השנה: 1969. עורך דין צעיר בשם שמעון מזרחי מתמנה לבעלים של קבוצת מכבי תל אביב ומיד מתחיל בעבודה. בתוך מספר שנים הופך שמעון את מכבי תל אביב למועדון הכדורסל המצליח בישראל, בזכות מספר רעיונות גדולים מצליח מזרחי להפוך את מכבי לקבוצה של המדינה בזכות הישגים רבים בארץ ובאירופה. לאחר 8 שנים בלבד זוכה הקבוצה בגביע אירופה הראשון לקבוצה ישראלית ומגיעה לגבהים אחרים יחד עם קבוצתו והקהל המסור. נעזוב לרגע בצד את שמעון ונעבור לסיפור דומה 45 שנים מאוחר יותר.
השנה: 2013. יזם צעיר ומצליח בשם אורי אלון קונה את קבוצת הכדורסל הפועל ירושלים ומיד מתחיל בעבודה. מיד עם הגעתו של אורי עוברת הקבוצה לארנה ומוכרת אלפי מנויים. בתוך שנתיים מביא הדוקטור אליפות ראשונה והיסטורית למועדון ומבסס אותו בצמרת של הכדורסל הישראלי.
מצאתם דמיון? אני כמעט שלא מצאתי שוני. קבוצה טובה הופכת לאימפריה בזכות בעלים חדש, עשיר, צעיר ואהוב על ידי קהל הידוע ברחבי אירופה כקהל משוגע – במובן החיובי ביותר של המילה. בנוסף שתי הקבוצות מביאות שחקני רכש נוצצים בעלי זיקה ליהדות כמו טל ברודי ואמרה סטודאמייר, ומשתלטות על שוק הישראלים והזרים בישראל.
על מנת להמחיש את המצב נוכל להסתכל קצת בסטטיסטיקות:
- מאז המעבר לארנה (2014) ניצחה מכבי תל אביב את הפועל ירושלים פעמיים בלבד.
- מאז המעבר לארנה מכבי הגיעה לגמר רק פעם אחת.
- מאז המעבר לארנה מכבי תל אביב סיימה רק פעם אחת מעל הפועל ירושלים בליגה.
כמובן שקיימות עוד סטטיסטיקות שמעידות על דבר אחד: מהפך. תל אביב out ירושלים in, "דון שמעון" out הדוקטור אורי אלון in.
עכשיו, לאחר שהמלך מת והאימפריה קרסה (כמובן שמכבי תל אביב לא קרסה אבל כמו שהמחשתי קודם מדובר בתהליך של החלפת הכס), הגיעה שעתה של האימפריה הירושלמית. האם היא זאת שתגאל אותנו מ- 60 שנות שלטון?
קשה לומר. אמנם הקהל של ירושלים צעיר ורווי כישלונות, אבל ראינו את הקבוצה ברגעי משבר, ראינו אותה משחקת ללא ישראלים באירופה, ראינו איזרוח ורכישת שחקן בדרך-לא-דרך מקבוצה ענייה יותר, ראינו סִפסול הישראלים והצעירים ועוד.
כעת נסתכל מעט בקבוצה התל אביבית ברגעי משבר: מאמנים עפים על ימין ועל שמאל ושחיתויות נחשפות. שמעון מזרחי, שרק לפני כמה שנים קיבל את "פרס ישראל", נמצא בהיסטריה מטורפת וסופג ביקורות מכל עבר. כל הרפש שנשמר בקבוצה יוצא החוצה במלוא תפארתו.
הפרק השלישי בסדרה "משחקים מסוכנים" של התאגיד:
יחסית למצבה של מכבי תל אביב, הרי מצבה של ירושלים מצוין, אבל בל נשכח שמדובר במשבר רציני ראשון לאחר 45 שנים בתל אביב, בעוד בירושלים מדובר במשבר קטן. ועכשיו אשאל אתכם שאלה: האם בעוד 30 שנים מהיום זה מה שיהיה בהפועל ירושלים? האם הפועל ירושלים היא בעצם מכבי באדום? או במילים אחרות: האם ההיסטוריה חוזרת?!
