 30 שנה.
      הסלרי קאפ גדל ב פי 10 ב -30 שנה.
      פטריק משתכר פי 10 על פני 30 שנה.
      וזה לא איזה נוסחה או משהו, זה מחיר השוק!
      ו..כמות הכסף * שווי הכסף גדל ב פי 10 על פני 30 שנה.
      אז אולי יש קשר בין ה-2.

      1. יוסטון אם וכאשר תימחר תהיה בשווי של פי 20 ויותר ממה שנקנתה לפני קצת יותר מ-20 שנה.
        אין ספק שלכמות הכסף שמסתובב בעולם יש משמעות אבל לפני 20 ו 30 שנה כוח הקנייה של מדינות ענק כמו סין והודו היה זניח.
        התפתחות האינטרנט יחד עם זינוק הכלכלה של שתי המדינות האלה בלבד חייב להקפיץ את כמות הכסף האבסולוטית שקיימת (יחד עם הגידול באוכלוסיה). אגב הסיכוי גדול שיוסטון כאשר תימחר, אלו יהיו משקיעים מאותן מדינות.
        הפד שוחק את ערך הדולר בהדפסה סדרתית אבל ככל שמדינות המזרח יהיו יותר מושקעות (או שקועות) בדולר, כך האינטרס שלהן לשמר אותו. כך או כך, אמריקה עדיין מנצחת.

        1. רוצה לאמר- אם כבר להיכנס לחובות, אז שיהיו כלכך גדולים שלא יהיה אפשר לבקש לפדות אותם.
          אמר כל מיליארדר ever

        2. טופפפ היא לא כל כך מנצחת. ז"א היא ניתחה כבר דיי הרבה זמן, שבל ממה שראיתי במחקר לטור הזה זה 2 דברים:
          העולם כבר לא סוחר ב USD בלעדית. האורו(25%( עבר את ה (20%) USD במטבע הנסחר בעולם ולאחרונה (ב 15 שנים האחרונות) גם הין יואן והרופיה משתתפים יותר ויותר במסחר הבינלאומי

          http://www.marketoracle.co.uk/Article11576.html

  6. אחלה עידו מעניין מאוד. הכל יחסי בחיים.
    מה שמשנה זה לא כמה כסף מסתובב בעולם אלא מה אתה יכול לקנות בכסף שלך.

  7. מדהים מי ידע שככה אהנה מלקרוא על מטבע. גם תמיד מפליא אותי עד כמה בני אדם באמת לא מבינים את הכלכלה שהם בעצם יצרו בעצמם.

  8. יש כל כך הרבה פקטורים בכלכלה ובשוק המטבע שרק על עצם היכולת להוציא מהסבך הסתכלות אחרת וטור מעניין כבר מגיע לך שאפו!!

  9. מעניין מאוד. כפי שציין מתן, הכל מגולם באינפלציה ובכוח הקניה.
    פעם היינו מפנטזים על היום בו נזכה במיליון שקל. היום זה רק ההון העצמי לפני המשכנתא…

  10. תודה עידו, יש לך יכולת לקחת נושא ולזקק אותו.
    לפעמים בצורה קצת מוקצנת אבל זה בסדר.
    מה שמעניין אותי הוא כמה סחורות פיזיות היה ניתן לקנות עם המשכורת של יואינג אז, וכמה זה יעלה היום.
    לדוגמא כמה מכוניות "אמצע הדרך". זהו מוצר עממי בסיסי מייצג שלא משתנה כל כך.
    להבדיל, כמה דירות חדר במנהטן זה שווה (פחות מייצג כי המחירים שם מאמירים ללא קשר לצריכה אמיתית).
    מעבר לעניין הזה, של כוח הקנייה, יש את העניין ההשוואתי, כלומר לאיזה אלפיון 3.5 מ' דולר הכניסו אותי ב 1990 וכמה אצטרך היום כדי להיכנס לאותו אלפיון.

  11. אחד המאמרים המבריקים שלך.
    זה והמאמר המדהים בשיתוף עם רפי על התהליך בפילדלפיה
    הפרוסס…
    אתה אחד מאלו שהייתי משלם על עיתון כדי לקרוא אותם .
    לא תמיד ולא בכל מאמר ,אבל ברגע שאתה מתישב ברצינות על משהו
    יוצאת יצירת מופת.
    תודה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט