ההיסטוריה חוזרת?! – הגולש אורי ספיר

שילוב לוגואים של הפועל ירושלים ומכבי תל אביב

השנה: 1969. עורך דין צעיר בשם שמעון מזרחי מתמנה לבעלים של קבוצת מכבי תל אביב ומיד מתחיל בעבודה. בתוך מספר שנים הופך שמעון את מכבי תל אביב למועדון הכדורסל המצליח בישראל, בזכות מספר רעיונות גדולים מצליח מזרחי להפוך את מכבי לקבוצה של המדינה בזכות הישגים רבים בארץ ובאירופה. לאחר 8 שנים בלבד זוכה הקבוצה בגביע אירופה הראשון לקבוצה ישראלית ומגיעה לגבהים אחרים יחד עם קבוצתו והקהל המסור. נעזוב לרגע בצד את שמעון ונעבור לסיפור דומה 45 שנים מאוחר יותר.

השנה: 2013. יזם צעיר ומצליח בשם אורי אלון קונה את קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים ומיד מתחיל בעבודה. מיד עם הגעתו של אורי עוברת הקבוצה לארנה ומוכרת אלפי מנויים. בתוך שנתיים מביא הדוקטור אליפות ראשונה והיסטורית למועדון ומבסס אותו בצמרת של הכדורסל הישראלי.

מצאתם דמיון? אני כמעט שלא מצאתי שוני. קבוצה טובה הופכת לאימפריה בזכות בעלים חדש, עשיר, צעיר ואהוב על ידי קהל הידוע ברחבי אירופה כקהל משוגע – במובן החיובי ביותר של המילה. בנוסף שתי הקבוצות מביאות שחקני רכש נוצצים בעלי זיקה ליהדות כמו טל ברודי ואמרה סטודאמייר, ומשתלטות על שוק הישראלים והזרים בישראל.

על מנת להמחיש את המצב נוכל להסתכל קצת בסטטיסטיקות:

  • מאז המעבר לארנה (2014) ניצחה מכבי תל אביב את הפועל ירושלים פעמיים בלבד.
  • מאז המעבר לארנה מכבי הגיעה לגמר רק פעם אחת.
  • מאז המעבר לארנה מכבי תל אביב סיימה רק פעם אחת מעל הפועל ירושלים בליגה.

כמובן שקיימות עוד סטטיסטיקות שמעידות על דבר אחד: מהפך. תל אביב  out  ירושלים in, "דון שמעון" out הדוקטור אורי אלון in.

עכשיו, לאחר שהמלך מת והאימפריה קרסה (כמובן שמכבי תל אביב לא קרסה אבל כמו שהמחשתי קודם מדובר בתהליך של החלפת הכס), הגיעה שעתה של האימפריה הירושלמית. האם היא זאת שתגאל אותנו מ- 60 שנות שלטון?

קשה לומר. אמנם הקהל של ירושלים צעיר ורווי כישלונות, אבל ראינו את הקבוצה ברגעי משבר, ראינו אותה משחקת ללא ישראלים באירופה, ראינו איזרוח ורכישת שחקן בדרך-לא-דרך מקבוצה ענייה יותר, ראינו סִפסול הישראלים והצעירים ועוד.

כעת נסתכל מעט בקבוצה התל אביבית ברגעי משבר: מאמנים עפים על ימין ועל שמאל ושחיתויות נחשפות. שמעון מזרחי, שרק לפני כמה שנים קיבל את "פרס ישראל", נמצא בהיסטריה מטורפת וסופג ביקורות מכל עבר. כל הרפש שנשמר בקבוצה יוצא החוצה במלוא תפארתו.

הפרק השלישי בסדרה "משחקים מסוכנים" של התאגיד:

יחסית למצבה של מכבי תל אביב, הרי מצבה של ירושלים מצוין, אבל בל נשכח שמדובר במשבר רציני ראשון לאחר 45 שנים בתל אביב, בעוד בירושלים מדובר במשבר קטן. ועכשיו אשאל אתכם שאלה: האם בעוד 30 שנים מהיום זה מה שיהיה בהפועל ירושלים? האם הפועל ירושלים היא בעצם מכבי באדום? או במילים אחרות: האם ההיסטוריה חוזרת?!