מתן גילור
9 יול 2017 06:57:02תודה אורי.
יש לך קצת טעות בעובדות:
אלון רכש את הקבוצה בקיץ 2013.
"מיד עם הגעתו של אורי עוברת הקבוצה לארנה" עברה עונה לאחר מכן.
"בתוך שנה אחת מביא הדוקטור אליפות ראשונה" שנתיים כמובן.
"מאז הגעת אורי אלון ניצחה מכבי תל אביב את הפועל ירושלים פעמים בלבד." האם זה אמור להיות פעמיים? זה כמובן נתון שגוי.
"מאז הגעת אורי אלון מכבי תל אביב לא הגיעה לגמר הפיינל פור." אולי דווקנית זה נכון כי באותה עונה לא היה פיינלפור, אבל ב-2014 ת"א זכתה באליפות בעוד שי-ם הודחה ע"י מכבי בסדרת חצי גמר הפלייאוף.
"מאז הגעת אורי אלון מכבי תל אביב סיימה רק פעם אחת מעל הפועל ירושלים בליגה." הן בעונת 2013/2014 והן בעונת 2014/2015 ת"א סיימה מעל י-ם בליגה.
אורי ספיר
9 יול 2017 11:28:23צודק טעות שלי
איל
9 יול 2017 11:48:45תודה על התיקונים. שינינו את הפוסט בהתאם.
אסף
9 יול 2017 06:59:27אורי רק הערה, אני לא בטוח שההתרסקות של מכבי קשורה להצלחה של י-ם וכניסתו של אורי אלון אלא יותר להתנהלות מקצועית ניהולית רעה מאוד של עצמם. אני מקווה שלא עוברים ממונופול לדואופול ושאולי הכניסה של אלון תביא עוד משקיעים לקבוצות אחרות.
תום
9 יול 2017 08:49:36הכניסה של אורי אלון רק עשתה טוב לכדורסל הישראלי, אך לצערי היא רק הרסה את מכבי, לא יודע כמה אורי אלון השפיע אבל ברגע שירושלים החלה לנצח את מכבי עוד ועוד קבוצות החלו להפנים שזה אפשרי והתחזקו בזרים איכותיים עם ישראלים מצוינים, לצערי הרב מכבי לא מנסה להתחזק באף ישראלי מוביל וזה פוגע בקבוצה בגלל החוק הרוסי, בניגוד לאורי שמחתים ישראלים ברמה גבוהה ומחתים זרים שמתאימים למשחק הישראלים
תום
9 יול 2017 08:50:03לסגנון המשחק של הישראלים*
איל
9 יול 2017 09:29:41הקלידו את התגובה כאן…
איל
9 יול 2017 09:31:04עצוב אך מדויק. לא הייתי מרחיק לכת וטוען שההיסטוריה חוזרת, אבל בהחלט ניתן למצוא קווים מקבילים בין הפועל של היום למכבי של אז. השאלה היא האם זה בהכרח שלילי. התשובה היא שלא.
אורי ספיר
9 יול 2017 11:32:33תודה. כרגע אני מסכים שאין בכך שום דבר שלילי אבל החשש שלי הוא שהפועל יהפכו למכבי ב'. לקבוצה ששולטת בליגה, בשופטים ובשחקנים הישראלים כמו שאפשר לראות בפרק של "משחקים מסוכנים" שצירפתי. כמובן שקיימים עוד ארבעה פרקים בערך אבל עדיין יכול להיות שמדובר בהתחלה
אהרון שדה
9 יול 2017 10:12:31תודה.
מה שנהבאת זו ראייה נסיבתית.
לדעתי אין קשר בהגעת אלון ומכבי ריסקה עצמה לדעת …התרסקות עצמית.
עוד נעיר.
1. בשנת אלון הראשונה מכבי משיגה טריפל .
2. אלון הפסיד ב 4 שנים יותר ממה ששמעון מזרחי הפסיד בכמה עשורים .
ככה שההשוואה אפילו לא מתחילה.
וזאת מבלי לגרוע בהישגי אלון שחושב ומבצע את הדברים באופן נכון בסה"כ הללי ( למרות ביקורות אלו ואחרות על מהלכים נקודתיים ).
אורי ספיר
9 יול 2017 11:35:26אומנם הפועל ירושלים עוד לא עקפה את מכבי בראייה ההסטורית אבל אני מאמין שהיא בדרך לשם וקיימות עוד עובדות רבות שמוכיחות את זה. יאיר או אהרון כתב ועל זה פוסט בעבר אם אני לא טועה.
ivs
9 יול 2017 10:23:44אני חושב שהראיה הנסבתית שלך מוטעית. אני בהחלט חושב שיום יבוא והפועל ומכבי יהיו הקבוצות הישראליות המובילותמאחת ליד השניה, אך כרגע מכבי יותר טובה וייקח להפועל יותר משנתיים עד שהיא תוכל לעמוד באותה שורה עם מכבי. אני מאחל להם בהצלחה בתקווה לכדורסל ישראלי יותר טוב.
אורי ספיר
9 יול 2017 11:39:54תודה. אני מבין שאתה מתכוון לכך שמכבי ביורוליג והפועל עוד לא? קצת קשה להתפאר בהישג הזה בגלל שמכבי כבר לא ממש מאיימת על אליפות היורוליג (אמנם מאז 2014 שזה אמנם מעט מאוד זמן אבל קיימת מגמת ירידה קיצונית) אני מאמין שהמשבר הניהולי במכבי הגיע בעקבות המשבר המקצועי (תחרותיות) ושהפועל אמנם לא אחראית לכך ישרות אבל בהכרח כן השפיע על זה
Berch
9 יול 2017 11:23:40הכח של חולוניה זה כשיש בעיות מחליפים את הבעלים וההנהלה.
זה אמנם קורה בממוצע פעם בשנה שנתיים אבל יש לנו המשכיות עם שלומי הרוש ואפילו בעמדת המאמן יש יציבות שלא אופיינית לליגה…
יאיר
9 יול 2017 12:06:33אני מסכים כמובן עם העבודה שהפועל ירושלים הפכה להיות מכבי ת"א 2, בהתנהלות, בשטיקים, בטריקים, באני ואפסי ובעיוות הכלכלי מקצועי. עם זאת, אורי אלון נראה לי הרבה יותר נחמד משמעון מזרחי.
מה שכן, שימו לב שהעלייה של הפועל ירושלים קרתה לצד הנפילה של מכבי ת"א והאחד אינו תוצאה של השני. למעשה, הפועל ירושלים עוד לא ניצחה את מכבי ת"א בסדרה/ משחק נוק אאוט ובשני המקרים בהם הם נפגשו למשחק נוק אאוט, שניהם בגביע ושניהם בארנה, ירושלים הפסידה. ככה שהמהפך לא ממש קרה.
אורי ספיר
9 יול 2017 12:27:52תודה
לגבי הנקודה הראשונה אני מסכים אתך לגמרי אבל צריך לזכור שאורי אלון בן 30 ומזרחי בן 77 ככה שקצת יותר קשה לאהוב אותו.
לגבי המהפך קשה לומר שהוא לא קרה כי ירושלים פשוט יותר טובה ממכבי. זה שהקבוצות עוד לא נפגשו בגמר הליגה רק מדגי באיזה שפל מכבי נמצאת
אורי ספיר
9 יול 2017 14:27:59הכוונה בכך שקשה לאהוב את שמעון מזרחי בגלל גילו הייתה שהוא פחות מתקשר עם האוהדים דרך הרשתות החברתיות כמו אורי אלון ולא חי חיים זוהרים כמו אורי אלון.