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 35 תגובות

  1. תודה אורי.
    יש לך קצת טעות בעובדות:
    אלון רכש את הקבוצה בקיץ 2013.
    "מיד עם הגעתו של אורי עוברת הקבוצה לארנה" עברה עונה לאחר מכן.
    "בתוך שנה אחת מביא הדוקטור אליפות ראשונה" שנתיים כמובן.
    "מאז הגעת אורי אלון ניצחה מכבי תל אביב את הפועל ירושלים פעמים בלבד." האם זה אמור להיות פעמיים? זה כמובן נתון שגוי.
    "מאז הגעת אורי אלון מכבי תל אביב לא הגיעה לגמר הפיינל פור." אולי דווקנית זה נכון כי באותה עונה לא היה פיינלפור, אבל ב-2014 ת"א זכתה באליפות בעוד שי-ם הודחה ע"י מכבי בסדרת חצי גמר הפלייאוף.
    "מאז הגעת אורי אלון מכבי תל אביב סיימה רק פעם אחת מעל הפועל ירושלים בליגה." הן בעונת 2013/2014 והן בעונת 2014/2015 ת"א סיימה מעל י-ם בליגה.

  2. אורי רק הערה, אני לא בטוח שההתרסקות של מכבי קשורה להצלחה של י-ם וכניסתו של אורי אלון אלא יותר להתנהלות מקצועית ניהולית רעה מאוד של עצמם. אני מקווה שלא עוברים ממונופול לדואופול ושאולי הכניסה של אלון תביא עוד משקיעים לקבוצות אחרות.

    1. הכניסה של אורי אלון רק עשתה טוב לכדורסל הישראלי, אך לצערי היא רק הרסה את מכבי, לא יודע כמה אורי אלון השפיע אבל ברגע שירושלים החלה לנצח את מכבי עוד ועוד קבוצות החלו להפנים שזה אפשרי והתחזקו בזרים איכותיים עם ישראלים מצוינים, לצערי הרב מכבי לא מנסה להתחזק באף ישראלי מוביל וזה פוגע בקבוצה בגלל החוק הרוסי, בניגוד לאורי שמחתים ישראלים ברמה גבוהה ומחתים זרים שמתאימים למשחק הישראלים

  3. עצוב אך מדויק. לא הייתי מרחיק לכת וטוען שההיסטוריה חוזרת, אבל בהחלט ניתן למצוא קווים מקבילים בין הפועל של היום למכבי של אז. השאלה היא האם זה בהכרח שלילי. התשובה היא שלא.

    1. תודה. כרגע אני מסכים שאין בכך שום דבר שלילי אבל החשש שלי הוא שהפועל יהפכו למכבי ב'. לקבוצה ששולטת בליגה, בשופטים ובשחקנים הישראלים כמו שאפשר לראות בפרק של "משחקים מסוכנים" שצירפתי. כמובן שקיימים עוד ארבעה פרקים בערך אבל עדיין יכול להיות שמדובר בהתחלה

  4. תודה.
    מה שנהבאת זו ראייה נסיבתית.
    לדעתי אין קשר בהגעת אלון ומכבי ריסקה עצמה לדעת …התרסקות עצמית.
    עוד נעיר.
    1. בשנת אלון הראשונה מכבי משיגה טריפל .
    2. אלון הפסיד ב 4 שנים יותר ממה ששמעון מזרחי הפסיד בכמה עשורים .
    ככה שההשוואה אפילו לא מתחילה.
    וזאת מבלי לגרוע בהישגי אלון שחושב ומבצע את הדברים באופן נכון בסה"כ הללי ( למרות ביקורות אלו ואחרות על מהלכים נקודתיים ).

    1. אומנם הפועל ירושלים עוד לא עקפה את מכבי בראייה ההסטורית אבל אני מאמין שהיא בדרך לשם וקיימות עוד עובדות רבות שמוכיחות את זה. יאיר או אהרון כתב ועל זה פוסט בעבר אם אני לא טועה.

  5. אני חושב שהראיה הנסבתית שלך מוטעית. אני בהחלט חושב שיום יבוא והפועל ומכבי יהיו הקבוצות הישראליות המובילותמאחת ליד השניה, אך כרגע מכבי יותר טובה וייקח להפועל יותר משנתיים עד שהיא תוכל לעמוד באותה שורה עם מכבי. אני מאחל להם בהצלחה בתקווה לכדורסל ישראלי יותר טוב.