גורה
9 יול 2017 12:18:53בענין דמיון :האמת שאימפרית הרשע הזו מכבי תל אביב התבססה תמיד על כספים ציבוריים ובלוף הקבוצה של המדינה , מה,שהיא אף פעם לא היתה !
למעשה עד עידן נתניהו מעולם לא באמת הבינו שאםשר למכור בלופים כל כך בקלות.
לא זוכר שאלון מכר בלוף כזה ,הוא אמר פעם על ירושליים הקבוצה של המדינה ?
הוא משתמש בכספים ציבוריים בסדר גודל של תשעה מליון הסכום שהערוץ הראשון שילם למכבי ועוד הסכים להשאיר להם את הרוחים מפירסום ?
מנחם כתב עכשיו על בועת הנבא מה בקשר לבועה של מכבי ?
יש איזו הצדקה כלכלית לקבוצה לא ישראלית שלא באמת משחקים בה ישראלים שלא מקדמת את הספורט הישראלי נהפוך הוא ,ההתנהלות של מכבי שיכנעה ישראלים לא לעסוק בכדורסל כי אין בזה עתיד ,מי שלא זוכר מכבי אף איימה לא לשחק בליגה אם לא יאפשרו לה לשחק עם הזרים ,נרשמה לאדריאטית במקביל וכולי….
השורה התחתונה מכבי היא בועה ,אין שום קשר בינה לבין ספורט ישראלי היא עסק שרכב על גבו של הציבור .
מקוה מאד שירושלים לא תהפוך לכזו ,כרגע היא רק עסק ולא רוכבת על הגב הציבורי.
בקשר למכבי ,מנחם כתב שהבועה בנבא לא יכולה להימשך….
אז איך מסבירים את העובדה כי הבועה התל אביבית עוד קיימת ?
אורי ספיר
9 יול 2017 12:31:51תודה
אני לגמרי מסכים אתך מכבי היא בהחלט אימפריית הרשע והדברים שהלכו שם חמורים בהרבה מהדברים שהולכים בהפועל. לפי דעתי בעיקר בגלל שכבר אי אפשר לעשות זאת היום יש עתונות חופשית וקשה לעשות דברים כמו שמכבי עשתה. ובכל זאת בדברים הקטנים לפי דעתי כן קיים דמיון (כמובן לצערי הרב) בהתנהלות
אהרון שדה
9 יול 2017 15:31:47גורה זה שאתה (ואחרים ) חוזרים על משהו 1000 פעם לא עושה אותו נכון .
ברצוני להתחייחס לעניין כספי הציבור מה שאתם כותבים זה עיוות בעיני .
מדוע ?.
מכיוון שמכבי הייתה הראשונה שהעמידה קבוצה תחרותית שהגיע לשלבי ההכרעה בגביעי אירופה השונים .
ההשגיות הזו עוררה עניין ןהעניין הזה התבטא בזכויות שידור שהביא ריוטיניג גבוה מאד ( בתקופה של ערוץ בודד ).
על מוצר איכותי צריך לשלם ולשלם למי שמחזיק במוצר .
מכבי התנהלה נכון עיסקית ואף אחד אחרת לא הצליחה לייצר באז שכזה ובטח לא לשחק בגביע האלופות .
מה ציפיתם שראשות השידור תעשה ?
לא לשלם ?
על מוצר איכות משדרים ואין חולק שזה היה מוצר איכותי אולי הכי איכותי .
לשלם לקבוצה אחרת ?.
למה ?הייתה קבוצה שהתקרבה לספק מוצר זה ?.
לכן הטענה לא מובנית .
ראשות השידור הייתה משלמת גם להפועל תל אביב / רמת גן או גבת אם היו מספקות מוצר זה …קרי לקחת אליפות ולהתמודד בצמרת האירופאית .
אבל …..
לא הייתה קבוצה שהגיע אי פעם לבית הגמר במוצר הבכיר …עד העונה הראשונה של היורוליג אז קיבלו כרטיסים חופשיים רעננה וירושלים (הגם אגב שלא זכו באליפות …..בדיוק באשמה שמאשימים את מכבי היום …..אז הגב לא זכורות לי אשמות כאלו ).
גם במוצרי המשנה לא זכו הקבוצות ליותר מדי הישגים למעט הבלחות נוקדותיות .
בשלב יותר מאוחר שעידן הטלוויזיה היה רב ערוצי וירושלים הוכיחה רצינות היא גם זכתה לחוזה יפה.
ככה שהיה נחמד אם תנסו להסביר אחת ולתמיד את הטענה ואיפה בדיוק הבעיה .
האם אינכם מסכימים
1. שמוצר איכותי עולה כסף ?
2. האם הייתה קבוצה אחרת שסיפקה את המוצר ?.
אהרון שדה
9 יול 2017 15:34:32אגב .
פאלון
9 יול 2017 13:14:00תשמע יש משהו במה שאתה אומר אבל מצד שני זה נראה שמכבי הפנימו את העניין שבלי ישראלים טובים זה לא יעבוד והחתימו את השני ישראלים הטובים בליגה ושחררו את הישראלים החלשים אצלם צריכים לשים דגש עכשיו על זרים איכותיים וקבוצתיים בתקווה שספאחיה ייתן שם שיטת משחק שתאפר להם לפרו מה שנשאר עכשיו זה לחכות
עוד אליפות לירושלים זאת חתיכת הצהרה
מליבו
9 יול 2017 14:55:52לא חושב שי-ם יתקרבו למכבי בעתיד הקרוב צריכים לעבור עשור שניים של התבוססות של י-ם כדי שיתקרבו למכבי
אורי ספיר
9 יול 2017 15:13:44בהיבט ההסטורי אתה צודק אבל מבחינת יכולת הפועל ירושלים כבר יותר טובה
חזי
9 יול 2017 16:54:03מה כי הם לקחו איזה אליפות בשקל השנה אז הם יותר טובים?הפועל הציגה כדורסל רע השנה,אולי האליפות השכיחה את העובדה הזאת.
מהפך?לא ראיתי שום מהפך,אם ראשון הייתהזוכה השנה גם באליפות אז היית אומר מהפך בכדורסל הישראלי?
חלאס לעשות מהאליפויות בשקל האלה יותר ממה שהן.
אורי ספיר
9 יול 2017 19:25:32העובדה היא שמכבי נמצאת בשיא השפל וירושלים נמצאת במצב הכי טוב שהיא הייתה בו מעולם. ובעוד מכבי ממשיכים להץנהל לא נכון ירושלים קונה את השחקנים הנכונים ושומרת על כימיה קבוצתית טובה . קשה לאמר על קבוצה שהחליפה 5 מאמנים בעונה שהיא קבוצה שעדיפה על כל קבוצה שהיא. ולכן אפילו הרבה מכביסטים (לא כאלו בעלי גישה מכביסטית שלא רואים אף אחד ממטר) מודים שמתחולל מהפך בכדורסל הישראלי ושמכבי היא כבר לא מה שהייתה פעם. אני מאמין שעוד כמה שנים גם אנשים רווי הצלחות כמוך יבינו את זה
חזי
10 יול 2017 01:15:04לא אמרתי עדיפה,אתה טוען פה על איזשהו מהפך שנעשה,כשבפועל במשחקים ישירים על תואר מכבי פעמיים הביסו בבית של הפועל!
אבל האמת היא,שאצלנו הליגה והגביע הם בדיוק אותו דבר.אפשר לקרוא לזה אליפות החורף ואליפות הקיץ,אין שום הבדל למעט 33 משחקים מיותרים לחלוטין לפני התכלס.מכבי לקחה את הגביע 8 פעמים ברציפות!