    1. תודה. אני מבין שאתה מתכוון לכך שמכבי ביורוליג והפועל עוד לא? קצת קשה להתפאר בהישג הזה בגלל שמכבי כבר לא ממש מאיימת על אליפות היורוליג (אמנם מאז 2014 שזה אמנם מעט מאוד זמן אבל קיימת מגמת ירידה קיצונית) אני מאמין שהמשבר הניהולי במכבי הגיע בעקבות המשבר המקצועי (תחרותיות) ושהפועל אמנם לא אחראית לכך ישרות אבל בהכרח כן השפיע על זה

  6. הכח של חולוניה זה כשיש בעיות מחליפים את הבעלים וההנהלה.
    זה אמנם קורה בממוצע פעם בשנה שנתיים אבל יש לנו המשכיות עם שלומי הרוש ואפילו בעמדת המאמן יש יציבות שלא אופיינית לליגה…

  7. אני מסכים כמובן עם העבודה שהפועל ירושלים הפכה להיות מכבי ת"א 2, בהתנהלות, בשטיקים, בטריקים, באני ואפסי ובעיוות הכלכלי מקצועי. עם זאת, אורי אלון נראה לי הרבה יותר נחמד משמעון מזרחי.

    מה שכן, שימו לב שהעלייה של הפועל ירושלים קרתה לצד הנפילה של מכבי ת"א והאחד אינו תוצאה של השני. למעשה, הפועל ירושלים עוד לא ניצחה את מכבי ת"א בסדרה/ משחק נוק אאוט ובשני המקרים בהם הם נפגשו למשחק נוק אאוט, שניהם בגביע ושניהם בארנה, ירושלים הפסידה. ככה שהמהפך לא ממש קרה.

    1. תודה
      לגבי הנקודה הראשונה אני מסכים אתך לגמרי אבל צריך לזכור שאורי אלון בן 30 ומזרחי בן 77 ככה שקצת יותר קשה לאהוב אותו.
      לגבי המהפך קשה לומר שהוא לא קרה כי ירושלים פשוט יותר טובה ממכבי. זה שהקבוצות עוד לא נפגשו בגמר הליגה רק מדגי באיזה שפל מכבי נמצאת

      1. הכוונה בכך שקשה לאהוב את שמעון מזרחי בגלל גילו הייתה שהוא פחות מתקשר עם האוהדים דרך הרשתות החברתיות כמו אורי אלון ולא חי חיים זוהרים כמו אורי אלון.

  8. בענין דמיון :האמת שאימפרית הרשע הזו מכבי תל אביב התבססה תמיד על כספים ציבוריים ובלוף הקבוצה של המדינה , מה,שהיא אף פעם לא היתה !
    למעשה עד עידן נתניהו מעולם לא באמת הבינו שאםשר למכור בלופים כל כך בקלות.
    לא זוכר שאלון מכר בלוף כזה ,הוא אמר פעם על ירושליים הקבוצה של המדינה ?
    הוא משתמש בכספים ציבוריים בסדר גודל של תשעה מליון הסכום שהערוץ הראשון שילם למכבי ועוד הסכים להשאיר להם את הרוחים מפירסום ?
    מנחם כתב עכשיו על בועת הנבא מה בקשר לבועה של מכבי ?
    יש איזו הצדקה כלכלית לקבוצה לא ישראלית שלא באמת משחקים בה ישראלים שלא מקדמת את הספורט הישראלי נהפוך הוא ,ההתנהלות של מכבי שיכנעה ישראלים לא לעסוק בכדורסל כי אין בזה עתיד ,מי שלא זוכר מכבי אף איימה לא לשחק בליגה אם לא יאפשרו לה לשחק עם הזרים ,נרשמה לאדריאטית במקביל וכולי….
    השורה התחתונה מכבי היא בועה ,אין שום קשר בינה לבין ספורט ישראלי היא עסק שרכב על גבו של הציבור .
    מקוה מאד שירושלים לא תהפוך לכזו ,כרגע היא רק עסק ולא רוכבת על הגב הציבורי.
    בקשר למכבי ,מנחם כתב שהבועה בנבא לא יכולה להימשך….
    אז איך מסבירים את העובדה כי הבועה התל אביבית עוד קיימת ?

    1. תודה
      אני לגמרי מסכים אתך מכבי היא בהחלט אימפריית הרשע והדברים שהלכו שם חמורים בהרבה מהדברים שהולכים בהפועל. לפי דעתי בעיקר בגלל שכבר אי אפשר לעשות זאת היום יש עתונות חופשית וקשה לעשות דברים כמו שמכבי עשתה. ובכל זאת בדברים הקטנים לפי דעתי כן קיים דמיון (כמובן לצערי הרב) בהתנהלות

    2. גורה זה שאתה (ואחרים ) חוזרים על משהו 1000 פעם לא עושה אותו נכון .
      ברצוני להתחייחס לעניין כספי הציבור מה שאתם כותבים זה עיוות בעיני .
      מדוע ?.
      מכיוון שמכבי הייתה הראשונה שהעמידה קבוצה תחרותית שהגיע לשלבי ההכרעה בגביעי אירופה השונים .
      ההשגיות הזו עוררה עניין ןהעניין הזה התבטא בזכויות שידור שהביא ריוטיניג גבוה מאד ( בתקופה של ערוץ בודד ).
      על מוצר איכותי צריך לשלם ולשלם למי שמחזיק במוצר .
      מכבי התנהלה נכון עיסקית ואף אחד אחרת לא הצליחה לייצר באז שכזה ובטח לא לשחק בגביע האלופות .
      מה ציפיתם שראשות השידור תעשה ?
      לא לשלם ?
      על מוצר איכות משדרים ואין חולק שזה היה מוצר איכותי אולי הכי איכותי .
      לשלם לקבוצה אחרת ?.
      למה ?הייתה קבוצה שהתקרבה לספק מוצר זה ?.
      לכן הטענה לא מובנית .
      ראשות השידור הייתה משלמת גם להפועל תל אביב / רמת גן או גבת אם היו מספקות מוצר זה …קרי לקחת אליפות ולהתמודד בצמרת האירופאית .
      אבל …..
      לא הייתה קבוצה שהגיע אי פעם לבית הגמר במוצר הבכיר …עד העונה הראשונה של היורוליג אז קיבלו כרטיסים חופשיים רעננה וירושלים (הגם אגב שלא זכו באליפות …..בדיוק באשמה שמאשימים את מכבי היום …..אז הגב לא זכורות לי אשמות כאלו ).

      גם במוצרי המשנה לא זכו הקבוצות ליותר מדי הישגים למעט הבלחות נוקדותיות .
      בשלב יותר מאוחר שעידן הטלוויזיה היה רב ערוצי וירושלים הוכיחה רצינות היא גם זכתה לחוזה יפה.
      ככה שהיה נחמד אם תנסו להסביר אחת ולתמיד את הטענה ואיפה בדיוק הבעיה .
      האם אינכם מסכימים
      1. שמוצר איכותי עולה כסף ?
      2. האם הייתה קבוצה אחרת שסיפקה את המוצר ?.

  9. תשמע יש משהו במה שאתה אומר אבל מצד שני זה נראה שמכבי הפנימו את העניין שבלי ישראלים טובים זה לא יעבוד והחתימו את השני ישראלים הטובים בליגה ושחררו את הישראלים החלשים אצלם צריכים לשים דגש עכשיו על זרים איכותיים וקבוצתיים בתקווה שספאחיה ייתן שם שיטת משחק שתאפר להם לפרו מה שנשאר עכשיו זה לחכות
    עוד אליפות לירושלים זאת חתיכת הצהרה

  10. מה כי הם לקחו איזה אליפות בשקל השנה אז הם יותר טובים?הפועל הציגה כדורסל רע השנה,אולי האליפות השכיחה את העובדה הזאת.
    מהפך?לא ראיתי שום מהפך,אם ראשון הייתהזוכה השנה גם באליפות אז היית אומר מהפך בכדורסל הישראלי?
    חלאס לעשות מהאליפויות בשקל האלה יותר ממה שהן.