אני לגמרי שמח שהפועל ירושלים מתקדמים ונהיית קבוצה רצינית ואני באמת מקווה שיהיו עוד קבוצות ישראליות שילכו וישתפרו כמוהם.אבל אי אפשר לפתח פה דיון רציני על מי טובים יותר או על מהפכים למניהם כשהשיטה היא בדיחה מהלכת.זו האמת,אין לנו כלי מדיד לזה.המאזן העונתי בניהם הוא2-2.אז מכבי לקחו את אליפות החורף בחוץ במשחק ישיר מול הפועל בפלוס 14 והפועל ניצחו את אליפות הקיץ.למה החלטת על המהפך הזה?
אורי ספיר
10 יול 2017 09:13:33אמנם הליגה והגביע מאוד דומים בגלל השיטה אבל אתה לא יכול לאמר שזה אותו דבר. הליגה הרבה יותר חשובה לכל הקבוצות. זה ממש לא רציני לאמר שהגביע שווה לאליפות החורף שלא נתחיל לדבר על זה שקבוצות מגיעות אליו כשהן עוד לא לגמרי מחוברות, ראית פעם קבוצה מביאה רכש לקראת הגביע?! אתה יכול לטעון המון טענות שונות ומשונות אבל אתה ממש ממד לא יכול לאמר שזה רק משבר קטן הרי מדובר בשפל הכי גדול בהסטוריה של מכבי! אתה לא יכול לאמר שהקבוצה במצב טוב כי שום דבר בקבוצה פשוט לא טוב! הקבוצה לא בריאה!
מנחם לס
9 יול 2017 17:24:19מכבי היתה הקבוצה של ישראל מבלי שהיא הכריזה זאת. אני זוכר שבימי טל ברודי (שישנה לו, אגב, הרבה יותר מ'זיקה' ליהדות; הוא יהודי כשר כמוך וכמוני), אמי ז"ל בשנות ה-70 לחייה ושלא ידעה בדיוק את ההבדל בין כדורסל וכדורגל, היתה כותבת לי במכתביב לי על משחקים של מכבי שהיא "ניצחה את הקומוניסטים"
ליאור ארדיטי
9 יול 2017 20:33:59כתוב יפה ונכון.
מקווה שהפועל לאא תשניא עצמה
בני ספיר
9 יול 2017 21:06:10כואב לי מאוד הכבוד שנותנים לדוקטור!!!!! אלון בחור צעיר שגאה בארנה מלאה באנשים שגאים באליפות מדינה עם נקודה בודדת מהישראלים שבמשך שנה לא שיחקו ועוד מסרו את מנקו 14 נקודות באילת
אני חולם על כבוד לצעירים שבר טימור יהיה בטוח במקומו בירושלים ולא
מקיצור אותי לא יראו יותר בשורה 6 בארנה
אורי ספיר
9 יול 2017 21:22:39אני לגמרי מסכים איתך וזו אחת הסיבות שהעליתי את הפוסט. אני ממש לא ממעריציו של אורי אלון
מתן
10 יול 2017 15:38:40בא נשים את השחיתות של מכבי במקומה. הפועל אמנם איבדה מהזהות (ואני מתלונן על זה כל העונה) אבל אין את הבנק של פנאן, אליפות פיצה או אליפות מתנה מבכר. הפועל צריכה להידרדר עוד הרבה כדי להפוך לרפש הזה.
אורי ספיר
10 יול 2017 19:03:00מסכים לגמרי. כרגע הפועל לא קרובה אפילו לרמה של מכבי. לא בכמות ההישגים ולא בכמות השחיתות. אני מקווה שברמת השחיתות היא מעולם לא תתקרב ושהקהל הירושלמי לעולם לא יתקרב לקהל התל אביבי היבש
אורי ספיר
10 יול 2017 19:05:13הוספתי גם את הסרטון שהוא חלק מסדרה של חמישה פרקים או יותר כדי לתת מעט פרופורציות לנושא