    1. העובדה היא שמכבי נמצאת בשיא השפל וירושלים נמצאת במצב הכי טוב שהיא הייתה בו מעולם. ובעוד מכבי ממשיכים להץנהל לא נכון ירושלים קונה את השחקנים הנכונים ושומרת על כימיה קבוצתית טובה . קשה לאמר על קבוצה שהחליפה 5 מאמנים בעונה שהיא קבוצה שעדיפה על כל קבוצה שהיא. ולכן אפילו הרבה מכביסטים (לא כאלו בעלי גישה מכביסטית שלא רואים אף אחד ממטר) מודים שמתחולל מהפך בכדורסל הישראלי ושמכבי היא כבר לא מה שהייתה פעם. אני מאמין שעוד כמה שנים גם אנשים רווי הצלחות כמוך יבינו את זה

      1. לא אמרתי עדיפה,אתה טוען פה על איזשהו מהפך שנעשה,כשבפועל במשחקים ישירים על תואר מכבי פעמיים הביסו בבית של הפועל!
        אבל האמת היא,שאצלנו הליגה והגביע הם בדיוק אותו דבר.אפשר לקרוא לזה אליפות החורף ואליפות הקיץ,אין שום הבדל למעט 33 משחקים מיותרים לחלוטין לפני התכלס.מכבי לקחה את הגביע 8 פעמים ברציפות!
        אני לגמרי שמח שהפועל ירושלים מתקדמים ונהיית קבוצה רצינית ואני באמת מקווה שיהיו עוד קבוצות ישראליות שילכו וישתפרו כמוהם.אבל אי אפשר לפתח פה דיון רציני על מי טובים יותר או על מהפכים למניהם כשהשיטה היא בדיחה מהלכת.זו האמת,אין לנו כלי מדיד לזה.המאזן העונתי בניהם הוא2-2.אז מכבי לקחו את אליפות החורף בחוץ במשחק ישיר מול הפועל בפלוס 14 והפועל ניצחו את אליפות הקיץ.למה החלטת על המהפך הזה?

        1. אמנם הליגה והגביע מאוד דומים בגלל השיטה אבל אתה לא יכול לאמר שזה אותו דבר. הליגה הרבה יותר חשובה לכל הקבוצות. זה ממש לא רציני לאמר שהגביע שווה לאליפות החורף שלא נתחיל לדבר על זה שקבוצות מגיעות אליו כשהן עוד לא לגמרי מחוברות, ראית פעם קבוצה מביאה רכש לקראת הגביע?! אתה יכול לטעון המון טענות שונות ומשונות אבל אתה ממש ממד לא יכול לאמר שזה רק משבר קטן הרי מדובר בשפל הכי גדול בהסטוריה של מכבי! אתה לא יכול לאמר שהקבוצה במצב טוב כי שום דבר בקבוצה פשוט לא טוב! הקבוצה לא בריאה!

  11. מכבי היתה הקבוצה של ישראל מבלי שהיא הכריזה זאת. אני זוכר שבימי טל ברודי (שישנה לו, אגב, הרבה יותר מ'זיקה' ליהדות; הוא יהודי כשר כמוך וכמוני), אמי ז"ל בשנות ה-70 לחייה ושלא ידעה בדיוק את ההבדל בין כדורסל וכדורגל, היתה כותבת לי במכתביב לי על משחקים של מכבי שהיא "ניצחה את הקומוניסטים"

  12. כואב לי מאוד הכבוד שנותנים לדוקטור!!!!! אלון בחור צעיר שגאה בארנה מלאה באנשים שגאים באליפות מדינה עם נקודה בודדת מהישראלים שבמשך שנה לא שיחקו ועוד מסרו את מנקו 14 נקודות באילת
    אני חולם על כבוד לצעירים שבר טימור יהיה בטוח במקומו בירושלים ולא
    מקיצור אותי לא יראו יותר בשורה 6 בארנה

  13. בא נשים את השחיתות של מכבי במקומה. הפועל אמנם איבדה מהזהות (ואני מתלונן על זה כל העונה) אבל אין את הבנק של פנאן, אליפות פיצה או אליפות מתנה מבכר. הפועל צריכה להידרדר עוד הרבה כדי להפוך לרפש הזה.

    1. מסכים לגמרי. כרגע הפועל לא קרובה אפילו לרמה של מכבי. לא בכמות ההישגים ולא בכמות השחיתות. אני מקווה שברמת השחיתות היא מעולם לא תתקרב ושהקהל הירושלמי לעולם לא יתקרב לקהל התל אביבי היבש

כתיבת תגובה

סגירת תפריט